Prøv Kristeligt Dagblad gratis i 4 uger


- Erik Bjerager, ansv. chefredaktør og adm. direktør
Erik Bjerager
Send artiklen Samvittigheden udgør ikke en højere lov til din ven.
Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

Samvittigheden udgør ikke en højere lov

Søren Krarup tager til genmæle i debatten om de udviste irakere. -

- Leif Tuxen

22 debatindlæg Hold mig opdateret

Søren Krarup om kirkeasyl og om det at skjule de udviste irakere

FOLK HAR i Kristeligt Dagblad kaldt mig for hyklerisk og dobbeltmoralsk, fordi de har fundet ud af, at blandt andre jeg for 30 år siden brød bistandsloven og skjulte et barn, der skulle tvangsfjernes fra sin mor af de sociale myndigheder.

Mine elskværdige kritikere hævder, at dette er en handling af samme art som Per Ramsdals, når han går ud i offentligheden og opfordrer til at skjule flygtninge samt meddeler, at det gør han selv. Anklagen er meningsløs og afslørende for en Flemming Pless og konsorters opfattelse af kristendommens forhold til lov og ret i landet.

For det første. Ja, jeg skjulte dette af tvangsfjernelse truede barn for myndighederne, men jeg gjorde det ikke i en højere retfærdigheds navn. Jeg gjorde det, fordi jeg konfronteret med barnet så det som min pligt at beskytte dets tilknytning til moderen.

Ja, min samvittighed drev mig. Men min samvittighed udgjorde ikke en højere lov i landet, som ophævede bistandsloven, og var jeg blevet grebet i lovbruddet, havde jeg taget min straf og fundet det rigtigt sådan. Ramt i sin samvittighed handler man og tager konsekvensen. Men man stiller sig ikke frem på torvet og i offentligheden og praler af sit fromme sindelag og sin store "næstekærlighed". Man har aldrig ret til at bryde loven. Føler man sig nødsaget til det, gør man det. Men man holder sin kæft og tager sin straf, for loven skal gælde i landet.

Annonce
For det andet. Jeg har aldrig angrebet Per Ramsdal og andre for at skjule flygtninge. Føler de sig nødsaget til at gøre det, må de i Guds navn gøre det og tage straffen, hvis de bliver opdaget. Men jeg anklager ham og det øvrige "kristelige" kompagni, fordi de stiller sig frem og praler af deres retfærdighed og således gør kristendommen til en højere lov, der sætter landets lov ud af kraft.

DETTE ER ANTIKRISTENDOM. Når jeg nu ser, at domprovsten i København, Anders Gadegaard, i fuld alvor kan sige, at Per Ramsdal kun har opfyldt sit præsteløfte, så må jeg ryste på hovedet og sige, at han er en falsk lærer, der burde tage konsekvensen og forlade den evangelisk-lutherske kirke, som præsteløftet forpligter en præst til at være tro.

For disse politiske sværmere ødelægger folkekirken, når de således gør grin med evangeliet. De er skyld i, at befolkningen nu befinder sig i en tilstand af raseri over den slags troløse præster. Det er folkekirken som sådan, der kommer til at betale prisen for den politiserende kristendomsforfalskning. Per Ramsdal & co. burde forlade folkekirken, før folket gør det.

Søren Krarup er tidligere sognepræst og nu medlem af Folketinget for Dansk Folkeparti

FACEBOOK: Bliv ven med Kristeligt Dagblad

Hold mig opdateret

Trådet overblik  |  Fladt overblik

Samvittigheden udgør ikke en højere lov

Bo Nake, publiceret d.12/09 10:39 (for 3 år siden)
Læs artiklen bag debatten her: Samvittigheden udgør ikke en højere lov
Desværre er Søren Krarups analyse af samvittigheden ikke radikal nok. Han er dog i det mindste enig med de kirkelige ballademagere om, at samvittigheden er en instans, man kan forlade sig på, men uenig med dem om, at samvittigehden er et politisk våben og socialt prydstykke. Søren Krarup har ret på det sidste punkt, og det ville for så vidt være interessant at se på grundene til, at det har kunnet gå så galt: utilstrækkelig skolegang, sammenflydning af offentlighed og privatsfære og bevidsthedsforvrængning gennem mediedominans. Der er mange ansatspunkter for en analyse af den danske dekadence.
Men det er faktisk ikke rigtigt, at samvittigheden er en pålidelig instans, når man skal træffe valg, der også har et etisk indhold. (Rene etiske valg forekommer aldrig; de er en akademisk konstruktion.)
Samvittigheden er et socio-kulturelt produkt, der får magt over personer ved at på- og forbud lejres i dybtliggende emotionelle lag, som fornuften ikke har adgang til. Tænk blot på, hvad gode mennesker i det Tredje Rige kunne føle sig presset til p.gr.a. nazistiske præsters tale om samvittigheden.
Heldigvis foreligger der en indgående og konkret fremstilling af samvittighedens farlighed i Mark Twains Huckleberry Finn. Huck er et udskud, men han er dog en hvid dreng, og pæne mennesker har gjort deres for at give ham en kristen opdragelse og et minimum af samvittighed. Derfor plages han stærkt af samvittighedsnag, da han hjælper "nigger" Jim til friheden. Det udslagsgivende er, at han godt ved, at han tilhører rosset, og derfor ikke har en så fin samvittighed som det kristne mellemlag. Eller med Twains ord: Huck har et godt hjerte men en rådden samvittighed. Den bog betragtes med rette af mange læsere som "the great American novel".
Lægen Erling Jacobsen kunne i bogen Neuroserne og Samfundet supplere Mark Twain med sin professionelle konklusion: "Samvittigheden er omtrent det dummeste, vi har."
Del Link

Samvittigheden udgør ikke en højere lov

else sommer, publiceret d.12/09 10:52 (for 3 år siden)
Læs artiklen bag debatten her: Samvittigheden udgør ikke en højere lov
Kære Søren Krarup.

Det er svært at få formuleret på ordentlig saglig vis. Men er du nu ikke selv en hykler?
Jeg tager forbehold for, hvad du udretter i det skjulte. Det kan jeg af gode grunde ikke vide.

Men ved din indtræden i Folketinget har du lovet at holde Grundloven, og jeg formoder tilligede konventioner etc., som Danmark har ratificeret.
Som erklæret kristen formoder jeg, du lader sig lede af din forståelse af kristen etik og moral.
Er det forkert at mene, at du i sin tid skjulte en mor og hendes barn, fordi du mente, myndighederne gjorde forkert i at skille dem ved tvang?
Fordi du ved, det er helt ødelæggende for et lille barn at miste sin mor. Og for moderen også?

Hvis jeg har ret i mine antagelser, hvordan kan du så stemme for den såkaldte Servicelov, der på afgørende punkter er i direkte modstrid med såvel grundlov som konventionerne om menneskerettighederne og børnekonventionen?
I øjeblikket har Danmark det højeste antal internerede børn nogensinde i procent.
Faktisk ligger vi højst i verden på denne skammens målestok.
Ansete forskere fra SFI taler om 15.000 sociale eksperimenter. Ingen af de tidligere anbragte slipper uden slemme sår på sjælen, og højst 30% bliver selvforsørgende som voksne. Familieliv og andre bindende relationer bliver de sjældent i stand til at indgå i.
Hvorfor?
Simpelthen fordi myndighederne groft bryder loven, misrøgter børnene og ser det som målet at forulempe og splitte familierne.
Samtidig ruineres kommunerne, så der ikke er råd til selv den mest basale ældre- og sygepleje, ordentlig skole og børnepasning, støtte til fattige familier. Veje, kloaker og offentlige bygninger forfalder mens administration, sundheds- og retsvæsen efterhånden er en parodi.

Loven skal holdes?
Hvordan kan du stiltiende se på, at selve loven er lovstridig, og at myndighederne går foran med at overtræde loven?
Del Link

Re: Samvittigheden udgør ikke en højere lov

P.C. Tulinius, publiceret d.12/09 11:47 (for 3 år siden)
Læs artiklen bag debatten her: Samvittigheden udgør ikke en højere lov
Jeg er enig med grundholdningen i Søren Krarups indlæg, så blot denne bemærkning: Det var ikke Per Ramsdal, der til at begynde med gjorde sig til af, at han var med til at skjule asylansøgere.

Det var B. T., der lokkede ham til at blotte sig, da B. T. ringede til ham under falske forudsætninger.

Som udgangspunkt holdt Per Ramsdal sin mund lukket.
Del Link

Re: Samvittigheden udgør ikke en højere lov

Borgeren, publiceret d.12/09 11:59 (for 3 år siden)
Læs artiklen bag debatten her: Samvittigheden udgør ikke en højere lov
Tak til Bo Nake for et kvalificeret indlæg.

jeg er dog ikke enig i, at samvittigheden er et socio-kulturelt produkt. Samvittigheden er ifølge mig et vilkår som så ganske rigtig kan have forskellige former og udtryk afhængig af tid og sted. Den msk'lige sameksistens og dermed samvittigheden er for mig et eksistensvilkår.


Med andre ord er det enkelte konkret levende menneskes samvittighed kun tildels et socio-kulturelt produkt. Den er et vilkår og socio-kulturelt produkt som hele tiden udvikler sig, fordi msk'et er tvunget til at reflektere over, hvordan det agerer og ønsker at agere over for næsten (uanset hvorledes man definerer næsten), fordi vi ofte desværre kommer til kort i vores etiske handlinger i forhold til næsten.


Del Link

Re: Samvittigheden udgør ikke en højere lov

Borgeren, publiceret d.12/09 12:06 (for 3 år siden)
Læs artiklen bag debatten her: Samvittigheden udgør ikke en højere lov
http://onlinedebat.kristeligt-dagblad.dk/showflat.php?Board=general&Number=23890
Del Link

Re: Samvittigheden udgør ikke en højere lov

Bo Nake, publiceret d.12/09 12:17 (for 3 år siden)
Læs artiklen bag debatten her: Samvittigheden udgør ikke en højere lov
Ja, det kan vi bestemt diskutere. Men jeg vil altid være utryg ved at lade samvittigheden være den ultimative instans. Så vil jeg hellere bruge forstanden, som jeg forstår som både fornuft, følelser og erfaringer. Hermed er samvittigheden ikke bare sat i skammekrogen, men det vil være gavnligt at bruge sin forstand til at se venligt og nøgternt på samvittighedens ytringer.
Men vi ville komme langt, hvis vi i det mindste ville se på, hvad der gemmer sig bag ordet og ikke bare bruger det som en trylleformular, der fritager os for yderligere tankevirksomhed.
Vi må sige det samme om "kærlighed", der jo bruges - ikke mindst her - som et uanalyseret slagord, der fjerner alle forhindringer.
I den nævnte bog af Erling Jacobsen - Neuroserne og Samfundet - kritiserer han også vores kulturs brug af kærlighed som værdi. Men der kan jo ligge så meget skummelt bag folks brug af det ord. I stedet foreslår han, at vi skulle udvikle selvrespekt og dømmekraft som mere centrale værdier.
Del Link

Re: Samvittigheden udgør ikke en højere lov

Borgeren, publiceret d.12/09 12:36 (for 3 år siden)
Læs artiklen bag debatten her: Samvittigheden udgør ikke en højere lov
". Men jeg vil altid være utryg ved at lade samvittigheden være den ultimative instans"

Jeg er enig i ovenstående citat. Imodsætning til dig operer jeg dog med et snævre forstandsbegreb, der hovedsageligt referer til fornuft (ratio), men det er mere spørgsmål om udtryk og ord end reel indholdsmæssig forskel i forståelsen af den menneskelige natur.
Del Link

Re: Samvittigheden udgør ikke en højere lov

Juma Kruse, publiceret d.12/09 12:41 (for 3 år siden)
Læs artiklen bag debatten her: Samvittigheden udgør ikke en højere lov
". Men jeg vil altid være utryg ved at lade samvittigheden være den ultimative instans"

Det kommer an på, hvad der menes med ultimativ instans. Man kan jo ikke lave love, som passer helt til samvittigheden - der er altid en vis pragmatik over love -, men hvis ikke det er i forhold til sin samvittighed (der fx. kan have sin rod i kristendommen), man laver love, hvad skulle det så være?
Del Link

Re: Samvittigheden udgør ikke en højere lov

Borgeren, publiceret d.12/09 12:48 (for 3 år siden)
Læs artiklen bag debatten her: Samvittigheden udgør ikke en højere lov
samvittigheden og frygten for døden
Del Link

Re: Samvittigheden udgør ikke en højere lov

Juma Kruse, publiceret d.12/09 13:20 (for 3 år siden)
Læs artiklen bag debatten her: Samvittigheden udgør ikke en højere lov
"samvittigheden"

netop.
Del Link
Mere:   1 | 2 | 3   Næste


flexblock

Få nyhederne i din indbakke

flexblock
splitblock
flexblock

flexblock
flexblock
splitblock
Er det ok, at andre end præster får adgang til prædikestolen i folkekirken?
 
flexblock
flexblock
splitblock
flexblock


flexblock

Nyhedsbrev

flexblock
flexblock

Prøv Kristeligt Dagblad gratis i 4 uger

Prøv os i 4 uger – gratis og uforpligtende

Billede af Kristeligt Dagblads avis
Persondatapolitik og cookies

Alt fra Kristeligt Dagblad

  1. k.dk​
  2. religion.dk​
  3. kristendom.dk​
  4. etik.dk​
  5. pilgrimsvandring.dk​
  6. bogbasen.dk​
  7. hjertedating.dk​
  8. foredragslisten.dk​
  9. eftertanke.dk​
  10. mindet.dk​
  11. kirku.dk​