Prøv Kristeligt Dagblad gratis i 4 uger


Send artiklen Vatikanet: Børnemisbrug er almindeligt hos jøder til din ven.
Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

Vatikanet: Børnemisbrug er almindeligt hos jøder

Af alle verdens religioner er katolicismen -- og dermed Vatikanet -- den hårdest ramte af sexskandaler. Vatikanets udsending i FN, Silvano Tomasi, tager nu den katolske kirke i forsvar ved at angribe andre trossamfund for overgreb på børn. --

- ALESSANDRO BIANCHI/Scanpix Danmark

10 debatindlæg Hold mig opdateret

Børnemisbrug er meget mere udbredt hos andre religioner – i jødiske samfund er det almindeligt, siger Vatikanets udsending til FN

Efter nylige opfordringer om at drage Vatikanet til ansvar for katolske præsters misbrug af mindreårige tager Vatikanets repræsentant i FN, Silvano Tomasi, til genmæle. I en usædvanlig hård tone angriber Silvano Tomasi protestanter og jøder med argumenter om, at seksuelle overgreb er meget mere udbredte hos dem end hos katolikker.

– Den katolske kirke har travlt med at gøre rent i sit eget hus, siger Silvano Tomasi i Vatikanets forsvar over for en FN-høring om seksuelle overgreb mod mindreårige.

Vatikanets udsending til FN bruger også en statistik fra det amerikanske dagblad Christian Science Monitor til at hævde, at de fleste seksuelle overgreb i USA finder sted i protestantiske menigheder, og at seksuelle overgreb mod mindreårige er almindelige i jødiske samfund.

Silvano Tomasi forsvarer Vatikanet ved at sige, at al forskning på området viser, at det kun er mellem 1,5 og 5 procent af katolske præster, der har været involveret i seksuelt misbrug. Han opfordrer samtidig til at ændre terminologien om de seksuelle overgreb og kalde dem for homoseksuelle forhold, hvor voksne mænd er tiltrukket af halvvoksne drenge i stedet for pædofile forhold.

Annonce
– Af alle de præster, der har været involveret i overgreb, hører mellem 80 og 90 procent af dem til et mindretal, der er seksuelt tiltrukket af halvvoksne mænd mellem 11-17 år, siger Silvano Tomasi.

De opsigtvækkende udtalelser kommer efter kritik fra Keith Porteous Wood, der er repræsentant for Den Internationale Humanistiske og Etiske Union.

Keith Porteous Wood beskylder Vatikanet for at forbryde sig mod adskillige paragraffer i konventionen for børnenes rettigheder.

Porteous Wood argumenterer for, at Vatikanet skal holdes til ansvar for sine overgreb og opfordrer FN til at tage de nødvendige skridt i den retning.

Silvano Tomasis erklæring om, at seksuelle overgreb er almindelige hos jøder, er endnu ikke blevet officielt fordømt af Israel, der i forvejen har et anspændt forhold til Vatikanet, men rabbiner Josef Potasnik fra New York kalder anklagerne for "en tragedie og en farlig vej at bevæge sig på".

– Vi bør alle undersøge vores egne menigheder. Overgreb mod børn er en synd, siger Josef Potasnik.

Af alle verdens religioner er katolicismen den hårdest ramte af sexskandaler. Alene i USA har den katolske kirke betalt omkring 10 milliarder i kompensation til ofre for seksuelle overgreb.

I maj 2009 afslørede den såkaldte Ryan-rapport, at voldelige overgreb mod børn i katolske institutioner i Irland er meget udbredt.

allan@kristeligt-dagblad.dk
Fortsættes på næste side »
Læs hele artiklen 1 | 2

FACEBOOK: Bliv ven med Kristeligt Dagblad

Hold mig opdateret

Trådet overblik  |  Fladt overblik

Vatikanet: Børnemisbrug er almindeligt hos jøder

Anker, publiceret d.02/10 08:02 (for 2 år siden)
Læs artiklen bag debatten her: Vatikanet: Børnemisbrug er almindeligt hos jøder
"Han opfordrer samtidig til at ændre terminologien om de seksuelle overgreb og kalde dem for homoseksuelle forhold, hvor voksne mænd er tiltrukket af halvvoksne drenge i stedet for pædofile forhold.

– Af alle de præster, der har været involveret i overgreb, hører mellem 80 og 90 procent af dem til et mindretal, der er seksuelt tiltrukket af halvvoksne mænd mellem 11-17 år, siger Silvano Tomasi.
"

Så vatikanet har fundet en måde at løse problemet med pædofile præster. De kalder det noget andet end pædofili, smart.
Et forhold fra en voksen til en på 14 er stadig pædofili.
Og hvordan kan 80-90 procent udgører et mindretal?
Del Link

Re: Vatikanet: Børnemisbrug er almindeligt hos jøder

Per Erik Rønne, publiceret d.02/10 12:06 (for 2 år siden)
Læs artiklen bag debatten her: Vatikanet: Børnemisbrug er almindeligt hos jøder
Alene ordvalget »halvvoksne mænd mellem 11 og 17 år« er jo absurd. Ikke alene er der tale om drenge, men der er voldsom forskel på en 11-årig og en 17-årig.

Der er ikke tale om et ligeværdigt forhold mellem en lille eller halvstor dreng i forhold til en voksen præst, så det rette ord er pædofile forhold, i hvert fald for de mindste drenge. Og så er der lige det at kordrenge nu engang er de børn og unge som katolske præster har lettest adgang til; korpiger er en sjældenhed i den romersk-katolske kirke.
Del Link

Post deleted by Chr Arffmann

Anonym, publiceret d.02/10 13:24 (for 2 år siden)
Læs artiklen bag debatten her: Vatikanet: Børnemisbrug er almindeligt hos jøder
Del Link

Re: Vatikanet: Børnemisbrug er almindeligt hos jøder

DanielFraÅrhus, publiceret d.05/10 18:03 (for 2 år siden)
Læs artiklen bag debatten her: Vatikanet: Børnemisbrug er almindeligt hos jøder
Tim

Jeg er enig.
Del Link

Re: Vatikanet: Børnemisbrug er almindeligt hos jøder

treram, publiceret d.06/10 08:38 (for 2 år siden)
Læs artiklen bag debatten her: Vatikanet: Børnemisbrug er almindeligt hos jøder
Jeg kan se at mit indlæg blev censureret, er man lidt overfølsom her i KD, eller er man ude på at beskytte de pædofile præster.

mvh treram
Del Link

Re: Vatikanet: Børnemisbrug er almindeligt hos jøder

Anna sofie, publiceret d.08/10 19:44 (for 2 år siden)
Læs artiklen bag debatten her: Vatikanet: Børnemisbrug er almindeligt hos jøder
Jeg er meget enig med dig, Tim, men jeg mener bare ikke at det er ligegyldigt, om pædofile bliver omformuleret til at være homoseksuelle. Det er trættende for homoseksuelle, at skulle sættes i samme bås med pædofile. Homofili har simpelthen ingenting med pædofili at gøre. Overgreb mod børn er en sygelige, hamrende ulovlig handling. Det er nogle syge menneskers trang til at være sammen med børn, som endnu ikke har fået hår på kroppen. Bvadr! Statistisk set siges det, at det stort set er heteroseksuelle mænd, der står for sin del af kagen, i virkeligheden mener jeg, at de er i en helt egen gruppe for sig.

Det er i øvrigt næsten så infantilt, som det kan blive, når Silvano Tomasi (sikken bandit) føler trang til at kaste sten på andres vinduer, når det næsten altid er de katolske præster, der har majoriteten af pædofile sager i medierne. Tag dog snart noget ansvar!
Del Link

Post deleted by Chr Arffmann

Anonym, publiceret d.09/10 13:19 (for 2 år siden)
Læs artiklen bag debatten her: Vatikanet: Børnemisbrug er almindeligt hos jøder
Del Link

Re: Vatikanet: Børnemisbrug er almindeligt hos jøder

Anna sofie, publiceret d.12/10 18:40 (for 2 år siden)
Læs artiklen bag debatten her: Vatikanet: Børnemisbrug er almindeligt hos jøder
Du har nok ret i, at der sættes overordentlig meget fokus på katolske præster, men er det er måske også i og med optrevling af sager, specielt i USA, har ført til at rigtig mange katolske præster er taget i netop det – der er altså tale om masse-exposure. Det er lidt svært at forstå og tilmed glemme. En præst har et tillidserhverv, for nogen større tillid end deres egen biologiske fader, hvorfor sagerne giver ekstra stor eksponering. Den man havde tillid til viste sig ikke overhovedet at være troværdig, tvært imod. Globalt set, er der immervæk nok flere familiefædre, som ikke er præster, som er pædofile og dermed begår kriminalitet.

Sof
Del Link

Re: Vatikanet: Børnemisbrug er almindeligt hos jøder

Juma Kruse, publiceret d.12/10 18:48 (for 2 år siden)
Læs artiklen bag debatten her: Vatikanet: Børnemisbrug er almindeligt hos jøder
"og i den sammenhæng virker det besynderligt at mundhugges med jøder, protestanter eller for den sags skyld homoseksuelle"

Besynderlig sammenstilling - hvornår er homoseksualitet blevet en trosretning?
Del Link

Re: Vatikanet: Børnemisbrug er almindeligt hos jøder

DanaHansen, publiceret d.14/10 21:48 (for 2 år siden)
Læs artiklen bag debatten her: Vatikanet: Børnemisbrug er almindeligt hos jøder
Kære Tim,

Du skriver:

"mediernes og kritikernes overdrevne interesse i de katolske sager"

Den store fokusering på præsters overgreb skal nu nok snarere søges i, at katolske organisationer i stor stil driver skoler og børnehjem - dvs at mange af overgrebssagerne finder sted under 'in loco parentis'-forhold.
Sådan er det i alt fald i Irland, som er det jeg kender mest til. Og mønsteret har i 99% af tilfældene været, at man har flyttet overgriberen til - ganske tragisk og tankeløst - en anden skole eller et andet børnehjem. Til en ny flok sagesløse børn.
Havde tilsvarende overgribere arbejdet i en sekulær skole eller institution, ville de have været retsforfulgt for mange, mange år siden. I stedet er de blot flyttet til andre, tilsvarende steder, åbenbart i håbet om at klagerne ville gå over af sig selv.

Havde man taget hånd om problemet på en seriøs måde, ville de katolske organisationer og den katolske kirke generelt ikke have det forklaringsproblem, de står med nu. At man med åbne øjne har flyttet forbrydere og mishandlere rundt fra sted til sted hvor de havde alle muligheder for at fortsætte deres overgreb. Og derfor fortsætter angrebene, selv om Vatikanet 'er trætte af dem'.

Man ligger som man reder.
Del Link

flexblock

Få nyhederne i din indbakke

flexblock
splitblock
flexblock
flexblock
splitblock
Mener du, at uligheden vokser i det danske sundhedssystem?
 
flexblock
flexblock
splitblock
flexblock


flexblock

Nyhedsbrev

flexblock
flexblock