For at debattere skal du være logget ind. Indtast din e-mailadresse og adgangskode herunder. Hvis ikke du har et login, skal du vælge "Nej, jeg er ny bruger".
Send artiklen Kritik af præstedominans i Det Etiske Råd til din ven.
Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

Kritik af præstedominans i Det Etiske Råd

Hver fjerde af Det Etiske Råds 17 medlemmer har en baggrund som enten teolog, biskop, præst eller medlem af en kristen tænketank. -

- Scanpix

Annonce flexblock
flexblock

TEMA: Etik og religion

  • Hvad er den etiske metode i verdens religioner?
  • Hvilke etik-områder er religionerne enige og uenige om?
  • Hvad mener de konkret om abort, dødsstraf og stamceller?

Læs hele temaet her
flexblock

Her er artiklen i temauniverset

flexblock
12 debatindlæg

Det er i høj grad teologer, som præger den etiske debat. Det er et problem, mener forsker, der efterlyser flere imamer i centrale etiske debatter i offentligheden

Det er svært at få øje på imamer og muslimer i råd og bestyrelser og i den offentlige etiske debat om eksempelvis aktiv dødshjælp og abort. Derimod har hver fjerde af Det Etiske Råds 17 medlemmer en baggrund som enten teolog, biskop, præst eller medlem af en kristen tænketank – på trods af at rådet kun har til opgave at rådgive i sundhedsfaglige samt bio- og genteknologiske spørgsmål. Kirkefolk er også godt repræsenteret i mediedebatten, hvor præster eksempelvis ofte markerer sig i avisspalterne og fylder på fjernsynsskærmen i etiske debatter.

Det er et problem, mener blandt andre integrationskonsulent Inge Liengaard, der for nyligt har forvaret den første ph.d.-afhandling om imamer i Danmark – ved Det Teologiske Fakultet på Aarhus Universitet. Ifølge hende skyldes imamernes manglende deltagelse blandt andet, at mange ikke anerkender dem som debattører, fordi de ofte opfattes som for religiøse – og i modsætning til præster er imamer en ny størrelse i Danmark.

– Ud fra et demokratisk perspektiv, er det vigtigt, at deres stemmer indgår i debatten. Det er ikke hensigtsmæssigt, at det kun er en religiøs gruppe, der høres og sidder i råd, mens store religiøse minoriteter udelades. Hvis man mener, at religiøse vurderinger af etiske problemstillinger er nyttige, synes jeg, det giver mening at overveje, om imamer skulle inddrages i diskussionerne i Det Etiske Råd, siger Inge Liengaard.

Annonce
Preben Rudiengaard (V), formand for Sundhedsudvalget og medlem af Udvalget vedrørende Det Etiske Råd, der udpeger halvdelen af Det Etiske Råds medlemmer, er enig i, at kirkefolk fylder meget i Det Etiske Råd.

– Står det til mig, skal vi ikke have flere teologer, for ellers får vi én dominerende faggruppe, og rådet må ikke blive en teologisk diskussionsklub. Derfor prøvede vi også at rydde lidt op i rådet, da vi sidst valgte nye medlemmer. Men teologer er gode til at se nuancer i sagerne, og vi falder for dem, fordi de er meget fremme i skoene og deltager i den offentlige debat på det etiske område, siger Preben Rudiengaard.

Han understreger, at der ifølge loven skal være en ligelig fordeling af kønnene, mens religion ikke er noget, der skal tages hensyn til. I princippet kunne der godt være en imam, en mormon eller en ateist i rådet, hvis de havde relevant baggrund:

– Men jeg kender ikke en ateist eller imam, som jeg ville pege på, tilføjer han.

Imam Abdul Wahid Pedersen fremhæver, at han deltager i mange etiske debatter.

– Senest var jeg ude og tale om svins rettigheder. Det er ikke lige det, man forventer fra en imam. Men generelt taler for mange imamer dårligt dansk, og det er en banal hindring for at deltage. Desuden har vi ikke været dygtige nok til at stå frem med en samlet profil og blive jævnbyrdige spillere på den store religionsbane. Derfor har medier og udvalget, der udpeger medlemmer til Det Etiske Råd, svært ved at få øje på os, siger Abdul Wahid Pedersen.

Han mener dog, det er fornuftigt, at præster og kirkefolk fylder meget på den etiske scene, da det afspejler, at størstedelen af danskerne er kristne.

– Det er godt, at nogen i Det Etiske Råd har en kirkelig baggrund, for det er netop i det religiøse, at en stor del af etikken formes. Men i det muslimske miljø må vi arbejde for at gøre os mere kvalificeret, siger han.

laura@kristeligt-dagblad.dk
Fortsættes på næste side »
Læs hele artiklen 1 | 2

Læserdebat

Kritik af præstedominans i Det Etiske Råd

Læs artiklen bag debatten her: Kritik af præstedominans i Det Etiske Råd
Og hvem er så kilden til denne påstand? Bl.a. Inge Liengaard, som man kan læse mere om her (overse venligst den delvist satiriske tilgang, for anliggendet er reelt nok):

http://monokultur.dk/2008/08/15/imamitis/
Del Link til dette indlæg
Agricola
2 år siden

Ny

Registreret:
11. juni 2007

Indlæg: 12

Re: Kritik af præstedominans i Det Etiske Råd

Læs artiklen bag debatten her: Kritik af præstedominans i Det Etiske Råd
Hvorfor skal der overhovedet sidde præster og andre religiøse fortalere i Etisk Råd?
Del Link til dette indlæg
Zilent
2 år siden

Erfaren

Registreret:
8. juni 2010

Indlæg: 105

Re: Kritik af præstedominans i Det Etiske Råd

Læs artiklen bag debatten her: Kritik af præstedominans i Det Etiske Råd
Tak til imam Abdul Wahid Pedersen for at sætte tingene på plads, og på enkel vis forklare mig som læser, hvorfor integrationens vej er lang. Det er en befriende erkendelse Wahid Pedersen i al stilfærdighed fremfører, når han peger på sproget, det at kunne dansk som det alt afgørende udgangspunkt for at vi kan komme i dialog med hinanden. Og videre, at det i lige så høj grad er indvandrernes ansvar, at det endnu ikke rigtig er lykkedes at forstå hinanden. Tak for den reflektion.

Hvis Inge Liengaard som integrationskonsulent er repræsentativ for den danske del af arbejdet med en succes- fuld integration, så er der skræmmende lang vej igen. Forbløffende, at en dansk integrationskonsulent og en imam kan være så lang fra hinanden, i synet på hvad der fortsat mangler før vi i fællesskab kan bevæge os frem mod en fælles forståelse og respekt af hinandens kultur. Jeg må beklageligvis tilstå, at jeg tror mest på Wahid Pedersens analyse.

Afslutningsvis bekymre mig, at der i Inge Liengaards integrationsverden tilsyneladende kun eksistere to religiøse retninger: Den kristne og den muslimske. Hvorfor er vi i dag havnet i den situation, at integration er blevet synonym med muslimer? Ser du en kineser, vietnameser, afrikaner eller sydamerikaner for dig, når vi taler om dårlig integration i Danmark; Nej vel? Men måske er personer som Inge Liengaard en del af forklaringen?
Del Link til dette indlæg
Torni49
2 år siden

Ny

Registreret:
21. maj 2007

Indlæg: 3

Re: Kritik af præstedominans i Det Etiske Råd

Læs artiklen bag debatten her: Kritik af præstedominans i Det Etiske Råd
Er der intet som helst kriterium man skal kunne opfylde for at gøre sig kvalificeret til deltagelse i Etisk Råd? Er der ikke nogle holdninger der bare er så afskyelige at man har dømt sig selv ude som - uetisk?

Abdul Wahid Pedersen der har skrevet at "Vi kan hurtigt blive enige om, at stening til døde er en meget grusom form for afstraffelse, men det ændrer ikke på, at den set i et islamisk lys, er blevet forordnet af Skaberen selv. Vi er derfor umiddelbart ikke bemyndigede til at ændre på samme". Er der nogen som i fuld alvor kunne tro at en person der gav udtryk for en afstumpethed som denne ville kunne komme i betragtning som deltager i Etisk Råd, hvis han ikke lige var muslim?

Pæne og anstændige mennesker er som hypnotiserede når det drejer sig om islam. Man forsvarer og lukker øjnene for den mest modbydelige barbaritet, af angst for at pådrage sig uanstændighedens stigma.

Mht. Inge Liengaard skal man huske, at hun som det meste af den akademiske verden er politiker for en helt bestemt samfundsudvikling, som vi som borgere ikke er nødt til at støtte. Hun er ikke en neutral forsker hvis ord har særlig vægt. I Inge Liengaards univers er 'rigtigt' og 'forkert', 'ondt' og godt' ikke-eksisterende kategorier. Hendes afvisning af at inddrage etiske overvejelser mht. islam er professionel distancering kørt ud i det ekstreme - med fatale konsekvenser for os alle hvis hun og hendes lige ikke bliver mødt med et nej fra os. Og gør de nu det?
Del Link til dette indlæg
LFPC
2 år siden

Godt igang

Registreret:
8. juni 2010

Indlæg: 60

Re: Kritik af præstedominans i Det Etiske Råd

Læs artiklen bag debatten her: Kritik af præstedominans i Det Etiske Råd
Jeg skal ikke gøre mig klog på etik. Det har tænksomme folk skrevet meget om. Jeg undrer mig dog over, hvad Svend Andersen skulle mene med: "Basal etik". Er det noget, som kommer fra kristendommen? Så er det vel ikke ikke uafhængigt. Jeg ved i øvrigt ikke, hvorfra medlemmerne i Etisk Råd har deres viden og forståelse af etik fra, men jeg kan godt forstå mange argumenter, og det er nok umuligt at blive enige. Erling Tiedemann fortæller i samme KD, så det kan forstås om et etisk problem, som vel ingen løsning har.
Når Szpirt fra Ateistisk Selskab skulle mene, at læger, biologer mv skulle være bedre end teologer på grund af faglig indsigt og ikke fra en ørkenreligions overtro, så er han langt ude. Ateisterne tror ikke på Gud, men erstatter denne tro med troen på fornuften. Det understreger ateisternes tomhed. De får dere 15 minutters berømmelse ved at være imod, men de har intet at komme med.
Søren Hansen
Del Link til dette indlæg
shansen4
2 år siden

Bor her

Registreret:
14. maj 2007

Indlæg: 811

Re: Kritik af præstedominans i Det Etiske Råd

Læs artiklen bag debatten her: Kritik af præstedominans i Det Etiske Råd
Du siger: "Ateisterne tror ikke på Gud, men erstatter denne tro med troen på fornuften. Det understreger ateisternes tomhed. De får dere 15 minutters berømmelse ved at være imod, men de har intet at komme med."

For det første er det ikke rigtigt, at ateister ikke har noget at komme med - ateister er mennesker som alle andre - døm nu ikke ud fra manglende gudetro!!!! Ud over dette fravær af gudetro er ateister præcis lige så forskellige som alle andre mennesker - og dermed er de heller ikke pr. definition egnede eller uegnede til Etisk Råd - ligesom præste/imam/åndemaner-jobbet heller ikke gør mennesker bedre kvalificeret til at udtale sig om etik!

For det andet er det du gør, at forsvare religiøse dogmer over sund fornuft - er det fordi du så bedre ved hvad det er de vil byde på, nemlig forældet tankegang? Eller er det fordi du er bange for at indse, at etik og moral er dynamiske omstændigheder som ikke kan bestemmet ud fra fastfrosne dogmer og "hellige" skrifter?
Del Link til dette indlæg
Zilent
2 år siden

Erfaren

Registreret:
8. juni 2010

Indlæg: 105

Re: Kritik af præstedominans i Det Etiske Råd

Læs artiklen bag debatten her: Kritik af præstedominans i Det Etiske Råd
Citat:
...ateister præcis lige så forskellige som alle andre mennesker - og dermed er de heller ikke pr. definition egnede eller uegnede til Etisk Råd - ligesom præste/imam/åndemaner-jobbet heller ikke gør mennesker bedre kvalificeret til at udtale sig om etik!

Rigtigt. De mennesker, som er i rådet anser jeg for at være personer, som har vist, at de har forståelse for tilværelsen og de menneskelige problemer og variation.

Det er overhovedet ikke nødvendigt at inddrage gudstro eller mangel på samme. Det viser mit eksempel med Erling Tiedemann. Derfor er det underligt, at ateister blander sig i, hvilken uddannelse de valgte personer har.
Faglig indsigt og fornuft er ikke ubetingede kvaliteter.

Når det nu er sket, så fortæl, hvad ateister kan gøre bedre.

Søren Hansen
Del Link til dette indlæg
shansen4
2 år siden

Bor her

Registreret:
14. maj 2007

Indlæg: 811

Re: Kritik af præstedominans i Det Etiske Råd

Læs artiklen bag debatten her: Kritik af præstedominans i Det Etiske Råd
Du siger: "Derfor er det underligt, at ateister blander sig i, hvilken uddannelse de valgte personer har.
Faglig indsigt og fornuft er ikke ubetingede kvaliteter."

Nej, er præster måske ikke overrepræsenteret? Og tyder det ikke på, at de netop vælges på den tynde baggrund?

Du spørger: "Når det nu er sket, så fortæl, hvad ateister kan gøre bedre."

Nu spørger du forkert - for jeg har jo sagt, at "ateisme" ikke kvalificerer direkte, men de er dog i det mindste fri fra religiøse systemer og irrationel gudetro - og kan derfor tænke ud over disse.
Del Link til dette indlæg
Zilent
2 år siden

Erfaren

Registreret:
8. juni 2010

Indlæg: 105

Re: Kritik af præstedominans i Det Etiske Råd

Læs artiklen bag debatten her: Kritik af præstedominans i Det Etiske Råd
Enhver person vil jo være præget af, hvilken uddannelse, tro eller ikke tro, man har. Det betyder da ikke, at man kan se en etisk sag fra mange andre sider. Det er ikke kun ateister, som har den kvalifikation, måske tvært imod, for det forekommer mig, at der i øjedlikket er en ateistisk "mission" mod troende.
Det må være derfor ateister farer så energisk frem, men har de noget godt budskab for menneskene?

Søren Hansen
Del Link til dette indlæg
shansen4
2 år siden

Bor her

Registreret:
14. maj 2007

Indlæg: 811

Re: Kritik af præstedominans i Det Etiske Råd

Læs artiklen bag debatten her: Kritik af præstedominans i Det Etiske Råd
Jeg ser ikke denne "mission" mod troende du taler om - det er ret vigtigt at skelne imellem anti-religiøsitet og religionskritik! Man kan sagtens være tolerant overfor andre og samtidig kritisere deres holdninger, det er simpelthen essentielt at forstå og acceptere.

Du spørger: "Det må være derfor ateister farer så energisk frem, men har de noget godt budskab for menneskene?"

Igen spørger du forkert - for ateisme er IKKE andet end FRAVÆR AF GUDETRO! Der ligger intet moralsk eller etisk budskab i ateisme som sådan - at der naturligt vil være en "humanistisk" vinkel er en helt anden sag. Ateisme byder ikke på noget i sig selv, og det er URIMELIGT, at stille krav derom - det er faktisk en væsentlig misforståelse af begrebet.

Ateisme er ikke en én-til-én afløser for religionerne, det er ikke et nyt surrogat for gudetro og tilhørende religiøse systemer, ateisme er fravalg af gudetro - derfra opbygges en livsanskuelse, et verdensbillede og tilhørende moral, for den enkelte, i samspil med resten af verden.
Del Link til dette indlæg
Zilent
2 år siden

Erfaren

Registreret:
8. juni 2010

Indlæg: 105
Mere:   1 | 2   Næste

flexblock

Få nyhederne i din indbakke

flexblock
splitblock
flexblock

Seneste blog-indlæg

flexblock
flexblock
flexblock
flexblock
flexblock
splitblock
Tror du, at religion er sundt for helbredet?
 
flexblock
flexblock
splitblock
flexblock


flexblock

Nyhedsbrev

flexblock
flexblock