Prøv Kristeligt Dagblad gratis i 4 uger


- Allan Sørensen, mellemøst-korrespondent 
Allan Sørensen
Send artiklen Biskop rokker ved kirkens forhold til staten til din ven.
Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

Biskop rokker ved kirkens forhold til staten

Erik Norman Svendsen. -

- Mette Frandsen.

11 debatindlæg Hold mig opdateret

Afgående biskop Erik Norman Svendsen høster både anerkendelse og kritik for at have sagt, at folkekirken ikke kan opretholde sin særstatus i det danske samfund

Med sine klare udtalelser i går om, at folkekirken vil blive skilt fra staten senest ved næste revision af Grundloven, har biskop Erik Norman Svendsen åbnet en ny og intens debat om kirkens rolle i det danske samfund. Flere af kirkens topfolk erkender, at den afgående biskop fra København har ret i sin analyse. For folkekirken bliver presset fra stadig flere sider og har brug for at blive mere selvstændig. Men samtidig vurderer flere iagttagere, at biskoppens bramfrie udtalelser kan skubbe til netop den udvikling, han egentlig slet ikke selv ønsker.

Politikens chefredaktør, Tøger Seidenfaden, har i flere år talt for, at kirke og stat skulle adskilles i Danmark. Han vurderer, at den bedste forklaring på, at den nuværende forbindelse mellem folkekirken og staten opretholdes, er den "nationalkonservatisme, der hersker på Christiansborg".

– Men nationalkonservatismen har ingen argumenter for sin sag. Kun den inerti, Erik Norman Svendsen med sine udtalelser rokker ved, vurderer Tøger Seidenfaden og tilføjer:

– Erik Norman Svendsen har ret, selvom han først får sagt det på falderebet. Og den accepterende måde, han beskriver sin forventning på, afspejler, at adskillelsen af stat og kirke ikke bare vil ske, men også bør ske – også set med hans øjne.

Annonce
Til Kristeligt Dagblad udtalte Erik Norman Svendsen i går, at han allerede i sit nuværende arbejde som biskop helt bevidst har arbejdet på at gøre folkekirken klar til i fremtiden at skulle stå på egne ben. Ikke fordi han har ønsket det, men fordi hans analyse af realiteterne i samfundet betød, at han følte det som sit ansvar som leder. Samme tankegang har også Viborg biskop, Karsten Nissen, der bakker sin københavnske kollegas ønsker om en mere selvstændig og selvbevidst kirke op:

– Jeg deler Erik Norman Svendsens bekymring, som jeg også har luftet det tidligere. Løsningen er for mig at se, at folkekirken får en forfatning, som det egentlig også står i Grundloven. Kun på den måde kan folkekirken få en fælles kultur og erfaring i at forblive den fælles danske kirke. Hvis ikke den kultur er etableret ved en adskillelse mellem kirke og stat, frygter jeg, at folkekirken ender i en deling som i USA, hvor lutheranerne er delt op i tre større grupperinger.

Også flere andre biskopper erkender nu åbent, at folkekirken må indstille sig på en fremtid uden samme tætte kobling til staten som tidligere.

– Jeg er ikke uenig i Erik Norman Svendsens facts. Vi er nødt til at se virkeligheden i øjnene. Der er meget, der taler for, at vi ser folkekirkens strukturer efter i sømmene. Og i den diskussion vil det være naturligt i det hele taget at diskutere folkekirkens situation, siger Steen Skovsgaard, biskop over Lolland-Falsters Stift.

Fra Fyens Stift lyder Kresten Drejergaards vurdering tilsvarende:

– En adskillelse vil komme på et tidspunkt, men hvor lang tid der går, ved jeg ikke. Jeg har aldrig troet, at folkekirken ville holde evigt.

Drejergaard tilføjer dog, at han ikke bekymrer sig meget om den sag, for den fælles kultur i Danmark er stadig stærk.

Heri er teologiprofessor Viggo Mortensen fra Aarhus Universitet, der også tidligere har stillet op til et bispevalg, uenig. Han deler Erik Norman Svendsens opfattelse af, at Danmark i stigende grad præges af traditionstab og pluralisme. Det presser folkekirken. Men kirken bør ifølge professoren ikke resignere, men i stedet tale teologisk om, hvordan kirken klarer sig bedst igennem situationen.

– Strukturer kommer og går. I et gammelt kristent land som Danmark kan der aldrig blive tale om en fuldstændig adskillelse af kirke og stat, men nok om en ny organisering af forholdet. Men det undrer mig, at kirkens førstemand foretrækker at tale om struktur og ikke forholder sig til udfordringerne teologisk og kirkeligt, siger Viggo Mortensen og opfordrer folkekirken til at igangsætte et udviklingsarbejde, der kan se på de hovedudfordringer, som "biskoppen så rigtigt udpeger".

Erik Norman Svendsens unge fortid i konservative kredse formilder ikke den konservative kirkeordfører, Charlotte Dyremose. Vel er hun enig med biskoppen i, at folkekirken er under pres. Men i et indlæg i dagens avis tager hun kraftigt afstand fra enhver snak, der kan skubbe til kirkens løsrivelse fra staten.

– Hvis vi mister en fælles kirke, vil vores fælles forståelsesramme langsomt smuldre. Og med den vil de værdier, vi normalt kalder danske, forsvinde, skriver hun og tilføjer:

– Alle religioner er ikke lige gode, og det skal vi turde sige højt. Vi har religionsfrihed i Danmark, men ikke religionslighed, og sådan mener jeg, at det fortsat skal være.

kirke@kristeligt-dagblad.dk
Fortsættes på næste side »
Læs hele artiklen 1 | 2

FACEBOOK: Bliv ven med Kristeligt Dagblad

Hold mig opdateret

Trådet overblik  |  Fladt overblik

Biskop rokker ved kirkens forhold til staten

Juma Kruse, publiceret d.28/08 16:20 (for 2 år siden)
Læs artiklen bag debatten her: Biskop rokker ved kirkens forhold til staten

Jeg synes ikke at debatten er vedkommende førend medlemsprocenten af folkekirken daler ned under 50% og bliver der en årrække.

Mvh. Juma Kruse

http://www.kaerligheden.dk
Del Link

Re: Biskop rokker ved kirkens forhold til staten

Bo Nake, publiceret d.28/08 17:56 (for 2 år siden)
Læs artiklen bag debatten her: Biskop rokker ved kirkens forhold til staten
Det er jo en meget overfladisk betragtning at hænge forholdet mellem stat og kirke op på en procentsats - i Kierkegaards fædreland!
Så kunne man svare igen, at når kirkegangen er så ringe, burde adskillelsen have været gennemført for lang tid siden. Prøv at se sagen fra en anden side: folkekirkeordningen - den tætte sammenknytning af stat og folkekirke ( som man altså ikke må kalde for statskirke; lidt grinagtigt lige for tiden, synes jeg ), denne folkekirkeordning er måske en hovedfaktor i afkristningen af Danmark. Menigheden betragter præsten som trosvikar, og på den måde har man ført kirken tilbage til en før-reformatorisk tilstand. Man kan sige meget om præster, men de mangler ikke altid humor. Men statskirkeordningen, undkskyld Folkekirkeordningen, gavner heller ikke nødvendigvis de gejstlige. De betragter sig ofte som offentligt ansatte, og ydelsen bliver dermed underordnet mere fagforeningsmæssige betragtninger:
http://liberator.dk/art-detail.asp?A_id=808
Sådan set har kirken fået et noget feudalt præg. Den fortolkning bestyrkes af bispernes optagethed af lobbyisme i EU. Luther roterer i sin grav, og bisperne agerer i de overnationale netværk. Ganske middelalderligt. Frem for at færdes i overnationale korridorer burde de gejstlige hellere omvende danskerne ( og restgruppen i deres egen fagforening ) til kristendommen. Det er det, der er udfordringen, og hvis den opgave skulle få fremgang, kan det nok være relevant at tale om en kirkeforfatning og ikke kun om en adskillelse.
Del Link

Re: Biskop rokker ved kirkens forhold til staten

Juma Kruse, publiceret d.28/08 21:40 (for 2 år siden)
Læs artiklen bag debatten her: Biskop rokker ved kirkens forhold til staten
Mit udsagn dækker over den påstand, at sålænge over halvdelen af den danske befolkning er medlem af folkekirken, ja, så har vi en folkekirke.

Jeg kunne aldrig drømme om at gøre mig til dommer over, hvorfor kirkegangen - i procent - er så lav. Personligt kan der gå meget lange perioder, hvor jeg af den ene eller anden grund ikke kommer i kirken, og så kan jeg have et raid i flere måneder, hvor jeg kommer hver eneste søndag. Somme tider har jeg udelukkende lyst til at høre prædiken, og så lytter jeg til radiogudstjenesten.


Udtrykket 'trosvikar' bryder jeg mig ikke om, al den stund, at jeg selv, selvom jeg ser hele tilværelsen igennem kristendommens briller, også ser mig selv i det berømte spændingsfelt mellem tro og tvivl.

Skulle jeg en dag selv ende i præstekjolen, vil det være mig en ære at være præst for 'den lille mand med den lille tro'.
Del Link

Re: Biskop rokker ved kirkens forhold til staten

Bo Nake, publiceret d.28/08 23:11 (for 2 år siden)
Læs artiklen bag debatten her: Biskop rokker ved kirkens forhold til staten
Udtrykket "trosvikar" bruges ikke om præstens opfattelse af sig selv, men brugernes - tidl. kaldt menigheden - opfattelse af præsten.
Del Link

Re: Biskop rokker ved kirkens forhold til staten

Juma Kruse, publiceret d.29/08 12:05 (for 2 år siden)
Læs artiklen bag debatten her: Biskop rokker ved kirkens forhold til staten

Det ved jeg godt (jeg er teolog af uddannelse) - men som præst ville jeg kunne sætte mig i menighedens sted, da jeg min tro er båret af tvivl. Så måske har jeg selv brug for en trosvikar

Og så kunne jeg aldrig finde på at kalde kirkegængere for brugere.

Du giver udtryk for et synspunkt, synes jeg, hvor man kan 'se', hvem der er 'rigtige' kristne og hvem der ikke er.
Del Link

Re: Biskop rokker ved kirkens forhold til staten

Bo Nake, publiceret d.29/08 12:55 (for 2 år siden)
Læs artiklen bag debatten her: Biskop rokker ved kirkens forhold til staten
Jeg tager slet ikke stilling til forskellige kristnes lødighed. Når jeg taler om kirkens brugere, er det udelukkende for at bruge en dækkende og tidssvarende betegnelse om Folkekirkens medlemmer. Det har du sikkert også uddannelse nok til at kunne forstå.
Del Link

Re: Biskop rokker ved kirkens forhold til staten

Juma Kruse, publiceret d.29/08 13:13 (for 2 år siden)
Læs artiklen bag debatten her: Biskop rokker ved kirkens forhold til staten
Jeg forstår udmærket din måde at bruge udtrykket 'brugere' på.

Det er muligvis ikke din hensigt, men for mig signalerer udtrykket - og det at du kalder det 'dækkende' - en holdning til, hvem der går i kirke.
Del Link

Re: Biskop rokker ved kirkens forhold til staten

Bo Nake, publiceret d.29/08 14:23 (for 2 år siden)
Læs artiklen bag debatten her: Biskop rokker ved kirkens forhold til staten
- eller måske ikke går i kirke.
Del Link

Re: Biskop rokker ved kirkens forhold til staten

Flemming Rickfors, publiceret d.31/08 03:05 (for 2 år siden)
Læs artiklen bag debatten her: Biskop rokker ved kirkens forhold til staten
citat

Jeg synes ikke at debatten er vedkommende førend medlemsprocenten af folkekirken daler ned under 50% og bliver der en årrække.

citat slut

Det forekommer mig en til lejligheden bekvem men falsk målestok.

Kun 3% af Folkekirkens medlemmer kommer regelmæssigt til søndagsgudstjenester, og herfra kan vi ikke se hvor stor en del er de absolutte fanatikere fra de kristne sekter. Tallet er under alle omstændigheder chokerende lavt. Det er blevet foreslået at denne lille gruppe, 3% af Folkekirkens medlemmer, kan kaldes ”kirkekristen”, der her opfattes som at de faktisk tror på indholdet af Det Nye Testamente.

Jvf. Politiken’s undersøgelse 29.6.2005 i forbindelse med valg til Menighedsrådene i slutningen af 2004, hvortil kun 17.5% af Folkekirkens medlemmer stemte, tilslutter kun 41% af de 17.5%, dvs. 7% af Folkekirkens medlemmer, sig til den lutherske tro.

Overfor denne gruppe, 93-97% stor, har vi de danske, der er tryg ved at blive kaldt ”kulturkristen”, ikke mindst fordi denne mærkning netop ikke opfattes som at man forstår, er enig i, eller på anden vis kan sættes i bås med en ”kirkekristen”.

Jvf. Kirkeministeriet pr. 1. januar 2006 er 83% af Danmarks befolkning medlem af Folkekirken eller 4.5 millioner mennesker. Med andre ord regner 4-4.3 millioner danske sig som "kulturkristen" mod 135-315.000, der kan betegnes som "kirkekristen".

Det er denne gruppe af 93-97% af Folkekirkens medlemmer, der kun møder op i kirken af fire årsager; dåb, bryllup, død og 24. december om eftermiddagen for at få børnene ud af huset, så det kun er mælken til risengrøden der koger over. Alle disse handlinger er heldigvis vore egne fra en tid flere tusinde år før kristendommen opfindes.

Følger vi derfor tanken bag din valgte målestok, at under halvdelen af Folkekirkens medlemmer kan siges at have nogen tilknytning til Det Nye Testamente, er vi så langt under denne målestok at adskillelsen for længst burde have fundet sted. Der er en række andre årsager til at dette endnu ikke har fundet sted, ikke mindst at vi ikke kan blive enige om at begrænse ændringer i Grundloven til dette punkt. Derfor holder vi sikkert liv illusionen et par år til. Endemålet er dog kendt af alle, sikkert også Folkekirken selv uden for kamera.
Del Link

Re: Biskop rokker ved kirkens forhold til staten

Nederby Jessen, publiceret d.31/08 09:35 (for 2 år siden)
Læs artiklen bag debatten her: Biskop rokker ved kirkens forhold til staten
Statistikker kan bruges til mange ting, Odinkar. Har du prøvet at finde undersøgelser frem, der spørger om:

Tror du på Gud? Tror du på Jesus Kristus? Tror du på Helligånden? Tror du på det kristne håb, et liv efter døden? Beder du til Gud? Tror du på at bøn hjælper? o.s.v.

Eller hvor tit går du i kirke?

Statistik er ofte afhængig af, hvordan man spørger og der findes altså undersøgelser, der viser at en langt større del af de faste kirkegængere har et Gudsforhold og et forhold til kirken, som de besøger jævnligt, men ikke nødvendigvis hver søndag.

Bjarne Nederby Jessen
Del Link
Mere:   1 | 2   Næste


flexblock

Få nyhederne i din indbakke

flexblock
splitblock
flexblock
flexblock
splitblock
Mener du, at uligheden vokser i det danske sundhedssystem?
 
flexblock
flexblock
splitblock
flexblock


flexblock

Nyhedsbrev

flexblock
flexblock