Prøv Kristeligt Dagblad gratis i 4 uger


- Erik Bjerager, ansv. chefredaktør og adm. direktør
Erik Bjerager
Send artiklen Tvungen kristendom i strid med menneskeret til din ven.
Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

Tvungen kristendom i strid med menneskeret

Faget bør være obligatorisk for alle børn, mener De Konservative. -

- Colourbox

11 debatindlæg Hold mig opdateret

De Konservative foreslår, at alle børn har kristendomskundskab i folkeskolen. Men kravet vil blive underkendt af Menneskerettighedsdomstolen, vurderer ekspert.

Alle elever skal lære om Jesus og biblen i folkeskolen - uanset om forældrene tror på Jehova, Allah eller slet ingenting. Det mener De Konservative, som foreslår, at man ikke længere skal kunne fritage elever fra faget kristendomskundskab i et nyt uddannelsesudspil.

Men forslaget strider imod menneskerettighederne og vil formentlig blive underkendt af Den Europæiske Menneskerettighedsdomstol. Det vurderer Stéphanie Lagoutte, der er seniorforsker ved Institut for Menneskerettigheder og har forsket i Den Europæiske Menneskerettighedsdomstol.

- Hvis nogle fra religiøse mindretal klager over det her, vil de formentlig få medhold fra menneskerettighedsdomstolen, hvis kristendomsundervisningen har hovedvægten på kristendom, sådan som det er nu, siger hun til Ritzau.

For nylig fik et forældre par i Norge Den Europæiske Menneskerettighedsdomstols ord for, at de havde ret til at fritage deres barn fra undervisningen, hvilket tidligere kun var en begrænset mulighed. Kristendomsundervisningen i den danske folkeskole skal derfor ændres, hvis det skal være muligt at tvinge alle børn til at modtage den.

Annonce
- Hvis man vælger at ændre på kristendomsundervisningen, så der er en lige vægtning af alle religioner, så vil forslaget kunne gennemføres, siger Stéphanie Lagoutte, der understreger, at de hidtidige domme på området er faktabaserede og er blevet vurderet fra sag til sag.

De Konservatives uddannelsesordfører, Charlotte Dyremose, siger, at kristendomsundervisningen ikke har noget med at forkynde en religion for børnene at gøre, og derfor skal ateister og muslimer ikke være bekymrede for undervisningen.

FACEBOOK: Bliv ven med Kristeligt Dagblad

Hold mig opdateret

Trådet overblik  |  Fladt overblik

K: Alle børn skal undervises i kristendom

Anker, publiceret d.03/06 09:59 (for 3 år siden)
Læs artiklen bag debatten her: Tvungen kristendom i strid med menneskeret
citat:
Jesus blev født af en jomfru, kunne omdanne vand til vin og havde en far i himlen. Den viden skal alle børn i danske skoler kende til



Forskellen er jo så nok, at hvis det hed religionskundskab.
ville det lyde sådan her:

De kristne tror at Jesus blev født af en jomfru, kunne omdanne vand til vin og havde en far i himlen.

Hvad jeg syntes er en vigtig forskel.
Og religionskundskab burde så være obligatorisk.
Del Link

Re: K: Alle børn skal undervises i kristendom

vic, publiceret d.03/06 10:11 (for 3 år siden)
Læs artiklen bag debatten her: Tvungen kristendom i strid med menneskeret
En rigtig god ide, at alle skal lære kristendommen, at kende, men dårlig ide hvis man indføre andre religioner på lige fod eller før børnene har grundlaget iorden! Vi lever trods alt i et kristent land! Det var kristendommen, som blev den vej som førte mig og min familie på rette vej og som satte os fri fra flere forskellige afhængighedsforhold! Det er der, den virkelige hjælp findes!
Del Link

Re: K: Alle børn skal undervises i kristendom

Nederby Jessen, publiceret d.03/06 11:14 (for 3 år siden)
Læs artiklen bag debatten her: Tvungen kristendom i strid med menneskeret
Jeg er langt hen ad vejen enig med Charlotte Dyremose og Konservative Folkeparti i deres udspil omkring kristendomsfaget i folkeskolen.

Jeg er enig i, at faget fortsat skal hede kristendomskundskab. Læseplanen skal gøre det klart, at hovedemnet er kristendommen, men at der også skal orienteres om andre religioner og filosofi. Jeg ønsker at faget skal have 2 timer på skemaet om ugen, håbr Konservative vil være med til det.

Kristendomskundskab er allerede et obligatorisk fag i folkeskolen og det er godt. Men det er også godt, at elever har mulighed for at blive fritaget fra undervisningen. Det kan dog kun ske, hvis forældrene skriver under på, at de selv vil forestå undervisningen i faget.

Hvis vi fjerner fritagelsesmuligheden, vil Danmark meget hurtigt få sagen forelagt "Den Europæiske Menneskerettighedsdomstol", der allerede har givet norske forældre ret i, at man skal have mulighed for at fritage sit barn for undervisningen.

Hvis man fjerner fritagelsesmuligheden vil det betyde vækst for friksolerne.

Bjarne Nederby Jessen
MF-kandidat for Kristendemokraterne
Del Link

Re: K: Alle børn skal undervises i kristendom

Lis Høyrup, publiceret d.03/06 12:18 (for 3 år siden)
Læs artiklen bag debatten her: Tvungen kristendom i strid med menneskeret
Jeg undrer mig mere og mere over, at Kristendemokraterne kan have en talsmand som Bjarne Nederby Jessen. Hvis ikke netop et erklæret kristent parti skulle bakke det konservative forslag om obligatorisk kristendomsundervisning op, hvem skulle så? Men desværre tænker Nederby Jessen mere på islams ve og vel end på kristendommen. Derfor undrer det mig ikke, at Kristendemokraternes talsmand vil have forslaget ændret, så danske børn også skal undervises i islams lyksaligheder, mens de muslimske børn kan blive fritaget for at høre om kristendommen.
Gad vide hvornår Kristendemokraterne skifter navn til Islamdemokraterne?
Del Link

Re: K: Alle børn skal undervises i kristendom

Nederby Jessen, publiceret d.03/06 16:39 (for 3 år siden)
Læs artiklen bag debatten her: Tvungen kristendom i strid med menneskeret
Jeg synes, det er fint nok med din undren Lis Høyrup, hvis den bygger på fakta og hvad jeg har skrevet. Men du må åbenbart ikke have læst mit indlæg grundigt nok.

Jeg vil netop fastholde, at faget fortsat skal hedde Kristendomskundskab, nøjagtig lige som Charlotte Dyremose og jeg vil ikke gå med til at navnet skal ændres til religion.

Jeg synes, ag faget ligesom i dag, forrinsvis skal handle om kristendommen.

Jeg synes også, at faget ligesom i dag skal orientere om de andre religion og ikke specielt om islam, som du prøver at lægge mig i munden. Og jeg synes slet ikke, jeg kan finde nogen lyksaligheder i Islam, så lad være med at pådutte mig noget, jeg ikke står for.

Jeg synes også at faget skal være obligatorisk, sådan som det er i dag. Men jeg går indfor, at man bevarer den fritagelsesparagraf, man har i dag. Børn kan fritages for at have faget i folkesolen, hvis forældrene skriver under på, at de selv vil tage sig af undervisningen i faget.

Konservartive var i 2001 fremme med et tilsvarende forslag, fordi man syntes, at der var for mange, der benyttede sig af fritagelsesparagraffen. Dengang talte Konservative Folkeparti om at vi skulle have tvungen undervisning i kristendom ligesom, det praktiseres i Norge, der nu har fået en dom imod sig.

I Kristendemokraterne - altså ikke kun mig, mener vi,at muligheden for fritagelse skal bevares. Ånden i kristendom er frihed.Frihed til at vælge at tro og frihed til at lade være. Men i Kristendemokraterne vil vi meget gerne være med til at se på kvaliteten af den kristendomsundervisning, der leveres i dag.

Kristendemokraterne er enig med Konservative i, at det er vigtigt for børnene at få kristendomskundskab, fordi hele vores værdi- og kulturgrundlag bygger på kristendommen. Det skal vi forklare forældrene og få skolerne til at vise, at de virkelig prioriterer faget. Desuden bør der, som jeg tidligere her på debatten har slået til lyd for, indføres to ugentlige timer i faget på alle klassetrin, undtagen det år hvor eleverne går til konfirmationsforberedelse.

Undersøgelser foretaget af Undervisningsministerietviser, at flere skoler gør et stort stykke arbejde med at oplyse om fagets faktiske indhold, og de har meget gode resultater med at få eleverne til at deltage, så man undgår en del fritagelser. Der hvor skolen giver forældrene en grundig orientering om, hvad faget indeholder og hvorfor det er vigtigt, vælger flere forældre at trække deres ønske om børnenes fritagelse tilbage.

Undervisningen i kristendom skal styrkes frem for at påtvinges eleverne i folkeskolen. Så vil vi også se, at færre vil vælge faget fra. Vi skal arbejde for, at faget virkelig gør en forskel og får højere status blandt lærere og forældre.

Nogle fortalere for tvungen kristendomsundervisning ønsker at nå familier med en anden religiøs baggrund for at sikre, at de bliver integreret i og fortrolig med det danske samfund. Den tanke kan jeg godt forstå, men tvang er næppe nogen løsning.

Ved at fjerne fritagelsesparagraffen risikerer vi, at familier med en anden religion end den kristne vælger at tage deres børn helt ud af skolen og sætter turbo på oprettelse af eksempelvis en muslimsk friskole. Og det kan igen vel ønske. Jeg tror også, vi kan få store problemer med forældre, der er fra Jehovas Vidner, hvis fritagelsesparagraffen forsvinder.

Og som jeg allerede har nævnt i et tidligere indlæg, så vil en sådan ændring kunne føre til en sag ved Den Europædiske Menneskerettighedsdomstol, der allerede har givet ét forældrepar i Norge ret i, at de kan lade deres barn fritage fra kristendomsundervisningen.

Så kære Lis Høyrup, Kristendemokraterne vil meget gerne være med til at styrke faget kristendomskundskab - og har altid arbejdet for det. Jeg kender iøvrigt ikke noget andet parti, der foreslår, at faget skal tildeles 2 ugentlige timer.

Din kommentar: "Gad vide hvornår Kristendemokraterne skifter navn til Islamdemokraterne?" er under lavmåetl og du har intet, du kan bygge noget sådant på.

Men jeg er altid med på en frisk dialog, den skal bare bygge på fakta.

Bjarne Nederby Jessen
MF-for Kristendemokraterne
Del Link

Re: K: Alle børn skal undervises i kristendom

johanneså, publiceret d.03/06 18:11 (for 3 år siden)
Læs artiklen bag debatten her: Tvungen kristendom i strid med menneskeret
Hvis hensigten er at opdrage vores børn med en slavementalitet og sige til dem at de skal udvise underdanighed overfor det nye herrefolk, så foretrækker jeg at vi afskaffer kristendommen totalt.
Del Link

Re: K: Alle børn skal undervises i kristendom

Nederby Jessen, publiceret d.03/06 18:27 (for 3 år siden)
Læs artiklen bag debatten her: Tvungen kristendom i strid med menneskeret
Yeshua skrev: "Hvis hensigten er at opdrage vores børn med en slavementalitet og sige til dem at de skal udvise underdanighed overfor det nye herrefolk, så foretrækker jeg at vi afskaffer kristendommen totalt."

Hvor finder du den hensigt henne? Jeg kan i hvert fald ikke se den i Konservatives oplæg eller i noget indlæg, der kommenterer deres oplæg.

Bjarne Nederby Jessen
Del Link

Re: K: Alle børn skal undervises i kristendom

Astor, publiceret d.03/06 19:14 (for 3 år siden)
Læs artiklen bag debatten her: Tvungen kristendom i strid med menneskeret
Hej!
Bjarne har ret - at forlange at børn skal tvinges til at undervises i kristendom vil være i strid med menneskeretthhedsdomstolen. Se også her - http://politiken.dk/indland/article724352.ece
Del Link

Re: K: Alle børn skal undervises i kristendom

Lis Høyrup, publiceret d.03/06 23:58 (for 3 år siden)
Læs artiklen bag debatten her: Tvungen kristendom i strid med menneskeret
@BNJ

Undervisning i kristendom skal være OBLIGATORISK. Danmark er nemlig et kristent land - det står faktisk i Grundloven -og vore danske værdier er efter 1000 års kristendom naturligvis kristne værdier. Derfor skal alle lære om kristendommen. Og så skal vi iøvrigt også have obligatorisk morgensang, hvor salmerne naturligvis skal være en fast bestanddel. Vores danske salmeskat er nemiig af højeste karat - også i forhold til andre lande.
Del Link

Re: K: Alle børn skal undervises i kristendom

todtod, publiceret d.04/06 00:55 (for 3 år siden)
Læs artiklen bag debatten her: Tvungen kristendom i strid med menneskeret
citat:
Danmark er nemlig et kristent land - det står faktisk i Grundloven - og vore danske værdier er efter 1000 års kristendom naturligvis kristne værdier.



Det er dog noget festligt vrøvleri. I grundlovsteksten kan du hverken finde ordet 'kristen' eller ordet 'kristendom'!

Kunne du mon være så oplysende at nævne nogle af disse både 'kristne' og 'danske' værdier? Det skal være værdier, der er specifikke og ikke almene; altså ikke værdier, som findes i mange andre verdslige konstruktioner.
Del Link
Mere:   1 | 2   Næste


flexblock

Få nyhederne i din indbakke

flexblock
splitblock
flexblock

flexblock
flexblock
splitblock
Er det ok, at andre end præster får adgang til prædikestolen i folkekirken?
 
flexblock
flexblock
splitblock
flexblock


flexblock

Nyhedsbrev

flexblock
flexblock

Prøv Kristeligt Dagblad gratis i 4 uger

Prøv os i 4 uger – gratis og uforpligtende

Billede af Kristeligt Dagblads avis
Persondatapolitik og cookies

Alt fra Kristeligt Dagblad

  1. k.dk​
  2. religion.dk​
  3. kristendom.dk​
  4. etik.dk​
  5. pilgrimsvandring.dk​
  6. bogbasen.dk​
  7. hjertedating.dk​
  8. foredragslisten.dk​
  9. eftertanke.dk​
  10. mindet.dk​
  11. kirku.dk​