”Vi har stor tillid til skolen”

Familien Nissen er helt tryg ved at være en del af et nationalt skoleeksperiment. Forældrene er især spændte på, hvad deres ni-årige datter får ud af at blive undervist sammen med børn fra andre klassetrin

Rasmus og Eva Nissen sammen med deres datter Sophia. Privatfoto
Rasmus og Eva Nissen sammen med deres datter Sophia. Privatfoto.

Det er egentlig ikke sket de helt store forandringer i ni-årige Sophia Nissens hverdag, efter den nye skolereform for alvor trådte i kraft i mandagens, da de danske folkeskoler åbnede dørene op efter en lang sommerferie.

Hun skal tage færgen fra Barsø, hvor hun bor sammen med sine forældre Eva og Rasmus Nissen, et kvarter tidligere, end hun plejer, og så har hun fået en masse nye kammerater i Løjt Kirkeby Skole i Aabenraa, hvor hun går i tredje klasse. Det skyldes, at hun nu går i flere forskellige klasser, som er dannet på tværs af de forskellige klassetrin. Det betyder, at hun for eksempel har dansk sammen med andre elever fra 0. til 3. klasse.

Ifølge Sophias mor, 46-årige Eva Nissen, er der ikke meget heldagsskole over det nye skoleskema. Sophia har senest fri klokken to i hverdagene, så der er stadig masser af tid til at gå til gymnastik og lege med venner.

Generelt har familien heller ikke været nødsaget til at ændre nogle ting i deres hverdag i hjemmet på Barsø, hvor Rasmus Nissen driver sit landbrug. Den største forandring er, at øens færge har fået nye afgangstider, som følger det nye skoleskema, så øens seks skolebørn kan komme til og fra skole uden den store ventetid.

"Skolen har været rigtig god til at fortælle os forældre, hvad der skulle ske, og det har givet en stor tryghed. Vi har vidst, hvad vi kunne forvente, når skolen gik i gang igen, og det har givet en ro, som jeg også tror smitter af på børnene. Som forældre er vi klar over, at vi - og især vores børn - er prøveklude i de her år, men det gælder jo alle skolebørn i Danmark," siger hun og fortæller, at Løjt Kirkeby Skole har holdt mange møder for forældrene og meget pædagogisk fortalt dem, hvad der skulle ske - trin for trin.

"Havde de ikke gjort det, ville jeg nok have været mere skeptisk, og jeg kan godt forstå, at man som forælder bliver urtryg, hvis man ikke ved, hvad ens barns skole har tænkt sig at gøre. De fleste forældre, der har været bekymrede på vores skole, har været bekymrede for, om fagligheden nu ville være høj nok, og for hvordan de nye grupperinger på tværs af klassetrinene ville påvirke deres barns skolegang. Jeg ser det dog kun som en positiv ting - både fagligt og socialt - men jeg ville nok ikke have det så godt med, hvis min datter skulle begynde i 0. klasse - det er lidt kaotisk for de helt små at skulle skifte klasse hel tiden, synes jeg," siger Eva Nissen.

For familien Nissen er det især en stor lettelse, at skolen fremover står for lektielæsningen:

"Det er et plus for os, at lektierne er lavet, når hun kommer hjem fra skole. Det har tidligere trukket tænder ud, at vi skulle gøre det sent på eftermiddagen eller aftenen, når Sophia var træt. Vi skal selvfølgelig som forældre stadig følge op på de ting, hun laver, og også selv stå for læsningen, men det er rart at vide, at hun nu kan lave sine lektier, mens hun er i skolen og har mere overskud til det," siger Eva Nissen.

Forældrene har kun haft en bekymring, og det er, om lærerne kan omfavne de forskellige aldersgrupper, når undervisningen sker på tværs af klassetrin, men når alt kommer til alt, tror de på, at undervisningen vil være lige så god, som den plejer at være.

"Generelt har vi stor tillid til skolen og til, at det hele nok skal gå," siger Eva Nissen.