Prøv Kristeligt Dagblad gratis i 4 uger


- Erik Bjerager, ansv. chefredaktør og adm. direktør
Erik Bjerager
Send artiklen Tidehverv beskyldes for hykleri til din ven.
Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

Tidehverv beskyldes for hykleri

Tidehverv beskyldes for hykleri. Her er det Søren Krarups fætter og partifælle Jesper Langballe. -

- Liselotte Sabroe/Scanpix

53 debatindlæg Hold mig opdateret

Det er dobbeltmoralsk af Søren Krarup (DF) at kritisere Per Ramsdal, når han selv tidligere har støttet præst, som skjulte børn, der stod til tvangsfjernelse, mener flere

Den folkekirkelige fløj Tidehverv med folketingsmedlem Søren Krarup (DF) i spidsen er hyklerisk, når den kritiserer Brorsons Kirkes præst, Per Ramsdal, for at følge sin samvittighed i sagen om de afviste irakiske asylsøgere. Det er meldingen fra flere præster og teologer, som Kristeligt Dagblad har været i kontakt med.

Per Ramsdal kom i mediernes søgelys, da han i en markant kronik for nogle uger siden i Kristeligt Dagblad opfordrede myndighederne til at give de afviste irakere asyl i Danmark. Siden har han udtrykt åbenhed for at hjælpe med at skjule afviste asylsøgere. Per Ramsdals udsagn har fået blandt andre Søren Krarup til at gå i kødet på præsten og beskylde ham for at være "hovedskyldig" i et "anti-kristeligt skuespil" i Brorsons Kirke.

Men i en lignende sag fra 1988 indtog Søren Krarup og folk fra Tidehverv en anden position. Da den daværende sognepræst Peter Fergo fik en dom for at skjule børn, som han mente havde krav på en alternativ psykiatrisk vurdering i forbindelse med tvangsfjernelser, blev han blandt andre støttet af Søren Krarup og partifællen fra Dansk Folkeparti, Jesper Langballe.

Det får nu præst i Christians Sogn i København Flemming Pless til at kalde Søren Krarup og hans tidehvervske fæller for en "flok skinhellige hyklere, som ikke toner rent flag".

Annonce
– Set med alle andres øjne end Jesper Langballes og Søren Krarups er det helt inkonsekvent. Tidehverv er kendt for at købslå med medmenneskelighed, alt efter hvad der passer ind i en smal teologisk fortolkning og ind i deres politiske dagsorden. De er dygtige til at skifte mellem at kalde deres handlinger kristelige og politiske. Men jeg køber ikke, at man taler om tidehverv som bevægelse løsrevet fra Dansk Folkeparti. Det her er en større politisk affære, som har med smålighed på den højeste bane at gøre, siger han.

Flemming Pless mener, at Tidehvervs støtte til Peter Fergo i 1988 udelukkende skyldtes bestemte politiske interesser – modsat Per Ramsdals støtte til de afviste irakiske asylsøgere.

– De er jo ikke specialister og vidste lige så lidt som alle andre, om de børn burde have været tvangsfjernet, siger han.

Lektor i teologi ved Aarhus Universitet Bo Kristian Holm mener også, at der er tale om en betydelig inkonsekvens fra Tidehvervs side. Hvor kredsen omkring tidsskriftet og sommermødet Tidehverv tidligere med for eksempel Kaj Munk som ideal netop lagde vægt på, at det enkelte menneske skal følge sin samvittighed, også selvom vedkommende bryder loven, må denne holdning nu vige for den politiske dagsorden hos Dansk Folkeparti, som Søren Krarup også repræsenterer.

– Det ligner til forveksling dobbeltmoral. Det hænger sammen med udlændingespørgsmålet, hvor Danmark står i en situation, hvor nogle mener, at danskhed og Danmark er truet. Derfor kommer tidehvervsfolkene til at gå på kompromis med, hvad de tidligere stod for, og er ikke længere i stand til at se klart. Når det er spørgsmålet om national sikkerhed, der bliver det vigtigste, bliver trygheden det primære, og alt andet underordner sig. Så bliver det pludselig et problem, at man følger sin samvittighed, hvor det førhen var ens pligt. Så må man pludselig gerne skille familier ad. Tidligere mente man jo, at familier skulle holdes sammen, hvilket vi kan se i forhold til episoden om tvangsfjernelser, siger Bo Kristian Holm.

Men Per Ramsdal har ikke handlet ud fra sin samvittighed. Han har handler på baggrund af forfængelighed, mener Søren Krarup. Det er forskellen mellem ham og sognepræst Peter Fergo, der blev dømt for at skjule børn, der stod til tvangsfjernelse.

– Når man møder noget, der rammer ens samvittighed, så handler man på det og bryder muligvis loven. Peter Fergo handlede på sin samvittighed i en konkret situation. Men når man går ud og praler med det og forsøger at bedrive politik på det, som Per Ramsdal har gjort det, så handler man ikke efter sin samvittighed, men efter sin forfængelighed. Den forskel er helt afgørende. Per Ramsdal gør kristendom til moralisme og bruger kirkerummet som politisk trumfkort. At nøjes med at tale om handling, som Per Ramsdal har gjort det, viser, at det hele bare er pjat, siger Søren Krarup.

johansen@kristeligt-dagblad.dk

schnabel@kristeligt-dagblad.dk
Fortsættes på næste side »
Læs hele artiklen 1 | 2 | 3

FACEBOOK: Bliv ven med Kristeligt Dagblad

Hold mig opdateret

Trådet overblik  |  Fladt overblik

Tidehverv beskyldes for hykleri

Juma Kruse, publiceret d.08/09 08:07 (for 3 år siden)
Læs artiklen bag debatten her: Tidehverv beskyldes for hykleri

Hvor er det herligt, at en sådan historie kommer frem.

Og hvor er Søren Krarup dog selvgod.
Del Link

Re: Tidehverv beskyldes for hykleri

Bo Nake, publiceret d.08/09 09:03 (for 3 år siden)
Læs artiklen bag debatten her: Tidehverv beskyldes for hykleri
Netop, så kan man se forskellen. Ramsdal er medieliderlig - den slags ved Flemming Pless alt om. Så Søren Krarup har ret i, at det i Ramsdals tilfælde drejer sig om forfængelighed. - Men Tidehverv burde gøre noget for at forny sprogbrugen. Frekevensen af ordet "pjat" er alt for høj i det milieu.
Del Link

Re: Tidehverv beskyldes for hykleri

Grete, publiceret d.08/09 09:28 (for 3 år siden)
Læs artiklen bag debatten her: Tidehverv beskyldes for hykleri
Allerførst: Jeg glædes over den meget sobre artikel. Ingen kan komme og sige, at de er blevet påtvunget en holdning - alle er kommet til orde, og man kan som læser af avisen selv danne sig sin mening. Det er lige det der gør den store positive forskel mellem Kristeligt Dagblad og andre aviser. Tak for det.

Mon ikke Søren Krarup snart går på pension? Det er ikke til at holde ud at høre på hans ulidelige arrogance og tagen pertent på danskhed og kristendom.
Jesus elsker også dig, Søren, du behøver slet ikke gøre dig sådan "umage" for at (misfor-)tolke alt ned i mindste detalje. Slap dog lidt af!
Jeg foreslår, at du køber dig en dejlig bondegård på Læsø, og holder dit otium der i Morten Korch'sk idyl. Evt. med en malkeko af gammel dansk oprindelse.

God fornøjelse med det, Søren.
Del Link

Re: Tidehverv beskyldes for hykleri

Juma Kruse, publiceret d.08/09 09:31 (for 3 år siden)
Læs artiklen bag debatten her: Tidehverv beskyldes for hykleri

Jeg synes det er uhæderligt at tillægge folk motiver de ikke har.

Jeg synes det er så HYKLERISK.
Del Link

Re: Tidehverv beskyldes for hykleri

Borgeren, publiceret d.08/09 09:56 (for 3 år siden)
Læs artiklen bag debatten her: Tidehverv beskyldes for hykleri
@ Juma


Ja du har nok ret i, at det er uhæderligt at tillægge folk motiver som de ikke har, men strengt taget så ved du ikke, hvilke motiver Ramsdal har haft for at gå i medierne.

Han kunne jo sagtens have givet irakerne husly og undladt at udtale sig til pressen, dermed havde han stadig udøvet næstekærlighed, men han havde ikke reklameret eller "pjattet" (for at bruge Krarups ord) med den.

En personlig sidegevinst for Ramsdal ved en sådan strategi havde været, at han ikke var blevet sendt på 3 ugers tvungen ferie, og han havde nok heller ikke haft udsigt til at få en straffesag på halsen.

Det kunne være interessant at få at vide, hvorfor Ramsdal absolut skulle udtale sig til pressen og dens journalister samt skrive kronikker???

Måske fordi han ville retfærdiggøres???
Del Link

Re: Tidehverv beskyldes for hykleri

Juma Kruse, publiceret d.08/09 10:08 (for 3 år siden)
Læs artiklen bag debatten her: Tidehverv beskyldes for hykleri

Som du selv antyder, så kan vi intet vide med sikkerhed.

Men efter min bedste overbevisning, så tror jeg det meste af virakken omkring kirken var/er ganske ude af Ramsdals hænder - bortset fra den konkrete beslutning om at tillade irakerne at være i kirken.

Det er jo helt naturligt, at pressen ønsker en kommentar i ny og næ fra Ramsdal, og intet fordækt i, at han svarer. Der er ikke noget at sige til, at Ramsdal er frustreret.

Det der slår mig med historien om Søren Krarup er blot, at man pludselig ser sig i stand til at fortælle andre, hvilke motiver andre folk har for deres handlinger. Jeg synes det er SELVGODHED så det forslår. 'Vi' handler rigtigt, de andre er blot forfængelige???


Dem, der har gjort en dyd ud at 'lov er lov, og lov skal overholdes' - burde også kritisere Søren Krarup.
Del Link

Re: Tidehverv beskyldes for hykleri

Borgeren, publiceret d.08/09 10:27 (for 3 år siden)
Læs artiklen bag debatten her: Tidehverv beskyldes for hykleri
Det kan aldrig være ud af Ramsdals hænder at beslutte sig for om han vil udtale sig til medierne eller ej!!!

SÅ længe vi ikke kender motivet herfor kan det ikke afvises at SK har ret i sin påstand.

Lov er lov og den skal holdes, gælder for mig som en generel norm og er en lære, der i den grad skal udbredes og respekteres. Hvis man bryder loven på grund af ens samvittighed, skal man derfor ikke gå ud og reklamere med det. Man må leve med risiko for at blive meldt til myndighederne.

Reklamering for lovbrud eller lovændring ud fra religiøse argumenter á la Ramsdal fører til rent anarki og manglende respekt for de politiske institutioner.

Selvfølgelig skal der dog være muligt at kritisere en politisk afgørelse ellers låser man demokratiet og udviklingen fast, men man skal ikke gør det ud fra religiøse argumenter. Man må gør det ud fra faglige eller politiske argumenter.

Krarup burde nok have forholdt sig helt tavs om, at han selv havde modarbejdet myndighedernes afgørelse. Nu kender jeg ikke den konkrete sag om Peter Fergo, men det er interessant at kræve, at tidehverv støttede præsten fordi de ønskede en alternativ vurdering. Dernæst er der ifølge mig også forskel på omfanget af den ydelse som staten skal yde til egne borgere og udlændinge. Mit argument herfor er ikke betinget af, at jeg betragter danskerne som bedre end udlændinge. For det gør jeg ikke. Det er derimod økonomisk og territorielt, hvilket betyder, at jeg vil ikke ofre de samme midler på udlændinge som på danskerne. På trods af globalisering osv er jeg stadig bundet til DK, og jeg foretrækker at yde mest hjælp til de mennesker jeg reelt er tættest på (ikke tæt på qua medierne, men geografisk). Min begrænsning til danskerne er simpelthen betinget af en Selverkendelse af, at 5 mio. danskere har begræset muligheder for at løse verdens problemer.

At folk (danskere) frivilligt af "egen lomme" støtter foreninger som UNICEF, Red Barnet, Læger uden Grænser, Røde Kors osv, skal jeg overhovedet ikke blande mig i. Det må de selv om, og jeg kunne aldrig drømme om at fordømme dem for at de støttede ovennævnte organisationer.

Mht. til Søren Krarup og co. så kan jeg ikke erindre, at de på daværende tidspunkt (tidspunktet med Fergo) gik i medierne i samme omfang, som Ramsdal har gjort.

Hvis de gjorde det, er de selvfølgelig dobbeltmoralske, men jeg vil nu gerne se dokumentation herfor før, at jeg fælder min "dom".
Del Link

Re: Tidehverv beskyldes for hykleri

Bo Nake, publiceret d.08/09 10:45 (for 3 år siden)
Læs artiklen bag debatten her: Tidehverv beskyldes for hykleri
Jeg udtaler mig overhovedet ikke om Ramsdal motiver. Jeg ser kun på hans handlinger, og de berettiger min brug af ordet medieliderlig om ham.
Del Link

Re: Tidehverv beskyldes for hykleri

Nederby Jessen, publiceret d.08/09 10:58 (for 3 år siden)
Læs artiklen bag debatten her: Tidehverv beskyldes for hykleri
Hvad mener du med ordet medieliderlig? Bo Nake, og hvorfor er Bo Nake mere medieliderlig end så mange mange andre?

Mange mennesker engagerer sig i samfundsdebat, du er selv én af dem og jeg er en anden. Er vi så medieliderlige?

Mange politikere - lokalpolitikere og landspolitikere - er ofte i pressen med deres politiske budskaber, gør det dem til medieliderlige?

Er Fogh Rasmussen, Helle Thorning, Løkke Rasmussen, Villy Søvndal, Peter Brixtofte, Naser Khader medieliderlige? eller det kun dem, du er uenige med?

Du er helt tydelig uenig i Per Ramsdals handlinger i sagen om irakerne, der indlogerede sig i Brorson Kirken, så når han udtaler sig til pressen, så er han medieliderlig i dine øje. Jeg erindrer kun ét tilfælde, hvor Per Ramsdal selv har taget initiativet til at komme i pressen, det var da han havde en kronik i Kristeligt Dagblad. I de øvrige tilfælde er han blevet kontaktet af pressen. Er man medieliderlig, fordi man besvarer spørgsmål fra pressen?

Jeg oplever, at din udtalelse om Per Ramsdal som medieliderlig er langt ude i hampen, for at bruge et fortærsket udtryk i vores moderne sprogbrug.

Bjarne Nederby Jessen
Del Link

Re: Tidehverv beskyldes for hykleri

Juma Kruse, publiceret d.08/09 10:59 (for 3 år siden)
Læs artiklen bag debatten her: Tidehverv beskyldes for hykleri

Selvfølgelig kan Ramsdal bestemme, om han vil tale med medier eller ej. Personligt ville jeg finde det fordækt, hvis ikke han havde svaret på spørgsmål om problemstillingen, men det er nok en smagssag.

Men det er jo ikke Ramsdal der er gået ud i medierne med det. Medierne er kommet til ham.

Hvilke motiver folk har, og hvordan de håndterer deres handlinger - med og uden medier - er egentlig ikke det væsentlige i denne sag.

Det væsentlige er, hvornår man synes, det er væsentlig og nødvendigt med civil ulydighed, og her har vi ikke samme grænser.

Faktum er altså, at Søren Krarup på et tidspunkt har støttet en præst, som har udvist civil ulydighed.

Der burde han have samme kritik - hvis man mener, at lov er lov, og lov skal overholdes.
Del Link
Mere:   1 | 2 | 3 | 4 | 5 | 6   Næste


flexblock

Få nyhederne i din indbakke

flexblock
splitblock
flexblock

flexblock
flexblock
splitblock
Er det ok, at andre end præster får adgang til prædikestolen i folkekirken?
 
flexblock
flexblock
splitblock
flexblock


flexblock

Nyhedsbrev

flexblock
flexblock

Prøv Kristeligt Dagblad gratis i 4 uger

Prøv os i 4 uger – gratis og uforpligtende

Billede af Kristeligt Dagblads avis
Persondatapolitik og cookies

Alt fra Kristeligt Dagblad

  1. k.dk​
  2. religion.dk​
  3. kristendom.dk​
  4. etik.dk​
  5. pilgrimsvandring.dk​
  6. bogbasen.dk​
  7. hjertedating.dk​
  8. foredragslisten.dk​
  9. eftertanke.dk​
  10. mindet.dk​
  11. kirku.dk​