Prøv Kristeligt Dagblad gratis i 4 uger


- Allan Sørensen, mellemøst-korrespondent 
Allan Sørensen
Send artiklen Vær vågen og på vagt, for Jehova kommer snart til din ven.
Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

Vær vågen og på vagt, for Jehova kommer snart

Der blev sunget flere sange under stævnet i går. Her er en pige fordybet i sangteksten til den første sang, der - ligesom stævnet - handler om at være vågen og parat. -

- Mette Frandsen.

Fakta

Jehovas vidner

Er stiftet af amerikaneren Charles Taze Russel i 1881. Jehovas Vidner lever efter Bibelen, men...
Læs mere
flexblock
32 debatindlæg Hold mig opdateret

Flere end 13.000 mennesker samles i denne weekend til Jehovas Vidners store sommerstævne, hvor budskabet er, at vidnerne skal være parate til, at Gud kommer

Stilhed. Alle sænker hovederne, nogle lukker øjnene, nogle holder om hinanden, og andre folder hænderne. Brøndby Stadion, vest for København, der normalt er centrum for højtråbende fodboldfans, er nu helt stille. "Kære Jehova, vi takker dig for dette stævne", lyder en stemme fra højttaleren, men selv uden den ville det være muligt at høre en knappenål falde til jorden.

På Brøndby Stadion samledes i går 13.400 Jehovas Vidner til deres årlige sommerstævne, der holdes hele weekenden og i år hedder "Vær vågen og på vagt".

– Vi kan ikke udregne det præcise tidspunkt for, hvornår han vil komme, og derfor skal vi være parate, indleder stævnets ordstyrer og sætter dermed dagsordenen for hele weekenden.

Jim Schram er sammen med sin kone, Elanine Schram, og deres børn, Stephanie og Marcus, taget til sommerstævnet, som de har gjort i mange år. Ligesom alle de andre vidner er familien Schram klædt fint på. 39-årige Jim Schram og 12-årige Marcus er i fine jakkesæt, mens 40-årige Elanine Schram og 14-årige Stephanie er i fine kjoler og høje hæle. Nu sidder de på stadion sammen med tusinder af trosfæller og lytter til, hvordan de skal være vågne og på vagt, indtil Jehova kommer.

Annonce
– Vi ved ikke, hvornår dagen kommer, men vi ved, at den kommer. Det er som med en gravid kvinde, der pludselig får veer og skynder sig på hospitalet. Men lægen siger, at det bare er plukveer, så hun kan godt tage hjem igen. Men det betyder ikke, at fødslen er aflyst. På samme måde er det med Jehovas komme, siger Jim Schram.

Hans datter er heller ikke i tvivl om, at dagen nok skal komme.

– Vi ved jo, at dagen kommer, for mange af de ting, der står i Bibelen om fattigdom og hungersnød, er jo skrevet, inden det er sket. Og nu kan man jo se, at det hele er gået i opfyldelse. Så nu ved vi, at de ting, der står i Bibelen bliver opfyldt, siger Stephanie Schram, der skal i niende klasse efter sommerferien.

På stadion sidder stort set samtlige tilskuere meget koncentreret og lytter til stemmen fra talerstolen. Alle sidder med en notesbog i hånden og Jehovas Vidners egen bibel, "Ny verdensoversættelsen af de hellige skrifter".

Jehovas Vidner har eksisteret siden 1881, og i næsten lige så mange år, som bevægelsen har eksisteret, har den været udsat for kritik. Kritikken kommer både fra andre kristne kirkesamfund og fra vidner, der er gået ud af bevægelsen. Men kritikken bekymrer ikke Jim Schram. Mange tidligere vidner beskriver ofte i bøger og debatindlæg, hvordan de er blevet udstødt af deres familie og venner, fordi de vælger at forlade bevægelsen, men Jim Schram ville ikke udstøde sine børn, hvis de valgte ikke at blive i Jehovas Vidner.

– Vi følger Bibelen i vores daglige liv, og man kan ikke være medlem af menigheden, hvis man ikke vil leve efter Bibelen. Hvis Marcus vælger ikke at være en del af Jehovas Vidner, da han endnu ikke er døbt, vil han stadig være en del af familien, hvis han ellers fortsætter med at leve et pænt liv. Jeg kan simpelthen ikke sætte en grænse for, hvornår og om jeg ville udstøde mine børn, siger Jim Schram.

Men én ting er han helt sikker på. Han er sikker på, at dommedag kommer. Dommedag er gentagne gange blevet brugt af kritikere som en mistillid til bevægelsen, da alle bevægelsens profetier er slået fejl. Første gang skulle dommedag være kommet i 1914 og senest i 1975, men alle gange er det slået fejl.

– Vi ved, at Gud vil gribe ind, for det står i Bibelen, og det har vi en stor forventning til. Jeg har ingen dato, men jeg ved, den kommer. Der er jo tydeligt, når man kigger på verdenssituationen i dag. Den hungersnød og elendighed, som Bibelen beskriver, der vil komme inden dommedag, ser vi jo tydeligt nu, siger Jim Schram.

fogsgaard@kristeligt-dagblad.dk
Fortsættes på næste side »
Læs hele artiklen 1 | 2

FACEBOOK: Bliv ven med Kristeligt Dagblad

Hold mig opdateret

Trådet overblik  |  Fladt overblik

Vær vågen og på vagt, for Jehova kommer snart

jek, publiceret d.25/07 11:29 (for 3 år siden)
Læs artiklen bag debatten her: Vær vågen og på vagt, for Jehova kommer snart
Alle skal da være vågne når Gud kommer.
Jehovas vidner er så måske de eneste der lige direkte står ved firetoget når han kommer men det udelukker da ikke alle andre for, at være vågne. Men godt dog vel, at Jehovas vidner endeligt er VÅGNET OP.
Alle andre har da aldrig sovet tungere end vi er klar når Gud kommer.
Del Link

Jehovas Vidner kommer...?

Lars Munk, publiceret d.25/07 19:48 (for 3 år siden)
Læs artiklen bag debatten her: Vær vågen og på vagt, for Jehova kommer snart
Bed Vidnerne slå op i deres forfalskning af Johannes-evangeliet kap 1,1: "Og han (Jesus) var en gud" er meningen,een guddom ud af mange, modsat den originale teksts "Og Han var Gud".

Og bed dem så lade være med at forstøde egne frafaldne familiemedlemmer i deres strid om menneskeskabte tekster...
Del Link

Re: Jehovas Vidner kommer...?

Dondee, publiceret d.26/07 16:19 (for 3 år siden)
Læs artiklen bag debatten her: Vær vågen og på vagt, for Jehova kommer snart
Kære Lars Munk

Du har fat i noget... Jesus er da en Gud blandt mange, han er jo bare afløseren for Israels stammegud Jahve!

Mvh
Dondee
Del Link

Re: Jehovas Vidner kommer...?

Lars Munk, publiceret d.26/07 16:52 (for 3 år siden)
Læs artiklen bag debatten her: Vær vågen og på vagt, for Jehova kommer snart
Jahve er ganske rigtigt opr. een jødisk stammegud ud af mange, men Kristus er ment som en og samme tre-enige Gud i den monoteisme, der opstod, da Jahve (nåja, og Elohim, i een) fik centraliseret dyrkelse på Zionbjerget i Jeusalem, og alle øvrige guder fra da af blev afskrevet som "afguder".
Del Link

Re: Jehovas Vidner kommer...?

Dondee, publiceret d.26/07 17:55 (for 3 år siden)
Læs artiklen bag debatten her: Vær vågen og på vagt, for Jehova kommer snart
Kære Lars Munk

Påfaldende nok var det jøderne der besluttede at alle andre guder end deres stammegud var afguder.

Påfaldende er det også at alle menneskers gud først for 2000 år siden valgte at blive globaliseret. Indtil da havde han kun været gud for et lille tåbeligt folk (af opførsel) i mellemøsten.

Elohim må iøvrigt antages at være den samme i GT som Jahve, da Elohim i mange i tilfælde har erstattet Jahve i gamle oversættelser.

Mvh
Dondee
Del Link

Jahve hører dig...?

Lars Munk, publiceret d.26/07 23:30 (for 3 år siden)
Læs artiklen bag debatten her: Vær vågen og på vagt, for Jehova kommer snart
Kære Dondee

Du har ret i, at dyrkelsen af den ene, sande Gud først kom til for ikke så længe siden i kulturens historie. Faktisk er jøderne ikke rigtig indvandret, men har for det meste boet blandt de andre kana´anæiske stammer - som deres brødrefolk, palæstinenserne. Selv langt ind i Bibelens tid havde disse stammer en masse guder m/k, der dyrkedes decentralt, men Bibelen er i høj grad et forsøg på forfalskning af den faktiske historie, så at profeterne kunne afskrive de andre guder (heriblandt frugtbarhedsgudinden Asherah, der var gift med Jahve) som afguder, og jøderne kunne kræve Kana´ans land for sig selv. Alle arkæologiske fund peger på frugtbarhedskult,magi og flerguderi og INGEN større indvandring.

"Du må ikke DYRKE andre guder en mig", sagde profeternes Gud til en begyndelse, og så greb det om sig og blev lavet til, at der ikke VAR andre guder end Ham.

Gid jøderne og deres kana´anæiske søster-stammer havde holdt sig til de mange guder, dyrket landet sammen med de andre og ikke ført krige imod de polyteister, de selv var en del af indtil for cirka 2500 år siden...

Mvh, Lars Munk
Del Link

Re: Jahve hører dig...?

Dondee, publiceret d.27/07 10:27 (for 3 år siden)
Læs artiklen bag debatten her: Vær vågen og på vagt, for Jehova kommer snart
Kære Lars Munk

Du har så ganske ret, og iøvrigt interessant citat fra Jeramias, har jeg kun periferisk stødt på før.

Men det er jo næsten den samme sang, da Jesus "pludselig" popper op som frelseren. Det var jo på et tidspunkt hvor det var et hit at forsøge sig som Messias, i stil med nutidens X-factor. Og rigtigt nok var der kun to jøder der kom videre til finalen, Johannes Døberen og Jesus. Jesus var så heldig at vinde for fordi Johannes Døberen blev dræbt inden. Ellers kan det godt være at deres respektive disciple var røget i totterne på hinanden.

Mvh

Dondee
Del Link

Re: Jahve hører dig...?

Lars Munk, publiceret d.27/07 20:24 (for 3 år siden)
Læs artiklen bag debatten her: Vær vågen og på vagt, for Jehova kommer snart
Ja, Dondee, disciple til de eneste sande kærligheds-ideologier har det med at gøre Paradis hedt for hinanden i kiv over, hvordan man skal være tolerant og kærlig

Selv havde jeg ret, da jeg gik i gymnasiet og fik to brikker at flytte med - det var så nemt at overskue. Idag er jeg mere desorienteret, for der dukker nye spørgsmål op for hvert svar. Men whatever gets you through the night...

Den onde ulv, Wiley Coyote, fra Chuck Jones´ "Roadrunner"-tegnefilmserie, har det med at løbe ud over afgrunde i sin jagt på fuglen. Jeg tror, at mennesker, der VIL have ret i en kaotisk verden, ligesom Wiley bliver ved med at løbe, med fødderne solidt plantet i den blå luft - indtil de standser, kigger ned og reflekterer: SÅ falder de, desto dybere - og i tilgift kommer der altid et koncertpiano eller en Acme-vægt "1000 tons" i hovedet på dem. Men det går godt, sålænge de kan holde troen i live?
Del Link

Re: Jehovas Vidner kommer...?

bp17, publiceret d.29/07 23:33 (for 3 år siden)
Læs artiklen bag debatten her: Vær vågen og på vagt, for Jehova kommer snart
Kære Dondee og Lars Munk

Nu hvor I (eller du) vælger at bruge tid på at hakke på Jehovas Vidner, kunne du (eller I) måske tænke over følgende;

De bruger tid på at fortælle hvordan de mener vi kan opnå en bedre verden. I (eller du) bruger tid på at nedvurdere andres syn på tingene. Hvad med selv at komme op med noget bedre, der ikke blot vil blive opfattet som mundgejl?!

Og een ting mere. Jeres (eller din) skrivestil og meget store enighed, de karakteristiske tre punktummer samt lignende ordstilling, kan ikke få mig til at tro andet end der kun er en enkel person der gider svare på denne artikel, og samtidig er personen så sølle, at han må oprette en ny profil for at give sig selv ret. Det ville godt nok være trist, hvis tingene rent faktisk forholdt sig sådan, synes du ikke?

VH
Brian
Del Link

Re: Jehovas Vidner kommer...?

Lars Munk, publiceret d.30/07 11:32 (for 3 år siden)
Læs artiklen bag debatten her: Vær vågen og på vagt, for Jehova kommer snart
Nej, du, Dondee er IKKE identisk med Lars Munk!

Og ja, man har pligt til at kritisere selv velmenende fantaster, når de forfalsker Bibelen, etc. Læs Dialogcentrets materialer om "Jehovas Vidner"!

Mvh,
Lars Munk
Del Link
Mere:   1 | 2 | 3 | 4   Næste


flexblock

Få nyhederne i din indbakke

flexblock
splitblock
flexblock
flexblock
splitblock
Mener du, at uligheden vokser i det danske sundhedssystem?
 
flexblock
flexblock
splitblock
flexblock


flexblock

Nyhedsbrev

flexblock
flexblock