Prøv Kristeligt Dagblad gratis i 4 uger


- Allan Sørensen, mellemøst-korrespondent 
Allan Sørensen
Send artiklen Ny præsterolle truer folkekirkens identitet til din ven.
Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

Ny præsterolle truer folkekirkens identitet

14 debatindlæg Hold mig opdateret

Kirkeanalyse. Folkekirken kan ikke overleve, hvis alle præsterne opfatter sig som "ansatte", skriver Viggo Mortensen

Så blev mistanken mod Præst i serien Forbrydelsen II bestyrket. Sidste episode sluttede med, at Præst (han har ikke noget andet navn) stod med en revolver i hånden og truede vores "helt".

Her i huset har vi nu hele tiden ment, der var noget lusket ved ham. Jeg mener med den krave! Det var sådan en klovnekrave meget langt fra en almindelig velstivet præstekrave. Er vi derhenne, hvor almindelige regissører ikke længere ved, hvordan en præstekjole og –krave ser ud? Eller er fjernsynets garderober så dårligt udstyret, at man ikke kan finde en almindelig præstekjole med flipskjorte og krave frem, når en præst medvirker?

Denne præst, der angiveligt har været feltpræst i Afghanistan, er, som navngivningen viser, ren rolle. Og sådan bliver præster ofte portrætteret i medierne, som klicheer. Og som regel overses det, at præsterollen i de senere år har gennemgået en dramatisk udvikling.

Den største ændring har selvfølgelig med opbruddet i det almindelige kønsrolle-mønster at gøre. I gamle dage kunne menighedsrådet betale for en og få to. De tider er forbi. Så er kvinderne kommet til, og ligegyldigt hvordan man vurderer det, så har det kraftigt bidraget til at ændre præsterollen. Uden nødvendigvis at tale om kirkens feminisering, så er det oplagt, at kvinder i kraft af køn, gemyt og karakter griber præstearbejdet anderledes an og måske også prioriterer anderledes.

Annonce
Den tredje faktor, der har påvirket udviklingen, har at gøre med den ændring, der er sket med præsternes egen opfattelse af deres rolle. I tidligere tider skulle man ikke blot have en ydre kaldelse til et givet embede, men man skulle også have et indre kald til at være præst. Det er nu afløst af en opfattelse af, at præstearbejdet er et job, næsten lige som alle andre, dog uheldigvis med lidt mere arbejde på søn- og helligdage.

Præsterne opfatter sig i stigende grad som ansatte. Og vel at mærke ikke af menigheden, men af den fjerne kirkeministerielle administration. Derfor optagetheden af ferie og fridage, arbejdstidsregler, tjenestebolig etc.

I sidste nummer af Præsteforeningens blad kan man i anledning af det forestående valg til Præsteforeningens hovedbestyrelse få et indtryk af, hvad der optager præsterne fagforeningsmæssigt. De er helt med på noderne, vil have HR-konsulenter i provstierne, slæbe folk i retten, hvis medlemmer har været udsat for overgreb, slendrian eller chikane fra menighedsråd, personalegrupper eller foresatte. Det står der!

Det lyder, som om der er nogle steder, hvor de rigtig hygger sig! Min pointe er: Behandles man som ansat, så opfører man sig også som ansat. Så slår man telefonsvareren til klokken 16. Hvis man da ikke hører til dem, der slet ikke har nogen telefonsvarer, så man er sikker på ikke at kunne komme i kontakt med præsten.

Et sted, hvor denne ændring i præsterollen viser sig tydeligt, er på sognenes hjemmesider. Folkekirken har været utrolig sen til at bruge internettet. Der er stadig mange sogne, der ikke har nogen hjemmeside. Søger man på dem, kommer der kun den meget sporadiske Sogneportalen op med de helt nødtørftige oplysninger og ofte uden henvisning til sognets hjemmeside. I de sogne, der har en hjemmeside, er den som oftest konstrueret efter de mest gammeldags principper fra kirkebladets tid og er langt fra at matche de behov, som brugerne har på en hjemmeside, for slet ikke at tale om at udnytte de muligheder, som nettet byder på.

På sognenes hjemmesider forekommer det ofte, at præsterne "skjuler" sig, for eksempel under rubrikken Ansatte. Det er muligt, det afspejler holdningen i menighedsrådet, men så må også de lige tænke deres rolle igennem en gang til.

Jeg er ikke tilhænger af, at folkekirken skal udvikle sig til en præstekirke. Men man må heller ikke havne i den modsatte grøft og gøre præsterne helt usynlige. Det går ikke. Præsten bør være en naturlig identifikationsfigur for en given menighed og kirke. Selvfølgelig skal menigheden/kirken fremstå med sin egen identitet fremgået af diskussioner i menighed og menighedsråd. Men præsterne er så væsentlige aktører i udformningen af denne identitet, at de ikke skal gemmes væk som ansatte.

Grundtvig sammenligner forholdet mellem præst og menighed med et ægteskab. Det er et smukt billede, som burde kunne inspirere både præst og menighed til at finde et frugtbart samarbejdsforhold. I et ægteskab er man ikke "ansat", men bundet til et samliv på liv og død. Hvis præsterne udvikler denne ansatte mentalitet yderligere, så bliver det en pind til folkekirkens ligkiste.

kirke@kristeligt-dagblad.dk

Kristeligt Dagblad lader hver uge fremtrædende kirkefolk analysere og vurdere aktuelle tiltag og begivenheder i troens og kirkens verden. Viggo Mortensen, som har skrevet denne uges analyse, er professor i teologi ved Aarhus Universitet.
Fortsættes på næste side »
Læs hele artiklen 1 | 2 | 3

FACEBOOK: Bliv ven med Kristeligt Dagblad

Hold mig opdateret

Trådet overblik  |  Fladt overblik

Ny præsterolle truer folkekirkens identitet

Tosca, publiceret d.29/10 05:34 (for 2 år siden)
Læs artiklen bag debatten her: Ny præsterolle truer folkekirkens identitet
Det er præsterne selv der truer kirken ,de politiserer for meget og nogle af dem er halevedhæng til autonome og ateister, (Brorsons Kirke).
Tidligere havde man respekt for præsten, den respekt er de selv ved at "save" over.
Del Link

Re: Ny præsterolle truer folkekirkens identitet

Juma Kruse, publiceret d.29/10 08:01 (for 2 år siden)
Læs artiklen bag debatten her: Ny præsterolle truer folkekirkens identitet
"de politiserer for meget"

Helt helt uenig.
Del Link

Ny præsterolle truer folkekirkens identitet

palle, publiceret d.29/10 09:47 (for 2 år siden)
Læs artiklen bag debatten her: Ny præsterolle truer folkekirkens identitet
Folkekirken mangler 2 ting:

at åbne kirkerne, og at bruge lidenskaben i ORDET.

Mvh
Palle Andersen
Del Link

Re: Ny præsterolle truer folkekirkens identitet

karsten1, publiceret d.29/10 10:04 (for 2 år siden)
Læs artiklen bag debatten her: Ny præsterolle truer folkekirkens identitet
På den anden side formår folk i dag ej at forstå at man altså ikke ringer til præsten kl. 21 eller 22 om aftenen for at aftale f.eks. en begravelse eller et bryllup; det har der været eksempler på, bl.a. i medierne.

Og præsterne er ansatte - af Menighedsrådet - i Danmark.

Er dog enig i at præsterne gerne må fylde lidt mere - også på internettet.
Del Link

Re: Ny præsterolle truer folkekirkens identitet

Juma Kruse, publiceret d.29/10 10:17 (for 2 år siden)
Læs artiklen bag debatten her: Ny præsterolle truer folkekirkens identitet
" bruge lidenskaben i ORDET"

Det gør præster allerede i dag.

Hvornår man kontakter en præst afhænger jo også af, hvílket forhold man har til ham/hende.
Del Link

Re: Ny præsterolle truer folkekirkens identitet

Bo Nake, publiceret d.29/10 10:48 (for 2 år siden)
Læs artiklen bag debatten her: Ny præsterolle truer folkekirkens identitet
Viggo Mortensen er noget sent ude med sin velanbragte advarsel. Sådan har det jo været i mange år.
Faktisk bliver ansættelsesforholdet lynhurtigt det mest centrale, når der opstår en præstesag. F.eks. i den skandaløse sag om Grosbøl. Den sag drejede sig om bespottelse af Helligånden, og når der var så få, der ville se det på den måde, er det så fordi, der egentlig er ret få efterhånden, der tror på Gud.
Naturligvis er det urimeligt, at folk ringer til præsten i tide og utide. En af grundene kunne være, at præsterne ikke har været tydelige m.h.t. deres egen rolle i menigheden, men har været villige til at stille op som pauseklovn, når der var bud efter en sådan. ( Jvf. påklædningen i den omtalte film. )
Offentlig ansættelse skader ikke kun præster. Det kræver en meget stærk karakter ikke at tage skade af offentlig ansættelse. Heller på det punkt adskiller præster sig fra andre.
Hvis man vil inspireres til bedre tanker om præster, har vi dog stadigt litteraturen at ty til. Da John Henry Newman som angikansk præst valgte at holde daglige gudstjenester i sin egen sognekirke, var der i hvert fald hverken kolleger eller nogen præsteforening, der forhindrede ham i det:
http://www.newmanreader.org/works/parochial/volume3/sermon21.html
Del Link

Re: Ny præsterolle truer folkekirkens identitet

Juma Kruse, publiceret d.29/10 12:04 (for 2 år siden)
Læs artiklen bag debatten her: Ny præsterolle truer folkekirkens identitet
"Den sag drejede sig om bespottelse af Helligånden, og når der var så få, der ville se det på den måde, er det så fordi, der egentlig er ret få efterhånden, der tror på Gud."

Bespottelse af Helligånden mener jeg handler om noget helt andet - fx. at nægte nogen nådemidlerne som fx. dåb eller nadver, eller at afvise kvinder som præster.

Jeg kender ikke så meget til omtalte sag - har læst lidt af Grosbøll selv, og er ikke spor imponeret. Hvad han egentlig mener er stadig ikke gået op for mig. Men mener man, at opstandelsen aldrig har sagt en noget, er det nok ikke præst man skal være.

Jeg er selv meget i tvivl om, hvilken rolle præsten skal have - og hvad der egentlig forventes af en præst. Jeg mener, at ansættelsesforholdet er ret vigtigt, da præsten skal være uafhængig - derfor er en tjenestemandsansættelse på sin plads.
Del Link

Re: Ny præsterolle truer folkekirkens identitet

Bo Nake, publiceret d.29/10 12:28 (for 2 år siden)
Læs artiklen bag debatten her: Ny præsterolle truer folkekirkens identitet
@ Juma. Det er en meget selektiv forståelse, du har af hvad, det vil sige sige at bespotte Helligånden. Hvis en præst, der virker i en kirke, siger, at han ikke tror på Gud, er det det samme som at latterliggøre Gud samtidigt med, at han har påtaget sig at forkynde Hans ord. Hvis Gud, kirke og Helligånd har den betydning, der er gængs på dansk, er mit udsagn holdbart.
Men jeg har rigtig nok ikke undersøgt om der skulle være en særlig betydning blandt danske præster, der tager højde for, at kirken skal kunne rumme hvem som helst. Det kan godt være, at du har ret, men i det tilfælde har Folkekirken et meget alvorligt problem.
Vil du uddele nadver til hvem som helst? Hvad vil du sige om det tilfælde, hvor en konfirmand under nadveren spyttede Herrens legeme ud af munden med ordene "Føj for Fanden!". Præsten sagde sin stilling op, og drengen fik sikkert sin fest. Hvad ville du gøre?
Tjenestemandsansættelse løser ikke noget problem. I det tilfælde bliver præsten statens repræsentant. Men du går jo også ind for erastianisme.
Del Link

Re: Ny præsterolle truer folkekirkens identitet

Jeanette Capion, publiceret d.29/10 12:29 (for 2 år siden)
Læs artiklen bag debatten her: Ny præsterolle truer folkekirkens identitet
Kære Viggo

1. Jeg kender ingen præster for, hvem dette arbejde ikke er et kald. Med de vilkår vi arbejder under, er det simpelthen nødvendigt, at det er et kald. Folk er generelt ved at dø af grin, når de hører om vores arbejdstider og vores løn. De fleste præster, jeg kender, arbejder i gennemsnit 45 timer om ugen (60 omkring højtiderne)uden, at vi har noget der hedder overtid. At påstå, at præster ikke følger et indre kald er simpelthen frækt og vidner om, at du burde tale lidt mere med de præster, som du kritiserer, inden du kommer med slige udtalelser.

2. At det er et kald betyder det så, at vi skal acceptere dårlig løn og dårlige arbejdsvilkår? Hvis vi forventes at give vort hjerteblod, hvilket vi oftest gerne gør, så skal vi også have nogle ordentlige forhold, så vi ikke brænder ud. Vi kan ikke bære andre, hvis ingen bær os.

3. Hvad havde du forestillet dig en fagforening skulle beskæftige sig med, hvis ikke de beskrevne emner er gyldige emner?

4. Internettet kunne bruges bedre - det er jeg fuldkommen enig i. Men hvor vil du skaffe pengene fra til det? Er det på bekostning af babysalmesang eller ældreklubben? Er det her pengene skal findes til en professionel programmør og webmaster, som der er brug for, hvis kirkerne i Danmark skal leve op til de krav, som du stiller til en hjemmeside?

5. Den nye præsterolle truer ikke så meget folkekirkens identitet, som den udfordrer og levendegør.
Hvad der tilgengæld kan true kirken, er forenklede ( og måske fordummende)angreb udefra.
At kritisere er simpelthen for letkøbt, hvis man ikke i stedet sætter løsningsforslag til, hvordan man så skal definere en ny præsterolle.
Hvad havde du tænkt dig, at vi skal gøre? Hvordan skal vi definere os selv?

Jeg er normalt meget glad for din vinkling af, hvad der foregår i folkekirken i dag. Men jeg må sige, at dette indlæg er lidt ligesom at høre Per Degn tale latin.
Del Link

Re: Ny præsterolle truer folkekirkens identitet

Juma Kruse, publiceret d.29/10 14:03 (for 2 år siden)
Læs artiklen bag debatten her: Ny præsterolle truer folkekirkens identitet
"Hvis en præst, der virker i en kirke, siger, at han ikke tror på Gud, er det det samme som at latterliggøre Gud samtidigt med, at han har påtaget sig at forkynde Hans ord."

Jeg er ikke enig - jeg undrer mig blot over, hvad han vil i folkekirken.


"Vil du uddele nadver til hvem som helst?"

Alle er velkommen ved Herren bord.
Del Link
Mere:   1 | 2   Næste


flexblock

Få nyhederne i din indbakke

flexblock
splitblock
flexblock
flexblock
splitblock
Mener du, at uligheden vokser i det danske sundhedssystem?
 
flexblock
flexblock
splitblock
flexblock


flexblock

Nyhedsbrev

flexblock
flexblock