Prøv Kristeligt Dagblad gratis i 4 uger


- Erik Bjerager, ansv. chefredaktør og adm. direktør
Erik Bjerager
Send artiklen Darwin er blevet misforstået i 150 år til din ven.
Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

Darwin er blevet misforstået i 150 år

Charles Darwin i 1881. -

- wikimediacommons

7 debatindlæg Hold mig opdateret

82 procent af danskerne tilslutter sig Darwins lære. Men det meste af det, de fleste ved om Darwin, er forkert, siger førende Darwinforskere

Naturvidenskabelige fundamentalister har velsignet den, mens religiøse fundamentalister har lagt den for had. Den engelske naturforsker Charles Robert Darwins (1809-1882) teori, der blev præsenteret i bogen "Om arternes oprindelse", har siden udgivelsen den 24. november 1859 – for præcis 150 år siden – været kontroversiel.

I dag anses Darwins teorier for at have sat skub i den mest betydningsfulde intellektuelle revolution nogensinde. Faktisk større end da Kopernikus erkendte det heliocentriske verdensbillede, altså at jorden og de øvrige planeter kredser om solen. Nytteværdien af Darwins teorier skal vi heller ikke se langt efter. Teorierne er et afgørende fundament for blandt andet biologi, antropologi, geologi og psykologi.

– Idéen om evolutionen, altså den gradvise udvikling, og idéen om naturlig selektion, altså at den tilpasningsdygtige overlever, er stadigvæk helt fundamentale for videnskaberne i dag. Alligevel myldrer det fortsat med misforståelser, siger en af verdens førende Darwinforskere Peter C. Kjærgaard, som er professor ved Aarhus Universitet.

Tidligere på året viste en Megafonmåling, at 82 procent af danskerne tilslutter sig Darwins lære. Men det meste af det, de fleste ved om Darwin, er forkert, mener Peter C. Kjærgaard.

Annonce
– Vi tror, Darwin sagde, at vi nedstammer fra de nulevende aber, altså fra chimpanser. Pointen hos Darwin er, at vi har en fælles afstamning – en fælles forfader. Hvordan den forfader ser ud, ved vi ikke, men i 2009 har man fundet et 4,4 millioner år gammelt fossil, Ardi, som vi mener er forfader til såvel aber som mennesker, men Ardis træk er tættere på menneskestammen, siger Peter C. Kjærgaard.

Den mest skadelige misforståelse er ifølge ham, at "naturlig selektion" er udlagt som, at den stærkeste overlever.

- Det er brugt til at retfærdiggøre politiske ideologier som nazismen. Men den var også populær blandt økonomer og samfundsdebattører i USA sidste år, hvor de portrætterede hele den økonomiske krise som et klasseeksempel på Darwins teori om, at den stærkeste overlever. Det betyder hver mand for sig, siger Peter C. Kjær- gaard.

"Hver mand for sig" er dog så langt fra sandheden, som noget kan være, mener han.

- Det overser nemlig fuldstændig dels, at det er den mest tilpassede, som overlever, og dels det utrolig vigtige element i evolutionen at alle organismer er afhængige af andre, og at ingen organismer kan overleve alene, siger han.

Bogen har ikke nogen aktuel videnskabelig værdi i dag, mener Peter C. Kjær- gaard. Til gengæld har den en overordentlig symbolsk værdi for, hvordan samfundet opfatter videnskaberne. Derfor har misforståelserne også en negativ indflydelse på videnskabernes stilling i samfundet. Og de vil fortsætte fremover, spår Peter C. Kjærgaard.

- Storfilmen "Creation", der snart har premiere, er årets største skuffelse. I årene fremover er det nok den film, der kommer til at danne grundlag for det, de fleste ved om Darwin. Suk, siger Peter C. Kjærgaard.

/ritzau/
Fortsættes på næste side »
Læs hele artiklen 1 | 2

FACEBOOK: Bliv ven med Kristeligt Dagblad

Hold mig opdateret

Trådet overblik  |  Fladt overblik

Darwin er blevet misforstået i 150 år

styrmand, publiceret d.24/11 08:25 (for 3 år siden)
Læs artiklen bag debatten her: Darwin er blevet misforstået i 150 år
Det var dog den mest besynderlige tolkning/fordrejning af danskernes "uvidenhed" omkring Darwin?

Jeg ved ikke, hvordan man er nået frem til at "de fleste" misforstår Darwin, og mener hans eneste budskab er, "at vi nedstammer fra nulevende aber", som skrevet i artiklen?

Min egen viden og det jeg oplever folk ved om ham er, at han har beskrevet arternes langsomme udvikling og evne til at tilpasse sig omgivelserne.
At vi nedstammer fra aber, bruges som regel kun i forbindelse med morsomheder.

Det er vel ikke sådan at forfatteren eller artiklens ophavsmand har sin egen dagsorden - at forsøge at ligestille "vidende" darwinister med "troende" religiøse. Med andre ord at forsøge at beskrive videnskaben lige så fordummende som religionen er.

Altså - forfatteren eller skribenten ønsker at få skabt følgende billede af de Darwinistiske danskere; "når næsten 90% af alle danskere har givet udtryk for, at de tror på Darwins lære - så må de da absolut vide for lidt om, hvad Darwins lære".

Det er i hvert fald det indtryk jeg sidder tilbage med.
Del Link

Re: Darwin er blevet misforstået i 150 år

Bo Nake, publiceret d.24/11 10:36 (for 3 år siden)
Læs artiklen bag debatten her: Darwin er blevet misforstået i 150 år
Det undrede også mig, at danskerne skulle være så uvidende om Darwin. Det, der står i artiklen, svarer til hvad, vi lærte i min tid i folkeskolen.
Derimod er journalisten for overfladisk. Den henkastede bemærkning om nytteværdien siger absolut intet. Det ville have været mere relevant at oplyse, at geologiens resultater var en afgørende forudsætning for Darwins teori. Mutationer foregår over tid, og det var først, da Lyells Principles of Geology i 1830erne havde fastslået jordens store ælde, at det kunne give mening at tale om mutationer.
Måske det også er tankevækkende, at Darwin var uddannet teolog og hans arbejde som biolog var som privatlærd.
Endelig kan man også dvæle ved det forhold, at Origin of the Species er et af de sidste originale videnskabelige værker, der er skrevet i et almindeligt tilgængeligt sprog. Darwin var en gentleman, der skrev for gentlemen.
Del Link

Re: Darwin er blevet misforstået i 150 år

Nederby Jessen, publiceret d.24/11 12:00 (for 3 år siden)
Læs artiklen bag debatten her: Darwin er blevet misforstået i 150 år
Bo Nake skrev: "Måske det også er tankevækkende, at Darwin var uddannet teolog og hans arbejde som biolog var som privatlærd."

Og det er jo rigtigt, men måske bør man tilføje, at Fra barndommen var Darwin dybt interesseret i naturen, men han blev presset af sin far til at læse medicin. Det opgav han efter to år. Igen presset af sin far skiftede han over til teologien, og i 1831 tog han teologisk eksamen - med et dårligt resultat. I alle årene havde han beskæftiget sig med biologien. Det førte til, at den 22-årige Darwin kom med som ulønnet naturforsker på den fem år lange jordomsejling med briggen HMS Beagle fra 1831-36. På rejsen gjorde han nogle interessante biologiske studier og fandt ud af, at små gradvise forandringer over lang tid kan skabe forandringer i naturen. Han fandt også ud, at der kan være store variationer mellem individerne inden for samme art.

Her startede hans biologiske livsbane.

Bjarne Nederby Jessen
Del Link

Re: Darwin er blevet misforstået i 150 år

Leif, publiceret d.24/11 16:41 (for 3 år siden)
Læs artiklen bag debatten her: Darwin er blevet misforstået i 150 år
1) "– Vi tror, Darwin sagde, at vi nedstammer fra de nulevende aber, altså fra chimpanser , siger Peter C. Kjærgaard."

Jeg er aldrig nogen sinde stødt på et menneske, der troede noget sådant... - og jeg er endda vokset op i kristeligt fundamentalistiske kredse

2) " at den stærkeste overlever. Det betyder hver mand for sig, siger Peter C. Kjærgaard."

Gør det det? Heller ikke den udlægning har jeg hørt før! Der ligger jo ikke noget som helst individualistisk i begrebet "stærkeste". En fodboldspiller kan jo netop være "den stærkeste" i kraft af sin evne til at indgå på et hold.

Petr Kjærgaard er virkelig ude med en ikke-nyhed...
Del Link

Re: Darwin er blevet misforstået i 150 år

Ole Sven Aage Techow, publiceret d.25/11 21:44 (for 3 år siden)
Læs artiklen bag debatten her: Darwin er blevet misforstået i 150 år
Du skriver: "Det var dog den mest besynderlige tolkning/fordrejning af danskernes "uvidenhed" omkring Darwin?"

Jeg er helt uenig, Peter C. Kjær-gaards udsagn, det svarer ganske godt til virkeligheden. Sagen er, at der er meget få huller i folks uvidenhed mht. Darwin og evolution - det har jeg konstateret gang på gang.
Del Link

Re: Darwin er blevet misforstået i 150 år

Ole Sven Aage Techow, publiceret d.26/11 00:00 (for 3 år siden)
Læs artiklen bag debatten her: Darwin er blevet misforstået i 150 år
Du skriver: "Mutationer foregår over tid" - det er ikke rigtigt! - med mindre du mener, at det (normalt) først er over tid, at mutationens virkning kommer frem, for det er jo først over tid at mutationens evt. positive virkning kommer frem (medens negative ofte fjernes i næste generation).

Du skriver også: "Det undrede også mig, at danskerne skulle være så uvidende om Darwin. Det, der står i artiklen, svarer til hvad, vi lærte i min tid i folkeskolen." Du tager fejl - jeg har de sidste 35 år drøftet Darwin-evolution med gymnasiaster, og den bagage de kommer med fra folkeskolen er meget, meget mangelfuld, for ikke at sige forvrænget.

Så du har haft én af de meget få gode lærere i folkeskolen.
Del Link

Re: Darwin er blevet misforstået i 150 år

Ole Sven Aage Techow, publiceret d.26/11 00:11 (for 3 år siden)
Læs artiklen bag debatten her: Darwin er blevet misforstået i 150 år
Peter C. Kjærgaard kommentar mht. misforståelsen af "the fittest" er efter min opfattelse også rigtig. Gang på gang hører man det også i fjernsynet, at den stærkeste overlever, men det er noget vrøvl - det har intet med styrke at gøre, men med hvor godt man passer til de krav der stilles.

Jeg tror iøvrigt ikke evulotionslærens bud på, hvor vi kommer fra.
Del Link

flexblock

Få nyhederne i din indbakke

flexblock
splitblock
flexblock

flexblock
flexblock
splitblock
Er det ok, at andre end præster får adgang til prædikestolen i folkekirken?
 
flexblock
flexblock
splitblock
flexblock


flexblock

Nyhedsbrev

flexblock
flexblock

Prøv Kristeligt Dagblad gratis i 4 uger

Prøv os i 4 uger – gratis og uforpligtende

Billede af Kristeligt Dagblads avis
Persondatapolitik og cookies

Alt fra Kristeligt Dagblad

  1. k.dk​
  2. religion.dk​
  3. kristendom.dk​
  4. etik.dk​
  5. pilgrimsvandring.dk​
  6. bogbasen.dk​
  7. hjertedating.dk​
  8. foredragslisten.dk​
  9. eftertanke.dk​
  10. mindet.dk​
  11. kirku.dk​