For at debattere skal du være logget ind. Indtast din e-mailadresse og adgangskode herunder. Hvis ikke du har et login, skal du vælge "Nej, jeg er ny bruger".
Send artiklen Politikere tilbyder alternativ til gudstjeneste til din ven.
Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

Politikere tilbyder alternativ til gudstjeneste

Ifølge Simon Emil Ammitzbøll (LA) blander Folketinget kirke og stat sammen ved at åbne det nye folketingsår med en gudstjeneste i Christiansborg Slotskirke. -

- Wikimedia Commons

Annonce flexblock
flexblock
Annonce flexblock
flexblock

TEMA: Folketingets åbningsgudstjeneste


Læs hele temaet her
flexblock

Her er artiklen i temauniverset

flexblock
11 debatindlæg

Debatmøde skal konkurrere med gudstjenesten ved Folketingets åbning tirsdag

Sammenblander Folketinget kirke og stat ved at åbne det nye folketingsår med en gudstjeneste i Christiansborg Slotskirke?

Det mener folketingsmedlemmerne Kamal Qureshi (SF) og Simon Emil Ammitzbøll (LA).

De vil derfor give deres kolleger er alternativt tilbud på borgen tirsdag klokken 10, samtidig med at gudstjenesten holdes. Nemlig et debatmøde med Politikens chefredaktør, Tøger Seidenfaden, og journalist Martin Krasnik fra Weekendavisen, netop om forholdet mellem stat og religion.

– Det er ikke, fordi jeg har noget imod, at kristne eller andre troende dyrker deres religion, jeg er selv muslim. Men problemet er, at det er en del af Folketingets officielle åbning, siger Kamal Qureshi.

Annonce
Han henviser til, at gudstjenesten for eksempel er nævnt som en del af åbningsceremonien på Folketingets hjemmeside.

Flere af Folketingets kirkepolitikere ryster på hovedet over arrangementet.

– Jeg synes, det er deprimerende, at vi ikke er i stand til at holde sammen om en så fornem, gammel tradition, som åbningsgudstjenesten repræsenterer i det danske demokrati, siger formanden for Folketingets kirkeudvalg, Britta Schall Holberg (V).

– Når vi holder gudstjenesten, er det jo dels for at give Folketinget et løft op til åbningen, dels for at vise, at vi bakker folkekirkeordningen op. Jeg synes, arrangørerne af mødet skulle bukke for folkestyret og holde det en anden dag, siger Britta Schall Holberg.

Hun understreger, at det står ethvert folketingsmedlem frit for at deltage i gudstjenesten eller blive væk.

Socialdemokraternes kirkeordfører, Karen Klint, kan heller ikke se problemet.

Hun henviser til, at der for nylig var et muslimsk arrangement i Fællessalen på Christiansborg, hvor 170 muslimer deltog. Det var i forbindelse med ramadanens afslutning, og folketingsmedlemmer var også indbudt til at deltage, selvom kun få gjorde det.

– Jeg tager gerne en debat om statens forhold til trossamfundene. Det var også med i det grundlovsudspil, vi tidligere fremlagde. Der argumenterer vi for at modernisere forholdet med henblik på at få mere lighed for trossamfundene, både hvad angår pligter og rettigheder, siger Karen Klint.

Den ene af oplægsholderne på det alternative møde, Martin Krasnik, siger, at han får en "lidt klaustrofobisk" fornemmelse ved et arrangement som åbningsgudstjenesten – fordi man tager det for givet, at politikerne har lyst til at sidde og bede til Gud på deres første arbejdsdag.

– I Danmark spiller religionen en meget større rolle, end de fleste lægger mærke til til hverdag. I skolen, i medierne, i politik og så videre. Langt de fleste studser sikkert ikke engang over, at en gudstjeneste er en del af den officielle åbning af Folketinget, selvom det politiske arbejde naturligvis intet har at gøre med Gud. Selvfølgelig er det en sammenblanding af stat og kirke. Og jeg synes, det er en håbløs sammenblanding i et samfund, der heldigvis er så sekulært som det danske, siger Martin Krasnik.

hoffmann@kristeligt-dagblad.dk
Fortsættes på næste side »
Læs hele artiklen 1 | 2

Politikere tilbyder alternativ til gudstjeneste

Læs artiklen bag debatten her: Politikere tilbyder alternativ til gudstjeneste
"– Når vi holder gudstjenesten, er det jo dels for at give Folketinget et løft op til åbningen, dels for at vise, at vi bakker folkekirkeordningen op. Jeg synes, arrangørerne af mødet skulle bukke for folkestyret og holde det en anden dag, siger Britta Schall Holberg."

- Det kan jo så være at de ikke støtter statskirkens nuværende speciel ordning?
Del Link til dette indlæg
Anker
11 mnd. siden

Erfaren

Registreret:
8. juni 2010

Indlæg: 438

Re: Politikere tilbyder alternativ til gudstjeneste

Læs artiklen bag debatten her: Politikere tilbyder alternativ til gudstjeneste
Sikke noget pjat - der er ingen der tager skade af at sidde til en gudstjeneste, selvom man ikke er enig i budsskabet.

Tag det som en oplevelse og stop klynkeriet.
Del Link til dette indlæg
krullll
11 mnd. siden

Erfaren

Registreret:
14. maj 2007

Indlæg: 115

Re: Politikere tilbyder alternativ til gudstjeneste

Læs artiklen bag debatten her: Politikere tilbyder alternativ til gudstjeneste

Der er intet galt i et debatmøde, men jeg synes det er unødigt provokerende at ligge det på samme tid som gudstjenesten.

Og så kommer det fra en, der ikke vil folkekirken det godt.
Del Link til dette indlæg
Juma Kruse
11 mnd. siden

Bor her

Registreret:
14. maj 2007

Indlæg: 1027

Re: Politikere tilbyder alternativ til gudstjeneste

Læs artiklen bag debatten her: Politikere tilbyder alternativ til gudstjeneste
Det er da også en provokation at lægge en gudstjeneste i forbindelse med Folketingets åbning.
Del Link til dette indlæg
Bo Nake
11 mnd. siden

Bor her

Registreret:
2. september 2007

Indlæg: 1092

Re: Politikere tilbyder alternativ til gudstjeneste

Læs artiklen bag debatten her: Politikere tilbyder alternativ til gudstjeneste
"Det er da også en provokation at lægge en gudstjeneste i forbindelse med Folketingets åbning."

Der er den væsentlige forskel, at gudstjenesten ikke pludselig er "lagt" på det pågældende tidspunkt. Det kan altså ikke ses som en pludselig provokerende handling.

Sådan kan man godt se det alternative arrangement, da det ikke er set før.
Del Link til dette indlæg
Juma Kruse
11 mnd. siden

Bor her

Registreret:
14. maj 2007

Indlæg: 1027

Re: Politikere tilbyder alternativ til gudstjeneste

Læs artiklen bag debatten her: Politikere tilbyder alternativ til gudstjeneste
Debatmøde med netop profilerede kristendomshadere som Krasnik og Seidenfaden? Det ligner da vist en tanke ...
Del Link til dette indlæg
Morten Meiner
11 mnd. siden

Godt igang

Registreret:
14. maj 2007

Indlæg: 63

Re: Politikere tilbyder alternativ til gudstjeneste

Læs artiklen bag debatten her: Politikere tilbyder alternativ til gudstjeneste
"kristendomshadere som Krasnik og Seidenfaden"

Jeg tvivler på, at Krasnik er kristendomshader. Han er bare ateist. Seidenfaden? Man behøver jo ikke hade kristendommen, bare fordi man har et problem med den.

Udtrykket 'hader' er meget stærkt.
Del Link til dette indlæg
Juma Kruse
11 mnd. siden

Bor her

Registreret:
14. maj 2007

Indlæg: 1027

Re: Politikere tilbyder alternativ til gudstjeneste

Læs artiklen bag debatten her: Politikere tilbyder alternativ til gudstjeneste
HVOR SVÆRT KAN DET VÆRE???

Jeg kan ikke forstå, at der kan skabes uenighed om, hvorvidt der i DK sker en sammenblanding af kirke og stat. Sammenblandingen sker jo ikke ved, at MFerne går til Gudstjeneste 1. tirsdag i oktober kl. 10, umiddelbart før Folketinget åbnes kl. 12. Den fremgår utilsløret af Grundlovens §4 (Den evangelisk-lutherske kirke er den danske folkekirke og understøttes som sådan af staten). Sammenblandingen er således en realitet og senest accepteret af Folketinget, Landstinget og det danske folk ved vedtagelsen af den gældende Grundlov i 1953. Den fremgår da også af den danske regerings ressortfordeling, efter hvilken der i hele perioden fra 1953 til idag har været et særskilt Kirkeministerium, der i mange spørgsmål, der vedrører Folkekirken, er øverste administrative instans.

Da Grønland var en del af Det danske Rige, hvis forhold reguleredes fra centralt hold, havde vi også en Grønlands-minister. Det har vi ikke haft siden vedtagelsen af Hjemmestyreloven. Logisk nok.

Derfor fatter jeg ikke, at det kan kalde på modsigelse, når politikerne Qureshi og Amnitzbøll hævder, at den omstridte Gudstjeneste er et udtryk for sammenblanding af kirke og stat.

Det kan godt undre mig, at Britta Schall Holberg i sit forsvar for at fastholde Gudstjenesten siger, at dens berettigelse er, at den giver folketingsåbningen "et løft", og at den "viser, at vi bakker folkekirkeordningen op". Jeg synes ikke, at det er særligt gode argumenter for at holde Gudstjeneste forud for Folketingets åbning.

Hvis jeg selv var medlem af Folketinget, ville jeg betragte Gudstjenesten som en god lejlighed til at bede Gud om at give mig kløgt og fornemmelse af retfærdighed, inden jeg gik i gang med lovgivningsarbejdet, der jo er vigtigt for hver enkelt dansker.
Om man kan lide det eller ej, har ethvert folketingsmedlem en magt, som den menige dansker ikke har. Det klæder derfor MFerne at udvise ydmyghed og respekt for denne magtbesiddelse. Og det gør de jo netop ved at bede Gud vejlede dem i udøvelsen af deres vigtige hverv.

Og hvor gør de så det???
I den danske folkekirke selvfølgelig.

Når Martin Krasnik (Weekendavisen) fastslår, at "det politiske arbejde naturligvis intet har med Gud at gøre", er det en sandhed for ham selv, hvis han - som påstået - er ateist.
Men for kristne politikere forholder det sig anderledes.

"Krullll" skriver, at ingen tager skade af at deltage i en Gudstjeneste. Det tror jeg såmænd, at han / hun har ret i. Men hvis man ikke har behov for at bede om Guds velsignelse af det arbejde, man som folketingsmedlem skal udføre, kan man jo bare lade være med at deltage i den indledende Gudstjeneste.

Ærlig talt: Hvor svært kan det være?

Carsten Snedsted.
pens. socialrådgiver, Odense.
Del Link til dette indlæg
snedsted
11 mnd. siden

Erfaren

Registreret:
14. maj 2007

Indlæg: 263

Re: Politikere tilbyder alternativ til gudstjeneste

Læs artiklen bag debatten her: Politikere tilbyder alternativ til gudstjeneste
"Jeg kan ikke forstå, at der kan skabes uenighed om, hvorvidt der i DK sker en sammenblanding af kirke og stat"

Det kommer jo helt an på, hvad man mener med en sammenblanding.

Jeg mener meget sjældent, at det sker. Det har indtil nu været en næsten uudtalt regel, at folketinget blander sig så lidt i de kirkelige anliggender som muligt. Og de få gange, det er sket, har som hovedregel været til det gode.

For at nævne to positive ting: En ny salmebog (ikke at nyt bare er godt, men der sker ikke noget med lidt bevægelse en gang i mellem) og muligheden for kvindelige præster.
Del Link til dette indlæg
Juma Kruse
11 mnd. siden

Bor her

Registreret:
14. maj 2007

Indlæg: 1027

Re: Politikere tilbyder alternativ til gudstjeneste

Læs artiklen bag debatten her: Politikere tilbyder alternativ til gudstjeneste
Og ikke at forglemme den økonomiske understøttelse af kirken fra staten af.
Og den særstatus kirken har i vores skoler, med kristendoms undervisning, at gå til præst og div. salmer i morgensang.
Og den måde at for at blive anderkendt som ny religion i danmark, skal man opfylde nogen krav der tydeligt tager udgang i den kristne kirke.
Del Link til dette indlæg
Anker
11 mnd. siden

Erfaren

Registreret:
8. juni 2010

Indlæg: 438
Mere:   1 | 2   Næste

flexblock

Få nyhederne i din indbakke

flexblock
splitblock
flexblock
flexblock
flexblock
flexblock
flexblock
splitblock
Mener du, efterlønnen bør afskaffes?
 
flexblock

Få adgang til alle artikler

Køb et netabonnement

* 1 dag 25 kroner
* 1 mnd 175 kroner
* 1 år 999 kroner

Alle priser er inkl. arkiv-artikler.
flexblock
flexblock
splitblock
flexblock


flexblock

Nyhedsbrev

flexblock
flexblock