Bryllupsturister giver Danmark image som romantisk land

Brudepar, bryllup, vielse,

Det koster 500 kr. for et udenlandsk par at blive viet af en giftefoged fra Københavns Kommune. Derudover skal parret have et turistvisum og kunne dokumentere, at de ikke er gift i forvejen. Iris

Antallet af turistvielser er vokset markant i København de seneste par år. De mange nyforelskede brudepar er en gave for enhver by, mener sociolog

Antallet af vielser af turister i København er steget de seneste par år. Fra 391 i 2010 til 686 turistvielser i 2012. De nyeste tal fra kommunen viser desuden, at 614 udenlandske par allerede er blevet viet i hovedstaden i første halvdel af 2014. I Københavns Borgerservice er borgerservicechef Flemming Otto begejstret for udviklingen:

"Vi vil gerne brande København som en by med en høj grad af mangfoldighed og tolerance, og vi er meget glade for, at udlændinge vælger at blive gift her i byen," siger han og tilføjer:

"Jeg tror ikke, at vi har mødt loftet for, hvor mange vi kan vie endnu, og jeg er sikker på, at vi vil se, at antallet vil blive ved med at stige de kommende år."

Det koster 500 kr. for et udenlandsk par at blive viet af en giftefoged fra Københavns Kommune. Derudover skal parret have et turistvisum og kunne dokumentere, at de ikke er gift i forvejen. Netop på grund af den forholdsvis lette adgang til en vielsesattest er antallet af turistvielser også steget i en række sønderjyske og fynske kommuner - blandt andet i Sønderborg og Ærø Kommune. Det skyldes, at mange par, der er bosiddende i Tyskland, har svært ved at blive gift i landet, hvis en eller begge parter ikke er født i Tyskland.

Ifølge turismesociolog Jane Meged Widtfeldt fra Institut for Miljø, Samfund og Rumlig Forandring på RUC er bryllupsturismen en gave for turistindustrien i Danmark. De mange turistvielser kan nemlig i den grad være med til at brande Danmark som et romantisk feriested.

Derudover bruger mange bryllupsturister generelt flere penge end andre turister, da der for alvor er tale om en livsbegivenhed, som formentlig kun sker én gang i livet.

”Bryllupsgæsterne vender hjem med en meget personlig fortælling fra Danmark, og hver gang de fortæller om brylluppet, vil de fortælle om Danmark, og det er utrolig værdifuldt," siger Jane Meged Widtfeldt og tilføjer:

"Chancen for at de vender tilbage på bryllupsdage og andre mærkedage er også forholdsvis stor.”

Jane Meged Widtfeldt understreger, at man dog skal passe på, at der ikke går masseproduktion i vielserne, for så mister oplevelsen sin eksklusivitet og værdi.

”Men der er ingen tvivl om, at turistvielserne er et drømmemarked for den danske turistbranche, for det kan gøre Danmark til en romantisk destination ligesom Rom og Paris. Det har Danmark ikke været før. Vi har primært brandet os selv som moderne og fokuseret på design og hygge. Med bryllupperne skaber man et mere romantisk image, der ligger i fin tråd med det ældre image, som Danmark har haft, som handler om ællingerne, der går over gaden, H.C. Andersen og eventyrfortællingen om Danmark som et lilleputland," siger hun og tilføjer:

"Derudover er de mange brudepar med til at skabe en helt særlig stemning, som er ret unik, og det kan virke selvforstærkende - forstået på den måde, at det også kan tiltrække almindelige turister, der gerne vil være en del af den gode stemning."

Hos Wonderful Copenhagen er kommunikationschef Emil Spangenberg også glad for, at flere og flere udlændinge vælger at blive viet i Danmark

"Vi har ikke tal på, hvad den voksende bryllupsturisme betyder for København i kroner og ører, men vi kan sagtens mærke, at det har givet en øget opmærksomhed fra udenlandske medier," siger han og forklarer, at særligt de mange homoseksuelle par, som blev gift under det europæiske melodi grand prix har givet meget omtale. Både positivt og negativt. D

"Men overordnet set har det været med til at skabe en fortælling om Danmark som et frisindet og tolerant samfund, og det er meget værdifuldt," siger Emil Spangenberg.

Men det er som sagt ikke kun i hovedstaden, at man mærker de positive gevinster ved det stigende antal turistvielser.

Ærø - der har kåret sig selv som "Danmarks bryllupskommune" - har oplevet en stigning i antallet af vielser fra 125 i 2006 til 2050 i 2013. Og udviklingen ser ikke ud til at stoppe lige foreløbig. Hvilket glæder borgmester Jørgen Otto Jørgensen (S):

"Vi er et maritimt sted, som er vant til at modtage folk fra alle nationaliteter, og det passer os godt, at vi er blevet kendt for at byde alle velkommen - uanset hvor de kommer fra," siger han.

Ifølge øens turist- og erhvervschef Carl Jørgen Heide betyder de mange udenlandske vielser en omsætning på mellem 10 til 20 millioner kroner om året - og de mange penge kommer både færgen, øens fire bryllupsarrangører, de lokale restauranter, frisøren, bageren og mange andre til gode.

"Derudover skaber de mange brudepar bare en rigtig god stemning her i byen, og jeg bliver helt varm om hjertet, når jeg ser en hvid brud oppe på torvet," siger han og understreger, at man dog ikke må glemme, at den boomende bryllupsindustri kan være væk i morgen.

"Hvis de i Tyskland beslutter sig for at lempe på reglerne for vielser, så vil antallet af turistvielserne her på øen straks falde. Så det er noget vi kan glæde os over nu, og så længe det varer, men man skal ikke bygge hele sin fremtid op omkring det."