Prøv Kristeligt Dagblad gratis i 4 uger


- Erik Bjerager, ansv. chefredaktør og adm. direktør
Erik Bjerager
Send artiklen Tegneren voksede op med gudsfrygt og djævleskræk til din ven.
Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

Tegneren voksede op med gudsfrygt og djævleskræk

-- Gud og Djævelen var de to store autoriteter, og som barn var det næsten umuligt ikke at komme til at lægge sig ud med i det mindste en af dem, siger Kurt Westergaard, der her ses med en stok, der har tilhørt den danske journalist og redaktør Henrik Cavling. Stokken er en gave fra en beundrer. --

- Niels Åge Skovbo/Fokus.

38 debatindlæg Hold mig opdateret

Kurt Westergaard kender den religiøse fundamentalisme fra sin tidligste barndom

Som dreng oplevede Kurt Westergaard Himmel og Helvede i søndagsskolen. Han har set, hvordan en stærk tro kan rette op på et menneskeliv, men også, hvordan fundamentalistisk kristendom derhjemme i landsbyen satte skel og gav splid.

Som bladtegner har han mange gange spiddet den kristne kirke med sin spidse tegnepen. Det har han fået reaktioner på, men da han i 2005 tegnede profeten Muhammed med en bombe i turbanen, anede han ikke, at netop den tegning skulle sætte brand i den muslimske verden og ham selv i livsfare.

Tegningen gav ham verdensberømmelse. Den gjorde ham kendt som "Muhammedtegneren", og Kurt Westergaard blev udsat mål for militante islamister.

Nytårsdag slap han med nød og næppe med livet i behold, da en somalisk mand trængte ind i hjemmet i Viby i Århus og forsøgte at overfalde ham med en økse.

Annonce
Nu er han og hustruen Gitte tilbage i huset igen, efter endnu en gang at have været nødt til at gå under jorden i en periode, og de må nu indstille sig på et liv med PET – Politiets Efterretningstjeneste – i baghaven, overvågning døgnet rundt og ledsagende livvagter.

PET-folkene er der med det samme, da vi nærmer os fordøren. I sorte frakker, diskrete og effektive. Identitet og tasker tjekkes grundigt, før vi lukkes ind i huset til den 74-årige tegner, der tager imod i entreen. Det er også her, indgangen til badeværelset, der nu tillige er indrettet til sikringsrum, befinder sig, og det var her, han nytårsdag måtte flygte ind i sikkerhed for sin overfaldsmand, som brød ind i huset ved at knuse glasset i fordøren.

- Jeg har to billeder fra den dag. Det onde billede af overfaldsmanden og det gode billede af mit femårige barnebarn, Stephanie, som bagefter sidder og snakker med en politibetjent om, hvad der er sket. Hun har fået at vide, at det er en tyv, der har været inde i huset, og den forklaring er hun helt med på, for "tyve slår glas i stykker, og det må de jo ikke".

Ved at flygte ind i sikringsrummet fulgte Kurt Westergaard præcis de anvisninger, han havde fået af PET. Alligevel er han siden blevet kritiseret for at have ladet sit barnebarn alene i stuen.

- Jeg forstår egentlig godt folks reaktion. Den historie har jo alle elementerne i sig til forargelse, men PET-folkene havde instrueret mig og sagt, at terrorister normalt ikke gør noget mod familiemedlemmer. Det viste sig jo heldigvis at passe.

Den 74-årige bladtegner sidder i sit lille arbejdsværelse og fortæller. Roligt og afslappet. Kurt Westergaard forsøger, som han har udtrykt det, ikke at lade ondskaben dominere sit liv. I hænderne vifter han med en sølvknappet stok. Den har tilhørt den danske journalist og redaktør Henrik Cavling og er en gave fra en beundrer. På væggene i værelset hænger tegninger fra hans mange år som bladtegner. Blandt andet også avissiden med Kurt Wester- gaard og 11 kollegers Muhammedtegninger.

At tegne har altid været hans drøm, men hans forældre var overbeviste om, at deres Kurt nok nærmest ville dø af sult, såfremt han forsøgte sig i faget. Derfor blev han lærer i stedet.

Kurt Westergaard er født i Himmerland og voksede op i et landsbymiljø, som på mange måder var ideelt for et barn.

- Vi kunne gå ind og ud alle steder, hos smeden og tømreren, ride på heste og så videre. Der var bare én ting, man altid skulle huske, og det var at reagere hurtigt og relevant, når man fik besked på at flytte sig.

Hos sin mor oplevede han en kristentro, der stadig står for ham som et af de smukkeste eksempler på religiøsitet.

- Hendes kristentro var enkel, næsten naiv. Gud personificerede hun som den gamle mand, der i sin himmel sørgede for, at gode mennesker kom i Paradis, og hun døde som 89-årig i den faste tro på, at hun nu skulle møde min far og sine forældre på Paradisets grønne enge. Hun døde en smuk død i sin adgangstro til Paradiset, og hendes tro viser for mig religionens stærke side. For det var en religion, der gav håb.

Mere problematisk blev hans møde med kristendommen i søndagsskolen.

- Mine forældre havde en købmandshandel, og de fundamentalistiske missionsfolk var jo også kunder, der skulle passes på, så jeg kom i søndagsskole.

Her regerede Indre Mission, og her var det så, han fik sit møde med Himmel og Helvede.

- Der blev talt meget om Gud, men lige så meget om Helvede. Jeg kan huske en dejlig sommersøndag, hvor jeg stod uden for søndagsskolen og så op i sommerhimlen og tænkte, at deroppe var Gud, og at han var rigtig langt væk, men lige nedenunder mine fødder regerede Satan. Han var til gengæld ikke ret langt væk.

Det var en barndom, regeret af gudsfrygt og djævleskræk.

- Gud og Djævelen var de to store autoriteter, og som barn var det næsten umuligt ikke at komme til at lægge sig ud med i det mindste en af dem.

Som voksen anerkender Kurt Westergaard, at religionen kan indebære store kvaliteter.

- Vi oplevede jo, at den gav mennesker moralsk rejsning. En forslidt husmand sagde til min far: "Ja, købmand, jeg ved, at jeg skylder Vorherre alt, og det vil jeg aldrig kunne betale, men dig skylder jeg 200 kroner, og dem vil jeg gerne betale nu." Husmændende tilhørte dengang den laveste socialklasse på landet, som måtte kæmpe hårdt for at klare tilværelsen.

Men der var også en bagside ved den stærke tro.

- Engang imellem føg der en vækkelsesbølge hen over sognet. Så blev der skabt nye skillelinjer og ufred. Folk kunne pludselig ikke komme sammen med hinanden mere, og de, der mente anderledes, blev fordømt.

Først i slutningen af gymnasiet kom Kurt Westergaard ud af, hvad han selv betegner som "sin religiøse traumatisering". I 3.g begyndte han at læse Kjeld Abell i tilvalgstimerne, og fik færden af kulturradikalismen.

- Det blev en ren åbenbaring. Kulturradikalismen viste jo, at der var andre måder at se tilværelsen på end ved blot at følge den religiøse autoritetstro, men autoritetstabet gjorde også tilværelsen mere forvirret. Den var ikke så enkel som tidligere, for nu kom tvivlen ind i mit liv. Den kender fundamentalisterne jo ikke, hvad enten de er kristne eller muslimer.

Kurt Westergaard arbejdede nogle år som lærer, læste siden psykologi på Københavns Universitet og blev leder af en specialskole. Det var i den periode, han for alvor begyndte at tegne, da der skulle tegnes illustrationer til bøger til de handicappede. Det blev indledning til karriereskiftet: Westergaard fik ansættelse som bladtegner på "Den Nye Demokraten", og, da den lukkede efter et halvt år, Morgenavisen Jyllands-Posten.

Sin Muhammedtegning ser han i forlængelse af dansk bladtegnings traditioner for respektløshed over for autoriteter og magthavere.

- Da jeg fik ideen, tænkte jeg på Oehlenschlagers "Aladdin", der jo fik en appelsin i turbanen, men tegningen var også præget af angrebet på World Trade Center. Efter det, følte jeg, at det var tid til at gøre op med al kulturrelativisme.

- Det er en tegning, der viser en terrorist, som bruger dele af sin religion som åndeligt sprængstof og inspiration til at slå andre mennesker ihjel, og her må jeg jo sige, at virkeligheden har givet mig ret. Modsat kan man se den som en tegning, hvor nogen har taget profeten som gidsel, men den udlægning er man desværre ikke interesseret i.

Tegningen har han blandt andet diskuteret med muslimer i USA.

- Det var skuffende at opleve intelligente muslimske studerende, som klyngede sig til den religiøse ortodoksi uden forståelse for, at ytringsfrihed er et grundvilkår for demokratiet. Det er jo det, hele denne sag drejer sig om.

Hans bedste oplevelse i USA var mødet med en ung islamisk imam, som sagde til ham, at "vi skal blive ved med at snakke sammen, og ingen af vores diskussioner skal ende i en begravelse".

Selv ser Kurt Westergaard sig i dag som ateist med en kulturkristen baggrund.

- I Bibelen læser vi, at Gud skabte mennesket i sit billede. Desværre oplever vi af og til, at mennesker skaber Gud i deres billede, og at kærligheden og medmenneskeligheden udskiftes med had. Jeg mener, at alle mennesker skal have lov til at dyrke den religion, de vil, og det er selvfølgelig også legalt at arbejde for indførelse af sharialovgivning i Danmark, bare man gør det på demokratisk vis.

På vej ud ad døren, mens vi venter på tilladelse fra PET-folkene til at forlade huset, får han spørgsmålet, som han har fået stillet mange gange: Ville han have tegnet Muhammedtegningen, hvis han havde kendt de globale konsekvenser og den pris, han og hans familie har måttet betale?

- Det er fuldstændig frugtesløst at tænke sådan, siger han. Nu er tegningen der, og den er blevet brugt af islamisterne. Hvis den ikke havde været der, havde det nok været noget andet.

Vi er nødt til at kæmpe for ytringsfriheden, fastslår Westergaard. Vil vi bevare vores værdighed som mennesker, skal vi ikke bøje nakken, fordi det er det tryggeste.

- Og at bøje nakken er jeg også for gammel og stivnakket til, siger han til afsked og smiler.

I skumringen uden for huset står en politibetjent i uniform og fryser i kulden. På vagt.

steens@kristeligt-dagblad.dk
Fortsættes på næste side »
Læs hele artiklen 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | 6

FACEBOOK: Bliv ven med Kristeligt Dagblad

Hold mig opdateret

Trådet overblik  |  Fladt overblik

Tegneren voksede op med gudsfrygt og djævleskræk

kmk, publiceret d.22/01 10:35 (for 2 år siden)
Læs artiklen bag debatten her: Tegneren voksede op med gudsfrygt og djævleskræk
Kære Kurt Westergaard,

Nej, det er ikke 'legalt at kæmpe for sharia-lovgivning, bare man gør det på demokratisk vis', som du citeres for i dagens avis. Vi må aldrig glemme, at Hitler også kom til magten på demokratisk vis. Det er demokratiets store faldgrube, at et flertal kan bestemme over alle andre.

Vi må ikke glemme, at sharia er baseret på et religiøst syn, der vil dominere over alle andre. Det er et samfundssyn, der er uforeneligt med demokrati, lige ret for alle til at praktisere deres tro, konvertere fra en tro til en anden - eller leve med manglende tro.

Staten bør være sekulær i sin grundholding til sine borgere og give lige juridiske rettigheder, ansvar og muligheder - også for den halvdel, der består af kvinder.

Du siger, at du er ateist med en kulturkristen baggrund. Tror du, du ville få lov at være det med sharia-lovgivning? Tro kan sagtens være en rettesnor for det enkelte menneskes omgang med hinanden - men vi skal være forsigtige, hvis een tro dominerer lovgivningen for os alle.

Mange venlige hilsner
Del Link

Re: Tegneren voksede op med gudsfrygt og djævleskræk

Nikolaj, publiceret d.22/01 20:43 (for 2 år siden)
Læs artiklen bag debatten her: Tegneren voksede op med gudsfrygt og djævleskræk
Der er folk, der sætter livet på spil for Kurt Westergaards ytringsfrihed.

Til gengæld får man indtrykket af, at vi skal have ondt af Kurt Westergaard fordi de sendte ham i søndagsskole så faderen kunne tjene lidt mere...
Del Link

Re: Tegneren voksede op med gudsfrygt og djævleskræk

Juma Kruse, publiceret d.23/01 00:10 (for 2 år siden)
Læs artiklen bag debatten her: Tegneren voksede op med gudsfrygt og djævleskræk
"Nej, det er ikke 'legalt at kæmpe for sharia-lovgivning, bare man gør det på demokratisk vis', som du citeres for i dagens avis. Vi må aldrig glemme, at Hitler også kom til magten på demokratisk vis. Det er demokratiets store faldgrube, at et flertal kan bestemme over alle andre."

Siden hvornår er det blevet en demokratisk faldgrube, at et flertal bestemmer over alle. Det er for søren essensen af et demokrati?

Og det er vi nogen, der har lidt under siden 2001!
Del Link

Re: Tegneren voksede op med gudsfrygt og djævleskræk

Bo Nake, publiceret d.23/01 01:03 (for 2 år siden)
Læs artiklen bag debatten her: Tegneren voksede op med gudsfrygt og djævleskræk
@Juma. Er demokrati flertalsdiktatur (demokratur) eller et aftalesystem for modstridende interesser? Hvis man ønsker at undergrave demokratiet, skal man vælge den første mulighed, for så vil demokratiet afsløre sig selv som pøbelvælde. Desværre ser vi netop nu, at demokratiet i høj grad har udviklet sig til flertallets udnyttelse af mindretallet. Svaret på det må være at begrænse områderne for politik. - Det undrer mig, at din oplevelse siden 2001 er så forskellig fra min. Siden 2001 har vi haft en blå socialdemokratisk regering. Ikke desto mindre må man høre på sludder om minimalstat etc. fra en opposition, der er i bekneb for emner, og som åbenbart ikke har bemærket, at den nuværende regering beslaglægger mere end 60% af BNP.
Så hvis vi har lidt siden 2001, har det dog været på meget forskellige måder.
Del Link

Re: Tegneren voksede op med gudsfrygt og djævleskræk

Juma Kruse, publiceret d.23/01 19:11 (for 2 år siden)
Læs artiklen bag debatten her: Tegneren voksede op med gudsfrygt og djævleskræk
"Siden 2001 har vi haft en blå socialdemokratisk regering"

Den køber jeg slet slet ikke.

Jeg er overbevist om, at minimalstaten hele tiden har været projektet, i hvert fald med Fogh bag roret. Det er klart, at indførelsen af minimalstaten må foregå ad bagdøren, uden at nogen rigtigt opdager det, så det sker ad langsom kulturpåvirkning.

Men når man betragter alle de forringelser af social- og sundhedssystemet, der er sket, den tilsyneladende nødvendighed af sundhedsforsikringer til dem, der har råd, et skattestop, som gør det muligt for regeringen at tørre ansvaret for alle forringelserne af på kommune og regioner, jeg kunne blive ved, indførelse af kontanthjælpsloft og starthjælp, så vi kan få skabt mere ulighed og den dynamik, som socialministeren engang omtalte, iden hun blev banket på plads, ja, jeg er stærkt foruroliget.
Del Link

Re: Tegneren voksede op med gudsfrygt og djævleskræk

Nederby Jessen, publiceret d.23/01 21:04 (for 2 år siden)
Læs artiklen bag debatten her: Tegneren voksede op med gudsfrygt og djævleskræk
Jeg er nu ganske enig med Juma i spørgsmålet om regeringens vej mod minimalstaten. Anders Fogh lagde retningen.

Men jeg tvivler stærkt på, at de får lov til at fortsætte efter næste folketingsvalg.

Bjarne Nederby Jessen
Del Link

Re: Tegneren voksede op med gudsfrygt og djævleskræk

Bo Nake, publiceret d.23/01 22:20 (for 2 år siden)
Læs artiklen bag debatten her: Tegneren voksede op med gudsfrygt og djævleskræk
Men så ved de ærede korerspondenter, Juma og BNJ, ikke hvad ordet minimalstat betyder. Så var Nyrup da mere præcis, da han rev Foghs bog i stykker. Har I da helt glemt den scene?
Juma taler om en kulturel påvirkning. Desværre har denne næppe været mærkbar. Fogh mumlede noget om smagsdommere, men vi skal stadig trækkes med dem. Se blot til en person som kulturministeren. At sætte sådan et menneske til at repræsentere kulturlivet i Danmark kan kun forstås som udtryk for foragt for befolkningen. Derudover er eksemplerne på smagsdommere legio.
Jeg ved ikke om, der med med den kulturelle påvirkning menes den ret spage kulturkamp, der føres nogle steder, som f.eks. med 180grader el. LA, der ved meningsmåler kan score godt og vel 1% af stemmerne. Men I kan være trygt forvissede om, at det drejer sig om et randfænomen, der ikke ændrer stort ved den massive indoktrinering, der finder sted gennem f.eks. DR, skole og kirke. Så sov trygt videre.
M.h.t. overførselsindkomster har DF faktisk haft held til at sikre et højere niveau for disse end i de fleste andre lande med en stram indvandrerpolitik som modydelse. Noget tilsvarende ville hverken S eller SF have formået. Skulle vi få en S-SF-R regering vil lige denne problemstilling gøre sådan en regering kortlivet. Men jeg vil da gerne opleve farcen.
Jeg er ikke helt sikker på, at BNJ endnu har fundet de ben, han skal stå på som kristendemokrat i forhold til overførselsindkomster.
I øvrigt har det offentligt ansatte mellemlag kun grund til at være tilfredse med de nuværende blå socialdemokrater som regering. Lige den klasse er i høj grad blevet beskyttet, så udbytningen af arbejdere har kunnet fortsætte uhindret som under tidlige regeringer.
Del Link

Re: Tegneren voksede op med gudsfrygt og djævleskræk

Bo Nake, publiceret d.24/01 00:00 (for 2 år siden)
Læs artiklen bag debatten her: Tegneren voksede op med gudsfrygt og djævleskræk
Hvordan kan nogen dog tro, at en stat, der beslaglægger mere end 60% af BNP, har kurs mod en minimalstat?
Del Link

Re: Tegneren voksede op med gudsfrygt og djævleskræk

Juma Kruse, publiceret d.24/01 00:38 (for 2 år siden)
Læs artiklen bag debatten her: Tegneren voksede op med gudsfrygt og djævleskræk
En nøgtern konstatering af de erfarede forhold siden 2001.

Men du har ret i den fortand, at det er godt "skjult". Heldigvis er der ingen regeringer i DK, der - historisk set i hvert fald - kan sidde så længe, at en minimalstat vil kunne gennemføres, som Fogh ville. Men hvis man tilrettelægger sin politik således, at det private bliver nødt til at overtage, hvor folk, som har råd skifter hest, fordi de er utilfredse, så er det den vej det går.

Sundhedsforsikringer er et symptom. Sundhedsvæsnet burde tilretetlægges, så privathospitaler slet ikke havde eksistensberettigelse.


Men nu er emnet vist ude af trit med tråden.....

Hvis det var politisk muligt, ville regeringen også sætte både kontanthjælp og dagpenge på et niveau, der svarede til starthjælpen. Det er dog ikke mulighed med DF som grundlag. De har ingen problemer med at genere udlændinge, derfor er starthjælpen mulig. Det ville DF ALDRIG acceptere overfor almindelige danskere.
Del Link

Re: Tegneren voksede op med gudsfrygt og djævleskræk

Nederby Jessen, publiceret d.24/01 09:22 (for 2 år siden)
Læs artiklen bag debatten her: Tegneren voksede op med gudsfrygt og djævleskræk
Kære Bo Nake!

Jo, jeg ved ganske udemærket hvad der menes med ordet minimalstat og har læst Fogh Rasmussens bog et par gange.

Jeg husker også Nyrup Rasmussens scene, hvor han river bogen midt over. Men det var kun det ene eksemplar. Bogen og tankerne i bogen lever i bedste velgående - i regeringen.

Du skriver: "Jeg er ikke helt sikker på, at BNJ endnu har fundet de ben, han skal stå på som kristendemokrat i forhold til overførselsindkomster."

Det har du da naturligvis lov til at mene. Jeg har tidligere fortalt dig, at vi er i gang med et udvalgsarbejde om det. Jeg kan også sige, at jeg efter et udvalgsmøde har skullet skrive et oplæg til vores HB-møde i februar. Jeg håber meget stærkt,´at KD efter HB-mødet kommer med en udmelding i medierne omkring det. Det bliver i givet fald tidligere, end jeg havde regnet med.

Så jo Bo, vi er på vej med et oplæg.

Bjarne Nederby Jessen
MF-kandidat for Kristendemokraterne
http://www.kd.dk/nederby
Del Link
Mere:   1 | 2 | 3 | 4   Næste


flexblock

Få nyhederne i din indbakke

flexblock
splitblock
flexblock
flexblock
flexblock

flexblock
flexblock
splitblock
Er det ok, at andre end præster får adgang til prædikestolen i folkekirken?
 
flexblock
flexblock
splitblock
flexblock


flexblock

Nyhedsbrev

flexblock
flexblock

Prøv Kristeligt Dagblad gratis i 4 uger

Prøv os i 4 uger – gratis og uforpligtende

Billede af Kristeligt Dagblads avis
Persondatapolitik og cookies

Alt fra Kristeligt Dagblad

  1. k.dk​
  2. religion.dk​
  3. kristendom.dk​
  4. etik.dk​
  5. pilgrimsvandring.dk​
  6. bogbasen.dk​
  7. hjertedating.dk​
  8. foredragslisten.dk​
  9. eftertanke.dk​
  10. mindet.dk​
  11. kirku.dk​