Prøv Kristeligt Dagblad gratis i 4 uger


- Anders Ellebæk Madsen, redaktør for kirke og tro
Anders Ellebæk Madsen
Send artiklen Indien slår sine piger ihjel til din ven.
Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

Indien slår sine piger ihjel

Indiske familier betragter mere deres nyfødte pigebørn som en byrde end som en gave. Billedet her er fra Sankt Annes Børnehjem i den indiske delstat Kerala.

- Scanpix.

Kommenter Hold mig opdateret

Kristne indiske kvinde­aktivister advarer om, at Indien er på vej til at udslette den kvindelige del af befolkningen. Over hele landet foretages tusindvis af aborter af pigefostre

Indien går i folkemunde også under navnet ”Bharat Matha” – Moder Indien – men den overordnede respekt for kvindekønnet, som ligger i navnet, rækker ikke til en beskyttelse af landets pigebørn. Pigebørn er ikke i høj kurs i Indien, og hver dag fødes 7000 pigebørn mindre, end der kunne blive, fordi forældrene har fået foretaget en kønstest af deres foster og vælger at få en abort. Det viser udregninger fra FN’s børneorganisation, Unicef.

Tidligere har det britiske lægevidenskabelige tidsskrift The Lancet anslået, at indiske kvinder i løbet af de seneste 20 år har aborteret omkring 10 millioner pigefostre. Foruden aborterne sker der også jævnligt drab på nyfødte pigebørn, som familierne ofte betragter mere som en byrde end en gave.

Senest har det vakt oprør, at der i løbet af blot to uger er fundet flere end 150 pigefostre i en by i delstaten Orissa. Fundene har fået det indiske politi og sundhedsmyndighederne til at foretage uanmeldte besøg på fødeklinikker og lægeklinikker i delstaten for at kontrollere, om der sker systematiske aborter af pigebørn. En række klinikker er allerede blevet lukket, skriver det kristne nyhedsbureau Salem Voice Ministries.

Annonce
Hundredevis af kvinder har siden demonstreret i Orissas hovedby, Bhubanasar, mod det voksende antal af aborter og drab på spædbørn. De bar bannere med teksten ”Hæng morderne” og ”Spar pigernes liv”. De forlangte, at regeringen gør mere for at slå ned på de illegale klinikker, der foretager aborterne og tilbyder de ultralydsscanninger, som kan afsløre barnets køn. Kønstest er forbudt i Indien.

Kristne, indiske kvindeaktivister er oprørte over aborterne, som efter deres mening er en alarmerende udvikling.

– Det er en farlig situation, og hvis den fortsætter, vil pigebørn blive udslettet, siger T. Sabitha Swaraj, præsident for Indiens Nationale Kristne Kvinderåd, som hører under Det Nationale Kirkeråd i Indien, til det kristne nyhedsbureau Ecumenical News International, ENI.

Den tidligere præsident for det kristne kvinderåd, Jyotsna Patro, siger til ENI, at der ikke er nogen lovgivning, der kan forbedre situationen, før de dybt rodfæstede fordomme over for pigebørn bliver ændret.

– Med mindre forældrene ønsker at standse dette, vil det ikke ske, siger hun.

Indiens minister for kvinder og børns udvikling, Renuka Chowd­hury, peger også på forældrenes ansvar.

– Hvem er det, der slår pigerne ihjel? Det er deres egne forældre, har hun tidligere sagt på et seminar i Delhi.

En regeringsrapport om emnet konkluderede for nylig, at der er såvel religiøse som økonomiske og kulturelle årsager til kvindernes lave status, skriver nyhedsbureauet Cybercast News Service.

Ifølge ENI gælder det i hinduismen, at en far ikke kan opnå ”moksha” (frelse) med mindre, han har en søn til at foretage begravelsesritualerne. Dette medvirker til at sænke pigernes værdi.

Kvindelige kristne kirkeledere erkender dog samtidig, at kristne familier også gør sig skyldige i aborter af pigefostre.

upoulsen@kristeligt-dagblad.dk

Udland side 6
Fortsættes på næste side »
Læs hele artiklen 1 | 2

FACEBOOK: Bliv ven med Kristeligt Dagblad

Hold mig opdateret

Indien slår sine piger ihjel

Anonym, publiceret d.04/08 09:37 (for 5 år siden)
Læs artiklen bag debatten her: Indien slår sine piger ihjel
Til Redaktionen ang. " " Indien slår sine piger ihjel"
Dette er en problematisk artikel for der ligger en understøm af kritik imod hinduismen som værende årsag til dette problem, hvor de krstne fremstår som de "gode". Eksempelsvis er udsagnet : "Ifølge ENI gælder det i hinduismen, at en far ikke kan opnå ”moksha” (frelse) med mindre, han har en søn til at foretage begravelsesritualerne. Dette medvirker til at sænke pigernes værdi", det rene vås, og udtryk for negativ propaganda, og total mangel på viden om hindu religionen. At kæde dette sammen med årsagen til pigeaborterne er dybt manipulerende.
Med venlig hilsen
Carsten von Würden
Del Link

Re: Indien slår sine piger ihjel

Anonym, publiceret d.05/08 04:39 (for 5 år siden)
Læs artiklen bag debatten her: Indien slår sine piger ihjel
Ja, som medlem af Hare Krishna må jeg også sige, at det er helt forkert at sige, at det er hinduismen, der er årsag til disse aborter. Ifølge hinduismen er abort syndigt, og udøvere af abort kommer til at lide en forfærdelig skæbne.

Grundlæggeren af Hare Krishna, A.C. Bhaktivedanta Swami siger, at der i Amara-kosa-ordbogen står "bhruno'rbhake bala-garbhe". Ordet "bhruna" kan både henvise til koen eller til et foster. I følge den vediske kultur er det at destruere et foster lige så syndigt som at dræbe en ko eller en brahmana (præst).

Man kan læse citater om abort fra de vediske skrifter her: http://www.angelfire.com/mo/baha/hinduism.html
Del Link

Re: Indien slår sine piger ihjel

Bjørn Holmskjold, publiceret d.05/08 08:05 (for 5 år siden)
Læs artiklen bag debatten her: Indien slår sine piger ihjel
En tro med indbygget bestandsregulering er en god ting i en verden, der er ved at slide den hele klode op på grund af overbefolkning og deraf følgende stærkt stigende overforbrug!


Bjørn Holmskjold
Del Link

Re: Indien slår sine piger ihjel

Anonym, publiceret d.05/08 10:02 (for 5 år siden)
Læs artiklen bag debatten her: Indien slår sine piger ihjel
Til Bjørn,

Ja, en sådan tro er fx Darwinismen, der jo har en indbygget ide om, at vi skal udrydde de mindre duelige artsfæller - de handicappede, sindssyge, fejlfarver osv.
Del Link

Re: Indien slår sine piger ihjel

Anonym, publiceret d.05/08 13:50 (for 5 år siden)
Læs artiklen bag debatten her: Indien slår sine piger ihjel
Fejlagtige påstande bliver ikke mere rigtigt af at blive gentaget, men folk få desværre lettere det indtryk at de er sande.
Så jeg må rette, Darwin sagde ikke at vi skulle udrydde de mindre duelige. Han påstod at de ville uddø helt af sig selv, uanset hvad. Hans påstand er ikke en politisk ideologi, men en opservation af en biologisk lovmæssighed.
Det vil sige at den virker uanset politisk holdning, og uanset om man ønsker det eller ej så er alle omfattet af den.
Hvis der findes en politisk darwinisme, så vil dens tilhængere ALLE uden undtagelse være personer der har misforstået Darwin og hans teori.
Del Link

Re: Indien slår sine piger ihjel

Bjørn Holmskjold, publiceret d.05/08 14:48 (for 5 år siden)
Læs artiklen bag debatten her: Indien slår sine piger ihjel
Som Freudiansk-darwinist kan jeg så fortælle dig, at der ikke findes nogen naturlov der forhindrer dén, som kan tænke, så også at gøre det!

Den kan du jo så tænke lidt over!


Hilsen

Bjørn Holmskjold
Del Link

Re: Indien slår sine piger ihjel

Anonym, publiceret d.05/08 15:10 (for 5 år siden)
Læs artiklen bag debatten her: Indien slår sine piger ihjel
Du siger:
----------------
Som Freudiansk-darwinist kan jeg så fortælle dig, at der ikke findes nogen naturlov der forhindrer dén, som kan tænke, så også at gøre det!

Den kan du jo så tænke lidt over!


Hilsen

Bjørn Holmskjold
-------------------------

Bliver nødt til at spørge om du erklærer dig selv som Freudiansk-darwinist eller du kalder mig det????? Det virker lidt uklart.
Ud fra det jeg har skrevet skulle det gerne fremgå at jeg ikke anser polisisk Darwinisme som noget for normalt tænkende væsner. Derimod mener jeg at Darwins videnskabelige teori indtil videre er den bedste til at forklare den biologiske udvikling og diversitet.

Du har ret i at der ikke er nogen naturlov der forhindrer dem der kan tænke i at gøre det. Du skulle prøve det en dag, det er faktisk meget rart, jeg gør det selv hver dag. :-) okay den var lidt grov.
Del Link

Re: Indien slår sine piger ihjel

Anonym, publiceret d.05/08 18:00 (for 5 år siden)
Læs artiklen bag debatten her: Indien slår sine piger ihjel
Hvis de hinduistiske skrifter opfordrer til at slå piger ihjel, så evolutionsteorien, at vi skal udrydde mindre duelige artfæller.

Desuden gik Darwin ind for, at man forædlede menneskeracen, ligesom man forædler planter of dyr.
Del Link

Re: Indien slår sine piger ihjel

Bjørn Holmskjold, publiceret d.06/08 00:14 (for 5 år siden)
Læs artiklen bag debatten her: Indien slår sine piger ihjel
Naturligvis er jeg erklæret Freudiansk-darwinist, for mennensket er jo ikke kun sin biologi, men i den grad også sin psykologi.

Således er også tænkning underlagt det psykiske system, hvorfor jeg må tage din påstået tænkning med alle mulige forbehold.

Den var vel ikke mindre grov?
Del Link

Re: Indien slår sine piger ihjel

Bjørn Holmskjold, publiceret d.06/08 00:43 (for 5 år siden)
Læs artiklen bag debatten her: Indien slår sine piger ihjel
Desuden gik Darwin ind for, at man forædlede menneskeracen, ligesom man forædler planter of dyr.



Darwin gik naturligvis ikke ind for noget, som var naturgivet på forhånd! Så hvad er det for noget sludder, du kommer med der?

Havde Darwin nu lige snakket lidt med Freud om den menneskelige psyke, da ville han have forstået, at mennesket med sin psykiske struktur, der er bundet til den langsommelige evolution, men kombineret med hjernes accelererende opfindsomhed, da ville betinget mennesket en hurtig selvudryddelse. For det disharmoniske menneskes psykiske system kan nemlig på ingen måde nå at omstille sig med samme hastighed, som hjernen kan forandre livsvilkårene for mennesket!

Det er grunden til at mennesket, som den eneste art på jorden, bliver stadigt mere psykisk syg!

Freud og Darwin ville på den baggrund have anbefale mennesket at konvertere til islam, som med sharia har forstået, at menneskets udfoldelser skal dikteres begrænsninger, idet mennesket ikke har medfødt evnen til at begrænse sig selv.

Så er du ikke allerede muslim…. så se at bliv det!
Del Link
flexblock

Få nyhederne i din indbakke

flexblock
splitblock
flexblock

flexblock
flexblock
splitblock
Er det ok, at andre end præster får adgang til prædikestolen i folkekirken?
 
flexblock
flexblock
splitblock
flexblock


flexblock

Nyhedsbrev

flexblock
flexblock

Prøv Kristeligt Dagblad gratis i 4 uger

Prøv os i 4 uger – gratis og uforpligtende

Billede af Kristeligt Dagblads avis
Persondatapolitik og cookies

Alt fra Kristeligt Dagblad

  1. k.dk​
  2. religion.dk​
  3. kristendom.dk​
  4. etik.dk​
  5. pilgrimsvandring.dk​
  6. bogbasen.dk​
  7. hjertedating.dk​
  8. foredragslisten.dk​
  9. eftertanke.dk​
  10. mindet.dk​
  11. kirku.dk​