Prøv Kristeligt Dagblad gratis i 4 uger


- Erik Bjerager, ansv. chefredaktør og adm. direktør
Erik Bjerager
Send artiklen Tvang skal følge regler til din ven.
Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

Tvang skal følge regler

Birgitte Stoklund Larsen

- arkiv

Kommenter Hold mig opdateret

Sundhedsminister bør undersøge fiksering i psykiatrien

På Sikringsafdelingen i Nykøbing Sjælland er nogle af landets farligste psykisk syge kriminelle indlagt. De har det dårligt, og de er til fare for deres omgivelser. På afdelingen har man en særlig praksis med at fiksere folk. De fikseres ikke liggende, men bindes på hænder og fødder. Det er en praksis, der ikke er i overensstemmelse med dansk lovgivning. Det er ganske enkelt ulovligt, og Sundhedsmini-steriet har i foråret bedt om, at metoden ophører. Det er ikke sket, og sundhedsminister Jacob Axel Nielsen (K) har i denne uge bedt om, at denne praksis straks stoppes. Det skal institutionen og regionen naturligvis rette sig efter. Sådan er reglerne.

En institution kan ikke efter forgodtbefindende bøje lovgivningen, heller ikke når det gælder psykisk syge kriminelle.

Når det er sagt, så er der også grund til en vis besindelse. Den oppegående tvangsfiksering er kommet frem i forbindelse med offentliggørelsen af en rapport fra Europarådets torturkomité, der har besøgt to hospitaler i Danmark. Rapporten kritiserer den omfattende brug af bæltefiksering i Danmark. En lignende kritik i 2004 førte til en markant nedgang i antallet af bæltefikseringer, men tallet er siden steget igen til knap 7000 årligt. ”Mishandling af patienterne” kalder komiteens formand det i Politiken, hvor det dog ikke fremgår, hvilke særlige overvejelser der ligger bag, at en komité for tortur undersøger forhold på sygehuse for kriminelle psykiatriske patienter.

Den ansvarlige overlæge i Nykøbing Falster forsvarer tvangsfikseringer – både liggende og oppegående. Det er, mener hun, det bedste alternativ til dyb medicinering, som er udbredt i visse lande og inden for visse psykiatriske behandlingstraditioner. Og den oppegående tvangsfiksering giver dog den indsatte mulighed for at gå rundt, få frisk luft og terapi. Siger hun.

Annonce
Hvad der er op og ned i den faglige diskussion er vanskeligt at vurdere for offentligheden og må vel i sidste ende komme an på en konkret vurdering – inden for lovens rammer, naturligvis.

Og det er så her, at man må opfordre sundhedsministeren til ikke alene at sætte handling bag ordene om at få stoppet den ulovlige praksis, men også at underkaste metoden en ordentlig undersøgelse. Det kan jo være, at de har ret, de læger og regionale sundhedspolitikere, der står bag og bakker op om den omtalte praksis. Umiddelbart er det i hvert fald ikke soleklart, at Europarådets torturkomité skulle have større indsigt i behandlingen af kriminelle psykisk syge end de ansvarlige læger. Men holde loven skal de dog alligevel.

bsl

FACEBOOK: Bliv ven med Kristeligt Dagblad

Hold mig opdateret

Tvang skal følge regler

S.Nielsen, publiceret d.26/11 20:12 (for 3 år siden)
Læs artiklen bag debatten her: Tvang skal følge regler
http://www.kristeligt-dagblad.dk/artikel/305646:Leder--Tvang-skal-foelge-regler

Selvfølgelig skal regler følges, men det kunne også være, at man skulle se på om reglerne er menneskelige.
Som medarbejder i psykiatrien, har jeg oplevet patienter, der er så farlige, at de har været fixeret i ugevis til en seng, og det ovenikøbet med skriftlig tilladelse af ansvarlig ministerium.
Årsagen var, at der ikke var plads på netop sikringsanstalten. Hvis det blot handler om at medicinere patienten så meget, at vedkommende ikke er i stand til at kommunikere med andre endsige fungere som MENNESKE, så kunne han lige så godt være blevet, hvor han var, for medicinsk fixering kan alle hospitaler udføre.
Løsningen med oppegående fixering lyder for mig som absolut mere attraktiv, idet at patienten kan have menneskelig kontakt uden at være til fare for personalet eller andre patienter.
Alternativet kunne selvfølgelig være, som man ser i amerikanske fængsler, hvor psykiatriske patienterne sidder i små bure i en rundkreds rundt om terapeuten, og hvor menneskelig berøring er udelukket.
Det er simpelthen en umulighed at udføre terapeutisk arbejde, hvis patienten blot går rundt som et lallende medicinvrag.
Del Link

Re: Tvang skal følge regler

swingking, publiceret d.26/11 21:08 (for 3 år siden)
Læs artiklen bag debatten her: Tvang skal følge regler
Der er en enkelt og væsentlig ting, som artiklen her slet ikke berører i forhold til fiksering som oppegående eller sengeliggende, og det er graden af indtryk, som man skal forholde sig til hvis man er så dårlig, at man har brug for fiksering.

Det kan faktisk være en beskyttelse af det psykotiske menneske at fiksere i en seng på en enestue med et enkelt personale som kontakt og hjælper. Når man har brug for fiksering er man som regel psykotisk og altså MEGET SYG og kan ikke forholde sig til ret mange indtryk, fordi hjernen kører på OVERtryk. Så en del af behandlingen er kunne at minimere indtrykkene, og det gør man bedst på en enestue. Og mange gange i en seng.

At blive fikseret er jo IKKE nogen afstraffelse, men en beskyttende behandling, netop for at undgå at skulle overmedicinere. Og mange gange giver fikseringen en ro og en tryghedsfølelse, så man giver både kroppen og hjernen de bedste muligheder for at komme sig, for så DEREFTER at kunne modtage terapeutisk behandling.
Del Link

Re: Tvang skal følge regler

S.Nielsen, publiceret d.26/11 21:37 (for 3 år siden)
Læs artiklen bag debatten her: Tvang skal følge regler
Nu praktiseres jo skærmning på stuen imod sanseindtryk nok på alle psykiatriske hospitaler og er almindelig anerkendt, især når det handler om bipolare patienter, og det behøver patienten jo ikke nødvendigvis være fixeret for.
Til gengæld kan ikke fixeret oppegående patient selv vælge at ligge ned, sidde i en stol, stå op til forskel frra en, der er fixeret til sengen.
Til gengæld savner jeg så at vide, om man på sikringsanstalten altid er sammen med en oppegående fixeret patient, fordi en sengeliggende SKAL altid være underovervågning af en personale.
Den patient, som vi havde fixeret til en seng i ugevis, var vi ikke i stand til at løsne for at han kunne komme i bad og på toilet, men vi havde politiet til at hjælpe os et par gange om ugen, da kun de havde de nødvendige magtbeføjelser og udstyr, hvis patienten gik til angreb.
Ellers foregik alt vask og hygiejne i sengen.

Iøvrigt er det jo langt de færreste, der har behov for skærmning imod sanseindtryk. Tværtimod er mange afdelinger for dårlige til at give fixerede patienter aktivitetsmuligheder, der kan tilfredsstille patientens egne behov. Mange steder har man et aktivitetsskab med diverse remedier, men mit indtryk er at det bliver brugt for lidt.
Del Link

Re: Tvang skal følge regler

swingking, publiceret d.26/11 23:14 (for 3 år siden)
Læs artiklen bag debatten her: Tvang skal følge regler
Jeg er slet ikke imod oppegående fiksering, tværtimod ser jeg det da som et væsentligt fremskridt i behandlingsmulighederne. Men om der vælges den ene eller den anden form for fiksering eller om det er skærmning er jo en behandlingsvurdering og en "gradsvurdering" i den enkelte situation.

Og er man psykotisk og har brug for fiksering, så har man også brug for, at et andet menneske "overtager" overblikket og ansvaret. Det er en helt nødvendig del af det psykiatriske behandlingssystem, at kunne glide ind og ud af autonomi kontra paternalisme. Ellers bliver det hurtigt til behandlingssvigt.

På Sikringen har de specielle "0-stuer" til fiksering.
Del Link

Re: Tvang skal følge regler

S.Nielsen, publiceret d.27/11 06:31 (for 3 år siden)
Læs artiklen bag debatten her: Tvang skal følge regler
Jeg er helt enig. Enkelte patienter tigger ligefrem om at blive lagt i bælte, hvor behandlingen begynder at handle om, at patienten skal lære at tage ansvaret for egne handlinger.
Del Link

Re: Tvang skal følge regler

swingking, publiceret d.27/11 09:35 (for 3 år siden)
Læs artiklen bag debatten her: Tvang skal følge regler
Øøh, det var nu det modsatte, jeg mente :-)

For når man er psykotisk og er så dårlig, at en fiksering overhovedet kommer på tale, ja så KAN man jo netop ikke tage ansvaret for sig selv ...

Så det jeg mener med autonomi kontra paternalisme er, at det er noget af den allersværeste balancegang at skulle vurdere for et andet voksent menneske, HVORNÅR paternalisme MÅ OG SKAL til, og at autonomien derfor MÅ OG SKAL tilsidesættes, NETOP for at undgå omsorgs- og behandlingssvigt.
Del Link

Re: Tvang skal følge regler

S.Nielsen, publiceret d.27/11 16:23 (for 3 år siden)
Læs artiklen bag debatten her: Tvang skal følge regler
Taler vi forbi hinanden?
Det jeg prøver at sige er, at patienter kan direkte bede om at vi helt og holdent overtager ansvaret, også selvom de ikke er psykotiske, men at de ikke selv tror sig i stand til at tage ansvar for egne handlinger.
Jeg har mødt mange patienter, hvor vi måtte nægte patienten fixering, for ellers ville vedkommende ikke komme videre i forhold til sin egen autonomi.
Del Link

Re: Tvang skal følge regler

swingking, publiceret d.03/12 04:15 (for 3 år siden)
Læs artiklen bag debatten her: Tvang skal følge regler
Ja, jeg tror, at vi talte forbi hinanden ...

Men i de tilfælde du nævner er det så NETOP ikke paternalisme, som udøves, når man som behandler IKKE efterkommer ALLE ønsker, men tager ANSVAR for at vurdere patientens situation som en helhed, og DERUDFRA vælger den behandling som SKØNNES BEDST?

Det er i hvert fald sådan, jeg opfatter og har brugt begreberne paternalisme kontra autonomi. Jeg ved godt, at det er at vende tingene lidt på hovedet ... Og jeg ved også godt, at det er den ALLERsværeste balancegang i psykiatrien. Nemlig, hvornår skal man bestemme over et andet voksent menneske?

ER det nu også en så humanistisk tankegang med den medfølgende manglende paternalisme, som netop den nuværende psykiatrilov lægger op til? Eller svigter man det syge medmenneske, når det kommer til stykket? Det er et spørgsmål, som rummer stor etisk overvejelse, og gerne INDEN man udformer love.

Det var bare det, jeg ville illustrere og sætte spørgsmålstegn ved...

Og lige en tilføjelse med hensyn til fiksering og tvang, så skal loven SELVFØLGELIG følges og overholdes. Men som ved brug af mange andre ord og bogstaver, og altså også i lovene, er der jo altid tvivlstilfælde afhængigt af hvilket menneske, der læser og tolker loven ...

Men en psykiatrilov som gør det MEGET svært, og nogen gange HELT UMULIGT, at benytte tvangsbehandling, mener jeg er at SVIGTE det syge og PSYKOTISKE menneske, som på ingen måde jo kan tage ansvar for sig selv NETOP i psykosen.

Jeg tror, at vi er enige et langt stykke af vejen

Mange hilsner fra Frk.Himmelblå
Del Link

Re: Tvang skal følge regler

S.Nielsen, publiceret d.04/12 12:33 (for 3 år siden)
Læs artiklen bag debatten her: Tvang skal følge regler
Nu har jeg en baggrund fra arbejde med udviklingshæmmede og oplevede den gamle åndssvageforsorg i starten af 70'erne. Det var det rene rædselskabinet dengang, men langsomt fik vi ændret det, også selvom der blev begået mange fejl, f.eks. da man sendte udviklingshæmmede ud i egen bolig uden at det blev fulgt op. Mange blev udnyttet både sexuelt og økonomisk, og de blev frygtelig ensomme.
Hvis jeg skal sammenligne psykiatrien med det der er sket i forhold til udviklingshæmmede, så ligger psykiatrien udviklingsmæssigt 20 år tilbage og enkelte steder meget længere. Jeg har ikke været vidne til, at psykiatriske patienter fik tæsk, som jeg oplevede med udviklingshæmmede, men ligeværd og respekt er ukendt land blandt visse medarbejdere i psykiatrien.
Omvendt så er det netop også som du er inde på et dilemma i mange tilfælde, fordi at det kan være umuligt at få kontakt med en psykotisk patient.
En anden ting er, at selvom en patient har massiv stemmehøring, så kan patienten godt give udtryk for at være positiv overfor disse stemmer og ikke vil behandles for dem. Problemet opstår så, når disse stemmer får vedkommende til at have en adfærd, der er til fare for andre eller sig selv.
Patienten nægtede at modtage medicin for dem, men det medførte så også, at han ikke kunne begå sig udenfor hospitalet, fordi han var farlig.
Det er den slags dilemmaer, som vi møder flere gange dagligt i psykiatrien, men desværre udtaler en masse mennesker sig om psykiatri, også politikere, så man spekulerer på om de nogensinde har mødt en psykiatrisk patient.
Hvis man tager et område som ECT-behandling (elektrochok), så er hele diskussionen præget af myter, og da jeg for et par år siden så et indslag i TV-avisen, så blev det fremstillet som en utidssvarende middelalderbehandling. I indslaget gik man fra farvebilleder til sort/hvid, og man fik indtrykket af, at patienten fik 380 volt igennem hjernen, så man tænkte, at nu ville der stige røg op fra patientens hoved.
Det er frustrerende, at psykiatrien ikke er bedre til at informere på en saglig og seriøs måde og at den ikke i højere grad kan indgå i en dialog med verden udenfor.
Del Link

Re: Tvang skal følge regler

swingking, publiceret d.04/12 16:27 (for 3 år siden)
Læs artiklen bag debatten her: Tvang skal følge regler
Jeg kunne ikke lade være med at le højt , da jeg læste din malende beskrivelse af TV-avisens fremstilling af elektrochok-behandling. "Røg op fra patientens hoved", hvilken pragtfuld beskrivelse, og det er jo fuldstændigt rigtigt, for sådan bliver det virkeligt fremstillet i pressen.

Med hensyn til at informere om psykiatri bredt ud over hele Danmarks befolkning, synes jeg nu, at PSYKIATRIFONDEN har gjort det GODT. Men jeg er helt enig i, at der skal være meget mere debat og information om emnet. Også når man tager i betragtning, hvor mange mennesker der egentlig kommer i berøring med psykisk sygdom, hvad enten det er som egen lidelse, som pårørende eller som kollega.

Debatter som den vi har her, er jo også i det små med til at skabe en smule opmærksomhed om emnet. Så lad os for Guds og alles skyld fortsætte debatten om psykiatri og psykisk sygdom med åbenhed og oplysning, så det kan brede sig som ringe i vandet
Del Link
flexblock

Tidligere ledere

Til kamp for åndelig velfærd

Nej til Villy Søvndals mærker

Retsstat med blinde vinkler

Ud af vækstens vold

Bevar den folkelige forankring

Kvinderne i Afghanistan

Mellem stat og marked

Stil krav til pleje af mennesker

Den vigtige retssag i Haag

Helligdage bør være hellige

En dobbelt syrisk tragedie

Uproblematisk, men ...

Syg skyldforståelse er over os

Bevar paragraffen om blasfemi

Bevar paragraffen om blasfemi

flexblock

Få nyhederne i din indbakke

flexblock
splitblock
flexblock

flexblock
Er det ok, at andre end præster får adgang til prædikestolen i folkekirken?
 
flexblock
flexblock
splitblock
flexblock


flexblock

Nyhedsbrev

flexblock
flexblock

Prøv Kristeligt Dagblad gratis i 4 uger

Prøv os i 4 uger – gratis og uforpligtende

Billede af Kristeligt Dagblads avis
Persondatapolitik og cookies

Alt fra Kristeligt Dagblad

  1. k.dk​
  2. religion.dk​
  3. kristendom.dk​
  4. etik.dk​
  5. pilgrimsvandring.dk​
  6. bogbasen.dk​
  7. hjertedating.dk​
  8. foredragslisten.dk​
  9. eftertanke.dk​
  10. mindet.dk​
  11. kirku.dk​