Prøv Kristeligt Dagblad gratis i 4 uger


Send artiklen fordi... til din ven.
Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

fordi…

Emneord for denne artikel

homoseksuelle | homoseksuelle vielser
flexblock
10 debatindlæg Hold mig opdateret

Karsten Nissen mener ikke, at homoseksuelle skal kunne vies i folkekirken

– Fordi kirkens vielse er bundet til ægteskabet, og et registreret parforhold for homoseksuelle er ikke et ægteskab, som det er beskrevet i kirkens liturgi. Et ritual skal have en baggrund i kristendommen og det bibelske budskab.

Og det mener du ikke, vielse af homoseksuelle har?

– Nej, for jeg mener, at en vielse er en vielse mellem mand og kvinde. Men det betyder ikke, at homoseksuelle er uden for kirkens velsignelse, eller at kirken ikke er åben for homoseksuelle.

Hvorfor ikke?

Annonce
– Fordi kirken er åben for alle, også for homoseksuelle. Et par, der har indgået registreret partnerskab, er velkommen i gudstjenesten. Det ser jeg som noget helt naturligt.

Hvilke teologiske overvejelser lægger du til grund for et nej til vielse af homoseksuelle?


– Velsignelsen i skabelsesberetningen er givet til livet som mand og kvinde, og når Bibelen taler om ægteskab, er det altid mellem mand og kvinde.

Er det forkert at være homoseksuel?

Nej, man kan godt give en accept til homoseksuelle uden at sige, at de skal være noget, de ikke er, nemlig et ægtepar.

Hvad bunder uenigheden egentlig i?

– Vielse af homoseksuelle bliver anset som et rettighedsproblem; nogle betragter det som diskrimination af et mindretal. Men det er det ikke. Det er et definitionsspørgsmål, og for mig at se definerer Bibelen et ægteskab som et forhold mellem en mand og en kvinde, og kirken kan ikke i sin ritualdannelse være et led i en ligestilling mellem køn eller seksuel orientering.

Selvom biskop Karsten Nissen er imod vielse af homoseksuelle i kirken, taler han for et velsignelsesritual. Læs mere her



LÆS OGSÅ: Skal trossamfund kunne vælge at vie homoseksuelle par?

Helge Baden Nielsen mener, at homoseksuelle skal kunne vies i folkekirken. Læs hans begrundelse her

FACEBOOK: Bliv ven med Kristeligt Dagblad

Hold mig opdateret

Trådet overblik  |  Fladt overblik

Nej

Slettet bruger, publiceret d.15/03 12:28 (for 2 år siden)
Læs artiklen bag debatten her: fordi...
"(...)kirken kan ikke i sin ritualdannelse være et led i en ligestilling mellem køn eller seksuel orientering."

Undskyld, men hvorfor i al verden betaler jeg kirkeskat til en organisation med den indstilling?

Og hvorfor i al verden skal samme institution belære os allesammen om god opførsel?
Del Link

Re: Nej

Juma Kruse, publiceret d.15/03 12:36 (for 2 år siden)
Læs artiklen bag debatten her: fordi...

Det er en stor misforståelse, hvis man tror, det handler om ligestilling.

Det er i hvert fald ikke det, der er mit ærinde. Jeg taler kristendom, og om at jeg ikke som præst vil være nødt til at afvise et par foran Guds alter.
Del Link

Re: Nej

Juvo, publiceret d.23/03 09:24 (for 2 år siden)
Læs artiklen bag debatten her: fordi...
Nej!

Disse mænd der kalder sig lærere i Kristus, men som ikke er det, som stiller sig hvor de ikke bør stå for at lave alting om.

Disse mænd kaster de stakkels homoseksuelle direkte ind i Lukas Kap 11 vers 24-26.
Del Link

Re: Nej

Musen, publiceret d.24/03 11:47 (for 2 år siden)
Læs artiklen bag debatten her: fordi...
Nej, homoseksuelle skal ikke vies i kirken. Det ville være i strid med, hvad selve vielsen og efterfølgende ægteskabet står for.

Man hører slet ikke i denne debat noget om den mest basale funktion et ægteskab har – det handler ikke om, hvem man har sex med, men også det at skabe en familie og have børn. Familien er jo det mest grundlæggende i et samfund. Hvordan kan et homoseksuelt par få børn og skabe en ”normal” familie? I biblen står der jo også ”Elsk hinanden og former sig…” Skal de næste generationer kommer fra et reagensglas…

Homoseksuelle har fået det juridiske på plads ved at kunne registrere deres partnerskab som i det danske samfund og familieloven stilles på samme niveau som ægteskab, de har ligestilling osv.

Hvorfor skal man så lige pludselig lave om på kirken, biblen og hvad et ægteskab virkelig mener og står for – nemlig et samliv mellem mand og kvinde….
Del Link

Re: Nej

Juma Kruse, publiceret d.24/03 14:18 (for 2 år siden)
Læs artiklen bag debatten her: fordi...
"Nej, homoseksuelle skal ikke vies i kirken. Det ville være i strid med, hvad selve vielsen og efterfølgende ægteskabet står for. "

Jeg bliver til stadighed ved at undre mig over disse udsagn.

Det er som om folk er skabskatolikker en masse.

Ægteskabet er ikke et sakramente, og Jesus har intet sagt imod homoseksualitet.

Se evt. min blog:

http://juma.eftertanke.dk/2010/03/15/homoseksualitet-er-en-vederstyggelighed/
Del Link

Re: Nej

Juvo, publiceret d.24/03 20:44 (for 2 år siden)
Læs artiklen bag debatten her: fordi...
At Jesus ikke har sagt noget om homoseksualitet er noget værre vrøvl fra et teologisk synspunkt, idet det fornægter tre-enigheds læren om Gud som Fader og Søn i eet ved Helligånden.

Med andre ord er brevene forfattede af Apostlene skrevet ved Guds Helligånd og derfor også med samme myndighed som resten af Bibelen.

Du kan ikke pille tre-enigheden fra hinanden uden at ende i mørket.
Del Link

Re: Nej

Morten, publiceret d.31/03 12:10 (for 2 år siden)
Læs artiklen bag debatten her: fordi...
Selvfølgeligt kæmper LGTB for kirkelige vielse, fordi de mener, at de derved kommer et skridt mærmere til ligestilling. I min ungdom bekæmpede de kirken, men nu tænker de åbenbart: "When you cannot beat them then join them".



Kristne bøsser ville nok lytte til Paulus's råd angående spisning af offerkød. Hvid det skaber splid i flokken, så lad dog være med at spise det. Der er jo ikke tale om, at kirken nægter de homoseksuelle kristennavnet og heller ikke velsignelsen.

Hurra for Karsten Nissen!
Del Link

Re: Nej

Peer Aagaard, publiceret d.23/04 19:57 (for 2 år siden)
Læs artiklen bag debatten her: fordi...
Det er tragi-komisk at læse mange af indlæggene her. Hvorfor er det lige, at så mange i Danmark frygter muslimske mørkemænd og islamister? Der går jo såkaldt kristne mennesker frit rundt i blandt os med præcis de samme holdninger. Skam jer!
Del Link

Re: Nej

DCV2, publiceret d.23/04 21:09 (for 2 år siden)
Læs artiklen bag debatten her: fordi...
Matthæus 19v4 Han sagde: »Har I ikke læst, at Skaberen fra begyndelsen skabte dem som mand og kvinde v5 og sagde: ›Derfor skal en mand forlade sin far og mor og binde sig til sin hustru, og de to skal blive ét kød‹?

Romerbrevet 1v26 Derfor prisgav Gud dem til vanærende lidenskaber: Deres kvinder udskiftede den naturlige omgang med den naturstridige, v27 og ligeså opgav mændene den naturlige omgang med kvinden og optændtes af deres begær efter hinanden; mænd levede skamløst med mænd og pådrog sig derved den straf for deres vildfarelse, som de fortjente.


Ja jeg ved ikke hvad det er for en bibel Juma læser. Det giver ingen mening kun at ville tro på hvad Jesus citeres for, for om Paulus citeres Jesus for at have sagt følgende:

"han er det redskab, jeg har udvalgt til at bringe mit navn frem for hedninger og konger og Israels børn" (fra Apostelgerningerne 9:15).
Del Link

Re: Nej

Hermafrodit, publiceret d.23/04 21:27 (for 2 år siden)
Læs artiklen bag debatten her: fordi...

citat:
I min ungdom bekæmpede de kirken, men nu tænker de åbenbart: "When you cannot beat them then join them".



http://da.wikipedia.org/wiki/Trojansk_hest er navnet på et krigslist, hvor fjenden lokkes til selv at lukke en hær ind bag sine forsvarsværker. Oprindelig udtænkt af Odysseus (se den trojanske hest).
Del Link

flexblock

Få nyhederne i din indbakke

flexblock
splitblock
flexblock
flexblock
splitblock
Mener du, at uligheden vokser i det danske sundhedssystem?
 
flexblock
flexblock
splitblock
flexblock


flexblock

Nyhedsbrev

flexblock
flexblock