Børnene har dårligere madvaner, hvis begge forældre arbejder, viser ny undersøgelse
Mindre frugt og grøntsager, mere slik og søde sager.
Sådan er madvanerne hos børn, hvis begge forældre arbejder sammenlignet med familier, hvor moren går hjemme.
Det viser en ny undersøgelse blandt mødrene til 12.000 britiske skolebørn, skriver
Times Online. Cirka en tredjedel af mødrene gik hjemme, og deres børn spiser sundere, drikker færre læskedrikke med sukker og bruger mindre tid med at sidde stille foran fjernsynet.
Forskerne har taget højde for familiernes sociale baggrund og konkluderer, at der er brug for hjælp. I de fleste familier arbejder begge forældre:
- Det kan begrænse forældrenes evne til forsyne deres børn med sund mad og muligheder for fysisk aktivitet, lyder det fra forskerne i forbindelse med offentliggørelsen af resultatet.
Men professor Cathrine Law understreger, at det kan skyldes, at børn får mere usund mad, når de eksempelvis går i daginstitutioner.
Lucy Lloyd fra Family and Parenting Institute advarer mod, at undersøgelsen skal presse mødre til at blive hjemmegående i stedet for at få en karriere.