Prøv Kristeligt Dagblad gratis i 4 uger


- Erik Bjerager, ansv. chefredaktør og adm. direktør
Erik Bjerager
Send artiklen Kirkeministeriet afviser klager over bispevalg til din ven.
Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

Kirkeministeriet afviser klager over bispevalg

Sognepræsterne Annelise H. Mehlsen (i midten) og Kirsten Sandholt fik sammen med en række andre personer, der havde klaget over bispevalget i Københavns Stift, i går afvist deres klage af Kirkeministeriet. Fuldmægtig i Kirkeministeriet Jørgen Kroer tog imod, da klagen blev indleveret. -

- Leif Tuxen.

11 debatindlæg Hold mig opdateret

Afvisning af klager over bispevalg efterlader ikke bispevalgets tabere tilfredse. En pinlig og politisk afgørelse, lyder nogle af de skuffede kommentarer

28 brevstemmer til bispevalget i København blev poststemplet allerede den 4. juni, men nåede alligevel ikke frem, så de kunne blive talt op den 8. juni. Var de det, kunne bispevalget i København have fået et andet udfald. Men det kommer nu ikke til at ske. Heller ikke selvom valgbestyrelsen havde skrevet til vælgerne, at de måtte påregne to dages postekspeditionstid. For Kirkeministeriet afviste i går alle klager over bispevalgets forløb i Københavns Stift.

- Det er den enkelte stemmeberettigedes ansvar, at stemmesedlen når rettidigt frem, når valgbestyrelsen har opfyldt bekendtgørelsens krav om klart at redegøre for afstemningsfristen. Det er således et almindeligt princip i dansk ret, at det er afsenderen, som har ansvaret for, at et brev leveres rettidigt, skriver Kirkeministeriet.

Ministeriets afgørelse kan ikke ankes, og derfor står det nu fast, at det bliver generalsekretær i Kirkefondet Kaj Bollmann og sogne- og orlogspræst ved Holmens Kirke Peter Skov-Jakobsen, der skal ud i den endelige dyst om at blive den første blandt ligemænd blandt de ti danske biskopper.

Utilfredse støtter til blandt andet domprovst Anders Gadegaard, der blev nummer tre med kun otte stemmer færre end Skov-Jakobsen ved afstemningen i valgets første runde, har hæftet sig ved, at der i vejledningen til valgmaterialet burde have stået, at der skulle regnes med en ekspeditionstid på hele seks dage på grund af weekend og en grundlovsdag uden postomdeling.

Annonce
Valget fandt sted en mandag. I alt 62 stemmer kom for sent ved valget, heraf 58 om tirsdagen og 4 om onsdagen. Men det rokker ikke ved ministeriets beslutning.

"Det er ... den stemmeberettigedes ansvar at tage højde for, at post ikke ekspederes på helligdage og øvrige fridage, og at der i øvrigt altid er mulighed for forsinkelse i postleverancen," står der i afgørelsen fra ministeriet.

Anders Gadegaard er utilfreds med afgørelsen.

- Jeg er overrasket og indigneret på vegne af de stemmeberettigede, der har fået afvist deres stemme. De har stemt på en måde, hvor de ikke selv er skyld i, at stemmerne kom for sent, siger han og fremhæver især betydningen af de 28 af de for sent ankomne stemmer, som var stemplet 4. juni.

- Det vil sige, at folk må have postet dem den 3. juni. Det er fem dage, før fristen udløb. Så er det da udelukkende valgbestyrelsens skyld, når man ikke kan være sikker på, at stemmerne er fremme på fem dage. Jeg synes, det er en uretfærdig afgørelse, og jeg synes, det er beklageligt, at vi nu aldrig får sikkerhed for, om den, der bliver valgt som biskop, skulle have været valgt, siger Anders Gadegard.

Også tidligere bispekandidat Asser Skude ærgrer sig.

- Det kommer ikke bag på mig. Men jeg forstår ikke, at det har skullet være så svært at gennemføre et bispevalg. Det er pinligt for folkekirken. Der er kun tabere i den her sag. Jeg er glad for ikke at være blevet valgt på det her grundlag, siger Asser Skude.

For seks dage siden afleverede sognepræst Kirsten Sandholt også en klage over bispevalgets første runde i Kirkeministeriet. Hun er uenig i ministeriets argumentation for at afvise klagen. Kirkeministeriet afviser klagen med, at valgbestyrelsen ikke har pligt til at vejlede om postekspeditionstid, men at det bare var en ekstra service.

- Men når valgbestyrelsen alligevel vejleder, vil jeg stadig hævde, at den vejledning ikke er en vejledning, men en vildledning. Så havde de været bedre stillet, hvis de ikke havde lavet en vejledning, siger Kirsten Sandholt, som er præst i Trinitatis Kirke.

- Det ligner en politisk tolkning af sagen, for nu skal vi ikke have en ny Roskilde-sag, for det ville være for pinligt, siger hun.

net@kristeligt-dagblad.dk
Fortsættes på næste side »
Læs hele artiklen 1 | 2

FACEBOOK: Bliv ven med Kristeligt Dagblad

Hold mig opdateret

Trådet overblik  |  Fladt overblik

Kirkeministeriet afviser klager over bispevalg

Borgeren, publiceret d.19/06 09:42 (for 3 år siden)
Læs artiklen bag debatten her: Kirkeministeriet afviser klager over bispevalg
Jeg synes Kristeligt Dagblad er biased i denne artikel i og med, at artiklen indledes med at fokusere på de 28 stemmer, der er blevet poststemplet den 4.

Artiklen burde for at være mere afbalanceret indeholde valgbestyrelsens udtalelse om, at den opfordrer de stemmeberettigede til at indsende stemmesedlen snarest for at sikre rettidig modtagelse.

Ignoreringen af denne passage i valgbestyrelsens brev giver mistanke om, at der sidder en journalist med sympati for klagernes sag og dermed fremstår artiklen ikke som et stykke uvildigt journalistisk arbejde.
Del Link

Kirkeministeriet afviser klager over bispevalg

kddebat2009, publiceret d.19/06 10:11 (for 3 år siden)
Læs artiklen bag debatten her: Kirkeministeriet afviser klager over bispevalg
Kirkeministeriet tager åbenlyst fejl i denne sag. Der er f.eks. 28 brevstemmer poststemplet 4. juni 2009 og dermed beviseligt indleveret i forhold til valgbestyrelsens instruks og indenfor stemmeperioden på 3 uger.

Hånden på hjertet, kan vi leve med, at så mange gyldige stemmer slet ikke bliver talt med i så snævert et valg? Ministeriet, stiftet, valgbestyrelsen og den kommende biskop vil altid med god grund kunne mistænkes for et valg på et forkert grundlag.

Mange står i kø for at frikende dem selv og andre, og tilbage står vi almindelige vælgere med en mærkelig smag i munden og spørgsmålet om der virkeligt ikke er nogen, der kan sikre et korrekt valg af Københavns kommende biskop?
Del Link

Re: Kirkeministeriet afviser klager over bispevalg

Nederby Jessen, publiceret d.19/06 11:25 (for 3 år siden)
Læs artiklen bag debatten her: Kirkeministeriet afviser klager over bispevalg
Der ER altså ikke noget at komme efter og Kirkeministeriet har med god grund afvist klagerne.

Bemærk, hvad "borgeren" skrev i et indlæg om dette emne i en anden tråd:

""På grund af det fortrykte frankostempel er der to dages længere postekspedition.

For at sikre rettidig modtagelse af stemmesedlen opfordrer valgbestyrelsen til, at man får sendt sin stemmeseddel snarest efter modtagelsen af dette brev."

Når man tager ovenstående citat fra valgbestyrelsens brev i betragtning, så kunne det være mere ærefuldt for domprovsten, at acceptere kirkeministeriets afgørelse uden at blive ved med at så tvivl om afgørelsens legitimitet."

Valgets første runde er omsider afsluttet og der har som end vært bøvl nok.

Lad der nu blive ro til at få gennemført 2. og afgørende valgrunde mellem de to kandidater, der fik flest stemmer i 1. runde.

Bjarne Nederby Jessen
Del Link

Re: Kirkeministeriet afviser klager over bispevalg

kddebat2009, publiceret d.19/06 12:50 (for 3 år siden)
Læs artiklen bag debatten her: Kirkeministeriet afviser klager over bispevalg
BNJ, der er masser at komme efter.

Valgbestyrelsen har vildledt os vælgere og det er da stærkt kritisabelt, at så mange stemmer slet ikke bliver talt med. Måske er du sikker på, at din stemme er talt med. Jeg har afgivet min stemme rettidigt efter den instruks jeg har fået af valgbestyrelsen, og så kan jeg ikke engang være sikker på om stemmen er talt med.

Når man tænker på de store demokratiske valgproblemer, der er rundt om i verdenen, så kommer dette biskopvalg i en særlig kategori, som ingen nogensinde kan være stolte af. Dem der blindt støtter Kirkeministeriet i deres tvivlsomme afgørelse, gør Folkekirken en bjørnetjeneste.

Lad os få et ordentligt biskopvalg, som vi alle kan have tillid til.
Del Link

Re: Kirkeministeriet afviser klager over bispevalg

Nederby Jessen, publiceret d.19/06 13:30 (for 3 år siden)
Læs artiklen bag debatten her: Kirkeministeriet afviser klager over bispevalg
Til kddebat2009!

Jeg gentager, hvad jeg tidligere har påpeget fra teksten på valgmaterialet:

"""På grund af det fortrykte frankostempel er der to dages længere postekspedition.

For at sikre rettidig modtagelse af stemmesedlen opfordrer valgbestyrelsen til, at man får sendt sin stemmeseddel snarest efter modtagelsen af dette brev."

Når man tager ovenstående citat fra valgbestyrelsens brev i betragtning, så kunne det være mere ærefuldt for domprovsten, at acceptere kirkeministeriets afgørelse uden at blive ved med at så tvivl om afgørelsens legitimitet."

Valgbestyrelsen har klart og tydeligt opfordret til, at man snarest efter modtagelsen af brevet får sendt sin stemmeseddel.

Hvis alle valgberettigede havde levet op til det, var alle stemmer nået frem i tide.

Du spørger om, jeg er sikker på, at min stemme er nået frem. Det ved jeg med sikkerhed, at den IKKE er, for jeg har slet ikke ret til at afgive stemme til valget om ny biskop i Købehavn. Dels fordi jeg ikke bor i Københavns Stift, men i et andet stift, dels - og vigtigere - fordi jeg ikke er medlem af folkekirken, men af frikirkesamfundet, Det Danske Missionsforbund.

Men som frikirkemenneske, kan man godt have kærlighed til og interesse for folkekirken - og i dette tilfælde går jeg ind i debatten, fordi jeg synes, det er pinligt for folkekirken at stå med endnu et valgproblem ved et bispevalg. Det gik galt i Rolskilde og det er gået galt i København, hvor man måtte have ny valgbestyrelse.

Bjarne Nederby Jessen
Del Link

Re: Kirkeministeriet afviser klager over bispevalg

tanne, publiceret d.19/06 13:55 (for 3 år siden)
Læs artiklen bag debatten her: Kirkeministeriet afviser klager over bispevalg
Det her er for pinligt for Folkekirken. Tænk, at min kirkeskat går til at betale for konsulenter og rådgivere til et bispevalg, der ikke en gang kan gennemføres uden to forudgående runder med nye stemmesedler og nye stemmevejledninger. Og som det ikke var nok, lykkedes det heller ikke i tredje omgang for valgbestyrelsen at gennemføre valget retfærdigt og troværdigt.

Det viser sig jo, at 62 stemmer ud af 1149 mulige, dvs. 6 procent, kom for sent frem. Valgbestyrelsen havde rigtig nok ikke juridisk pligt til at vejlede stemmerne om eventuelle postforsinkelser, men hvorfor kunne valgbestyrelsen så ikke lade være at forsøge at vejlede, når den ikke en gang kunne finde ud af det?

Da nu denne skandale er kommet frem, burde samtlige bispekandidater og Folkekirken være stået sammen for et omvalg. Denne sag skader kirkens omdømme.

For fremtiden burde bispevalg holdes som direkte demokratiske valg, sådan at alle medlemmer af Folkekirken havde direkte indflydelse på, hvem deres næste biskop skulle være. Det skulle ikke være præsterne eller menighedsrådsmedlemmerne der bestemte. Ved det nuværende system risikerer man at få præsternes eller provsternes mand M/K og ikke en upartisk og frisk pust udefra til at forny Folkekirken. Det trænger den virkelig til.

Jeg har fået helt lyst til at melde mig ud af Folkekirken efter det som er sket.
Del Link

Re: Kirkeministeriet afviser klager over bispevalg

Borgeren, publiceret d.19/06 14:10 (for 3 år siden)
Læs artiklen bag debatten her: Kirkeministeriet afviser klager over bispevalg
Det er jo din opfattelse, at det ikke er gennemført retfærdigt og troværdigt. Ministeriets eksperter, andre juridiske eksperter og andre lægfolk har som bekendt en anden. Jeg er dog enig i, at det skader folkekirken, og det skulle domprovsten og hans støtter tænke på.
Del Link

Re: Kirkeministeriet afviser klager over bispevalg

kddebat2009, publiceret d.19/06 17:37 (for 3 år siden)
Læs artiklen bag debatten her: Kirkeministeriet afviser klager over bispevalg
Borgeren, dit ærinde omkring domprovsten er tydeligt, men denne sag er langt større end dine, mine eller andres sympatier eller antipatier mod enkeltpersoner/kandidater.

Det er flot, at nogen skynder sig at sende sin stemme hurtigt, men der er en grund til at valggrundlaget siger, at afstemningen skal tage 3 uger. Det er nemligt ikke alle, der sidder hjemme foran postkassen hver evig eneste dag.

Jeg stemte også så hurtigt som jeg overhovede kunne, dvs. omkring d. 3-4. juni og det ser ud til, at min stemme bare er smidt ud af valgbestyrelsen, selv om stemmen er afgivet korrekt, er indsendt rettidigt jf. poststemplet og efter de givne instrukser. Dem, der ikke kan se problemet i det, er ikke demkokrater af hjertet, efter min overbevisning.

Nogen mener måske at tilfældigheder hos Post Danmark skal afgøre biskopvalget, ved en slags lodtrækning. Det er jo reelt det, der er foregået. Den kommende biskop kan så sende hjertelige tanker fra Nørregade 10 over til det ustabile Købmagergade Postkontor, for det er jo ikke nødvendigvis de stemmeberettigede, der har det afgørende ord når Københavns kommende biskop skal findes.
Del Link

Re: Kirkeministeriet afviser klager over bispevalg

Borgeren, publiceret d.19/06 18:45 (for 3 år siden)
Læs artiklen bag debatten her: Kirkeministeriet afviser klager over bispevalg
Du må meget gerne uddybe dine insinuerende bemærkning om mit ærinde omkring domprovsten. Jeg har konkret påpeget, hvad jeg finder kritisabelt i den måde, som han har ageret i den offentlige debat om klagen over bispevalget. Dermed mener jeg, at han har bidraget til at skade folkekirkens omdømme.

I enhver anden virksomhed havde du fået "sp...", hvis du havde udvist en lignende opførelse. Fair nok, at man føler sig uretfærdigt behandlet, men man holder konflikterne inden for dørene. Tine Lindharts opførelse er jo eksemplarisk i sammenligning med domprovstens. Hun har loyalt sagt, at det er op til kirkeministeriet at afgøre om der skal være omvalg eller ej. Samme loyale opførelse over for folkekirkens administration (valgbestyrelsen/kirkeministeriet) har domprovsten med sine adskillige udtalelser i medierne ikke vist.


Mht. til din sammenligning af valget med lodtrækning, så kan jeg overhovedet ikke følge dig. I brevet fra valgbestyrelsen står følgende:

citat:
For at sikre rettidig modtagelse af stemmesedlen opfordrer valgbestyrelsen til, at man får sendt sin stemmeseddel snarest efter modtagelsen af dette brev.




Med andre ord: Dem, der har gjort det til en lodtrækning, er dem, der ikke har fulgt denne opfordring. Jeg kan ikke se, at hverken Postdanmark eller Valgbestyrelsen bærer ansvaret for, at visse stemmeberettigede ikke følger denne opfordring.

Sagt på en anden måde: De stemmeberetigede, hvis afgivne stemmer er blandt de forsinkede har ikke fulgt valgbestyrelsens instruks (for at bruge din terminologi). Ansvaret for de sent fremkomne stemmer påhviler derfor efter min opfattelse alene dem, der ikke har fulgt denne opfordring fra valgbestyrelsen. Det kan godt være, at du ikke har været hjemme til at modtage din stemme med posten. I så fald måtte du have sørget for at få posten omadresseret.

Valgbestyrelsen kan umuligt i sin planlægning tagde højde for, hvornår de stemmeberettigede ikke opholder sig på deres postadresse som følge af eksempelvis de stemmeberettigedes individuelle planlagte ferier og kurser.

Det er beklageligt, at din og andres stemmer ikke har fået indflydelse, men at det gør valgbestyrelsens arbejde uretfærdigt eller utroværdigt kan jeg ikke se. Der har været ens vilkår for alle.

Jeg finder desuden din indirekte beskyldning om, at jeg ikke er demokrat af hjertet for grænsende til det injurierende. Den eneste baggrund du har for denne påstand er, at jeg ikke er enig i dit synspunkt. Hvem er det lige der ikke er demokrat af hjertet??? Jeg er faktisk lidt forbavset over, at redaktionen på KD tillader sådanne beskyldninger, men dem om det
Del Link

Re: Kirkeministeriet afviser klager over bispevalg

Nederby Jessen, publiceret d.19/06 19:11 (for 3 år siden)
Læs artiklen bag debatten her: Kirkeministeriet afviser klager over bispevalg
3 uger til en afstemning er lang tid - også når stemmerne skal sendes med posten.

Og når så valgbestyrelsen skriver: "For at sikre rettidig modtagelse af stemmesedlen opfordrer valgbestyrelsen til, at man får sendt sin stemmeseddel snarest efter modtagelsen af dette brev.", så er der INGEN undskyldning for ikke at få sin stemmeseddel frem i tide.

Hvis stemmesedlen så ikke når frem i tide, er der tale om manglende rettidig omhu - hos den stemmeberetrigede.

Det er da drønærgerligt, at der var nogle - måske endda afgørende - stemmer, der ikke nåede frem i tid. Men ingen kan klandre bispekandidaterne, valgbestyrelsen eller postvæsenet for det. De stemmeberettigede, hvis stemmer ikke kom rettidigt frem, kan kun klandre sig selv.

Bjarne Nederby Jessen
Del Link
Mere:   1 | 2   Næste


flexblock

Få nyhederne i din indbakke

flexblock
splitblock
flexblock

flexblock
flexblock
splitblock
Er det ok, at andre end præster får adgang til prædikestolen i folkekirken?
 
flexblock
flexblock
splitblock
flexblock


flexblock

Nyhedsbrev

flexblock
flexblock

Prøv Kristeligt Dagblad gratis i 4 uger

Prøv os i 4 uger – gratis og uforpligtende

Billede af Kristeligt Dagblads avis
Persondatapolitik og cookies

Alt fra Kristeligt Dagblad

  1. k.dk​
  2. religion.dk​
  3. kristendom.dk​
  4. etik.dk​
  5. pilgrimsvandring.dk​
  6. bogbasen.dk​
  7. hjertedating.dk​
  8. foredragslisten.dk​
  9. eftertanke.dk​
  10. mindet.dk​
  11. kirku.dk​