Prøv Kristeligt Dagblad gratis i 4 uger


Send artiklen Præster er bange for at tale om Helvede til din ven.
Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

Præster er bange for at tale om Helvede

Helvede er tidligere ofte blevet fremstillet som en evig pine i flammer, som her på et maleri fra den faste udstilling på Chantilly-slottet i Frankrig. -- Arkivfoto.

33 debatindlæg Hold mig opdateret

Hvad Helvede indebærer, er der ikke mange præster og teologer, der vil sige noget om

De er enige om, at det findes, men ikke hvad det er. Og de vil også helst undgå at beskrive, hvordan det ser ud. Selv de præster og teologer, der mener, at det er muligt at ende i Helvede efter døden, vil nødig sætte ord på pinslernes sted nummer et.

– Det er lidt farligt at tale om. Man kan let blive fristet til at tale om Helvede som et sted, der er aktuelt for alle andre end én selv. Den fristelse vil jeg gerne undgå, siger Peter V. Legarth, professor ved den private teologiuddannelse Menighedsfakultetet i Århus.

Læs også: 10 forestillinger om dommedag

Han og flere andre fra den kirkelige højrefløj har ellers i de seneste måneder argumenteret kraftigt for, at det er muligt for mennesker at blive dømt til et evigt liv i Helvede efter dette jordiske liv. Debatten blev i denne omgang sat i gang af Jens Ole Christensen, generalsekretær i Luthersk Mission, der ærgrede sig over, at mange danske sognepræster taler uden om muligheden for den evige fortabelse og i stedet tror på alles frelse. Men heller ikke Jens Ole Christensen har i dag lyst til at være konkret, når det handler om, hvad det er for sted, man så kan ende i al evighed.

Annonce
– For det første ved jeg ikke, om Helvede er et sted eller en tilstand, og Bibelen er også meget sparsom med oplysninger i den forbindelse. Jeg vil gerne følge Jesus i hans tilbageholdenhed i talen om fortabelsen, så når han stopper, gør jeg det også, siger Jens Ole Christensen.

Han tilføjer, at det er nemt at tegne et billede af ham og hans ligesindede som nogle, der skræmmer folk til tro med den megen snak om helvede og fortabelse.

– Vi kan let blive gjort til fortabelsens talsmænd, og det ønsker jeg ikke at være, siger Jens Ole Christensen.

Middelalderens kalkmalerier og tidligere tiders billedkunst har ellers være flittige til at male billeder af helvede, hvor typisk djævle med rædselsvækkende våben torturerede de fortabte i et inferno af ild og evig pinsel.

Læs også: Til Helvede med Helvede

Det billede køber sognepræst Henrik Højlund fra Løsning og Korning Sogne på ingen måde. Men han vil gå så langt som at sige, at Helvede er et konkret sted. Hvordan der ser ud, ved han ikke noget om, og han har ikke lyst til at gætte.

– Himlen er nemmere at tale om. Det er kommet på mode igen, men Helvede er stadig i skammekrogen. Det er ulogisk, da fortabelsen er en reel mulighed. Omvendt er man under begrundet mistanke for at ville svælge i lidelse, hvis man har behov for at pensle det ud, siger han.

Men det er slet ikke så svært at beskrive helvede, mener Niels Henrik Gregersen, professor i systematisk teologi ved Københavns Universitet. For mens himlen er et udtryk for det evige liv, er helvede udtryk for den evige død.

– For mig er helvede meget enkelt. Helvede findes ikke for så vidt, at Helvede betyder tilintetgørelse af personen. Det kalder jeg for den evige død. Helvede er dér, hvor Gud ikke er. Gud er liv, så dér hvor Gud ikke er, er kun død, siger Niels Henrik Gregersen.
Fortsættes på næste side »
Læs hele artiklen 1 | 2

FACEBOOK: Bliv ven med Kristeligt Dagblad

Hold mig opdateret

Trådet overblik  |  Fladt overblik

Præster er bange for at tale om Helvede

Islam/fred, publiceret d.09/02 10:02 (for 2 år siden)
Læs artiklen bag debatten her: Præster er bange for at tale om Helvede

Indeholdt i livet for os mennesker er der en modsætning i alle ting. Dem som ikke kan se det, trænger til "briller". Der er givet mange flere oplysninger om livet og dets muligheder end hvad Bibelen fortæller. Er man så "enøjet" at man kun vil bruge Bibelen som forklaring på livets mysterier, så trænger man til både "briller og høreapparater". Men "bibellære" er jo blevet en "salgsvare" takket være ikke mindst Katolikkerne. Afladshandelen foregår i vid udstrækning d.d.. Ellers ved jeg ikke hvad der menes, når prædikanter råber til os gennem medierne: GUD behøver ikke jeres penge, men I behøver at betale, så send 3.500,00 dollars til (oplyst kontonummer), så har du betalt og er frikøbt.
Jeg har selv både set og hørt dette på flere TV-programmer, som går Verden over.
HELVEDE kan kun være den situation, hvor man går og vrider sine hænder og siger/tænker: Havde jeg dog bare!
En god og kærlig FADER sender ikke sine "børn" i et HELVEDE, som er ondt, men giver dem i kærlighed retfærdigt efter fortjeneste
Men da præster ikke vil tale om retfærdig fortjeneste, men mener, at alle bliver "betingelsesløst frelst", lyver de faktisk. Og man vil vel ikke umiddelbart diskutere sine usandheder?
Med venlig hilsen fra Kaj Vinther, Magleblik 3, 4850 Stubbekøbing.
Del Link

Præster er bange for at tale om Helvede

petersen, publiceret d.09/02 13:02 (for 2 år siden)
Læs artiklen bag debatten her: Præster er bange for at tale om Helvede
Hvilket menneske er ikke bange for at havne i helvede? - For evigt.....!(Det er længe)

Men lige så vel, at præster har "berøringsangst", eller ukendskab, til helvede, lige så, fortæller de jo, desværre, ikke sandheden om evangeliet.

Hvad ska´ vi gøre ved det?

Ethvert menneske, som læser Bibelen grundigt, vil se, eksempelvis i Esajas 66,24, at Gud mener det, når Han har i sinde at straffe mennesker, for vore synder.

Og det er paradoksalt, at vi tillader fortrængningen af dette faktum.
Ved at læse Bibelen, kan man se, hvordan Gud blev vred på Sit folk, Israel, fordi de vendte sig bort fra Ham.
Og der er da vist ikke et eneste menneske på denne jord, der ikke vil kunne sige ja til at Jøderne er blevet straffet gevaldigt, op gennem tiden.

Men, af en eller anden grund, så søger ingen at kende Gud.
De søger at kende en god præst. Eller en god kirke. Eller et andet menneske, eller sted, hvor de kan få svar på deres mange spørgsmål.

Men Gud er jo LEVENDE!
Hvorfor ikke gå til hovedet, i stedet for halen, når du har brug for svar?

Hvor ser vi dog tit, at præster og lærde og veluddannede, udtaler sig om Gud.
Fortæller historie. Kommer med filosofiske udlægninger. o.s.v.
Men hvor er Gud i alt dette?

Paulus, Apostlen, sagde 1Kor2v3: "Jeg optrådte hos jer i svaghed og med megen frygt og bæven, v4 og min tale og min prædiken blev ikke fremført med overtalende visdomsord, men med Ånd og kraft som bevis, v5 for at jeres tro ikke skulle afhænge af menneskers visdom, men af Guds kraft."

Det jeg mener er, at der hvor den LEVENDE Gud er tilstede, der er der også kraft!
Der kan man mærke Ham!
Og der kan man både se og høre de tegn og undere Han tillader.

Hvorfor tillader Gud dette?

Jo, som Jesus sagde:(Frit oversat) "Hvis i ikke vil tro på det jeg siger jer om Guds Rige, så tro da i det mindste på de tegn og undere i ser"

Og for nu at afslutte, så vil jeg gerne gøre opmærksom på det sande evangelium.

Det er det ord Jesus siger til alle dem Han møder og som ønsker sig et evigt liv:

Vend om!

Gør som Elisa, da Elias kom og lagde kappen på hans skuldre.
Forlad alt!

Gør som disciplene, da Jesus mødte dem og bad dem følge Ham.
Forlad alt!

"Den som ikke dagligt tager sit kors op og fornægter sig selv, er mig ikke værd"

Vi må ganske enkelt forlade alt, hvad der hører denne verden til. - Lade os fylde af Helligånden og adlyde.

Helligånden vil lede os.

Og så kommer "kampen" med kødet!
Kødet siger: "Jamen, hvordan skal jeg så.....? og Hvad så med det?.... og det?"
Og når du så vælger at stole mere på Gud og Jesus Kristus, så vil du se, hvor meget du er blevet bedraget af dit eget kød. Dit ego. Dit selv.

Det er denne vandring, Jesus kalder Vejen.

Men den forkyndes desværre ikke i nogen kirke af i dag.

Og den eneste sande kirke, er den kirke Jesus rejste på 3 dage.
Hans efterfølgere.
De, der lever som Han levede.

Jeg håber at det sande evangelium en dag må blive prædiket i vore kirker og at Jesus Kristus må være tilstede i kraft og sandhed.
Og jeg håber at kirkerne vil holde op med at forkynde noget, som "kildrer vore ører"
Del Link

Re: Præster er bange for at tale om Helvede

Leif, publiceret d.09/02 13:44 (for 2 år siden)
Læs artiklen bag debatten her: Præster er bange for at tale om Helvede
Den Gud, som kunne tænkes at dømme blot et enkelt menneske til evig pinsel i et helvede, er ikke den kristne Gud, men tværtimod Fanden selv!

Gud - som Han/Hun/Den/Det virkelig er - er kærlighed, tilgivelse, barmhjertighed osv.

Se http://leifnoerholm.wordpress.com/2010/02/09/helvede-to-hell-with-it/
Del Link

Præster er bange for at tale om Helvede

jhn37, publiceret d.09/02 15:40 (for 2 år siden)
Læs artiklen bag debatten her: Præster er bange for at tale om Helvede
Præster er vist ikke bange for noget som helst. Alvorstalen om helvede er som så mange andre nytestamentlige spørgsmål stort set kun en ord-ækvilibristisk leg uden evighedens alvor.

Det kan dårligt blive andet, eftersom de fleste præster ikke tror, at Bibelen er Guds absolutte og ikke relative sandhedsord.

Helvedet er uforeneligt med en kærlig Gud, lyder det som et tilbagevendende refrain ned igennem kirkens rækker. Men helvede er ikke Guds (middelalderlige) torturkammer, men Guds retfærdige svar på samvittighedens skyldbetyngede, men retfærdige krav, og det vil være lidelsesfuldt, som beretningen om den rige mand i dødsriget afslører.Luk. 16:19-31.

Lidt mindre leg med ord og mere stilhed for evighedens alvor, mine herrer, teologer!

Jørn Nielsen
Del Link

Re: Præster er bange for at tale om Helvede

Karlo Brondbjerg, publiceret d.09/02 16:07 (for 2 år siden)
Læs artiklen bag debatten her: Præster er bange for at tale om Helvede
Jesus bruger ikke mange ord (meget tid og energi) på at beskrive helvede, men siger gang på gang at helvede eksisterer og at fortabelsens mulighed også eksisterer.

Vi har ikke brug for at vide hvordan helvede er, men langt mere hvordan vi opnår fred med Gud.
Karlo Brondbjerg
Del Link

Præster er bange for at tale om Helvede

petersen, publiceret d.09/02 16:41 (for 2 år siden)
Læs artiklen bag debatten her: Præster er bange for at tale om Helvede
Hej Leif.

Jeg tror du bør læse Bibelen lidt.

Prøv at læse Johannes Åbenbaring og se, hvad Jesus advarer de 7 menigheder om. Og, hvad Han fortæller dem.

Og prøv at læse lidt af det Jesus siger om at frygte Gud.: "Frygt ikke dem der slår legemet ihjel, men frygt Ham, som kan kaste både legeme og sjæl i helvede"

Og læs så Esajas 66.

Jeg ved, at der er nogle, der gerne vil fortælle mennesker at Gud er så kærlig, at alle er frelst.
Men prøv så at læs lidt om det begreb Paulus kalder troslydighed!

Se, hvorfor han advarer så meget som han gør.
Og se, hvad han advarer imod.

Gud er kærlig! - Ja.
Men Han er også retfærdig.

Og det Han har sagt, det sker!
Del Link

Re: Præster er bange for at tale om Helvede

Juma Kruse, publiceret d.09/02 17:02 (for 2 år siden)
Læs artiklen bag debatten her: Præster er bange for at tale om Helvede

Man kan altså sagtens have det standpunkt, at man ikke afviser fortabelsens mulighed, samtidig med, at man ikke tror på den i praksis.

Det er et standpunkt, jeg synes man fuldstændigt overser i denne ellers både interessante og væsentlige debat.
Del Link

Præster er bange for at tale om Helvede

petersen, publiceret d.09/02 17:51 (for 2 år siden)
Læs artiklen bag debatten her: Præster er bange for at tale om Helvede
Hej Juma.

Nej!

Du tager fejl, når du siger: (Citat)Man kan altså sagtens have det standpunkt, at man ikke afviser fortabelsens mulighed, samtidig med, at man ikke tror på den i praksis.

Det er en modsætning, du er i gang med.

Enten så tror man på Abrahans, Isaks og Jakobs Gud, Yeshua Messhias, eller som vi kalder Ham, Jesus Kristus.
Eller også så gør man ikke.

Der er ikke noget "midt imellem".

Hvis man ikke tror på at det helvede Jesus fortæller os om, eksisterer, så siger man, at Han lyver.
Og hvis man ikke tror på det helvede Gud taler om, gennem Sin Profet, Esajas (Kap. 66,v.24), så siger man at Gud lyver.

Og dermed har man bekendt, at man ikke tror.

Man kan så tro på så meget andet og man kan skabe sit eget billede af, hvad, eller hvem, Gud er.
Det står enhver frit for.

Men Gud er LEVENDE!
Og hvis man henvender sig til Ham, gennem sønnen, Jesus Kristus, og beder om svar på nogle af de spørgsmål og svar, der kommer under disse forskellige indlæg, så vil HAN svare.
Og så vil Han, ved Sin egen Ånd, Helligånden, åbenbare Sandheden for ENHVER som ønsker at kende Sandheden.

Det er derfor jeg, i mit første indlæg, appellerer til alle mennesker, at søge til hovedet for at få svar og klarhed, i stedet for til halen.

Gud er LEVENDE!
Derfor bør vi ikke gå til andre, for at få svar på, hvad der er sandt og hvad der er falsk.

Vi bør henvende os til Gud selv.
Og så vil Han åbenbare Sandheden.

Men kirken, af i dag, og mange, som ikke ønsker at kende Gud, kommer med alle mulige udlægninger og filosofiske betragtninger. - Og det er farligt.

Det er derfor, jeg henstiller til at vi søger tilbage til Den Levende Gud og inviterer Ham indenfor i vore forsamlinger.
Og gør som Han siger....!

Enten så tror man at Bibelen er sand, eller også så gør man ikke.
Valget er vort.

Gud har talt!
Og den der ikke er bange for helvede, kan jo bare leve, som han selv vil.
Og den der ikke kan li´ det Gud siger, kan jo bare opfinde sin egen Gud.

Men jeg vil rådgive alle mennesker til at have mod til at opsøge Den Levende Gud.
Han siger i Sit Ord 2.Krønikebog15: Hvis I søger ham, finder I ham, men hvis I svigter ham, svigter han jer.

Og Han siger, ved Sønnen, Jesus Kristus:John14v6: Jesus sagde til ham: »Jeg er vejen og sandheden og livet; ingen kommer til Faderen uden ved mig. v7 Kender I mig, vil I også kende min fader. Og fra nu af kender I ham og har set ham.
Del Link

Re: Præster er bange for at tale om Helvede

Juma Kruse, publiceret d.09/02 18:18 (for 2 år siden)
Læs artiklen bag debatten her: Præster er bange for at tale om Helvede
"Du tager fejl, når du siger: (Citat)Man kan altså sagtens have det standpunkt, at man ikke afviser fortabelsens mulighed, samtidig med, at man ikke tror på den i praksis."

Det er nonsens, det du skriver. Selvfølgelig kan man da have standpunktet. Det er noget andet, at du er uenig.

Jeg tror, at man møder en kærlighed så stor på den yderste dag, at enhver vil omvende sig.

Hvis helvede havde praktisk betydning, ville livet være uudholdeligt, da jeg aldrig ville vide mig sikker på, at jeg troede 'nok'.
Del Link

Præster er bange for at tale om Helvede

petersen, publiceret d.09/02 18:53 (for 2 år siden)
Læs artiklen bag debatten her: Præster er bange for at tale om Helvede
Hej Juma.

Næh! - Det er ik´nonsens, det jeg skriver.

Du siger (Citat):
Jeg tror, at man møder en kærlighed så stor på den yderste dag, at enhver vil omvende sig.

Men du glemmer en ting. På den yderste dag, får du ikke nogen mulighed for at "tale din sag", eller omvende dig.
For det er dit liv, din tro, der vidner. Enten imod dig, eller for dig.

Læg mærke til, hvad Gud siger om Abraham: "Hans tro blev regnet ham til retfærdighed"
Og Gud siger også: "Min retfærdige skal leve af tro"

Og hvis du ikke kender Jesus Kristus, som en levende, genopstanden person (Ligesom Paulus Apostlen, eller de øvrige disciple), så har Han ikke åbenbaret Sig for dig.
Og så kender du Ham ikke.

Det er derfor, jeg, gentagne gange, appellerer til ALLE, at søge Ham.
Kald på Ham!
Hans navn er Yeshua Messhia. Jesus Kristus.

HAN vil vise dig og fortælle dig, hvad der er sandt.

Det kan være, at jeg er "fuld af løgn". Det kan være at du synes, at det jeg skriver, er nonsens. Det kan også, være at du tager fejl. Men hvis vi, hver især, kender Ham og taler med Ham, så får vi Sandheden. - For det har Han lovet os.
Det er DET, der er min pointe.

Der er SÅ megen løgn ude i verden, om Jesus og om helvede og Himlen.
Men den Jesus Kristus, som blev korsfæstet og som genopstod efter 3 dage, er LEVENDE!

Og når vi påkalder Ham, så svarer Han os.
Og når vi har tvivl om, hvorvidt helvede eksisterer, eller andre spørgsmål, så vil HAN svare.

Derfor behøver du og jeg ikke være uenige.
Vi kan blot spørge HAM og så vil Han svare for Sig selv.

Prøv det!

Det farlige er at skabe sin egen Gud. - Det er nemlig en afgud.
Og modstanderen, som holder til her på jorden (Læs Johannes Åbenbaring), vil bruge alle muligheder, for at lede os bort fra Sandheden.
Ja, han viser sig sommetider som lysets engel.

Og husk så hvad "slangen" sagde til Eva, da hun sagde, at Gud havde fortalt dem, at de skulle dø, hvis de var ulydige...
Slangen sagde: "Vist skal i ikke dø!"

Men det var jo en løgn..........!
Del Link
Mere:   1 | 2 | 3 | 4   Næste


flexblock

Få nyhederne i din indbakke

flexblock
splitblock
flexblock
flexblock
splitblock
Mener du, at uligheden vokser i det danske sundhedssystem?
 
flexblock
flexblock
splitblock
flexblock


flexblock

Nyhedsbrev

flexblock
flexblock