Prøv Kristeligt Dagblad gratis i 4 uger


- Erik Bjerager, ansv. chefredaktør og adm. direktør
Erik Bjerager
Send artiklen Afviste asylsøgere. Vrøvl om lovbrud for menneskets skyld til din ven.
Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

Afviste asylsøgere. Vrøvl om lovbrud for menneskets skyld

11 debatindlæg Hold mig opdateret

I en kommentar den 29. maj argumenterer Leif Hjernøe for, at Danmark bør give opholdstilladelse til de afviste irakiske asylsøgere, og at alt andet vil være uanstændigt. Han indleder med at hævde, at situationen ikke kan sammenlignes med sagen om de afviste palæstinensere fra 1992, og at en særbehandling af de afviste irakiske asylsøgere ikke kan danne præcedens.

Her er tale om to vurderinger fra hans side. Jeg anerkender, at han har dem, men jeg kan ikke se, at han argumenterer for, at de er entydigt rigtige, og jeg deler dem ikke. På begge disse to punkter er det nærmeste, vi kan komme en løsning, at foretage en vurdering, hvor vi samtidig indrømmer vor usikkerhed og vor forståelse for, at andre kan være uenige. Det er et udtryk for manglende dømmekraft, at Hjernøe ikke vil bære denne usikkerhed med sig.

Når Hjernøe derefter går videre og hævder, at det klogeste nu er "udelukkende at tænke på de afviste asylsøgeres børn og unge", så kan jeg heller ikke følge ham. Der er tale om et selvpålagt snæversyn; og han giver ikke nogen tvingende grund til, at der ikke også bør tænkes på menneskene i det samfund, som har haft ansøgningerne op til vurdering, og som har forkastet dem.

Annonce
Til støtte for sit standpunkt hævder Hjernøe, at vi bør spørge os selv, om vi ikke ville have gjort det samme som de afviste asylsøgere. Selv siger han, at han ville. Og det er for ham et argument for at støtte dem. Men det argument kan jeg slet ikke følge. Sagen drejer sig overhovedet ikke om, hvad jeg ville gøre eller ønske, hvis jeg var i irakernes situation, men om, hvad jeg bør gøre som demokratisk borger. Hvis jeg fulgte Hjernøes logik, så skulle jeg også gå ind for, at forbrydere ikke skal straffes, fordi jeg ville ønske, at jeg ikke blev straffet, hvis jeg var forbryder. Men politik hviler på en dybere forpligtelse.

Heldigvis giver Hjernøe mere substans til sin argumentation. Han hævder, at vi i grunden ikke skal give asyl til de afviste irakere af idealistiske eller medmenneskelige grunde, men at vi skal gøre det som "et respektindgydende indslag i en fortsat udvikling af en forbilledlig integrationspolitik". Imidlertid forstår Hjernøe ikke, at han også her foretager en vurdering, hvis egen usikkerhed han bør indrømme.

Det er ikke urimeligt at mene, at integrationspolitikken fortsat stiller det danske samfund over for mange problemer, som vi endnu ikke ved, hvorledes vi skal få styr på. Hjernøe mangler indlevelsesevne, når han overhovedet ikke synes at forstå, at andre kan vurdere integrationspolitikken anderledes end ham selv. Som langtfra forbilledlig. Snarere som noget, der er ved at skride, fordi der stadig er for mange, som ikke tør se problemerne i øjnene.

Her mangler Hjernøe den forståelse for sin politiske modpart, som demokratiet kræver. Det viser sig endnu stærkere i hans slutning. Her fremfører han som støtte for sin eftergivenhed over for de afviste asylsøgere, at "love er til for at kunne brydes, når som helst hvor de viser sig ikke at være til for menneskers skyld".

Mener Hjernøe, at de love, som har givet irakerne mulighed for at søge asyl, ikke er til for menneskers skyld? Mener han, at de ikke er til for menneskers skyld, fordi de irakiske asylsøgere har fået afslag og har gjort alt for at unddrage sig konsekvenserne af afslaget? Hvorfor mener han, at der ikke er andre mennesker, der skal høres i denne sag? Nemlig de mennesker, som bor i det danske samfund, og som i deres dagligdag oplever, at integrationen går skidt, og at den ødelægger hverdagen i deres boligområder, og som derfor nu ønsker, at der trækkes en grænse.

Når Hjernøe taler om at bryde loven "for menneskers skyld", så gør han disse mennesker til umennesker. Så vil han ikke længere se det menneskelige i dem, som er politisk uenige med ham i hans syn på asyl- og integrationspolitikken. Det er et farligt standpunkt i en tragisk konflikt.

Kai Sørlander, Filosof og forfatter, Løvetandsvej 21, Brønshøj
Fortsættes på næste side »
Læs hele artiklen 1 | 2

FACEBOOK: Bliv ven med Kristeligt Dagblad

Hold mig opdateret

Trådet overblik  |  Fladt overblik

Afviste asylsøgere. Vrøvl om lovbrud for menneskets skyld

Jørgen Christensen, publiceret d.03/06 22:21 (for 3 år siden)
Læs artiklen bag debatten her: Afviste asylsøgere. Vrøvl om lovbrud for menneskets skyld
Jeg skal ikke afvise Sørlanders elegante argumenter, men for mit vedkommende føler jeg en medskyld for irakernes ulykke. Der er millioner af irakere, der nu er flygtninge, hovedparten internt i landet. Det er sket ved etnisk/religiøs udrensning (terror) i boligkvarterer eller byer, hvor privat terror nu er gældende orden efter den af DK medhjulpne krigsførelse og omvæltning af Saddam Husseins styre på oplagt falske og forløjede præmisser.

Men var det ikke godt, at vi fik fjernet den tyran? Tja, for at besvare spørgsmålet kan det ikke nytte, at man udelukkende kommer med en bedømmelse af afdøde Husseins karakter, eller demokratiske score på en skala. DK anerkendte mig bekendt faktisk Hussein som leder efter valgene! Man må også medtage befolkningens vilkår. Her fremgår det af flere undersøgelser, og aldrig iværksat af de ansvarlige samfundsomstyrtere, at over 1 million mennesker er EKSTRA døde som følge af denne fantastisk noble gerning, som Sørlander fuldstændigt ignorerer.

Foruden de døde kan man finde et mere eller mindre ødelagt sundhedsvæsen, erhvervsliv, uddannelsessystem og destruktion af kulturværdier. Det virker på mig særdeles konstrueret og seltilfreds, at skulle vurdere irakerne heri landet udfra en meget teoretisk skade på danskernes velfærd, hvis vi skulle huske på et medansvar, som muligvis nok kan afvises med formalia, men bestemt ikke med rent trav hos daværende statsminister m.fl.

Måske var det en ide at sende disse lurendrejere ned til Irak i stedet for flygtningene. (Til en velfortjent "ferie" ovenpå deres indsats.) Jeg er sikker på, at de alle vil melde sig frivilligt istedet for de udviste som bevis på deres æresfølelse og ansvarlighed, og sende glade og taknemmelige hilsener hjem til os alle fra feireparadiset.
Del Link

Re: Afviste asylsøgere. Vrøvl om lovbrud for menneskets skyld

johanneså, publiceret d.04/06 00:59 (for 3 år siden)
Læs artiklen bag debatten her: Afviste asylsøgere. Vrøvl om lovbrud for menneskets skyld
citat:
men for mit vedkommende føler jeg en medskyld for irakernes ulykke



Så rejs du ned til Irak og hjælp med at genopbygge landet.
Del Link

Re: Afviste asylsøgere. Vrøvl om lovbrud for menneskets skyld

Jørgen Christensen, publiceret d.04/06 19:35 (for 3 år siden)
Læs artiklen bag debatten her: Afviste asylsøgere. Vrøvl om lovbrud for menneskets skyld
citat:
citat:
men for mit vedkommende føler jeg en medskyld for irakernes ulykke



Så rejs du ned til Irak og hjælp med at genopbygge landet.



Ja, det var en mulighed omend næppe til særlig nytte i min alder. Faktisk er denne, din løsning, ligeså uigennemtænkt, som gennemførelsen af krigen og besættelsen. For hvordan kan jeg, der ikke taler irakisk, begynde at omvende befolkningen, hvorimod jeg taler dansk og kan forsøge på at tale imod evt.nye sådanne eventyr, og specielt de omstændigheder der muliggør sådanne absurditeter.
Del Link

Re: Afviste asylsøgere. Vrøvl om lovbrud for menneskets skyld

Jørgen Christensen, publiceret d.04/06 19:57 (for 3 år siden)
Læs artiklen bag debatten her: Afviste asylsøgere. Vrøvl om lovbrud for menneskets skyld
citat:
citat:
men for mit vedkommende føler jeg en medskyld for irakernes ulykke



Så rejs du ned til Irak og hjælp med at genopbygge landet.



Tja, så kunne du og din slags fortsat ubekymrede fortsætte med at lave krigseventyr og løbe fra ansvaret. Men du forstod vist ikke, at jeg udover en indirekte medskyld så sandelig også føler mig forpligtet til at modarbejde hele den nonchalance, som kortsigtede personer er i stand til at opelske. Og da jeg taler dansk, men ikke irakisk, så tror jeg selv at gøre større nytte her på det felt her i landet.


Desværre vil denne gensidige overfladiskhed og hurtighed i aftrækket, mellem politikere og folk som dig, bestandigt forværre hele samfundets tilstand, ikke forbedre det. Men jeg kan godt forstå, man ikke kan se en forværring, hvis man selv følger med nedad trappen, eller måske bare opfatter det som naturligt og IKKE har til hensigt at gennemtænke HVAD SÅ - HVAD FØLGER HERAF når det kan undgås.
Del Link

Re: Afviste asylsøgere. Vrøvl om lovbrud for menneskets skyld

Nederby Jessen, publiceret d.04/06 23:00 (for 3 år siden)
Læs artiklen bag debatten her: Afviste asylsøgere. Vrøvl om lovbrud for menneskets skyld
Det er så let at sige som Yeshua: "Så rejs du ned til Irak og hjælp med at genopbygge landet." Det svarer til, når andre føler sig trængt i en debat om at hjælpe flygtninge: "Så lad dem dog flytte ind hjemme hos dig".

Der er faktisk mange måder at hjælpe på. Politisk, støtte i debatter, konkret hjælp til flygtninge her, rejse ud for at hjælpe. Men alle kan ikke gøre alt.

Jeg har valgt at gå ind i aktiv politik for at være med til at hjælpe de svage. Det er også derfor, jeg går ind i debatter. Men jeg nøjes ikke med det. I 13 år var jeg leder af et kristent socialt arbejde blandt børn og unge i Ilulissat i Grønland. Mens jeg var der, gik jeg også ind i skriftlige debatter i Danmark om hjemløse, om sindslidende og om flygtninge.

Inden jeg tog til Grønland var min kone og jeg dybt involveret som frivillige blandt flygtningene i Røde Kors Centeret i Torup ved Melby lidt uden for Frederiksværk og vi var kontaktfamilie for flere libanesiske flygtninge, der kom i vores hjem. Der er mange måder at række hånden ud på for at hjælpe dem, der har brug for hjælp.

For nylig var jeg med på en nødhjælpstur til Rumænien med tøj til fattige og vi havde penge med, så vi også kunne dele mad ud.

For mig må kristendommen give sig udtryk i handling over for næsten. Og det kan som sagt gøres på mange måder. Lige nu gør jeg det også ved at støtte de afiste irakiske asylansøgere.

Bjarne Nederby Jessen
MF-kandidat for Kristendemokraterne
Del Link

Re: Afviste asylsøgere. Vrøvl om lovbrud for menneskets skyld

johanneså, publiceret d.04/06 23:54 (for 3 år siden)
Læs artiklen bag debatten her: Afviste asylsøgere. Vrøvl om lovbrud for menneskets skyld
citat:
For hvordan kan jeg, der ikke taler irakisk, begynde at omvende befolkningen




Du kan sende penge derned og så tror jeg godt du kan klare dig med engelsk de fleste steder.
Del Link

Re: Afviste asylsøgere. Vrøvl om lovbrud for menneskets skyld

johanneså, publiceret d.05/06 01:06 (for 3 år siden)
Læs artiklen bag debatten her: Afviste asylsøgere. Vrøvl om lovbrud for menneskets skyld
citat:
Tja, så kunne du og din slags fortsat ubekymrede fortsætte med at lave krigseventyr og løbe fra ansvaret



Jeg har ikke været med i noget krigseventyr og jeg har heller ikke bedt om at vi skulle sende tropper til Irak, derfor føler jeg intet ansvar overfor irakerne.
Du har selvfølgelig lov til at føle dig medskyldig i irakernes skæbne, men jeg synes ikke at du kan kræve det af andre.
Husk på at det er vores børn og børnebørn som kommer til at betale regningen.
Del Link

Re: Afviste asylsøgere. Vrøvl om lovbrud for menneskets skyld

Jørgen Christensen, publiceret d.05/06 10:18 (for 3 år siden)
Læs artiklen bag debatten her: Afviste asylsøgere. Vrøvl om lovbrud for menneskets skyld
citat:
citat:
Tja, så kunne du og din slags fortsat ubekymrede fortsætte med at lave krigseventyr og løbe fra ansvaret



Jeg har ikke været med i noget krigseventyr og jeg har heller ikke bedt om at vi skulle sende tropper til Irak, derfor føler jeg intet ansvar overfor irakerne.
Du har selvfølgelig lov til at føle dig medskyldig i irakernes skæbne, men jeg synes ikke at du kan kræve det af andre.
Husk på at det er vores børn og børnebørn som kommer til at betale regningen.



Jeg synes, at når du er med til at finansiere og understøtte beslutninger, samt støtter det demokratiske system, omend muligvis passivt, så er du socialt medansvarlig. I en familie føler forældre sig ansvarlig for deres børns handlinger (om ikke andet, så fordi loven siger det - men loven siger det, fordi det er en naturlig orden). I et samfund føler borgerne sig hhv. flove eller stolte, når landet, DANMARK gør noget skidt eller godt.

Uanset følelserne, så taler statsministeren på befolkningens vegne, altså også dine. Han sender soldater ud på Danmarks vegne, altså også dine. Han holder trårepersende taler for de faldne soldater, også på dine vegne. Han udtrykker fordømmelse eller anerkendelse også på dine vegne. Fordi uanset du bryder dig om det, så indgår du med din person og dine skatter til de udførte handlinger.

Nu har jeg godt nok på fornemmelsen, at du mere vil drille end diskutere, men jeg ser et typisk resultat af et kortsigtet politisk miljø i den udtrykte holdning, at du sådan set bare har som rolle i samfundet, at tage, hvad du vil have, og smide det ud, som generer dig selv. Men selvfølgelig, når du inddrager børn og børnebørn kunne det være tegn på et vist overblik - eller også noget polemisk med at fremhente nogle andre uskyldige end mine irakere

Statsministerens og hans avancerede politiske strateger kunne hverken have støttet eller gået med i krigene, hvis ikke der var et stort flertal af ligeglade "bare-jeg-får-hvad-jeg-vil-have-her-og-nu" typer. Prøv at sammenligne med Schweiz: Hvem i udlandet kender overhovedet de politiske lederes navne? Hvorfor deltager de ikke i nogen af disse højst tvivlsomme verdensforbedrende eventyr? For mig er det en traditionelt mere voksen og nøgtern kultur, mens vores er en ret emsig variant af "engageret bureaukratisk demokrati", som man lidt neutralt kunne betegne denne aktivistiske udgave af statsstyre.
Del Link

Post deleted by Chr Arffmann

Anonym, publiceret d.05/06 10:51 (for 3 år siden)
Læs artiklen bag debatten her: Afviste asylsøgere. Vrøvl om lovbrud for menneskets skyld
Del Link

Re: Afviste asylsøgere. Vrøvl om lovbrud for menneskets skyld

Nederby Jessen, publiceret d.05/06 11:32 (for 3 år siden)
Læs artiklen bag debatten her: Afviste asylsøgere. Vrøvl om lovbrud for menneskets skyld
Der er da flere ting, jeg er enig med dig i i dit seneste indlæg nielsen, men der er skam også ting, jeg er meget uenig med dig i. Lad mig nøjes med det, jeg er enig med dig i. Det er vist mest konstruktivt.

Du taler om at hjælpe ikaere, der er flygtet til Syrien og Jordan. God idé. Det bakker jeg op. Men det ene udelukker ikke det andet.

Di taler om, at "den bedste hjælp er hjælp til selvhjælp!" JA, jeg er meget enig med dig i det. Det er ord, jeg ofte har brugt om Danmarks u-landsbistand, der bør være en hjælp til selvhjælp.

Jeg er også enig i, at vi skal hjælpe de irakiske familier med børn, der er her med hjælp til selvhjælp via humanitær opholdstilladelse kan de få en hjælp til at etablere sig i Danmark, tjene penge, så de selv kan forsørge deres familier, betale skat, ja blive en integreret del af det danske samfund. Det er også en hjælp til selvhjælp.

Bjarne Nederby Jessen
MF-kandidat for Kristendemokraterne
og politisk ordfører for udlændinge- og integrationspolitik
Del Link
Mere:   1 | 2   Næste


flexblock

Få nyhederne i din indbakke

flexblock
splitblock
flexblock

flexblock
flexblock
splitblock
Er det ok, at andre end præster får adgang til prædikestolen i folkekirken?
 
flexblock
flexblock
splitblock
flexblock


flexblock

Nyhedsbrev

flexblock
flexblock

Prøv Kristeligt Dagblad gratis i 4 uger

Prøv os i 4 uger – gratis og uforpligtende

Billede af Kristeligt Dagblads avis
Persondatapolitik og cookies

Alt fra Kristeligt Dagblad

  1. k.dk​
  2. religion.dk​
  3. kristendom.dk​
  4. etik.dk​
  5. pilgrimsvandring.dk​
  6. bogbasen.dk​
  7. hjertedating.dk​
  8. foredragslisten.dk​
  9. eftertanke.dk​
  10. mindet.dk​
  11. kirku.dk​