Prøv Kristeligt Dagblad gratis i 4 uger


- Erik Bjerager, ansv. chefredaktør og adm. direktør
Erik Bjerager
Send artiklen Kirker siger nej til klokkeringning for klimaet til din ven.
Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

Kirker siger nej til klokkeringning for klimaet

Kirkeklokken i Nørre Longelse på Langeland. -

- Nanna Bisp Büchert/Scanpix Denmark

21 debatindlæg Hold mig opdateret

Næsten 70 procent af landets sogne fravælger at ringe med klokkerne for klimaet på søndag

Det er kun de indre alarmklokker, der ringer hos sognepræst Henrik Højlund fra Løsning-Korning Sogne. Efter hans opfattelse er biskopperne nemlig i færd med at splitte det danske kirkefolk på en politisk sag, når de opfordrer landets sogne til at ringe med kirkeklokkerne søndag i anledning af klimatopmødet i København. Derfor tager Henrik Højlund afstand fra den planlagte klokkeringning. Og han er langtfra den eneste.

En undersøgelse, Kristeligt Dagblad har lavet blandt 862 af landets præster, viser, at næsten 70 procent af landets sogne har valgt at lade kirkeklokkerne hænge uberørte i forbindelse med klimagudstjenesten i Københavns Domkirke.

- Kristne skal have holdninger, men folkekirken som institution skal ikke. Trækker vi Gud ind i de her spørgsmål, ender vi i et korstog mod dem, der er uenige, siger Torben Bramming, sognepræst i Ribe Domsogn, der også er imod initiativet.

Trods den udbredte modstand er klokkeringningen for klimaet en succes, mener biskop i Roskilde Stift, Peter Fischer-Møller, medlem af klimagruppen under Danske Kirkers Råd, der står bag initiativet.

Annonce
- Selvfølgelig ville jeg være gladere, hvis opbakningen var 100 procent. Nogle sogne holder sig sikkert tilbage af bekymring, fordi sagen er blevet pisket op til at være meget kontroversiel, siger han, og fortsætter:

- Men debatten har samtidig gavnet initiativet, fordi den enorme opmærksomhed har sat klimaspørgsmålet på menighedsrådenes dagsorden og skabt en god debat om kirkens rolle i samfundet.

Birkerød Kirke er blandt de 28 procent af landets sogne, der ifølge Kristeligt Dagblads undersøgelse bakker op om klimaringningen. Det kommer bag på sognepræst Niels-Jørgen Jørgensen, at ringningen har udviklet sig til en så kontroversiel debat.

- Jeg har svært ved at se, hvori det dårlige i klokkeringningen består. Klimaet er et fællesmenneskeligt anliggende om klodens beboelighed og ikke et kirkepolitisk emne. Jeg synes, politik-begrebet bliver misbrugt i denne sammenhæng, siger han.

Det synspunkt deler professor i teologi ved Aarhus Universitet Svend Andersen. Dansk Folkepartis Søren Krarup og andre borgerlige politikere har gjort klimaringning til en polemisk sag ved at knytte den til irakersagen i Brorsons Kirke, mener han.

- Det undrer mig ikke, at flertallet af menighedsråd er imod klokkeringningen. Søren Krarup og hans meningsfæller har ført en aggressiv kampagne mod klokkeringningen i dansk presse og har derved gjort sagen til et politiseret og kontroversielt emne. Men der er stor forskel på klimasagen og sagen om Brorsons Kirke, eftersom der stort set er enighed om, at klimaforandringer er et alvorligt problem. Havde denne sag stået alene, mener jeg, at langt flere ville have bakket op, siger Svend Andersen.

Han afviser kritikernes advarsler om, at stat og kirke nærmer sig en adskillelse, fordi folk melder sig ud i protest mod initiativer såsom opfordringen til at ringe med kirkeklokker på søndag.

- Nogle mener, at denne såkaldte politisering af kirken medfører, at flere melder sig ud, og at det fører i retning af en adskillelse af kirke og stat. Men jeg kan ikke se, at de to ting har noget med hinanden at gøre. Forholdet mellem stat og kirke er ikke harmonisk, og både i sagen om Brorsons Kirke og i denne sag har der været konflikter mellem Kirkeministeriet og kirkens folk. Det vil snarere være fra kirkens side, at man ikke længere vil kunne leve med denne omklamring og derfor ønsker en adskillelse, siger Svend Andersen.

Søren Krarup glæder sig som en af klimaringningens argeste kritikere over resultatet og langer samtidig ud efter landets biskopper:

- Det tyder på, at der ude i sognene stadig er en sikker sans for, hvad evangelisk-luthersk kristendom i virkeligheden er. Men biskopperne er i vid udstrækning blevet et problem for den danske folkekirke. De er uklare og uevangeliske i deres forståelse af kristendommen og folkekirken, siger han.

Det var i går ikke muligt at få en kommentar til undersøgelsen fra kirkeminister Birthe Rønn Hornbech (V).

johansen@kristeligt-dagblad.dk

schelde@kristeligt-dagblad.dk
Fortsættes på næste side »
Læs hele artiklen 1 | 2

FACEBOOK: Bliv ven med Kristeligt Dagblad

Hold mig opdateret

Trådet overblik  |  Fladt overblik

Kirker siger nej til klokkeringning for klimaet

Borgeren, publiceret d.10/12 09:20 (for 2 år siden)
Læs artiklen bag debatten her: Kirker siger nej til klokkeringning for klimaet
"Men der er stor forskel på klimasagen og sagen om Brorsons Kirke, eftersom der stort set er enighed om, at klimaforandringer er et alvorligt problem"


Det er jeg meget uenig i med den "røde" professor fra Århus. Både klimaforandringer og flygtningestrømme er alvorlige problemer. Jeg tror ikke, at man kan finde en eneste i Folketinget, der ikke er enig. uenigheden mellem politikerne opstår i løsningen og årsagerne til disse problemer.


Personligt går jeg ind for at udlændinges adgang til DK reguleres ved lov, som ikke kan ændres af populistiske medievents som Brorsons kirke. Og jeg er langt fra overbevist om hvor stor en effekt CO2 udledningen har på klodens temperaturstigning. At den (og udledning af andre drivhusgasser) har en effekt er jeg dog ikke i tvivl om.

Hvor der er uenighed opstår politik og derfor skal kirken efter min opfattelse ikke blande sig. Kirkens glædelige budskab er større end menneskers kævl og bavl, og det virker som om at alt for mange danskere inkl. præster har glemt dette budskab. Ansvaret herfor er præsternes. De danske præster har simpelthen ikke være gode nok til at forklare kirkens budskab. Personligt tror jeg, at det bl.a. er forårsaget af den marxistiske bølge der skyllede ind over det danske åndsliv fra slutningen af 1960'erne og som først for alvor begyndte at ophøre fra omkring 1980.
Del Link

Re: Kirker siger nej til klokkeringning for klimaet

vic, publiceret d.10/12 11:38 (for 2 år siden)
Læs artiklen bag debatten her: Kirker siger nej til klokkeringning for klimaet
Skal vi nu til at åbenbare, hvad der burde være en selvfølgelse i en kirke, nemlig at tage skaberværket alvorligt!
Jeg syntes at kirken istedet skulle ringe hver gang der var en der blev omvendt. Så var der noget at ringe for! Mange i en kirke, ved ikke engang, hvordan man opnår frelsen eller de tror fejlagtigt at den kommer ved dåb! Der er grundlæggende ting som burde være på plads før, man leger de gode og retfærdige!
Del Link

Re: Kirker siger nej til klokkeringning for klimaet

Claus2000, publiceret d.10/12 12:01 (for 2 år siden)
Læs artiklen bag debatten her: Kirker siger nej til klokkeringning for klimaet
@vic
"Mange i en kirke, ved ikke engang, hvordan man opnår frelsen eller de tror fejlagtigt at den kommer ved dåb"
-Øh? Er du babtist? eller hvad mener du?
I den luthersk evangeliske folkekirke får man frelsen gratis i dåben. Det er det glædelige budskab, at du ikke skal arbejde dig frem til den eller gøre dig fortjent til den ved at overholde alle mulige regler, sådan som farisæerne prædikede for folk, som de af samme grund følte sig hævet over. Og som nutidens farisæere, muslimerne, prædiker. Og som en hel del andre fejlagtigt tror.
I øvrigt er det hverken op til dig eller mig at sige, hvem der bliver frelst. Lad Gud om det.
Del Link

Re: Kirker siger nej til klokkeringning for klimaet

Claus2000, publiceret d.10/12 12:14 (for 2 år siden)
Læs artiklen bag debatten her: Kirker siger nej til klokkeringning for klimaet
@borgeren
Jeg er enig med dig. Men der er nu stadigvæk mange gode præster, som ved, hvad kristendom er. Åbenbart cirka 73%.
Desværre får de ikke støtte fra biskopperne. Man skulle tro, at disse biskopper er landet i stillingen i bestræbelse på at få magt. Og magt kræver mere magt, hvilket kan fås ved politisk ageren og opfordring til fremad march for dit og dat (med bisben i spidsen selvfølgelig).
Ikke alene er denne politisering tragisk for folkekirken og forkyndelsen af evangeliet, som hermed bliver forplumret og kan give folk opfattelsen af, at det er et politisk partiprogram.
Tragikomisk bliver det virkeligt, når det med tiden åbenbares, at CO2 ikke spiller den store rolle i den påståede (ikke beviste!) opvarmning af jorden. For ikke at tale om skandalen med de tusinde emails, der viser, at de forskere, hvis arbejde det hele bygger på, ikke har drevet videnskab, men simpelt plattenslageri.
Del Link

Re: Kirker siger nej til klokkeringning for klimaet

Jens Christian Wurms Andersen, publiceret d.10/12 14:20 (for 2 år siden)
Læs artiklen bag debatten her: Kirker siger nej til klokkeringning for klimaet
Ja, det var så den klokkedebat, og Gud ske lov tog klokkerne ikke skade. Deres smukke toner klinger stadig ud i vinterluften og kalder os til bøn og gudstjeneste. Langt værre gik det med ordene: evangelisk-luthersk kristendom. Søren Krarup sled på dem. De fik en skinger klang.

Nu er det så minareterne, der står for tur. Jeg håber inderligt, at den debat bliver kort. Den kan kun være sat i verden for genere nogle af vores medmennesker og for at skabe fjendebilleder og angst.
Del Link

Re: Kirker siger nej til klokkeringning for klimaet

Jens Christian Wurms Andersen, publiceret d.10/12 14:38 (for 2 år siden)
Læs artiklen bag debatten her: Kirker siger nej til klokkeringning for klimaet
Svar til Borgeren.

Det kan da godt være, at du har ret i det med den marxistiske bølge, der skyllede ind over dansk åndsliv i tresserne. Det var jo dengang vi brændte stearinlys og sad på ølkasser og var modstandere af den tiltagende materialisme Måske skulle de bedste af tankerne fra den gang bringes ind i åndslivet igen. Vi er jo ved at kvæles i vores eget skidt! Og hvad med den bølge, der skyller ind over åndslivet i disse år. Der er ikke meget flower power i den. Den er ufestlig, mørk og truende.
Del Link

Re: Kirker siger nej til klokkeringning for klimaet

msmogensen, publiceret d.10/12 17:31 (for 2 år siden)
Læs artiklen bag debatten her: Kirker siger nej til klokkeringning for klimaet
Enhver sag har to sider, også denne. Den ene side er, at 70 % af kirkerne ikke har besluttet sig til at ringe (der er ingen, der siger, at de alle sammen nødvendigvis har drøftet sagen og besluttet sig til ikke at ringe). Den anden side er, at 30 % aktivt har besluttet sig til at ringe med klokkerne den 13 december som et kald til bøn for skaberværket. Det synes jeg faktisk ikke er så ringe endda, for at sige det på jysk. Jeg kipper med flaget og ringer med cykelklokken for det.
Venlig hilsen
Mogens S. Mogensen, Christiansfeld, hvor vi også ringer med kirkeklokkerne.
Del Link

Re: Kirker siger nej til klokkeringning for klimaet

Rapsody, publiceret d.10/12 19:18 (for 2 år siden)
Læs artiklen bag debatten her: Kirker siger nej til klokkeringning for klimaet
msmogensen, mener du virkeligt i fulde alvor, at pøbeloptøjer i Københavns gader og det kræmmermarked, som klimakonferencen udgør, har noget som helst at gøre med Jesus Kristus - han som smed kræmmerne ud af templet i Jerusalem?

"EUROPOL skriver f.eks., at der de seneste 18 måneder er svindlet for næsten 38 milliarder kr. med CO2-kvoter i EU. Det er dog også en slags penge, selv om Connie Hedegaard ikke synes, der er noget at skrive om. Europol oplyser videre, at Danmark i høj grad sættes i forbindelse med svindelen."

Citat: http://ekstrabladet.dk/nyheder/lederen/article1267512.ece
Del Link

Re: Kirker siger nej til klokkeringning for klimaet

JHTscherning, publiceret d.10/12 21:47 (for 2 år siden)
Læs artiklen bag debatten her: Kirker siger nej til klokkeringning for klimaet
Ja, men heldigvis er der også mange kirker, der siger ja til klokkeringning d. 13.12.

Jeg opfatter klokkeringning som en naturlig del af 'Grøn kirke' som mange kirker arbejder med

Og da DF begyndte at argumentere for decideret lovgivning mod klimaringning var jeg ikke i tvivl om at søge hen til en kirke som
- både arbejder ærligt med 'Grøn kirke' og
- som 'bimle-bamler' alt hvad den kan d. 13.12.

Del Link

Re: Kirker siger nej til klokkeringning for klimaet

Mogens Nielsen, publiceret d.10/12 23:39 (for 2 år siden)
Læs artiklen bag debatten her: Kirker siger nej til klokkeringning for klimaet
Naturligvis skal der ringes med landets kirkeklokker den 13. december.

Det er da helt ufatteligt, at så mange kirker ikke ønsker at deltage i klokkeringningen søndag den 13. december i forbindelse med klimagudstjenesten i Københavns Domkirke. Professor Svend Andersen, Århus Universitet har helt sikkert ret, når han i dagens avis kobler de mange "nej" til klokkeringning sammen med, hvad der skete i og omkring Brorsons Kirke for nogle måneder siden. Men det er jo to forskellige sager, som ikke kan sammenlignes.
I Petter Dass´salme "Herre Gud! Dit dyre navn og ære... (DS nr. 7) synger vi bl.a. i vers 2 om, at "Gud er Gud, om alle land lå øde... Og i vers 3 synger vi om at, hvis det kommer der til, at hvert fjeld og g hver tinde vil forsvinde, så vil Guds rige rinde op.
For bl.a. at minde os om, at det skal vi huske at takke Gud for, skal der naturligvis ringes med kirkernes klokker den 13. december.

Mogens Nielsen
Hejrevej 9, 7100 Vejle
Del Link
Mere:   1 | 2 | 3   Næste


flexblock

Få nyhederne i din indbakke

flexblock
splitblock
flexblock

flexblock
flexblock
splitblock
Er det ok, at andre end præster får adgang til prædikestolen i folkekirken?
 
flexblock
flexblock
splitblock
flexblock


flexblock

Nyhedsbrev

flexblock
flexblock

Prøv Kristeligt Dagblad gratis i 4 uger

Prøv os i 4 uger – gratis og uforpligtende

Billede af Kristeligt Dagblads avis
Persondatapolitik og cookies

Alt fra Kristeligt Dagblad

  1. k.dk​
  2. religion.dk​
  3. kristendom.dk​
  4. etik.dk​
  5. pilgrimsvandring.dk​
  6. bogbasen.dk​
  7. hjertedating.dk​
  8. foredragslisten.dk​
  9. eftertanke.dk​
  10. mindet.dk​
  11. kirku.dk​