Afgift på moderne salmemelodier

Som noget nyt skal der betales en afgift, hvis man trykker et orgelforspil til en melodi, hvis komponist har været død i mindre end 70 år. Det har Østre Landsret afgjort

-
- . Foto: stock.xchng.

Når der skal synges salmer i kirken, foregår forspillet som regel på samme måde: Organisten spiller til indledning større eller mindre stykker af salmens melodi, og på den måde ved alle, hvilken salme der skal synges, hvor den rette tonehøjde ligger, og hvornår sangen skal sætte ind. Organisten spiller efter et særligt fortrykt orgelforspil, som andre har komponeret. Men nu skal det til at koste penge at trykke disse forspil til moderne melodier, der er beskyttet af ophavsretsloven.

Det har landsretten afgjort i en sag, som Wilhelm Hansen Musikforlag har anlagt mod Dansk Kirkemusiker Forening.

Foreningen havde offentliggjort et salmeforspil til en melodi, som forlaget ejer rettighederne til, og skal nu betale afgift. Efter ophavsretsloven er en tekst eller melodi først fri til at blive brugt uden afgift, når forfatteren eller komponisten har været død i 70 år.

Kirkemusikernes fagfore-ning har indtil i dag hjulpet organisterne ved at trykke forspil til moderne salmemelodier i medlemsbladet, men det har foreningen ikke længere råd til med den opsigtsvækkende dom.

Og dommen forarger rektor for Løgumkloster Kirkemusikskole, Peter Lang-berg.

Forlaget har sat sig for at ødelægge en meget gammel praksis, hvor man aldrig har taget penge for at bruge en melodi i et salmeforspil. Dengang Carl Nielsens musik var beskyttet, blev der også udgivet forspilsbøger til hans salmemelodier, uden at det kostede noget. Det virker på mig, som om at forlaget har lugtet penge, nu da vi for et par år siden i forbindelse med den nye salmebog har fået en ny koralbog, hvor en del af melodierne er nutidige og derfor beskyttet af ophavsret, siger Peter Lang-berg.

Indtil i dag har Dansk Kirkemusiker Forening, som organiserer de honorarlønnede organister i landsbykirkerne, i medlemsbladet trykt en række forspil til de nye, moderne salmer og udgivet nogle af dem i særlige forspilssamlinger.

Det gør foreningen ikke mere, for det koster penge at offentliggøre de nye forspil. De uddannede organister ved de større kirker kan selv komponere forspil, men for organisterne i landsbykirkerne, som ikke selv kan, er der nu opstået et problem.

Det vil gå ud over kvaliteten af den nye kirkemusik. Organisterne bliver henvist til selv at lave meget simple forspil, der ikke yder melodien retfærdighed, og nogle vil måske helt vige tilbage fra de moderne melodier, og lade være med at spille dem, siger Peter Langberg, som anslår, at organister i omkring 800 kirker landet over vil få større eller mindre problemer.

Dansk Kirkemusiker Forening overvejer i øjeblikket, om sagen skal ankes.

Vi har siden 1920 trykt salmeforspil til vores medlemmer uden at betale en krone. Vi har ikke økonomi til at betale rettighedsafgift, hver gang vi trykker et forspil til en moderne salmemelodi, siger forretningsfører i Dansk Kirkemusiker Fore-ning, Jan Callesen.

Wilhelm Hansen Musikforlag valgte at lægge sag, fordi kirkemusikerforeningen i sit medlemsblad trykte et forspil til organist Peter Møllers melodi til salmen Det første lys er ordet uden at orientere forlaget, som har rettighederne til melodien. Nu skal kirkemusikerne efter rettens afgørelse betale 2178 kroner for offentliggørelsen.

På Wilhelm Hansen ser man problemet fra en lidt anden side.

Selvfølgelig skal vi tjene penge på vores rettigheder, men vi er her også på komponisternes vegne og sørger for, at de får deres penge. Og hvorfor skal de ikke have penge for deres arbejde, når alle andre skal, spørger Mikael Kristiansen, der beskæftiger sig med copyright og bearbejdelse af værker på forlaget.

I øvrigt kan jeg ikke se, at det skulle være et økonomisk problem for kirkemusikerforeningen, for de beløb vi forlanger, er ikke ret store. Desuden er vi til at tale pris med, for vi vil gerne sælge vores melodier. Men når de musikkonservatorieuddannede organister betaler for at bruge og offentliggøre de moderne melodier, så mener vi også, at kirkemusikerne skal, siger Mikael Kristiansen.

vincents@kristeligt-dagblad.dk