Prøv Kristeligt Dagblad gratis i 4 uger


Send artiklen fordi... til din ven.
Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

fordi…

Emneord for denne artikel

homoseksuelle vielser
flexblock
12 debatindlæg Hold mig opdateret

Helge Baden Nielsen mener, at homoseksuelle skal kunne vies i folkekirken

– Fordi jeg har svært ved at se forskel på det forhold i kærlighed, som homoseksuelle og heteroseksuelle par bevæger sig ind i ved en vielse. Dybest set er det den samme forpligtelse og alvor, der ligger i det.

Men taler Bibelen ikke imod homoseksualitet?

– Homoseksualitet er vi i dag af mange grunde nødt til at se helt anderledes på, end man gjorde dengang. Man er nødt til at spørge: Hvor længe kan folkekirken holde til at mene noget helt andet end det overvejende flertal af folket? Det betyder ikke, at kirken skal være følgagtig, men det betyder, at man skal lytte to steder. Man skal både lytte til skriften og til den almindelige fornuft.

Hvilke teologiske overvejelser lægger du til grund for et ja til vielse af homoseksuelle, når Bibelen siger, at Gud skabte os som mand og kvinde?

Annonce
– Det er jo ikke skabelsesordningen, vi velsigner, men to levende mennesker. Gud har skabt kærligheden, og den fører mennesker sammen. Nogle gange fører den mennesker sammen af samme køn, og det ligger på Vorherre, at Han har lavet mennesker sådan. Det skal jeg ikke blande mig i.

Er det vigtigt, at homoseksuelle kan vies i kirken?

– Ja, for ved at vie dem siger man ja til de mennesker og deres relation. Siger man nej, så er det faktisk ensbetydende med at forbande dem, mener jeg. Man kan ikke sige nej uden at sige, at Gud ikke står inde for det, de har gang i.

Hvad bunder uenigheden egentlig i?

– Uenigheden bunder i et skriftsyn, at nogle opfatter det sådan, at den hellige skrift forbyder ægteskab mellem par af samme køn. Sådan ser jeg ikke på det.

Læs også: Skal trossamfund kunne vælge at vie homoseksuelle par?

Karsten Nissen mener ikke, at homoseksuelle skal kunne vies i folkekirken. Læs hans begrundelse her

FACEBOOK: Bliv ven med Kristeligt Dagblad

Hold mig opdateret

Trådet overblik  |  Fladt overblik

homoseksuelle burde ikke blive gift i kirken overhoved!!

Slettet bruger, publiceret d.30/12 15:32 (for 1 år siden)
Læs artiklen bag debatten her: fordi...
Gud skabte manden i sit billede, og gud skabte kvinden i sit billede, og sammen kan de blive et.
hvorfor? fordi de er skadt for hinanen.
formålet med mand og kvinde er at de kan få børn sammen.
det kan kvinde+kvinde eller mand+mand ikke.

Synes i ikke også det vil være lidt underligt hvis Abraham giftede sig med en mand?! så ville ham ikke få alle de efterkommere som gud havde lovet ham, ligeså mange som stjernerne på himlen,
og så var jesus garanteret ikke blevet født på jorden!

jesus sagde også"Tilgi dem, thi de ved ikke hvad de selv gør!",

Giver det ikke også mening?

dem der gifter sig mand/mand eller Kvinde/Kvinde går jo på kompromis med guds ord! det synes jeg i hvert fald er en skændsel!

specielt en skændsel for dem der ved hvad der står i bibelen.

m.v.h Debora Hassingboe
Del Link

Sv. homoseksuelle burde ikke blive gift i kirken overhoved!!

Astor, publiceret d.30/12 16:43 (for 1 år siden)
Læs artiklen bag debatten her: fordi...
debora skrev:

specielt en skændsel for dem der ved hvad der står i bibelen.
m.v.h Debora Hassingboe


Tja, Deborah - det står også i bibelen at din far må sælge dig som slave, og at du skal tie i forsamlinger. Det antager jeg du ikke har problemer med, så!
Del Link

vrøvl, Helge Baden

Morten, publiceret d.30/12 17:08 (for 1 år siden)
Læs artiklen bag debatten her: fordi...
citat: – Uenigheden bunder i et skriftsyn, at nogle opfatter det sådan, at den hellige skrift forbyder ægteskab mellem par af samme køn. Sådan ser jeg ikke på det. - Det er ikke sandt. Jeg er ikke biblicist, men ud fra erfaringsmæssige grunde modestander af homovielse. Jeg har et langt liv bag mig som homoseksuel og kender problemet indefra. Alligevel et det at give både verden og de homoseksuelle blår i øjnene at sidestille et ægteskab med et parforhold mellem to af samme køn.
andet citat: Gud har skabt kærligheden, og den fører mennesker sammen. Nogle gange fører den mennesker sammen af samme køn, og det ligger på Vorherre, at Han har lavet mennesker sådan. - Der er mange relationer mellem mennesker, som udspringer af kærlighed. Det betyder vel ikke, at der skal holde fest i kirken, hver gang et venskab etableres.
Jeg undrer mig over, at Helge Baden Nielsen lader sig forføre af LGTB's propagandaapparat.
Del Link

homoseksuelle burde ikke blive gift i kirken overhoved!!

Nederby Jessen, publiceret d.30/12 20:33 (for 1 år siden)
Læs artiklen bag debatten her: fordi...
Jeg er langt hen ad vejen enig med både Debora og Morten. Et ægteskab består af én kvinde og én mand. Der findes andre samlivsformer, men de kan ikke betegnes som ægtepar.

Gud skabte os som mand og kvinde og han ønskede at mand og kvinde skulle blive ét kød. Foreningen mellem mand og kvinde, kvinde og mand er en Gudgiven gave og det kan Gud velsigne og dermed også kirken.

At der så er mennesker der vælger noget andet, det må blive deres sag, men et ægteskab kan det ikke blive. I Danmark kan man få registreret et forhold mellem mand-mand og kvinde-kvinde som et registreret parforhold på Rådhuset. Det kan betyde noget juridisk for de to mennesker, men ægtepar bliver de ikke. Det vil være i strid med skabelsesordenen.

Derfor vil det også være korkert af folketinget at presse et vielsesriutal/velsignelsesritual ned over kirken.

Bjarne Nederby Jessen
MF-kandidat for Kristendemokraterne
www.kd.dk/nederby
Del Link

Sv. homoseksuelle burde ikke blive gift i kirken overhoved!!

Astor, publiceret d.30/12 20:41 (for 1 år siden)
Læs artiklen bag debatten her: fordi...
Nederby Jessen skrev:
Et ægteskab består af én kvinde og én mand. Der findes andre samlivsformer, men de kan ikke betegnes som ægtepar.


Jo, de kan. I Argentina, Belgien, Canada, Island, Holland, Norge, Portugal, Sydafrika, Spanien og Sverige anerkender og vier man ægtefæller af samme køn, og et par af samme køn der bliver gift i en af disse lande, er - ægtepar, "skabelsesorden" eller ej. Med mindre du da mener, at det kun er dem der bliver gift i kirken der fortjener betegnelsen "rigtige" ægtepar.
Del Link

Sv. homoseksuelle burde ikke blive gift i kirken overhoved!!

Nederby Jessen, publiceret d.30/12 21:52 (for 1 år siden)
Læs artiklen bag debatten her: fordi...
Astor et ægteskab indgået mellem én kvinde og én mand vil være et ægteskab uanset om det er indgået i kirken eller på rådhuset. Men et juridisk bindende forhold indgået mellem 2 kvinder eller 2 mænd er et registreret partnerskab.

Det kan godt være, at man i nogle lande betegner et indgået forhold mellem 2 kvinder eller 2 mænd som et ægteskab, men det ligger for mig at se uden for definitionen af begrebet ægteskab.

Bjarne Nederby Jessen
Del Link

Sv. homoseksuelle burde ikke blive gift i kirken overhoved!!

Astor, publiceret d.30/12 22:11 (for 1 år siden)
Læs artiklen bag debatten her: fordi...
Astor et ægteskab indgået mellem én kvinde og én mand vil være et ægteskab uanset om det er indgået i kirken eller på rådhuset. Men et juridisk bindende forhold indgået mellem 2 kvinder eller 2 mænd er et registreret partnerskab.
I Danmark, ja. Ikke i de lande jeg listede foroven. Der er det et ægteskab


Det kan godt være, at man i nogle lande betegner et indgået forhold mellem 2 kvinder eller 2 mænd som et ægteskab, men det ligger for mig at se uden for definitionen af begrebet ægteskab.
Du skrev " Der findes andre samlivsformer, men de kan ikke betegnes som ægtepar." Og det er altså ikke rigtig- for en lang række (folkerige) lande, vælger altså at kalde disse par for ægtepar, uanset dine definitioner.

Det er det enkelte lands love der definerer hvad der er et ægteskab - ikke dig. Hvis Danmark bestemmer at tillade homoseksuelle at blive borgerlig gift - hvad der vil ske før eller siden - vil de være at betragte som ægtefæller. For du siger jo, at et ægteskab er et ægteskab, uanset om det er indgået i kirken eller på rådhuset.
Del Link

homoseksuelle burde ikke blive gift i kirken overhoved!!

Heinrich R., publiceret d.31/12 03:02 (for 1 år siden)
Læs artiklen bag debatten her: fordi...
Her er et link til en interessant artikel, om hvad en usædvanligt tænksom konservativ kristen har gjort sig af tanker om ægteskab.

http://www.information.dk/254991

Jeg bifalder og tilslutter mig hans analyse.
Del Link

Sv. homoseksuelle burde ikke blive gift i kirken overhoved!!

Nederby Jessen, publiceret d.31/12 09:09 (for 1 år siden)
Læs artiklen bag debatten her: fordi...
Heinrich R. skrev:
Her er et link til en interessant artikel, om hvad en usædvanligt tænksom konservativ kristen har gjort sig af tanker om ægteskab.

http://www.information.dk/254991

Jeg bifalder og tilslutter mig hans analyse.


Tak for linket Heinrich, som jeg har læst. Det ændrer ikke ved, at jeg også fremover vil skelne mellem ægteskab mellem én kvinde og én mand og registreret partnerskab mellem to af samme køn. I begge forhold har man juridisk dækning.

Anerkender vi forholdet mellem to af samme køn som ægteskab er vi ude på en glidebane. Hvad bliver det næste: 2 mænd og 1 kvinde eller omvendt?

Bjarne Nederby Jessen
Del Link

Sv. homoseksuelle burde ikke blive gift i kirken overhoved!!

Morten, publiceret d.31/12 10:44 (for 1 år siden)
Læs artiklen bag debatten her: fordi...
Astor skrev:
Nederby Jessen skrev: Et ægteskab består af én kvinde og én mand. Der findes andre samlivsformer, men de kan ikke betegnes som ægtepar.

Jo, de kan. I Argentina, Belgien, Canada, Island, Holland, Norge, Portugal, Sydafrika, Spanien og Sverige anerkender og vier man ægtefæller af samme køn, og et par af samme køn der bliver gift i en af disse lande, er - ægtepar, "skabelsesorden" eller ej. Med mindre du da mener, at det kun er dem der bliver gift i kirken der fortjener betegnelsen "rigtige" ægtepar.


Om så alle lande i verden begyndte at kalde en spade en skovl, blev det jo ikke mere sandt.
Del Link
Mere:   1 | 2   Næste


flexblock

Få nyhederne i din indbakke

flexblock
splitblock
flexblock
flexblock
splitblock
Mener du, at uligheden vokser i det danske sundhedssystem?
 
flexblock
flexblock
splitblock
flexblock


flexblock

Nyhedsbrev

flexblock
flexblock