Videobånd viser billeder af Jesu liv

Svend Åge Madsen fejrer sin 70-års fødselsdag med en vidtløftig og fortættet roman om tro, håb og kærlighed

Svend Åge Madsen er aktuel med hele to bøger. For få uger siden udkom hans mailkorrespondance med titlen "Når man mailer", og i dag udkommer så "Mange sære ting for". --
Svend Åge Madsen er aktuel med hele to bøger. For få uger siden udkom hans mailkorrespondance med titlen "Når man mailer", og i dag udkommer så "Mange sære ting for". --. Foto: .

Hele Svend Åge Madsens forfatterskab er kendetegnet ved et stabilt højt niveau, og selvom forfatteren nu fylder 70 år og dermed har holdt sig skrivende i mere end 45 år, er der ingen svaghedstegn at spore i den nye vidtløftige og fortættede roman.

Fortællingen drives frem af en kompliceret situation, hvis bestanddele hele tiden forskyder sig til overraskelse for karaktererne og læseren. Mange elementer ligner noget, man har læst om hos andre forfattere, men ingen andre forfattere er i stand til at sammentænke elementerne som Svend Åge Madsen. Som en snild konstruktør af intellektuelt krævende fortællinger er han uovertruffen.

Romanens udgangspunkt er en samtale mellem en forfatter og Gud, gengivet med tydelig ironisk distance. Forfatteren ligner til forveksling Svend Åge Madsen og benævner sig på romanens første side "en hjerteflimrende papirtilsviner". Langt senere i romanen kaldes denne forfatter for Alian Sandme, hvilket er navnet på en af de genkommende figurer i Svend Åge Madsens bøger.

Hvorvidt den aldrende forfatter i virkeligheden har haft problemer med helbredet får stå hen i det uvisse, mere interessant er det også, hvad der er for en samtale, han – eller hans alter ego – fører med Gud. For at ingen skal være i tvivl, erklærer forfatteren, at han ikke tror på Gud, han har oven i købet bevist, at Gud ikke eksisterer. Alligevel befinder han sig i samtale med Gud foranlediget af "lidt hjerteflimmer" og en indlæggelse på hospitalet. Ifølge romanen lader forfatteren sig overtale til at fortælle Guds historie, men det nok snarere Madsens egen historie om tro, håb og kærlighed, vi som læsere bliver vidne til.

Romanen har titlen "Mange sære ting for", og de mere end tyve forskellige karakterer har sandt for dyden mange sære ting for. De mest centrale karakterer er optaget af at opnå videnskabelige resultater inden for områder som teologi, astronomi, og sprog. Professor Klaus von Eberhard og hans assistent Martine er tyske teologer, Dja'far Khan er iransk astronom, og Devala Chakravarty er indisk sprogforsker.

De fire forskere mødes i Århus til et videnskabeligt seminar på Aarhus Universitet, men deres opmærksomhed er koncentreret om et mystisk dødsfald hos en kendt dansk astronom med det symbolske navn Adam d'Eden. Adam er tilsyneladende faldet ned fra himlen og blevet spiddet af spiret på Århus Domkirke, hvilket opfattes som et metafysisk tegn. Hans væsentligste bedrift er opdagelsen af to såkaldte spejlplaneter, der reflekterer jordens lys, således at man kan se, hvad der foregik på jorden for 2000 år siden. Ved mellemkomst af et fantasifuldt instrument er det utroligt nok lykkedes for Adam og hans kolleger at optage billeder af Jesu fødsel og barndom på nogle ganske almindelige videobånd.

Forskerne slutter sig sammen i en lille gruppe for at gennemse videobåndene i al hemmelighed, og til deres store overraskelse viser disse bånd et råt og brutalt billede af Jesu liv. De forstår alle, at denne nye viden kan få uoverskuelige konsekvenser, hvis den offentliggøres, og at der findes personer, som er parat til at slå ihjel for at hemmeligholde den.

Hermed er første del af romanen gengivet i grove træk, derefter følger tre nye dele, som forlænger og komplicerer den snurrige fortælling. Det er kropumuligt og måske ikke engang formålstjenligt at give et fyldestgørende referat af hele romanen, der består af 96 små afsnit plus 4 metatekster, altså 100 dele.

Man kan indimellem synes, det hele bliver lidt for konstrueret, og at karakterernes udvikling er direkte forceret, fordi alle brikker skal passe ind i forfatterens store puslespil. Ikke desto mindre er det stimulerende og til tider nervepirrende at følge opbygningen af romanens svimlende store tankebygning, mens den foregår for øjnene af én.

Det er på ingen måde en roman, man kan bruge som indsovningslekture. Den kræver et opladt sind og en vilje til at lade sig udfordre af mange sære ting fra denne Madsen i Århus, for hvem verden hverken er meningsfuld eller meningsløs, men derimod og med romanens ord "meningsfri".

Svend Åge Madsen: Mange sære ting for. 416 sider. 299 kroner. Gyldendal. Udkommer i dag.