Voldelig islam trives ikke i moskéerne

Det er en forkert strategi, når myndighederne blandt andet i Danmark leder efter militante islamister i moskéerne, mener islamekspert

De militante islamister befinder sig uden for moskéerne, mener amerikansk islamekspert. –
De militante islamister befinder sig uden for moskéerne, mener amerikansk islamekspert. –. Foto: .

I Europa har fokus fejlagtigt været rettet mod moskéerne som arnested for radikalisme og terrorplaner. For muslimer, som drages mod en fundamentalistisk fortolkning af islam, vender sig tværtimod væk fra moskéerne og imamerne, som oftest repræsenterer det traditionelle islam, som ikke er voldelig. Det mener den amerikanske kommentator og islamekspert Reza Aslan.

Fejlen i Europa er, at man prøver at finde kilden til radikalisme i moskéen. Men radikalismen lever uden for moskéen, for den repræsenterer den traditionelle og mere konservative islam, der fejlagtigt opfattes som voldelig. Men unge mennesker, der inspireres af islamismen, går ikke i moské. De søger derimod væk fra imamerne og ind i deres egne grupper, siger Reza Aslan, der selv er muslim.

Han uddyber, at islamisters budskaber netop er rettet direkte mod 15-25-årige, især i Europa. Budskabet lyder: "Gå ikke i moské og lyt ikke til dine forældre", siger Reza Aslan.

Unge muslimer i Europa kan overbevises om dette, fordi deres traditionelle bånd til familien og religionen ikke er lige så stærke som i den muslimske verden. Mange af disse unge føler, at moskéen er for en ældre generation, der ikke forstår, hvilke problemer unge kæmper med i dag. Der giver den radikale islamistiske ideologi meget let forståelige svar, som nemt kan læses på internettet.

Chef for PET's Forebyggelsescenter, Jakob Ilum, mener også, at der i Danmark har været for meget fokus på moskéerne som arnested for terror.

Jeg mener ikke, at vi i PET har haft en overdreven fokus på moskéerne i vores dialog- og forebyggelsesinitiativer. Men da den militante islamisme netop bruger religiøse udtryk, er det vigtigt at forstå, at religion har betydning ikke blot i radikaliserings-, men også i afradikaliseringsøjemed. Den militante islamisme er i vidt omfang en reaktion mod den dominerende og fredelige version af islam, og derfor er det typisk ikke i moskéen, at den egentlige radikaliseringsproces finder sted. Det er også baggrunden for, at vi nu breder dialogen ud og inddrager flere, herunder også ikke-religiøse repræsentanter, siger Jakob Ilum om Reza Aslans pointer.

PET er netop derfor i gang med at udbygge to såkaldt dialogbaserede fora et imamforum og et etnisk forum, som PET oprettede og har været i kontakt med siden 2004. Kredsen af imamer og andre personer fra muslimske miljøer udvides dermed.

Nadeem Irani, analytiker ved Dansk Institut for Militære Studier, beskæftiger sig med militant islamisme. Også han mener, at der i Danmark har været tale om en misforstået opfattelse af moskéer som terrorreder.

Selvfølgelig er der ekstreme imamer i Europa og måske mindre moderate danske moskéer, som kan påvirke unge, men radikalisering sker uden for moskéen, hvor unge mennesker tiltrækkes af individuelle forhold, som er meget svære at generalisere omkring. Det starter gerne ved, at de føler sig ydmyget, og det samler dem i små studiegrupper, hvor de finder politiske tolkninger på konflikter med religiøse øjne, siger Nadeem Irani.

ejlertsen@kristeligt-dagblad.dk