Jordskælv skaber debat om Guds straf

Katastrofen i Haiti får kristne ledere til at spekulere i, hvorvidt der er tale om Guds straf. Men tanken er mere almenmenneskelig end kristen, siger teolog

Var jordskælvet i Haiti et udtryk for Guds straf? Dette bliver heftigt diskuteret på USA's religiøse højrefløj. -
Var jordskælvet i Haiti et udtryk for Guds straf? Dette bliver heftigt diskuteret på USA's religiøse højrefløj. - . Foto: Wikimedia Commons.

Jordskælvet, der tirsdag aften ramte Haiti, kan skyldes en pagt med Djævelen, som har påkaldt Guds vrede. Det antydede den amerikanske præst Pat Robertson på amerikansk tv i onsdags og sparkede dermed en heftig debat i gang i USA og på flere internetfora.

På den kirkelige højrefløj diskuteres det ikke, hvorvidt Gud straffer, men om Robertson kan udnævne jordskælvet til Guds straf. Samtidig fordømmer andre hans udtalelser og hele idéen om, at haitianerne selv skulle være skyld i katastrofen.

Tanken er dog naturlig og kan understøttes af dele af Bibelen, siger teolog og leder af afdelingen for systematisk teologi på Københavns Universitet, Jakob Wolf.

– Der findes en urkraft, der får os til at tænke i skyld og straf. Tanken giver os en vis mening med det hele og et udtryk for en retfærdig verdensorden, siger han.

Pat Robertson er en kendt tv-evangelist i USA og var onsdag aften vært på den kristne tv-kanal Christian Broadcasting Network, da han fremlagde sine kontroversielle synspunkter om haitianerne.

– De blev trådt under fode af franskmændene. Napoleon den Tredje. De gik sammen og indgik en pagt med Djævelen. De sagde:"...Vi vil tjene dig, hvis du giver os friheden fra prinsen." En sand historie. Djævelen sagde: "O.k., det er en handel.", sagde Robertson og pointerede derefter, at siden dengang har Haiti været ramt af uheld.

Udtalelsen har vakt harme inden for det højeorienterede kristne miljø i USA. Ikke så meget fordi Robertson antydede, at Gud straffer syndere, men mere fordi han som menneske konkret udpegede Guds handlinger. Pastor Robert Jeffres fra baptistkirken First Baptist Church of Dallas har kaldt Robertsons tv-optræden arrogant.

– Det er absolut arrogance at prøve at fortolke hvilken som helst af Guds handlinger som en straf mod den ene eller anden person, sagde Jeffres i tv-programmet Good Morning America.

Også den konservative præst Albert Mohler, formand for teologiseminariet The Southern Baptist Theological Seminary, der hører til den over 16 millioner store sydlige baptistkirke i USA, har reageret på Robertsons udtalelse. I et længere indlæg på sin hjemmeside anerkender han, at der kan være tale om Guds straf, men kritiserer også Robertson for at hævde, at netop jordskælvet i Haiti er et eksempel på det.

– Vi har ikke nogen ret til at påstå, at vi ved, hvorfor en katastrofe som jordskælvet i Haiti skete på det sted og på det tidspunkt, skriver han, men tilføjer senere:

– Vil Gud dømme Haiti for dets spirituelle mørke? Selvfølgelig. Hader Gud Haiti? Gud hader synd og vil straffe både individer og nationer.

Det bliver altså ikke stillet i tvivl, at der rent faktisk er tale om syndige handlinger på Haiti, og Pat Robertsons udtalelser om en pagt med Djævelen bygger efter sigende også på et gammelt haitiansk sagn. Selvom cirka 80 procent af Haitis befolkning er kristne, heraf størstedelen katolikker, vurderes det, at halvdelen af befolkningen stadig dyrker den traditionelle tro på voodoo, som involverer sort og hvid magi.

Pat Robertsons dømmende udtalelser møder dog også en stor generel modstand og bliver kaldt ufølsomme og upassende. Adskillige andre amerikanske gejstlige har kritiseret ham, og på flere internetsider diskuteres emnet voldsomt. Alene på det sociale internetmedie Twitter har flere tusinder af mennesker fra hele verden kommenteret sagen.

Men selve tankegangen om en guddommelige straf som forklaring på verdens uretfærdigheder ligger ikke mennesket fjernt, mener teolog Jakob Wolf. Han peger på, at tanken for eksempel også findes i Østens karma-tænkning og dermed ikke er noget særligt for kristendommen. Men at tankegangen i USA særligt kommer til udtryk som en kristen tanke, er dog ikke nogen tilfældighed. Jakob Wolf forklarer, at man især i sydstaterne finder en meget fundamentalistisk tilgang til kristendommen, og at Bibelens ord derfor bliver forklaringen på mangt og meget.

– Selve tanken om skyld og straf kommer dog før vores bibellæsning. Det er snarere en almenmenneskelig og almenreligiøs tanke end en specielt kristen tanke. Det kommer bare til udtryk som sådan, fordi bibelfundamentalismen findes i USA, siger han.

For Jakob Wolf, der blandt andet har beskæftiget sig med emnet skyld og straf i den anmelderroste bog "Jobs tårer", giver den amerikanske, højreorienterede tankegang dog slet ikke mening.

– Det kan undre, at man tænker sådan, og jeg vil mene, at det ikke har noget med kristendommen at gøre. Det rimer slet ikke med den kristne forkyndelse, siger han.

Haitianerne diskuterer slet ikke, om jordskælvet er en straf for voodoo-religionen og en eventuel pagt med Djævelen. Om aftenen høres kristne bønner om hjælp i stedet i byens gader, skriver nyhedsstationen ABC. For haitianernes kirker er nu kun ruiner.

dalsgaard@kristeligt-dagblad.dk