Europa er ikke et muslimsk hus

INTERVIEW: Man kan ikke vokse op i Europa med værdier, der hører til i Saudi-Arabien, lyder det fra den hollandske islam-kritiker Ayaan Hirsi Ali, der efterlyser et opgør med det, hun betegner som islamisk indoktrinering blandt muslimer i Europa

Ayaan Hirsi Ali er datter af den somaliske oprørsleder Hirsi Magan Isse, men har i dag ingen kontakt til sin familie. Hendes beslutning om at fraskrive sig islam fik familien til at slå hånden af hende. –
Ayaan Hirsi Ali er datter af den somaliske oprørsleder Hirsi Magan Isse, men har i dag ingen kontakt til sin familie. Hendes beslutning om at fraskrive sig islam fik familien til at slå hånden af hende. –. Foto: Leif Tuxen.

Ingen har tvunget muslimerne til at komme til Europa. Det er deres eget valg. Derfor kan de ikke kræve alle velfærdssamfundets rettigheder og så samtidig sige, at de vil have friheden til at isolere deres børn fra resten af samfundet.

Kritikken lyder velkendt. Som noget, man kunne høre i en dansk folketingsdebat om eksempelvis muslimske friskoler og integration. Men denne gang er afsenderen ikke en vellønnet dansk politiker, som trods alt må siges at have et lettere teoretisk forhold til fænomener som omskæring, koranskoler og islamistiske dødstrusler.

Nej, her kommer ordene fra en spinkel, afrikanskfødt kvinde, der har prøvet det hele på sin egen krop og som i dag lever med selv at have truffet et valg, der på samme tid har givet og kostet hende friheden.

Kvinden er den hollandske islam-kritiker Ayaan Hirsi Ali, som i dag bor i USA under konstant beskyttelse.

Dødstruslerne fra de yderligtgående islamister, som tidligere har dræbt hendes samarbejdspartner filminstruktøren Theo Van Gogh, har dog ikke fået hende til at lukke munden. Det vil kun være en accept af det liv og den tankegang, hun har gjort op med, lyder det fra 38-årige somaliskfødte kvinde, der som 22-årig kom til Holland.

Som kvinde har jeg haft særligt gavn af den frihed, der kendetegner de europæiske samfund. Jeg kom fra en baggrund, hvor kvinder har meget få eller ingen rettigheder, og nu står jeg i dag i en situation, hvor jeg er lukket helt ind i samfundet og har alle rettigheder.

Jeg får gratis uddannelse, jeg får gratis lægehjælp og jeg har fået et pas, der gør det muligt for mig at rejse verden rundt. Til gengæld for friheden og mine individuelle rettigheder har jeg så også pligt til at opdrage mine børn til at vise respekt og tage ansvar for de selvsamme rettigheder og værdier. Og det er netop på det punkt, at vi i Europa har misforstået de muslimske indvandrere, siger Ayaan Hirsi Ali.

Det er et faktum, at man i alle europæiske lande i dag kæmper med rodløse unge, der føler et stort had mod det omgivende samfund.

Det er samtidig et faktum, at de mest ekstreme reaktioner ofte opstår blandt unge med muslimsk baggrund. Forklaringen er europæernes misforståede hensyn, mener Ayaan Hirsi Ali.

I Europa har vi i alt for mange år behandlet indvandrere som gæster, og som vært opfører man sig jo altid bedst muligt. Man vil være generøs og imødekommende. Men nu skal det være slut. Indvandrere er borgere med grundlæggende rettigheder og pligter. Og Europa er ikke et muslimsk hus, men et europæisk hus og derfor gælder også de europæiske værdier, siger Ayaan Hirsi Ali, der ikke mener, at unge muslimers frustration kan forklares med dårlig integration.

Da jeg flyttede til Holland, oplevede jeg, at der blev stillet meget hårdere krav til indfødte hollændere end til indvandrere. De blev faktisk behandlet meget kontant. Siden er vi blevet mindre bange for at stille de samme krav til indvandrere som til alle andre, men faktum er, at truslen om terror ikke kommer fra marginaliserede borgere med rent dansk eller hollandsk baggrund. Den kommer stort set kun fra borgere med muslimsk baggrund, siger Ayaan Hirsi Ali og uddyber:

Mange muslimer er gennem hele deres barndom blevet opdraget til at være mere solidariske med Koranen end med det land, de vokser op i. Det er klart, at det går galt, hvis man som borger i Danmark føler større ansvar og solidaritet overfor de værdier, der gælder i Saudi-Arabien, siger Ayaan Hirsi Ali.

Selv er Ayaan Hirsi Ali ikke i tvivl om, hvor hendes solidaritet ligger. Hun har fraskrevet sig sin muslimske tro og betragter i dag sig selv som fuldblodsateist en beslutning, der har kostet hende den sidste smule kontakt med familien.

Hun understreger, at hun ikke forventer den samme konsekvente beslutning hos alle andre, men efterlyser et samlet opgør med det, hun betegner som religiøs indoktrinering.

Der er en generation af unge, som for altid vil udgøre et problem, fordi vi ikke turde tage opgøret i tide. Men derfor skal vi gribe ind nu, så vi ikke skaber flere generationer uden solidaritet med de europæiske værdier. En begyndelse vil være et forbud mod de muslimske friskoler, siger Ayaan Hirsi Ali, som dermed rammer lige ned i en aktuel dansk debat.

Skolerne er uden tvivl et af de vigtigste socialiserende fællesskaber for fremtidens borgere. Ingen af os er født med en forkærlighed for hverken demokrati eller sharia, men får vores værdier plantet i os gennem vores opvækst. I dag ser vi stiltiende til, mens børn i muslimske friskoler får fyldt hovederne med et værdisæt, der hverken er godt for dem selv eller for det land, de skal være borgere i, siger Ayaan Hirsi Ali, som mener, at man sagtens kan forbyde muslimske friskoler og samtidig tillade kristne og jødiske friskoler, uden at der af den grund vil være tale om diskrimination.

Diskrimination betyder, at man behandler folk forskelligt under de samme omstændigheder. Her er omstændighederne ikke de samme. Danmark er rundet af en jødisk-kristen kultur, og børn fra jødiske og kristne skoler har fuld social mobilitet i samfundet. Ud over at muslimske børn ofte kommer fra en økonomisk og uddannelsesmæssig dårligere baggrund, vil de i de muslimske friskoler blive opdraget med værdier, der ikke passer til Danmark. At ignorere dette vil faktisk være at forhindre deres fulde adgang til samfundet, og det er den egentlige diskrimination, siger Ayaan Hirsi Ali.

rasmussen@kristeligt-dagblad.dk