Prøv Kristeligt Dagblad gratis i 4 uger


Send artiklen Kommentatorer: Klimaringning er en fadæse til din ven.
Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

Kommentatorer: Klimaringning er en fadæse

Frederikssund Kirke satte torsdag aften gang i klimadebatten. Fire EU- og folketingspolitikere diskuterede den globale klimaudfordring, hvor også den omdiskuterede klimaklokkeringning fik de uenige politikere til at banke i bordet og bruge hårde vendinger. --

- Leif Tuxen.

25 debatindlæg Hold mig opdateret

Den planlagte klokkeringning ved klimatopmødet er en politisk aktion, der stiller folkekirken i dårligt lys, mener politiske kommentatorer

En række fremtrædende politiske kommentatorer slutter sig nu til koret af præster og folketingspolitikere, der kritiserer folkekirkens planlagte klokkeringning ved klimatopmødet i København i december. Trods biskoppernes udsagn om, at klimaringningen er en kirkelig handling, der ikke kræver kirkeministerens tilladelse, kan den ikke opfattes som andet end politisk. Det mener blandt andet kommentator og tidligere partiformand for Det Konservative Folkeparti Hans Engell, der kalder ringningen for "en eklatant tabersag for biskopperne og for den danske folkekirke".

- Sagen har fremkaldt en politisk debat, der isolerer folkekirken i forhold til mange vælgere og i forhold til Christiansborg. Det virker som om, at dele af folkekirken bevidst søger konfrontation på en sag, som ikke er særligt vigtig. Brede grupper af folkekirken føler, det er en påtaget og påklistret situation. Det stiller kirken i et betydeligt dårligt lys, siger han.

Også B.T.'s politiske kommentator, Helle Ib, kalder klokkeringningen for en "klar politisk tilkendegivelse", der i værste fald udelukker en masse mennesker fra den danske folkekirke.

- Det kan godt være, at de her præster og biskopper tænker, at det er et almenmenneskeligt ærinde at redde klodens tilstand, men det handler i den grad om storpolitik; om fordeling af verdens goder mellem rige og fattige lande; om hvor meget vi skal investere i at få et renere miljø, siger Helle Ib og fortsætter:

Annonce
– Man siger indirekte, at de, der ikke støtter klokkeringning ved klimatopmødet, ikke er gode mennesker. Hvis dét at gøre det gode og næstekærlige får et bestemt udtryk med politiske undertoner, så mister kirken sit skær af partipolitisk neutralitet.

Selv hvis biskoppernes hensigt oprindeligt ikke var at påvirke de politiske beslutningstagere, er kirken selv skyld i den forvirring, der præger planerne om en klimaringning.

Det mener Lotte Hansen, direktør i Danmarks største kommunikationsvirksomhed, Mannov.

- Kirken har talt med flere tunger i den her sag. Al den interne kirkelige fnidder har svækket muligheden for klart at tage til genmæle over for kritikere og sige, at det her ikke handler om at politisere. Der er fra politisk side en stærk værdipolitisk interesse i at blande sig i det kirkelige liv. Men kirken har båret ved til bålet, fordi den ikke selv kan finde ud af, hvornår den er kirkelig, og hvornår den er politisk, siger hun.

Biskop i Roskilde Stift, Peter Fischer-Møller, fastholder, at klokkeringningen er et kirkeligt anliggende.

- Men det er også et politisk ærinde for så vidt, at alt, der har at gøre med vores handlinger, kan kaldes for politik. Så er de kirkelige sociale organisationers arbejde også politisk, og enhver indsamling ved gudstjenesten til fattige eller nødlidende er politisk. Der er ikke noget problematisk i at kalde det politisk, men det er ikke partipolitisk, understreger Peter Fischer-Møller.

- Vi konkurrerer ikke med politikerne og siger, vi har en bedre løsning. Vi opfordrer blot til at deltage i en handling, som fokuserer på almenmenneskelige spørgsmål som vores ansvar for skaberværket, fattigdoms-bekæmpelse og global retfærdighed, siger han.

johansen@kristeligt-dagblad.dk
Fortsættes på næste side »
Læs hele artiklen 1 | 2

FACEBOOK: Bliv ven med Kristeligt Dagblad

Hold mig opdateret

Trådet overblik  |  Fladt overblik

Kommentatorer: Klimaringning er en fadæse

Nederby Jessen, publiceret d.21/11 10:58 (for 2 år siden)
Læs artiklen bag debatten her: Kommentatorer: Klimaringning er en fadæse
Naturligvis er klokkeringningen i forbindelse med klimatopmødet såvel en kirkelig som en politisk handling - og jeg kan ikke se noget som helst forkert i, at kirken handler politisk, når blot den ikke handler partipolitisk.

Jeg synes, det er vigtigt, at kirken er med i front, når det handler om hjælp til u-landene. kampen for miljøet, forvaltningen af vore energiressourcer og klimaet og i hjælpen til flygtninge og hjemløse.

Hans Engell har ret, når han siger, at "sagen har fremkaldt en politisk debat", men jeg er ikke enig i, at sagen isolerer folkekirken i forhold til mange vælgere. Det ville kirken gøre, hvis der var tale om partipolitik, men det er der netop ikke.

Helle Ib fra BT siger, at der er tale om storpolitik. Ja, så sandelig er der tale om storpolitik og i en sag som denne er det vigtigt, at kirken blander sig i forhold til sagen, men ikke i forhold til partipolitik.

Det her handler om værdipolitik og her er det vigtigt, at kirken også tager del - i stedet for blot at være tandløs.


Bjarne Nederby Jessen
Del Link

Re: Kommentatorer: Klimaringning er en fadæse

Juma Kruse, publiceret d.21/11 12:01 (for 2 år siden)
Læs artiklen bag debatten her: Kommentatorer: Klimaringning er en fadæse
"Naturligvis er klokkeringningen i forbindelse med klimatopmødet såvel en kirkelig som en politisk handling - og jeg kan ikke se noget som helst forkert i, at kirken handler politisk, når blot den ikke handler partipolitisk."

Kan det ikke kun tolkes politisk i det omfang, der er politikere, der de facto har en modsat opfattelse af problemet?

Eller hvor bredt bruger du udtrykket "politisk"?
Del Link

Re: Kommentatorer: Klimaringning er en fadæse

msmogensen, publiceret d.21/11 12:15 (for 2 år siden)
Læs artiklen bag debatten her: Kommentatorer: Klimaringning er en fadæse
Folkekirken har hårdt brug for spin-doktor hjælp fra folk Engel og Ib, og det ville Jesus og profeterne også have haft god brug for :-) Læs mit blog-indlæg om "Spindoktorhjælp til Folkekirken" http://mogensen.eftertanke.dk/2009/11/21/spindoktor-hj%C3%A6lp-til-folkekirken/
Del Link

Re: Kommentatorer: Klimaringning er en fadæse

Nederby Jessen, publiceret d.21/11 14:31 (for 2 år siden)
Læs artiklen bag debatten her: Kommentatorer: Klimaringning er en fadæse
Hej Juma!

Jeg har taget kritikerne på ordet og sagt, ja, det er politisk, men det gør heller ikke noget, så længe det ikke er partipolitisk. Det er naturligvis politisk i bred forstand.

Det er da politisk, når man agerer i forhold til miljø, energi,klima, u-landshjælp, flygtninge, hjemløse m.m. og den politiske debat må kirken og kristne meget gerne blande sig i.

Bjarne Nederby Jessen
Del Link

Fortsat medlemsskab af Folkekirken!

Claus C. Møller, publiceret d.21/11 17:02 (for 2 år siden)
Læs artiklen bag debatten her: Kommentatorer: Klimaringning er en fadæse
Jeg kan sige det meget kort.

Folkekirkens happening er en klar politisk tilkendegivelse, som ligger langt ud over, hvad folkekirken skal have holdninger om. For første gang i mit liv - er jeg derfor i alvorlige overvejelser om, hvorvidt jeg fortsæt bør være medlem af Folkekirken.

Jeg håber derfor inderligt, at bisperne kommer til besindelse, og aflyser denne højpolitiske event.
Del Link

Re: Fortsat medlemsskab af Folkekirken!

Borgeren, publiceret d.21/11 18:41 (for 2 år siden)
Læs artiklen bag debatten her: Kommentatorer: Klimaringning er en fadæse
Claus C. Møller

Jeg kunne ikke være mere enig
Del Link

Re: Kommentatorer: Klimaringning er en fadæse

Ulla, publiceret d.21/11 21:52 (for 2 år siden)
Læs artiklen bag debatten her: Kommentatorer: Klimaringning er en fadæse
HC. Andersen ville have moret sig. En fjer ville han tænke, - en fjer. Men så strøg hele hønsehuset.

Når Engell og BT må blande sig, - så skyldes det tilsyneladende at klokkekritikerne, som hovedsageligt er at finde på blå blok, er ved at tabe kampen og så tyr man til det sidste argument, som man mener kunne betyde noget, - antallet af kirkeskatsbetalende medlemmer....

Og man kan næsten høre den frie vilje forsvinde ned i en sæk med guld. Jeg synes folkekirken skal holde på sin selvbestemmelsesret og lade dem ringe, som vil ringe. Jeg mener klart, at det er kirkens ret at definerer sig selv og egen rolle på den dejlige store klode, som vi befinder os på og også i det danske samfund.

Og de som på en "fjers" baggrund finder sig nødsaget til at gå, - tjah, de må jo så gå. Måske de ikke havde meget at gøre i folkekirken i forvejen....! Ellers kan de jo blot gøre sig den ulejlighed at finde ud af, hvilken kirke, der ikke ringer med klokkerne og så fremover visiterer den.

Jeg personligt foretrækker en kirke som ringer. En kirke, som ikke lader sig "kastrere", fordi et par freelance spindoktorer synes ditten eller datten. En engageret kirke, som er i tråd med sin samtid og dets problemer - istedet for verdensfjern og isoleret.

Når jeg læser det nye Testamente, så læser jeg om en engageret mand, som turde. Jeg ville personligt klø mig i nakken og undre mig, hvis den kirke, som prædiker hans ord skulle blive forvandlet til en "kylling" på baggrund af Engell og company og spredte trusler om udmeldelser.

Med venlig hilsen
Ulla

NB: Læste iøvrigt Mogensens blog, - og tak for det indlæg. Kan godt lide din humor og perspektivering, - ikke blot i dette tilfælde - men generelt.
Del Link

Re: Kommentatorer: Klimaringning er en fadæse

Nederby Jessen, publiceret d.21/11 22:53 (for 2 år siden)
Læs artiklen bag debatten her: Kommentatorer: Klimaringning er en fadæse
STOR TAK til Ulla for et dejligt indlæg med vid, bid og engagement. Helt enig - lige bort set fra, at jeg selv er medlem af en frikirke.

Også meget enig med dig i din kommentar til min gode ven, Mogens Mogensen og hans blog.

Bjarne Nederby Jessen
Del Link

Re: Fortsat medlemsskab af Folkekirken!

Claus2000, publiceret d.22/11 10:24 (for 2 år siden)
Læs artiklen bag debatten her: Kommentatorer: Klimaringning er en fadæse
@Claus C. Møller Jeg er meget enig med dig. Har været inde i de samme overvejelser.
Del Link

Re: Kommentatorer: Klimaringning er en fadæse

jeronimus, publiceret d.22/11 10:31 (for 2 år siden)
Læs artiklen bag debatten her: Kommentatorer: Klimaringning er en fadæse
Situationen er så alvorlig, at det er uansvarligt af folkekirken at vente med at ringe indtil den 13. december
Del Link
Mere:   1 | 2 | 3   Næste


flexblock

Få nyhederne i din indbakke

flexblock
splitblock
flexblock
Mener du, at uligheden vokser i det danske sundhedssystem?
 
flexblock
flexblock
splitblock
flexblock


flexblock

Nyhedsbrev

flexblock
flexblock