k.dk: En digital satsning på kvalitet

k.dk: En digital satsning på kvalitet

2014 blev et skelsættende år for Kristeligt Dagblad. Det blev året, hvor vi for alvor satte gang i arbejdet med at gøre avisen digital, og hvor vi gennem en lang række tekniske projekter fik støbt fundamentet for vores fremtid, som vi tror bliver endnu mere digital.

 Siden 2012 har hele avisen kunnet læses på computeren, mobiltelefoner og tablets, men det var først sidste år, at vi fik gjort en ekstra indsats for abonnenternes læseoplevelse på kristeligt-dagblad.dk (der også kortere kan skrives som k.dk). Og oplevelsen har heldigvis kunnet sælges: Syv procent af avisens samlede oplag er i dag digitalt.
 
Samtidig blev det redaktionelle samarbejde mellem avisens redaktioner og netredaktionen markant styrket i 2014. Det kom allerede til udtryk i begyndelsen af året, hvor Kristeligt Dagblad lancerede en stor serie om ”De uønskede piger” på tværs af print og net.

Alle artikler blev samlet, udbygget og suppleret på hjemmesiden med video, grafik, billeder og lyd. Det samme skete med efterårets store satsning om ”Scientology”, som blev udarbejdet af repræsentanter fra både den trykte avis og nettet, der tænkte ind helt fra start, hvordan serien ville gøre sig bedst i henholdsvis den trykte og digitale udgave.

Samtidig gav bispevalgene i både Ribe og Viborg Stift os mulighed for at demonstrere, hvodan vi digitalt kan være helt i front med minut-til-minut dækning af begivenheder, der udvikler sig.

Vi arbejdede i løbet af året intenst på at ramme vores fokusområder – tro, etik og eksistens – så bredt som muligt i de digitale medier. k.dk er avisens hovedside på nettet, men vores øvrige sider rammer vidt forskellige hjørner af området: religion.dk retter sig eksempelvis til læsere med interesse for nyheder, debat og baggrund om alverdens religioner, og hvad der sker i mødet mellem dem.
 
kristendom.dk sætter vi specifikt fokus på kristendommen og svarer brugernes spørgsmål om kristendom gennem portalens kompetente panelister. Et andet eksempel er etik.dk, hvor vi samler op på avisens mange etiske debatter og nyheder, men også stiller mængder af baggrundsstof til rådighed for lærere og elever, som ønsker at dykke ned i etiske dilemmaer.
 
Vi satser løbende på at udvikle nye, digitale forretningsområder. Vi ser det som en naturlig forlængelse af den virksomhed, vi i mange år har drevet med den trykte avis, og frem for alt tror vi på, at netop vores journalistiske profil har noget helt særligt at tilbyde et læsende, digitalt publikum.
 
Vores profil er kvalitet – uanset hvilket medie læseren vælger at møde os på. Og Kristeligt Dagblads målgruppe, etik og redaktionelle linje skal grundlæggende være den samme – uanset om danskerne møder os via papiravisen, mobilen, apps eller websitet k.dk.
 
I 2014 havde vi med denne journalistiske profil en markant fremgang i besøgstallene. Der blev næsten dagligt slået rekorder, især i andet halvår. I december slog vi rekord i med hele 580.320 unikke brugere på vores sider, men også på ugeplan ser vi nye høje besøgstal, så kvalitet fungerer også på nettet.

At læserne på nettet gerne vil have kvalitet, og er villige til at bruge både tid og penge på det, havde vi nok en fornemmelse af allerede. 

Vi er dog især blevet glædeligt overraskede over modtagelsen af vores specialhistorier, som vi kalder de lange, flermedielle fortællinger på nettet, hvor lyd, video, fotos og tekst får lov at spille sammen på en ny og engagerende måde. I et andet afsnit i denne årsrapport fremhæver vi et par gode eksempler.

Gennem hele 2014 så vi, at brugerne brugte tre-fire gange så meget tid i gennemsnit på vores specialhistorier, som de gør på vores ”almindelige” journalistik, hvilket er et særdeles tilfredsstillende resultat. Alle vores specialhistorier kan ses på k.dk/specialhistorier