Prøv Kristeligt Dagblad gratis i 4 uger


Send artiklen Jordskælv skaber debat om Guds straf til din ven.
Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

Jordskælv skaber debat om Guds straf

Var jordskælvet i Haiti et udtryk for Guds straf? Dette bliver heftigt diskuteret på USA's religiøse højrefløj. -

- Wikimedia Commons

Fakta

Sådan hjælper du:

Her er link til en række af de danske organisationer, der har indsamlinger på internettet til...
Læs mere

Haitis religioner

Cirka 80 procent af haitianerne er kristne. 54, 7 procent af befolkningen tilhører den...
Læs mere
flexblock
31 debatindlæg Hold mig opdateret

Katastrofen i Haiti får kristne ledere til at spekulere i, hvorvidt der er tale om Guds straf. Men tanken er mere almenmenneskelig end kristen, siger teolog

Jordskælvet, der tirsdag aften ramte Haiti, kan skyldes en pagt med Djævelen, som har påkaldt Guds vrede. Det antydede den amerikanske præst Pat Robertson på amerikansk tv i onsdags og sparkede dermed en heftig debat i gang i USA og på flere internetfora.

På den kirkelige højrefløj diskuteres det ikke, hvorvidt Gud straffer, men om Robertson kan udnævne jordskælvet til Guds straf. Samtidig fordømmer andre hans udtalelser og hele idéen om, at haitianerne selv skulle være skyld i katastrofen.

Tanken er dog naturlig og kan understøttes af dele af Bibelen, siger teolog og leder af afdelingen for systematisk teologi på Københavns Universitet, Jakob Wolf.

– Der findes en urkraft, der får os til at tænke i skyld og straf. Tanken giver os en vis mening med det hele og et udtryk for en retfærdig verdensorden, siger han.

Annonce
Pat Robertson er en kendt tv-evangelist i USA og var onsdag aften vært på den kristne tv-kanal Christian Broadcasting Network, da han fremlagde sine kontroversielle synspunkter om haitianerne.

– De blev trådt under fode af franskmændene. Napoleon den Tredje. De gik sammen og indgik en pagt med Djævelen. De sagde:"...Vi vil tjene dig, hvis du giver os friheden fra prinsen." En sand historie. Djævelen sagde: "O.k., det er en handel.", sagde Robertson og pointerede derefter, at siden dengang har Haiti været ramt af uheld.

Udtalelsen har vakt harme inden for det højeorienterede kristne miljø i USA. Ikke så meget fordi Robertson antydede, at Gud straffer syndere, men mere fordi han som menneske konkret udpegede Guds handlinger. Pastor Robert Jeffres fra baptistkirken First Baptist Church of Dallas har kaldt Robertsons tv-optræden arrogant.

– Det er absolut arrogance at prøve at fortolke hvilken som helst af Guds handlinger som en straf mod den ene eller anden person, sagde Jeffres i tv-programmet Good Morning America.

Også den konservative præst Albert Mohler, formand for teologiseminariet The Southern Baptist Theological Seminary, der hører til den over 16 millioner store sydlige baptistkirke i USA, har reageret på Robertsons udtalelse. I et længere indlæg på sin hjemmeside anerkender han, at der kan være tale om Guds straf, men kritiserer også Robertson for at hævde, at netop jordskælvet i Haiti er et eksempel på det.

– Vi har ikke nogen ret til at påstå, at vi ved, hvorfor en katastrofe som jordskælvet i Haiti skete på det sted og på det tidspunkt, skriver han, men tilføjer senere:

– Vil Gud dømme Haiti for dets spirituelle mørke? Selvfølgelig. Hader Gud Haiti? Gud hader synd og vil straffe både individer og nationer.

Det bliver altså ikke stillet i tvivl, at der rent faktisk er tale om syndige handlinger på Haiti, og Pat Robertsons udtalelser om en pagt med Djævelen bygger efter sigende også på et gammelt haitiansk sagn. Selvom cirka 80 procent af Haitis befolkning er kristne, heraf størstedelen katolikker, vurderes det, at halvdelen af befolkningen stadig dyrker den traditionelle tro på voodoo, som involverer sort og hvid magi.

Pat Robertsons dømmende udtalelser møder dog også en stor generel modstand og bliver kaldt ufølsomme og upassende. Adskillige andre amerikanske gejstlige har kritiseret ham, og på flere internetsider diskuteres emnet voldsomt. Alene på det sociale internetmedie Twitter har flere tusinder af mennesker fra hele verden kommenteret sagen.

Men selve tankegangen om en guddommelige straf som forklaring på verdens uretfærdigheder ligger ikke mennesket fjernt, mener teolog Jakob Wolf. Han peger på, at tanken for eksempel også findes i Østens karma-tænkning og dermed ikke er noget særligt for kristendommen. Men at tankegangen i USA særligt kommer til udtryk som en kristen tanke, er dog ikke nogen tilfældighed. Jakob Wolf forklarer, at man især i sydstaterne finder en meget fundamentalistisk tilgang til kristendommen, og at Bibelens ord derfor bliver forklaringen på mangt og meget.

– Selve tanken om skyld og straf kommer dog før vores bibellæsning. Det er snarere en almenmenneskelig og almenreligiøs tanke end en specielt kristen tanke. Det kommer bare til udtryk som sådan, fordi bibelfundamentalismen findes i USA, siger han.

For Jakob Wolf, der blandt andet har beskæftiget sig med emnet skyld og straf i den anmelderroste bog "Jobs tårer", giver den amerikanske, højreorienterede tankegang dog slet ikke mening.

– Det kan undre, at man tænker sådan, og jeg vil mene, at det ikke har noget med kristendommen at gøre. Det rimer slet ikke med den kristne forkyndelse, siger han.

Haitianerne diskuterer slet ikke, om jordskælvet er en straf for voodoo-religionen og en eventuel pagt med Djævelen. Om aftenen høres kristne bønner om hjælp i stedet i byens gader, skriver nyhedsstationen ABC. For haitianernes kirker er nu kun ruiner.

dalsgaard@kristeligt-dagblad.dk
Fortsættes på næste side »
Læs hele artiklen 1 | 2 | 3

FACEBOOK: Bliv ven med Kristeligt Dagblad

Hold mig opdateret

Trådet overblik  |  Fladt overblik

Jordskælv skaber debat om Guds straf

Andras, publiceret d.16/01 10:41 (for 2 år siden)
Læs artiklen bag debatten her: Jordskælv skaber debat om Guds straf
"Tyven (Satan, red) kommer ikke uden for at stjæle og slagte og ødelægge; jeg er kommen, for at de skulle have Liv og have Overflod." - Johannes 10:10.

Utroligt at mennesker (endog kristne) skal give Gud skylden for alverdens ulykker, når ovenstående vers siger det helt modsatte.
Del Link

Re: Jordskælv skaber debat om Guds straf

Nederby Jessen, publiceret d.16/01 14:12 (for 2 år siden)
Læs artiklen bag debatten her: Jordskælv skaber debat om Guds straf
Jeg er ikke spor overrasket over, at der i forbindelse med den store katastrofe på Haiti, dukker nogle folk op, der taler om Guds straf. Det skete også omkring tsunamien og det er sket omkring HIV og AIDS.

Men jeg græmmes over, at Kristeligt Dagblad vælger at gøre så meget ud af det. Det er få mennesker, der kommer med disse udtalelser og de står ret alene med dem. Personligt tager jeg kraftigt afstand fra sådanne udtalelser.

Bjarne Nederby Jessen
Del Link

Re: Jordskælv skaber debat om Guds straf

1967, publiceret d.16/01 21:54 (for 2 år siden)
Læs artiklen bag debatten her: Jordskælv skaber debat om Guds straf
Hej Bjarne

På min blog 14.01.10 har jeg givet udtryk for min holdning til Pat Robertson udtalelser om Haiti.

http://kristen1967.eftertanke.dk/2010/01/14/pr%c3%a6dikanten-pat-robertson-haiti-betaler-for-pagten-med-dj%c3%a6velsen/


Kim Thomassen
Del Link

Re: Jordskælv skaber debat om Guds straf

Nederby Jessen, publiceret d.16/01 22:51 (for 2 år siden)
Læs artiklen bag debatten her: Jordskælv skaber debat om Guds straf
Hej Kim!

Tak for linket til din blog med indlægget om Pat Robertson.

Jeg er meget enig med dig - og du med mig i mit tidligere indlæg her på tråden.

Det er en ukristelig tanke, at Gud skulle have sendt jordskælvet som en straf over Haiti.

Bjarne Nederby Jessen
Del Link

Hvad er "den kirkelige højrefløj"

Sasper, publiceret d.17/01 02:28 (for 2 år siden)
Læs artiklen bag debatten her: Jordskælv skaber debat om Guds straf
De fleste danskere, kristne eller ej, kan nok være enige om at artiklens emne er ude på overdrevet, så det vil jeg lade ligge.

Men jeg studser over at artiklen bruger flosklen "den kirkelige højrefløj".

Hvorfor er der aldrig nogen der taler om en kirkelig venstrefløj? Meningsmålinger her i Kr. Dagblad har vist at de allerfleste præster stemmer på venstrefløjen, og SF ville blive største parti. Rent teologisk har de mere liberale udgaver af kristendommen en stor overvægt i Danmark. Så det kunne nok være relevant at tale om kirkelig venstrefløj. Der er masser af venstreorienteret politisering i kirken - i tidligere tider var kirken måske mere talerør for de konservative holdninger.

En google-søgning på "kirkelige højrefløj" giver 3950 resultater, mens "kirkelige venstrefløj" kun giver 113 resultater (husk anførelsestegn).


Jeg tager det som udtryk for en politisering af debatten, men at journalisterne imidlertid kun er kritiske mod "højrefløjen".

Under begrebet "kirkelig højrefløj" gemmer sig så forskellige retninger som Indre Mission og Tidehverv, der ikke har ret meget med hinanden at gøre.

Den kirkelige højrefløj er altså et meget upræcist begreb, der egentlig kun kan opfattes som synonym for "dem vi ikke kan lide" - set fra den kirkelige venstrefløjs side.

Enten bør man afskaffe begrebet, eller også bør man tale kritisk om begge fløje.
Del Link

Re: Hvad er "den kirkelige højrefløj"

DanielFraÅrhus, publiceret d.17/01 09:38 (for 2 år siden)
Læs artiklen bag debatten her: Jordskælv skaber debat om Guds straf
@Casper U

Nu handler artiklen her om højrefløjen i den amerikanske kristendom, og ikke om små ubetydelige grupper fra Danmark.

I USA er den kristne højrefløj enormt stor og enormt magtfuld. Den præger debatten i en lang række spørgsmål, såsom abort og homosexuelle ægteskaber, og tolker Biblen bogstaveligt. Hvis det ikke havde været for de såkaldt Evangeliske kristne i USA, var George W. Bush nok aldrig blevet præsident. Og Pat Robertson, omtalt i artiklen, er en af den evangeliske bevægelses ledere. Han grundlagde Christian Coalition og har selv været præsidentkandidat, da han førte valgkamp i de amerikanske primærvalg i 1988.

Så man kan altså ikke sammenligne med Tidehverv eller Indre Mission her.

Hvad angår den kirkelige venstrefløj og højrefløj i Danmark, så er det jo en ganske anden debat. Hvorfor hører man mest om den kirkelige højrefløj? Tjah, nok fordi der ofte kommer budskaber fra denne kant, som ikke er i trit med samfundsudviklingen. Det er vel altid mere interessant, nyhedsmæssigt, at dække det kontroversielle frem for det alment accepterede. Desuden har den kirkelige venstrefløj ikke sin egen politiske organisation, som f.eks Tidehverv. Ej heller er der en kirkelig venstrefløj repræsenteret i Folketinget, som f.eks Søren Krarup og Jesper Langballe. Det skulle da lige være Margrete Auken, som jo er folkekirkepræst, men hvorvidt hun er medlem af en egentlig kirkelig politisk 'bevægelse' kan man nok diskutere.

Når man deltager aktivt i debatten udfra et højrekristent politisk synspunkt, er det så ikke kun normalt at man bliver omtalt i den sammenhæng? Kan du komme i tanke om nogen nævneværdige debatører i offentligheden, som i samme grad er knyttet til en specific venstrekristen bevægelse?
Del Link

Guds/Allahs straf

loyal555, publiceret d.17/01 10:46 (for 2 år siden)
Læs artiklen bag debatten her: Jordskælv skaber debat om Guds straf
I Islams centrum, Mekka, udtrykte man nogen lignende i forbindelse med Tsunamien i Asien ( http://pluralism.org/news/view/9824 )

Amerikanske frikirker kan osse finde på at true med deres gud. Fx forklares at en præst lære kommer fra helligånden, kritik af præstens lære er derfor kritik af helligånden. - Så kritiserer man præsten, lyver man mod helligånden og kan blive dræbt, lisssom Ananias og konen i apostlenes gerninger kap 5.

Jeg er i høj grad uenig med Islam og amerikanske frikirker.
Del Link

Re: Jordskælv skaber debat om Guds straf

vic, publiceret d.17/01 11:57 (for 2 år siden)
Læs artiklen bag debatten her: Jordskælv skaber debat om Guds straf
Hvad mener gud med 2 mos 20 5: "straffer fædres skyld på børn, børnebørn og oldebørn af dem som hader mig; men dem, der elsker mig og holder mine befalinger, vi jeg vise godhed i tusind slægtled."?

Hebr. 13 : 8 " Jesus er den samme i går og i dag og til evig tid."
Del Link

Re: Hvad er "den kirkelige højrefløj"

Juma Kruse, publiceret d.17/01 14:03 (for 2 år siden)
Læs artiklen bag debatten her: Jordskælv skaber debat om Guds straf

Den kirkelige højrefløj dækker noget helt andet, og har ikke nødvendigvis noget med politik at gøre.

Kristendemokraterne - er det mit indtryk - har meget tankegods fra Indre Mission, men hvor IM er på højefløjen inden for kirken, gælder det jo ikke for KD.

Dansk Folkeparti, der huser flere præster af tidehversk observans, ligger helt ude på højrefløjen i folketinget, men det gør den tidehvervske teologi i hvert fald ikke (nationalisme har intet med kristendom at gøre, men politik).

Jo mere vægt man ligger på det skrevne ord (og ignorerer modsigelserne, vil jeg jo påstå) og det man kunne kalde for traditionen, og såkaldt kristne værdier (hvad er kristne værdier, ville jeg spørge), jo længere ude på den kirkelige højrefløj er man.
Del Link

Re: Hvad er "den kirkelige højrefløj"

Nederby Jessen, publiceret d.17/01 15:41 (for 2 år siden)
Læs artiklen bag debatten her: Jordskælv skaber debat om Guds straf
Ganske rigtigt Juma, kirkelig højrefløj og politisk højrefløj er to forskellige størrelser.

Kirkens højrefløj består vel af en mere konservativ form for kristendom uden at jeg kan definere det bestemt.

Jeg er her på KD-debatten blevet beskydt for at tilhøre den kirkelige højrefløj. Det vidste jeg ikke om mig selv og i hvert fald tager jeg stor afstand fra meget af det, der kommer TV-prædikanten, som er årsag til denne debat.

Det er til gengæld ok, hvis folk kalder mig fundamentalist, hvis de i ordet mener én, for hvem Bibelen er fundamentet for liv og lære. Men desværre er det ord blevet forvrænget i dag, så folk, når de hører ordet fundamentalist ofte tænker på ekstreme islamister.

Juma skriver: "Kristendemokraterne - er det mit indtryk - har meget tankegods fra Indre Mission, men hvor IM er på højefløjen inden for kirken, gælder det jo ikke for KD."

Jeg har været medlem af Kristendemokraterne siden april 1970, idet jeg meldte mig ind få dage efter partiet blev stiftet på Unge Hjems Højskole i Skaade Bakker ved Århus.

Og det er rigtigt, at KD har masser af tankegods fra IM, men også fra LM, Grundtvigianere og frikirkefolk.

Politisk oplevede jeg, at mange af medlemmerne i starten kom fra de 4 gamle partier: Venstre, Konservative, Radikale og Socialdemokratiet, men der var også medlemmer der kom fra Retsforbundet,Dansk Samling og Liberalt Centrum. Og så var der mange, rigtigt mange, som ikke havde været medlem af noget politisk parti før. Det var nok de fleste. Og som nu ønskede en etisk påvirkning af samfundet med rod i kristentro og kristen liv.

Bjarne Nederby Jessen
MF-kandidat for Kristendemokraterne
http://www.kd.dk/nederby
Del Link
Mere:   1 | 2 | 3 | 4   Næste


flexblock

Få nyhederne i din indbakke

flexblock
splitblock
flexblock
flexblock
splitblock
Mener du, at uligheden vokser i det danske sundhedssystem?
 
flexblock
flexblock
splitblock
flexblock


flexblock

Nyhedsbrev

flexblock
flexblock