Prøv Kristeligt Dagblad gratis i 4 uger


Send artiklen Biskop besøger moske lillejuleaften til din ven.
Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

Biskop besøger moske lillejuleaften

Københavns biskop, Erik Norman Svendsen. -

- Leif Tuxen.

6 debatindlæg Hold mig opdateret

Københavns biskop, Erik Norman Svendsen, deltager i morgen i et moske-arrangement for at fortælle om julens budskab

I morgen slår Nusrat Djahan-moskeen i Hvidovre dørene op for besøgende. På programmet er blandt andet bøn og recitation af Koranen.

Men moskeens gæster får også mulighed for at stifte bekendtskab med Københavns biskop, Erik Norman Svendsen. Han er blevet inviteret til at komme på besøg og fortælle om julens budskab.

- Det harmonerer fint med min kristne tro at sige ja til at fortælle om, hvad kristen jul er for en størrelse, og hvad den betyder for mig, siger han.

Erik Norman Svendsen ser ikke besøget i moskeen som en decideret mulighed for at missionere.

Annonce
- Enhver meningsgivende samtale om troen indebærer en form for mission. Men hensigten med besøget er mere venskabeligt og oplysende ment, siger biskoppen.

FACEBOOK: Bliv ven med Kristeligt Dagblad

Hold mig opdateret

Trådet overblik  |  Fladt overblik

Biskop besøger moske lillejuleaften

Torben Petersen, publiceret d.23/12 07:32 (for 3 år siden)
Læs artiklen bag debatten her: Biskop besøger moske lillejuleaften
Biskoppen mener at være inviteret som privatperson. Sjovt nok har jeg ikke modtaget invitation. Gad vide om det alligevel ikke kildrer lidt i gode muslimske hjerter, når man iagttager en afgående biskop i den kristne kirke, krænge skoene af som tegn på ydmyg imødekommenhed? Jeg tror det. Når en biskop kan tåle mosten, kan vi andre vel også imødekomme den endeløse række af ensidigt fremsatte forlangender der skal opfyldes i ethvert ikke-islamisk samfund, for at muslimer føler sig tilpas.

God jul, Biskop.
Del Link

Re: Biskop besøger moske lillejuleaften

Nederby Jessen, publiceret d.23/12 10:06 (for 3 år siden)
Læs artiklen bag debatten her: Biskop besøger moske lillejuleaften
Torben Pedersens svar ligner nok det mange andre kristne vil svare.

Jeg hører til dem, der bestemt ikke bryder mig om islam, men jeg kan godt forstå, at biskoppen har sagt ja til invitationen.

Man skal være opmærksom på, at moskeen i Hvidovre, som har ligget der siden en gang i 60´erne i de fleste muslimers øjne er en outsider moské.

Gennem mange år har moskéen i Hvidovre netop i julen inviteret kristne til et arrangement i moskéen. Jeg har ikke selv været der, men jeg har flere gang læst om det.

I år har man så også inviteret biskoppen og givet ham anledning til at dele juleevangeliet. Sikke en mulighed og jeg synes det ville have været forkert af biskoppen at sige nej til en sådan invitation.

Dette handler ikke om dialog med muslimer, men derimod om en mulighed for at forkynde evangeliet i en moské.

Bjarne Nederby Jessen
Del Link

Re: Biskop besøger moske lillejuleaften

Paulus, publiceret d.24/12 10:49 (for 3 år siden)
Læs artiklen bag debatten her: Biskop besøger moske lillejuleaften
Bjarne Nederby Jessen,

Hvor naiv kan man være? Tror du virkelig, at biskoppen (som privatperson) er inviteret for at han kan missionere blandt muslimerne i moskeen?

Kristendemokraterne bør i denne sag vise, at I er et kristent parti, og bakke det andet kristne parti, Dansk Folkeparti, op i deres protest imod biskoppens leflen for en religion, der forfølger kristne overalt på kloden.
Del Link

Re: Biskop besøger moske lillejuleaften

Nederby Jessen, publiceret d.24/12 13:16 (for 3 år siden)
Læs artiklen bag debatten her: Biskop besøger moske lillejuleaften
Kald du mig bare naiv, Paulus (eller hvad du nu hedder) - og så på en juleaften. Mit svar er: Jeg elsker også dig!

Jeg er dybt uenig med dig, men jeg vil ikke drømme om at kalde dig naiv.

Og så en kommentar til dit indlæg. Det er ikke mig, der siger, at biskoppen er inviteret som privatperson. Jeg mener endda, at han er inviteret netop fordi, han er biskop. Og selvfølgelig er han ikke inviteret for at missionere, naturligvis ikke. Men han har en mulighed for overfor muslimer at præsentere juleevangeliet og jeg finder, det er fint, han har taget mod den mulighed.

Og så taler du om kristne partier. De findes overhovedet ikke. Partier kan ikke være kristne, lige så lidt som bøger, CD´ere og andet, mange kalder kristne. Det er kun mennesker, der kan være kristne. Men bøger, CD´ere og politiske partier kan være inspireret af kristendommen - og det er Kristendemokraterne.

Du mener, at Dansk Folkeparti også er det. Den opfattelse deler jeg ikke. Jeg har svært ved at finde andet end en gang kulturkristendom hos DF, men det er måske nok for dig?

Jeg finder dog en enkelt sætning i dit indlæg, som jeg er enig i. Du skriver "en religion (islam), der forfølger kristne overalt på kloden". Det har du ret og bl.a. netop derfor tager jeg afstand fra islam. Det har jeg skrevet tidligere, men det virker som om, du har svært ved at tro på det. Det må så blive din sag.

Man kan godt tage afstand fra en religion og samtidig give den ret til at være her, fordi vi har religionsfrihed. Ikke religionslighed, men netop religionsfrihed.

Venlig hilsen og en glædelig og veslignet jul til dig i Jesu navn.

Bjarne Nederby Jessen
Del Link

Re: Biskop besøger moske lillejuleaften

Barzel, publiceret d.24/12 13:27 (for 3 år siden)
Læs artiklen bag debatten her: Biskop besøger moske lillejuleaften
Hej Paulus.
Grundstenen i det kristne budskab er det dobbelte kærligheds bud, elsk Gud, elsk næsten, hvem er så din næste spørger du.

Du kan med fordel læse Jesus beretning om den barmhjertige samaritaner. Og overvej Jesus bud om at man skal elske sine fjender.

Din navne broder Paulus, som var en ledende figur i den første kristne kirke, gik ofte ind i synagoger for at tale om Jesus og det selvom jøderne forfulgte de kristne.

MVH Barzel
Del Link

Re: Biskop besøger moske lillejuleaften

niels anton daam, publiceret d.28/12 16:13 (for 3 år siden)
Læs artiklen bag debatten her: Biskop besøger moske lillejuleaften
HVORFOR TØR DU IKKE FORTÆLLE, HVEM DU ER ???

Jeg undrer mig over at en del af debatørerne bl.a. Paulus, ikke tør skrive deres navn,- eller et sted, hvor vi kan finde det.
Rent personligt har jeg ikke megen respekt for indlæg og deres skrivere, hvis de er fremsat anonymt.

Jeg kan ikke se, hvad der er forkert i at have en dialog med mennesker af en anden religion,
Hvis vi alle lever i små kasser med høje vægge, og er annonyme, så kommer vi ikke videre.

For mig at se, er det glædeligt at såvel en biskop som andre har dialog med andre trosretninger.

med venlig hilsen til de, der sætter navn- eller kendebogstaver under deres indlæg.

Niels Anton Dam pensionist, Præstø.
Del Link

flexblock

Få nyhederne i din indbakke

flexblock
splitblock
flexblock
flexblock
splitblock
Mener du, at uligheden vokser i det danske sundhedssystem?
 
flexblock
flexblock
splitblock
flexblock


flexblock

Nyhedsbrev

flexblock
flexblock