Prøv Kristeligt Dagblad gratis i 4 uger


- Erik Bjerager, ansv. chefredaktør og adm. direktør
Erik Bjerager
Send artiklen Folkekirken skal forblive politisk neutral til din ven.
Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

Folkekirken skal forblive politisk neutral

-- Hvis ikke vi får klarhed over kirkens plads i vores samfund, kan splittelsen nemt ramme folkekirken som trossamfund, skriver dagens kronikører. Her ses Ibsker Kirke på Bornholm. -

- Foto: Jakob Bo Andersen.

12 debatindlæg Hold mig opdateret

Hvis man suspenderer love og spilleregler i et demokrati for at indføre sit personlige idealsamfund, så sætter man både stabiliteten, tilliden og sammenhængskraften i samfundet under pres

BEGIVENHEDERNE OMKRING politiets rydning af Brorsons Kirke i København har gjort det meget nødvendigt at besinde sig på, hvad et kirkehus er. Hvis ikke vi får klarhed over kirkens plads i vores samfund, kan splittelsen nemt ramme folkekirken som trossamfund.

Omkring 83 procent af danskerne – fra Enhedslisten til Dansk Folkeparti – er jo forenet som medlemmer af kirken. Statistisk er 83 procent af de mennesker, som var til demonstration mod udvisningen af irakerne, kristne, og det er 83 procent af de politifolk også, som med baggrund i loven blev beordret til at rydde kirken.

Det betyder, at det er vigtigt at holde folkekirken upolitisk, hvis man skal bevare dens sammenhængskraft. Men netop i de sidste uger er kirke og politik blevet blandet godt og grundigt sammen. Det sker, fordi der er idealer i vores demokratiske samfund, som er blevet anfægtede.

Vi har jo mere eller mindre alle det liberale ideal, at folk selv må bestemme, hvor de vil bo og arbejde, og at man skal kunne søge sin lykke et andet sted, hvis man ikke er tilfreds med det sted, man kommer fra, og vi er i større eller mindre grad alle blevet skolet i det "socialistiske" ideal, at vi skal dele med andre – for alle mennesker er lige.

Annonce
Det samfundsmæssige problem er i dette, at lighed uden grænser og frihed uden grænser har ført til nogle af de mest uhyggelige samfund i verdenshistorien. Idealer betyder, at man vil forme den bedste af alle verdener, et paradis på Jorden. Men virkeligheden har vist os, at det bedste ofte er det godes værste fjende.

Men hvor er kirken i det problem? En af de bedste sammenfatninger af forholdet herhjemme mellem kirke og magt er kong Valdemar Sejrs Jyske Lov fra 1241. Når en så gammel sag trækkes frem, skyldes det ikke, at den er en autoritet i kraft af sin alder, men at den blev skrevet i en tid, hvor kongen og kirken sammen forsøgte at rive magten fra klanernes og bandernes særinteresser herhjemme.

Konge og kirke ville gå imod disse fællesskabssplittende særinteresser og i stedet for grunde samfundet i lov. Det bedste samfund – paradiset bygget på kærlighed alene – erkendte man som utopisk. Det ville ikke komme på Jorden. Derfor var det kongens eller regeringens ansvar at værne de faderløse, enkerne og de fremmede – "for dem overgår der tiest uret", som der står.

Det skulle ske ved loven, for uden loven fik den stærkeste gruppe det, den ville have. Loven skulle være tydelig, retfærdig og letforståelig, og den skulle gælde alle, høj som lav. Loven er lavet ud fra disse forudsætninger. Det er ikke en guddommelig lov, men en lov, som sætter de mennesker, som lever under loven til ansvar over for Gud, som der står.

Regeringen og alle, der forvalter et embede, står til ansvar over for Gud, hvis freden og retfærdigheden formindskes i landet i deres tid.

Denne ånd fra Jyske Lov fortsætter i Danske Lov og frem til os i Grundloven. Det gode samfund skal altså hvile på lov. Samfundet kendes på, hvordan det forvalter begrænsningen af særinteresser, og på, hvordan det holder freden i samfundet, hvordan det behandler de svageste.

KIRKENS PRÆSTER HAR IKKE noget bedre svar end andre på, hvordan det skal gøres. I kirken skal man derimod fortælle de kristne, der samles og bliver kirke, tre ting:

For det første: Regering, domstole og al øvrighed skal være muren omkring samfundet, og for at de sikrer freden og de svages beskyttelse, skal de stå til ansvar over for Gud for deres handlinger.

For det andet: Alle har ansvar over for Gud og næsten.

For det tredje: Kristendommen er et frihedsbudskab, som skænker os mod til at tage ansvar og giver os muligheden for at begynde på ny, hvis vi fejler. Kirken bringer et frihedsbud, som giver os det evige liv – et løfte om, at vi har det bedste foran os, uanset hvor mørkt det ser ud, ja, selv i døden. Det er med dette budskab, kirken skal være en stemme i verden om en tro som overvinder verden.

At være kristen er altså frit, med ansvar over for vores fælles vedtagne lov, at søge at give vores ansvar over for Gud og vores næste udtryk i handling. Men om det skal være i SF eller Venstre eller i et helt tredje synspunkt, det må vi selv tage ansvaret for. Det er ikke kirken eller kristendommens rolle at fortælle, hvilken politik du skal støtte.

Begynder kirkens præster eller andre kræfter i samfundet pludselig at kalde kirken fredhellig (ifølge Grundloven er det kun dronningen, der er fredhellig, netop fordi hun er symbol på loven), så skaber man den ulykkelige illusion, at Gud skulle mene noget ganske særligt om en bestemt sag – som nu den i Brorsons Kirke – og så fraskriver man nogle mennesker deres kristendom eller kalder dem dårlige kristne, fordi de politisk ikke mener det samme som en selv.

Men vi dødelige har nu kun den lov at holde os til som for fællesskabets skyld er vedtaget af Folketinget og dermed af flertallet af befolkningen. Sådan gør man i et demokrati. Kan man ikke lide det, må man argumentere politisk, ikke religiøst, og søge indflydelse i den lovgivende forsamling. For loven sikrer fred og tryghed i et samfund, men den gør det kun, hvis den gælder for alle uden undtagelser.

Men hvad så, hvis man som mindretal i et demokrati mener, at de politiske flertal tager fejl og har indført uretfærdige love? I Jyske Lov står der også, at man skal holde alle love, medmindre de strider mod Guds lov. Hvad så, hvis man synes det, og ens ansvar for Gud og næsten træder en uimodståeligt i møde? Ja, man kan så af sin samvittighed være tvunget til at handle, men man skal så betænke, at man forlader demokratiets bane og går ind i den religiøst-politiske kamp, og det skal der virkeligt tungtvejende grunde til at gøre!

For hvis man suspenderer lovene og spillereglerne i et demokrati for at indføre sit personlige idealsamfund, så sætter man både stabiliteten, tilliden og sammenhængskraften i samfundet under pres. For er det gyldigt at suspendere love for mig, så skal jeg nok ikke blive overrasket, hvis andre også kræver ret til at gøre det.

Sager som den i Brorsons Kirke sætter altid spørgsmålstegn ved kirkens rolle i samfundet. Svaret, der gives, skulle gerne vedblive at samle de kristne og ikke splitte dem, for Guds hus er et bedehus, hvor vi skal kunne samles trods al den uenighed, der præger ethvert levende demokrati.

MEN HVAD MED de udviste irakere, som jo helt sikkert får en meget hård start i hjemlandet efter så mange år i Danmark? Ja, støttegruppen har jo et netværk, hvor man kunne samle ind til dem, så de fik en hjælp til at begynde på en frisk. Det ville være en fornem fortsættelse i lige linje med den tale, som sognepræst Ramsdal holdt flere gange for kamera og mikrofon, hvor han sagde, at han ikke bare nøjedes med at prædike kristendom.

Man kunne som netværk træde ud af det politiske spin og medieeventen og på frit initiativ rejse ned til de hjemsendte. Hjælpe dem med at opbygge deres hjemegn. Utallige kristne gennem historien har med samme iver valgt at følge deres samvittighed videre end "prædikenen".

Når man er så grebet af hellig indignation, at man er parat til at tilsidesætte landets lovgivende, dømmende og udøvende magt, så kunne en anden løsning end anarki og banders særinteresser være helt at hellige sig det karitative og stå ud fra Danmarks trygge rammer og følge ikke 2, men 10 mil med irakerne.

Leve for dem, indtil de var så meget i vej derhjemme, at man ikke længere bekymrede sig om, at man både havde været årsag til de falske forhåbninger, som kirkebesættelsen har skabt hos dem, og den ulykkelige sammenblanding af religion og politik, som aktionen har været udtryk for.

Thomas Ø. Aallmann og Torben Bramming er begge sognepræster
Fortsættes på næste side »
Læs hele artiklen 1 | 2 | 3 | 4 | 5

FACEBOOK: Bliv ven med Kristeligt Dagblad

Hold mig opdateret

Trådet overblik  |  Fladt overblik

Folkekirken skal forblive politisk neutral

Borgeren, publiceret d.26/08 09:33 (for 3 år siden)
Læs artiklen bag debatten her: Folkekirken skal forblive politisk neutral
jeg er meget enig. Fair nok at Ramsdal er politisk uenig, men han skal ikke bruge ulykkelige irakere skæbne til at prædike sin udgave af kristendommen. Dette har han gjort ved sine gentagne optræden i medierne, og jeg forstår ikke, at biskoppen ikke har irettesat ham. En irettesættelse skal ikke ske fordi han støttede irakerne, men fordi han promoverede sig selv i medierne. Fair nok at han ikke kan sige nej til irakerne når de banker på kirkens dør, men han kunne have ladet være med at udtale sig i den grad som han gjorde.
Del Link

Re: Folkekirken skal forblive politisk neutral

Rapsody, publiceret d.26/08 10:05 (for 3 år siden)
Læs artiklen bag debatten her: Folkekirken skal forblive politisk neutral
Sognepræsterne Thomas Ø. Aallmann og Torben Bramming: "Hvis man suspenderer love og spilleregler i et demokrati for at indføre sit personlige idealsamfund, så sætter man både stabiliteten, tilliden og sammenhængskraften i samfundet under pres."

Borgeren: "Fair nok at Ramsdal er politisk uenig, men han skal ikke bruge ulykkelige irakere skæbne til at prædike sin udgave af kristendommen."

De to sognepræster og Borgeren har slet ikke forstået, hvad Jesus var her på jorden for:

"Tro ikke, at jeg er kommet for at bringe fred på jorden. Jeg er ikke kommet for at bringe fred, men sværd. Jeg er kommet for at sætte splid mellem en mand og hans far, en datter og hendes mor, en svigerdatter og hendes svigermor, og en mand får sine husfolk til fjender. Den, der elsker far eller mor mere end mig, er mig ikke værd, og den, der elsker søn eller datter mere end mig, er mig ikke værd. Og den, der ikke tager sit kors op og følger mig, er mig ikke værd. Den, der har reddet sit liv, skal miste det, og den, der har mistet sit liv på grund af mig, skal redde det." (Mat. 10,34-39)

Jesus siger det så tydeligt, som han overhovedet kan, at han er en ballademager! Hvis ikke vi som kristne er villige til at rejse os og kæmpe for menneskelighed mod barbariet, så vil han ikke kendes ved os på dommens dag.

Det, som I hævder er en personlig udgave af kristendommen, er i virkeligheden essensen af både kristendom og al universalitet. I tror, at I kan reducere Jesus til en hyggeonkel på linie med Julemanden - at Folkekirkens formål er at danne ramme om hyggelige familiebegivenheder som barnedåb, konfirmation, bryllupper og begravelser - derved stiller i jer på farisæernes, de skriftkloges og de lovkyndiges parti, I gør jer til modstandere af Jesus. I tror, at demokratiet er hævet over Gud - men demokratiet er jo kun et redskab for Gud; flertallet har ikke nødvendigvis altid ret, jævnfør at der var flertal for at korsfæste Jesus.

Kun ved at sætte "stabiliteten, tilliden og sammenhængskraften i samfundet under pres" kan man bevare samfundet - jævnfør det tilsyneladende selvmodsigende Jesus-ord: "Den, der har reddet sit liv, skal miste det, og den, der har mistet sit liv på grund af mig, skal redde det." (Mat. 10,39)
Del Link

Re: Folkekirken skal forblive politisk neutral

Borgeren, publiceret d.26/08 10:30 (for 3 år siden)
Læs artiklen bag debatten her: Folkekirken skal forblive politisk neutral
Hvis du vil hjælpe irakerne, så synes jeg du skal tage lån i din friværdi eller sælg alt, hvad du ejer og har for at give det til irakerne. Se en sådan handling vil ligne den måde hvor Jesus i følge Det Nye Testamente ofret sig for andre mennesker. Grunden til at du nok ikke gør er jo netop, fordi du er bange for miste dit liv. Dette er da så sandelig heller ikke noget forkert i. Tværtimod er det meget menneskeligt (synes jeg) men fri os for din farisæisme

jeg kan kun svare på din frelste kommentar om, at du skal se bjælken i dit eget øje før du ser splinten i næstens.
Del Link

Re: Folkekirken skal forblive politisk neutral

Rapsody, publiceret d.26/08 10:45 (for 3 år siden)
Læs artiklen bag debatten her: Folkekirken skal forblive politisk neutral
Hvad jeg gør eller ikke gør med mine penge og min friværdi er i denne sammenhæng en sag mellem Gud og mig, jævnfør:

"Pas på, at I ikke viser jeres retfærdighed for øjnene af mennesker for at blive set af dem, for så får I ingen løn hos jeres fader, som er i himlene. Når du giver almisse, så lad ikke blæse i basun for dig, som hyklerne gør det i synagoger og på gader for at prises af mennesker. Sandelig siger jeg jer: De har fået deres løn. Når du giver almisse, må din venstre hånd ikke vide, hvad din højre gør, for at din almisse kan gives i det skjulte. Og din fader, som ser i det skjulte, skal lønne dig." (Mat. 6,1-4)

Det afgørende i denne sag er, at der står (irakiske) menneskeliv på spil (ifølge FN og Amnesty International), at der er børn imellem de irakiske asylsøgere, og at troen byder os at hjælpe dem. Hvis du ikke vil hjælpe disse mennesker, skal og kan du ikke hindre os andre i at gøre det med henvisning til kristendommen - for Jesus er klar og tydelig i mælet i denne sag: "Jeg var fremmed, og I tog imod mig." (Mat. 25,35)
Del Link

Re: Folkekirken skal forblive politisk neutral

Borgeren, publiceret d.26/08 11:17 (for 3 år siden)
Læs artiklen bag debatten her: Folkekirken skal forblive politisk neutral
Aha din udlægning af evangeliet gælder altså kun for politikere og ikke for dig selv. Der er vist kun et ord for det: hykler

Fair nok og respekt for at du gerne vil hjælpe, men så må du selv ofre i stedet for at kræve, at andre skal ofre sig. Hvornår du selv har ofret tilstrækkeligt er op til dig selv at vurdere.
Del Link

Re: Folkekirken skal forblive politisk neutral

Rapsody, publiceret d.26/08 12:09 (for 3 år siden)
Læs artiklen bag debatten her: Folkekirken skal forblive politisk neutral
Til Borgeren:
Du kritiserer min udlægning af evangeliet, men jeg føler ikke selv, at jeg "udlægger" evangeliet - i stedet citerer jeg ordret, hvad Jesus (angiveligt) skal have sagt. Uden disse Jesus-ord er kristendommen jo ingenting. Til sammenligning er der masser af folkekirkepræster anført af Søren Krarup, som "udlægger" og omfortolker evangeliet til ukendelighed.

Du bliver ved med at tale om penge, som om det var emnet - og det er det måske så også for dig, men det er det ikke for mig. Irakerne har ikke lov at være i Danmark, selv ikke hvis man med private midler kunne finansiere deres eksistens.

"Saml jer ikke skatte på jorden, hvor møl og rust fortærer, og hvor tyve bryder ind og stjæler. Men saml jer skatte i himlen, hvor hverken møl eller rust fortærer, og hvor tyve ikke bryder ind og stjæler. For hvor din skat er, dér vil også dit hjerte være." (Mat. 6,19-21)

Det er helt tydeligt ud fra din argumentation, at dit hjerte er ved dine penge. Men når du dør, kan du ikke tage dine penge med dig. Når du står overfor Jesus og skal gøre regnskab for dine handlinger i dette liv, vil du skamme dig over, at du elskede penge højere end andre mennesker. Sådan behøver det ikke at være. Du kan stadig nå at omvende dig.
Del Link

Re: Folkekirken skal forblive politisk neutral

else sommer, publiceret d.27/08 16:49 (for 3 år siden)
Læs artiklen bag debatten her: Folkekirken skal forblive politisk neutral
Jeg fatter ikke, hvordan en kristen kan følge kristen etik, uden at blive kaldt politisk. Politik er vel dybets set et spørgsmål om fordeling af goder og rettigheder.
Når man som kristen betragter en samfundsudvikling hen mod det fascistiske med "love", der dybest set kun er uldne hensigtserklæringer som serviceloven, ingen myndighed drømmer om at overholde, så må man vel reagere.
Også når lovene "fortolkes" og misbruges på anden vis.
Når indgåede konventioner systematisk negligeres og overtrædes, mens vi håner, forfølger og kritiserer andre lande for samme forseelse.

Det forekommer mig grotesk, når jeg i TV hører et venstremedlem fordømme andre præster for at politisere, når hun ikke kan lide deres standpunkt om næstekærlighed.Hvordan skelner hun selv som præst?

Som kristen med en for mig at se kristen moral og etik, forbeholder jeg mig ret til at hjælpe og støtte mine medmennesker hver gang, de udsættes for nød og overgreb, uanset hvad pampere og magthavere måtte mene.
Er det forkert at forvente det samme af en kristen menighed og dens præster?

Den holdning går fint i spænd med sund fornuft.
De stærke jyder, som jeg stammer fra sagde:
Hvis du gir, til du tigger,
Skal du slås, til du ligger.
Det betyder, at vi her i huset giver vort overskud til nødlidende og selv lever spartansk men sundt og søger de gratis glæder.
Hvis alle ville gøre det samme, behøvede ingen at ofre over evne. Det gælder også nationer.
Del Link

Re: Folkekirken skal forblive politisk neutral

Juma Kruse, publiceret d.28/08 22:32 (for 3 år siden)
Læs artiklen bag debatten her: Folkekirken skal forblive politisk neutral

Jeg vil anbefale at man læser punktet 'Hvem er da min næste?' på min hjemmeside http://www.kaerligheden.dk

Der er også en interessant klumme af Henrik Stubkjær, som er generalsekr. for Folkekirkens Nødhjælp, der handler om kirken som asyl.
Del Link

Re: Folkekirken skal forblive politisk neutral

johanneså, publiceret d.30/08 08:14 (for 3 år siden)
Læs artiklen bag debatten her: Folkekirken skal forblive politisk neutral
citat:
Kun ved at sætte "stabiliteten, tilliden og sammenhængskraften i samfundet under pres" kan man bevare samfundet - jævnfør det tilsyneladende selvmodsigende Jesus-ord: "Den, der har reddet sit liv, skal miste det, og den, der har mistet sit liv på grund af mig, skal redde det." (Mat. 10,39)



Hvis man ønsker at miste sit liv på grund af Jesus, så må man ofre sig selv, ikke andre.
Jesus er ikke sektlederen Jim Jones, der fik flere end 900 tilhængere til at begå kollektivt selvmord.
Del Link

Re: Folkekirken skal forblive politisk neutral

johanneså, publiceret d.30/08 08:28 (for 3 år siden)
Læs artiklen bag debatten her: Folkekirken skal forblive politisk neutral
citat:
Som kristen med en for mig at se kristen moral og etik, forbeholder jeg mig ret til at hjælpe og støtte mine medmennesker hver gang, de udsættes for nød og overgreb



Det er der heller ikke nogen der forhindrer dig i. Du kan sende alle dine penge ned til Irak og hjælpe irakerne i deres hjemland. Der får de en hel del mere for pengene end i Danmark.
Del Link
Mere:   1 | 2   Næste


flexblock

Få nyhederne i din indbakke

flexblock
splitblock
flexblock

flexblock
flexblock
splitblock
Er det ok, at andre end præster får adgang til prædikestolen i folkekirken?
 
flexblock
flexblock
splitblock
flexblock


flexblock

Nyhedsbrev

flexblock
flexblock

Prøv Kristeligt Dagblad gratis i 4 uger

Prøv os i 4 uger – gratis og uforpligtende

Billede af Kristeligt Dagblads avis
Persondatapolitik og cookies

Alt fra Kristeligt Dagblad

  1. k.dk​
  2. religion.dk​
  3. kristendom.dk​
  4. etik.dk​
  5. pilgrimsvandring.dk​
  6. bogbasen.dk​
  7. hjertedating.dk​
  8. foredragslisten.dk​
  9. eftertanke.dk​
  10. mindet.dk​
  11. kirku.dk​