Plejehjemsbeboere underviser teenagere over nettet

Ældre er glade for internettet, så ideen kommer helt sikkert også til Danmark. Det er allerede nu meget populært blandt ældre at hjælpe børn i skolen,” siger Margrethe Kähler. Foto: Scanpix

Ældre amerikanere lærer brasilianske børn engelsk via Skype. Nyt tiltag matcher behovene hos begge parter. Ældre Sagen i Danmark bifalder initiativet

De bedste ideer er tit de enkleste. Sådan er det også med et nyt initiativ, hvor unge brasilianere, der ønsker at lære engelsk, undervises af ældre amerikanere, som bor på plejehjem og efterspørger nogen at snakke med. Nu sætter projektet ”Speaking Exchange” (Udveksling af samtale.red) de to grupper i forbindelse med hinanden. Pilotprojektet er startet som et samarbejde mellem sprogskolen CNA, placeret i Liberdade, Brasilien og Windsor Park-plejehjemmet i Chicago, USA. Samtalerne mellem eleverne og de ældre optages og uploades som private YouTube-videoer til lærerne, der på baggrund af dialogerne skal vurdere elevernes udvikling.

Erfaringerne fra projektet, der er startet af bureauet FCB Brazil, viser nu, at både de unge og de ældre får meget mere ud af det digitale møde end forbedrede engelskkundskaber. Gennem chat og skype-samtaler på internettet udvikler de relationer, der beriger begge parter både kulturelt og følelsesmæssigt. "Ideen er enkel, og det er en win-win-situation for både studerende og de amerikanske ældre. Det er spændende at se deres individuelle reaktioner og den tilfredshed hos begge parter, som projektet medfører," siger Joanna Monteiro, der er administrerende direktør i FCB Brazil til internetmagasinet Adweek.

Hos Ældre Sagen i Danmark roser chefkonsulent Margrethe Kähler initiativet fra Brasilien. Hun mener, at et projekt som dette, hvor ældre og unge mødes på nettet, kan give de ældre et formål i en hverdag, der for mange er præget af ensomhed.

”Jeg synes, at det er en fremragende ide. Mange ældre går dårligt, men hvis de er friske i hovedet, kan de sagtens lære fra sig via nettet. Det vil bibringe en følelse af ikke at være alene i verden. Det betyder utrolig meget for livskvaliteten, at man føler, at der er nogen der, har brug for én,” siger Margrethe Kähler.

Hun er sikker på, at digitale møder også vinder frem i Danmark, selvom der endnu ikke er lignende projekter herhjemme.

”Mig bekendt har vi ikke noget lignende herhjemme endnu, men det kommer. Ældre er glade for internettet, så ideen kommer helt sikkert også til Danmark. Det er allerede nu meget populært blandt ældre at hjælpe børn i skolen,” siger Margrethe Kähler og nævner flere eksempler på, hvordan ældre engagerer sig i børn i både privat og offentligt regi.”

Der er en stærk tendens til, at børn, unge og familier flytter sammen i bofællesskaber på tværs af alder. Næsten halvdelen af alle, vi spørger, vil gerne bo i et aldersblandet bofællesskab. Det giver energi til den ældre at blive trukket ud af forestillingen om et stille liv,” siger Margrethe Kähler, der mener, at der opstår en anden fortrolighed mellem ældre og børn, fordi de ældre ikke er så tætte på børnene som forældrene er.

”De ældre går ikke ind i det faglige, men i det sjove. Børnene kan lettere betro sig til en ældre end til en lærer eller forældrene. Jeg tror, at det, at de er ældre, gør, at der opstår en særlig fortrolighed. Den ældre bliver barnets snakkemakker.” Det, som de ældre i særlig grad kan bidrage med, er formidlingen af deres egne erfaringer gennem livet, en viden, som børnene ellers ikke ville få kendskab til.
 
”De ældre kan bringe en kultur videre, som ellers ville gå i glemmebogen. De kan fortælle historier fra 2. Verdenskrig eller lære børnene at sy og brodere. Det er ikke alle erhvervsaktive kvinder, der har tid til at lære deres børn sådan nogle ting,” siger Margrethe Kähler.

Den erfaring kan Lise Rasmussen, der er formand for bofællesskabet Andedammen i Birkerød, hvor børn, unge og ældre bor side om side, nikke genkendende til. ”De ældre bidrager til fælleskabet med deres mange erfaringer. Det handler om, at man som ældre kan føle sig som den erfarne bofælle, der kan give sin praksis og synspunkter videre til børn og unge voksne. Samtidig er de unge vokset op i en periode, og kan give deres oplevelser videre til den ældre generation. Så opstår der en gensidighed,” siger Lise Rasmussen.

Hun mener, at forskellige relationer bidrager med alsidige former for fortrolighed.

”Den fortrolighed, som unge deler med ældre, er en anden end den, som unge deler med forældre. Vi oplever kvaliteten af det at samarbejde og spise sammen på tværs af generationer. Det handler om at udveksle. Essensen af det at bo sammen er kontakten til de andre i de fælles opgaver, man har sammen,” siger Lise Rasmussen.