Prøv Kristeligt Dagblad gratis i 4 uger


- Allan Sørensen, mellemøst-korrespondent 
Allan Sørensen
Send artiklen Første moské klar i København om to år til din ven.
Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

Første moské klar i København om to år

Arkitektfirmaet BIG's oprindelige vision for en moské i København. --

- Foto: BIG.

10 debatindlæg Hold mig opdateret

Landets største muslimske trossamfund, Islamisk trossamfund, overhales af Muslimernes Fællesråd, der regner med at have en moské klar på Amager i 2011

Mens planerne om en ny stormoské for shiamuslimer i Københavns Nordvestkvarter vækker flere og flere protester, fordi den støttes økonomisk fra Iran, ser det nu ud til, at byggeriet af en sunnimuslimsk stormoské i hovedstaden vil gå i gang hurtigere end ventet.

Flere islamkendere har forudset, at landets største muslimske trossamfund, Islamisk Trossamfund, ville blive det første herhjemme med en stormoské. Men den forudsigelse kommer næppe til at passe.

Trossamfundet bliver formentlig overhalet.

Klar om to år

Det er Arkitektfirmaet BIG i samarbejde med Bach Gruppen, der nu melder, at de forventer, at der kan stå en færdig stormoské klar allerede om to år på den såkaldte moskégrund på Amager over for Københavns Universitet, som Københavns Kommune tidligere har sat af til formålet.

Lene Christensen er direktør i Bach Gruppen, der skal opføre bygningerne. Hun er meget optimistisk før et møde i dag mellem bygherren og Muslimernes Fællesråd, som er den muslimske partner i projektet.

Annonce
- Muslimernes Fællesråd har enkelte rettelser til arkitekterne, men de ønsker en moské, der arkitektonisk afspejler, at den ligger i Danmark, siger Lene Christensen.

BIG's projekt havde oprindeligt problemer med højden af byggeriet.

- Og det er også højere, end lokalplanen fra 1992 tillader. Men det er et fællestræk for hele området efter Københavns Universitets udvidelse. Derfor tror jeg på en fortsat positiv dialog med kommunen, siger seniorarkitekt Ole Schrøder fra BIG.

Københavns Kommune har ifølge seniorarkitekten gennemført en 'forudgående offentlighedshøring ved blandt andet at informere gennem aviserne. I den sammenhæng var der blot fem tilbagemeldinger.

Shiamuslimsk moské kritiseres

Den shiamuslimske stormoské, som Kristeligt Dagblad omtalte i går, får især kritik på grund af planerne om udenlandsk finansiering.

Den kritik kan næppe rettes mod BIG's projekrt, da det er tanken, at muslimerne skal leje bygningerne, når de er opført.

Dermed tager bygherren størstedelen af den økonomiske risiko, som hidtil har fået adskillige mosképlaner herhjemme til at kuldsejle.

Islamisk Trossamfund har gennem mange år samlet penge ind og har også købt grunden ved siden af trossamfundets lokaler i Københavns Nordvestkvarter til formålet. Men efter den kendte imam Abu Labans død i 2007 er der ikke sket meget.

En nybygget moské vil også kræve ændringer af lokalplanen for området. Og derfor kan det meget vel ende med, at landets største islamiske trossamfund ikke bliver de første med deres egen stormoské på dansk grund.

Det var i går ikke muligt at få en kommentar fra Muslimernes Fællesråd.

benteclausen@kristeligt-dagblad.dk
Fortsættes på næste side »
Læs hele artiklen 1 | 2

FACEBOOK: Bliv ven med Kristeligt Dagblad

Hold mig opdateret

Trådet overblik  |  Fladt overblik

Første moské klar i København om to år

Min3rva, publiceret d.02/09 11:10 (for 2 år siden)
Læs artiklen bag debatten her: Første moské klar i København om to år
Første Moske? Er det ikke at tage munden for fuld? Vi har jo masser af moskeer, deriblandt den rigtig flotte moske i Hvidovre.
Del Link

Post deleted by Chr Arffmann

Anonym, publiceret d.02/09 11:13 (for 2 år siden)
Læs artiklen bag debatten her: Første moské klar i København om to år
Del Link

Re: Første moské klar i København om to år

Nederby Jessen, publiceret d.02/09 11:28 (for 2 år siden)
Læs artiklen bag debatten her: Første moské klar i København om to år
nielsen jeg er enig med dig i, at det var bedst, hvis imamer i Danmark også var uddannet i Danmark. Jeg er også enig med dig i, at der bør være plads til kvindelige forkynder i alle trosretninger.

Men jeg er IKKE enig med dig i, at man skal lovgive om det.

Mange katolske præster og andre kirkelige medarbejdere er uddannet uden for Danmark. Det gælder også for den ortodokse kirke, den russiske kirke, den svenske kirke, den englekse kirke, en lang række migrantkirker, som vi får flere og flere af, ja det gælder også i nogle af de danske frikirker. Vil du også forlange, at deres præster SKAL være uddannet i Danmark? Jeg håber og tror, at du kan se det urimelige i det.

Men vi bør have en imam-uddannelse i Danmark, så det for muslimerne bliver muligt at uddanne imamer her.

Når det handler om kvinder i prædikenrolle, så ved du jo godt, at der i den danske folkekirke, findes præster, der er modstandere af kvindelige præster. Skal man forbyde dem at være det? Skal man lukke de kirker, der har præster, der er modstandere af kvindelige præster? Nej vel?

Jeg kan ikke følge disse præster, men jeg respekterer deres synspunkt.


Bjarne Nederby Jessen
Del Link

Post deleted by Chr Arffmann

Anonym, publiceret d.02/09 11:48 (for 2 år siden)
Læs artiklen bag debatten her: Første moské klar i København om to år
Del Link

Re: Første moské klar i København om to år

Nederby Jessen, publiceret d.02/09 12:42 (for 2 år siden)
Læs artiklen bag debatten her: Første moské klar i København om to år
Tak for tilbagemeldingen, nielsen.

Du giver udtryk for, at præster og imamer ksla have en godkendt efteruddannelse i Danmark.

Det er jeg meget enig med dig i. Kirkernes Integrations Tjeneste (KIT) som jeg sidder i bestyrelsen for har rent faktisk foreslået, at der laves et introduktionskursus i danske samfundsforhold for ALLE forkyndere, præster og imamer, der søger opholdstilladelse i Danmark for at virke som præst eller imam og har mødt positiv opbakning til det.

Et af problemerne med imamerne - i den forbindelse - er, at de fleste imamer i Danmark er mennesker, der allerede er her og har fået opholdstilladelse og på et tidspunkt bliver valgt til at være imam.

Bjarne Nederby Jessen
Del Link

Re: Første moské klar i København om to år

kmk, publiceret d.02/09 15:51 (for 2 år siden)
Læs artiklen bag debatten her: Første moské klar i København om to år
jeg er helt enig i ønsket om efteruddannelse af imamer i Danmark.

Men aktuelt er jeg lige så interesseret i, hvis nogen eller Kristeligt Dagblad kunne belyse, om det betyder, at vi får to store moskeer - en shia og en sunni muslimsk, der evt. vil bekrige hinanden på dansk grund?
Del Link

Re: Første moské klar i København om to år

Nederby Jessen, publiceret d.02/09 17:55 (for 2 år siden)
Læs artiklen bag debatten her: Første moské klar i København om to år
Jeg kan godt forstå dit spørgsmål kmk og jeg er næppe den rette til at svare på dig. Men ud af det, jeg har kunnet læse mig til, er der tale om to forskellige projekter.

1. Islamisk Trossamfundet ønsker at bygge en shiamuslimsk moské i Nordvestkvarteret med en blå kuppel.

2. Et dansk firma bygger og financierer byggeriet af en moské på Amager over for Københavns Universitet i samarebjde med Muslimernes Fællesråd, en fælles organisatorisk platform for muslimske foreninger i Danmark. Her kan man efter sagens natur møde såvel shiamuslimer som sunnimuslimer og andre muslimske retninger. Hvis du googler på Muslimernes Fællesråd, kan du få mere at vide. Du kan bl.a. få at vide, at den danske imam, Abdul Wahid Pedersen, er udpeget som daglig leder.

Jeg har meget svært ved at forestille mig, hvordan forskellige muslimske trosretninger skal blive i stand til at stå sammen om moskéen på Amager.

Bjarne Nederby Jessen
Del Link

Re: Første moské klar i København om to år

Ole Gerstrøm, publiceret d.03/09 09:05 (for 2 år siden)
Læs artiklen bag debatten her: Første moské klar i København om to år
Det ses ofte i moskeer, som er i "krigens hus" (Dar al-Harb), at her hænger et sværd ved imamens plads. Dette kendetegner, at her skal kampen føres. Krigens hus er områder, der endnu ikke er under islams kontrol. Sværdet indgår også i Saudi Arabiens flag.

Tilsvarende er der med streger på gulvet markeret rækker for de bedende. Dette viser den militære formation.

For det handler om jihad.
Del Link

Re: Første moské klar i København om to år

Hrodvald, publiceret d.03/09 21:17 (for 2 år siden)
Læs artiklen bag debatten her: Første moské klar i København om to år
Hvorfor er det lige, Danmark overhovedet skal have en stormoské til at starte med?
Stormoskeer har af erfaring fra udlandet vist, at der i sådanne bygninger - desværre - opfordres til ekstremisme af islam, og hvad mere interessant er, at sågar det shiamuslimske styre i Iran kan have en finger med i spillet, hvilket må siges at styrke det ovenstående argument.
Del Link

Re: Første moské klar i København om to år

vic, publiceret d.04/09 10:09 (for 2 år siden)
Læs artiklen bag debatten her: Første moské klar i København om to år
Hvordan kan med grundloven og biblen i hånden bygge en moske`?

"§ 4
Den evangelisk-lutherske kirke er den danske folkekirke og understøttes som sådan af staten. "

2 mos. 20: 3-5 Du må ikke have andre guder end mig. Du må ikke lave dig noget gudebillede i form af noget som helst oppe i himlen eller nede på jorden eller i vandet under jorden. Du må ikke tilbede dem, og dyrke dem, for jeg, Herren din Gud, er en lidenskabelig Gud. Jeg straffer fædres skyld på børn, børnebørn og oldebørn af dem, der hader mig; men dem, der elsker mig og holder mine befalinger, vil jeg vise godhed i tusind slægtled.
Del Link

flexblock

Få nyhederne i din indbakke

flexblock
splitblock
flexblock
flexblock
splitblock
Mener du, at uligheden vokser i det danske sundhedssystem?
 
flexblock
flexblock
splitblock
flexblock


flexblock

Nyhedsbrev

flexblock
flexblock