Prøv Kristeligt Dagblad gratis i 4 uger


Send artiklen Den kirkelige højrefløj freder folkekirken til din ven.
Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

Den kirkelige højrefløj freder folkekirken

41 debatindlæg Hold mig opdateret

Hvis Folketinget giver homoseksuelle mulighed for vielse i godkendte trossamfund, vil det ikke føre til samlede udmeldelser, viser rundringning

Den konservative fløj i folkekirken vil kæmpe med næb og kløer, hvis Folketinget vedtager en historisk lov om homoseksuelles mulighed for vielse i folkekirken. Men der bliver ikke tale om at rive de næsten 150 år gamle bånd til folkekirken over, viser en rundringning til 10 både nyere og ældre vækkelsesbevægelser på kirkens højrefløj.

I Luthersk Mission er der siden 1998 oprettet omkring 20 frimenigheder. De er alle udtryk for en protest imod blandt andet folkekirkens holdning til velsignelse af homoseksuelle par.

– Indførelse af vielse af homoseksuelle vil føre til flere udmeldelser. Men der bliver ikke tale om, at ledelsen i Luthersk Mission i samlet flok opfordrer til at melde sig ud af folkekirken, siger generalsekretær Jens Ole Christensen, som personligt ikke vil melde sig ud.

Han understreger, at Luthersk Mission er utvetydigt imod at lovliggøre en folkekirkelig vielse af homoseksuelle.

Annonce
– Men det er op til den enkelte, om en lovliggørelse skal føre til en udmeldelse af folkekirken, siger Jens Ole Christensen.

Sognepræst i Løsning og Korning Sogne Henrik Højlund er formand for Evangelisk Luthersk Netværk, der har omkring 800 medlemmer. Han er ikke parat til at sløjfe sit medlemskab.

– Men jeg har taget beslutningen med rystende hænder, fordi jeg ikke ved, om det holder. Der er tale om en kirkesplittende uenighed, og måske vænner man sig til, at vielse af homofile blot er endnu et tema, som vi forskellige fløje bare kan være uenige om. Jeg kan virkelig godt forstå dem, som tager deres gode tøj og går. Men hvis jeg forlod folkekirken, ville jeg svigte min opgave som hyrde og overlade flokken til lejesvendene. Hvis lovforslaget vedtages, skal vi på den såkaldte kirkelige højrefløj gerne samlet protestere, så det ikke kan overses af hverken politikere eller medier, og markere, at der, hvor vi er præster, finder der under ingen omstændigheder vielse af homofile par sted, siger Henrik Højlund, som peger på, at Evangelisk Luthersk Netværk netop arbejder på at skabe et frirum i folkekirken – en slags Fristaden Christiania – hvor en anden teologi end den vedtagene kan trives.

Det kirkelige netværk Dansk Oase, som tæller 70 præster og et menighedsnetværk med cirka 25 tilknyttede menigheder, er stærkt kritiske over for homoseksuelle vielser, men ønsker ikke at bryde med folkekirken:

– Det er ikke kirkens opgave at fremme andre former for ægteskab end det bibelske ægteskab, og vi mener, at dette forslag er på kant med Guds intention med ægteskabet. Men vi har ikke drøftet en løsrivelse fra folkekirken som konsekvens, og jeg kan ikke forestille mig, at det vil ske, fortæller teologisk konsulent for Dansk Oase Morten Munch.

Anders Møberg, landsungdomssekretær i Indre Missions Ungdom med knap 3000 medlemmer, vil ikke lade sig smide ud af folkekirken.

– Vi er imod vielse af homoseksuelle, fordi vi mener, at homofilt partnerskab har Bibelen imod sig. Men vi er kirken, og derfor vil vi ikke uden videre lade os smide ud, fordi andre rykker sig fra sand klassisk kristendom. Det må være andres opgave at gå, hvis de ikke vil stå ved det kristne budskab, siger Anders Møberg.

Robert Bladt, generalsekretær i Kristeligt Forbund for Studerende, som har kontakt til 1500 studerende og udgiver et magasin med 5000 abonnenter, ser lovforslaget som en katastrofe for folkekirkens troværdighed:

– Det cementerer en forkert vejledning af mennesker, der søger Gud. Og det er frygteligt ærgerligt, at politikere blander sig i kirkens beslutninger. Men selvom vi ikke bakker op om homoseksuelle vielser, vil beslutningen ikke få betydning for KFS? arbejde. Vi arbejder på et folkekirkeligt grundlag, men vores opgave er først og fremmest at samle de studerende, der ønsker at gøre Jesus kendt, uanset om de er inden for eller uden for folkekirken.

Reidar Poulsen er landsungdomssekretær i Luthersk Missions Unge, LMU, der har knap 900 medlemmer:

– Vores grundholdning er, at det er mærkeligt at ville indføre vielse af homoseksuelle, når det ikke er noget, Gud kan velsigne. Det fremhæves mange steder i Bibelen som forkert, og derfor er det helt forkert, når nogle bilder folk ind, at det kan velsignes af Gud. Det hører ikke til i folkekirken. Men vi følger Luthersk Mission, og vil Luthersk Mission ikke drøfte muligheden for at løsrive sig fra folkekirken, vil vi heller ikke, siger han.

Sognepræst i Skjern Kirke og skribent i Tidehverv Claus Thomas Nielsen skal til marts holde foredrag på Vartov i København om sin modstand mod homoseksuelle vielser, men heller ikke han ønsker at melde sig ud af kirken, hvis Folketinget bestemmer, at det skal være sådan.

– Det er vidunderligt at være del af en kirke, hvor der stadig er overensstemmelse mellem folk og kirke. Hvis vi mister folkekirken, ender vi alle som sektpræster. Jeg ser det her ønske som et symptom på folkekirkens dødskamp, og min prognose af folkekirkens fremtid er væsentligt forringet. Men det får mig ikke til at melde mig ud af kirken, siger Claus Thomas Nielsen.

Indre Mission har også en lang tradition for medlemskab af folkekirken og har ikke på noget tidspunkt opfordret bevægelsens støtter til at ændre på det. Om den nye situation skulle give anledning til noget andet, kan næstformand i hovedbestyrelsen Metha Sørensen ikke sige; det vil i hvert fald kræve et bestyrelsesmøde siger hun.

Evangelisk Luthersk Missionsforening vil ikke opfordre sine medlemmer til at melde sig ud af folkekirken, hvis lovforslaget bliver til virkelighed, forudser landssekretær Paul Otto Kjøller, men han kan godt forestille sig personlige udmeldelser på længere sigt.

Foreningen af evangelisk-lutherske Valgmenigheder i Danmark har syv menigheder i et praktisk samarbejde, oplyser næstformand Kim Skuldbøl. Menighedernes medlemmer har indtil nu været medlemmer af folkekirken, og det er op til de enkelte menigheder at ændre på det.

kirke@kristeligt-dagblad.dk
Fortsættes på næste side »
Læs hele artiklen 1 | 2 | 3

FACEBOOK: Bliv ven med Kristeligt Dagblad

Hold mig opdateret

Trådet overblik  |  Fladt overblik

Den kirkelige højrefløj freder folkekirken

shansen4, publiceret d.23/02 19:52 (for 2 år siden)
Læs artiklen bag debatten her: Den kirkelige højrefløj freder folkekirken
"Der er tale om kirkesplittende uenighed.."skal Henrik Højlund have sagt, og han er i Evangelisk LUTHERSK Netværk. Det er da lidt interessant, da netop Luther var en kirkesplitter, som vi nu synes godt om. Splittelsen begyndte allerede, da Peter og Paulus ikke kunne enes, hvorfor de fik hvert deres arbejdsområde, men de holdt dog fast på hovedlinien. Splittelser har fulgt efter i alle år, så det er ikke nyt, og der er ikke grund til at være bange for den.

Der er nu heller ikke grund til at splitte folkekirken. Det skal bare lovgives, så alle lovlige samlivsformer skal bekræftes / registreres i offentlig regi på rådhusene så juraen er i orden.

Det skal ikke være trossamfundene, som godkender folks samliv. Det er de alt for enøjede til. Hvad de samførte mennesker så vil efterfølgende, må de selv om, lige som det må være op til trossamfundene at finde deres vej.

Jeg har det altid svært med folk, som sætter sig i Guds sted. Vi ved ikke så meget om Gud, og meget af det, som vi tror, vi ved, kan vi faktisk ikke forstå med vor menneskelige forstand.

Så alle dem, som sætter sig på Guds stol og fordømmer andre mennesker, skulle hellere tænke mere på sig selv, og lade være med at hetze og moppe andre mennesker. Hvis der er noget galt, skal Gud nok komme efter dem i sidste ende.

Når dette er blevet lov, kan vi tage "slagsmålet" om, hvad der skal gøres i folkekirken.
Søren Hansen
Del Link

Re: Den kirkelige højrefløj freder folkekirken

Karlo Brondbjerg, publiceret d.25/02 14:20 (for 2 år siden)
Læs artiklen bag debatten her: Den kirkelige højrefløj freder folkekirken
citat:
Vi ved ikke så meget om Gud, og meget af det, som vi tror, vi ved, kan vi faktisk ikke forstå med vor menneskelige forstand....
Søren Hansen



Synes du følgende er svært at forstå?
3. mosebog kap. 18:
v1 Herren talte til Moses og sagde....
v22 Du må ikke have samleje med en mand, som man har samleje med en kvinde. Det er en vederstyggelighed.


Personlig synes jeg at Herrens sprog er klar og letopfattelig.

Lad staten registrere et partnerskab.

Den dag der ligger et vielses ritual for homofile på alterbordet i min kirke, vil jeg søge fællesskab med Herren et andet sted.
Karlo Brondbjerg
Del Link

Re: Den kirkelige højrefløj freder folkekirken

shansen4, publiceret d.25/02 15:43 (for 2 år siden)
Læs artiklen bag debatten her: Den kirkelige højrefløj freder folkekirken
Kære Karlo Brondbjerg.
Der er kirkefolk, som er meget dygtige til at finde ord, ver og sætninger ud af Bibelen, som de synes tjener deres sag.
Jeg vil ikke indgå i en skriftstedskrig, men kan da konstatere, at adskillige steder i Bibelen kan vi finde fortællinger og beskrivelser, som vi slet ikke ville mene var kristelige. F.Eks. flerkoneri, men i DR-kirken fortalte Tine Lindhardt om flere tilfælde, hvor Gud benyttede sig af forhold, som vi med kristelige øjne, ikke ville bryde os om.

Jeg må sige, at der er noget, som vi måske ikke bryder os om, men som eksisterer som Guds skabelse, og derfor tror jeg ikke vi skal forkaste det.
Søren Hansen
Del Link

Re: Den kirkelige højrefløj freder folkekirken

Nederby Jessen, publiceret d.25/02 16:09 (for 2 år siden)
Læs artiklen bag debatten her: Den kirkelige højrefløj freder folkekirken
Jeg er meget enig med Karlo Brondbjerg i det seneste indlæg og forstår ikke Søren Hansen, når han skriver: "Der er kirkefolk, som er meget dygtige til at finde ord, vers og sætninger ud af Bibelen, som de synes tjener deres sag."

Sådan oplever jeg det ikke. Jeg oplever til gengæld, at der er mange kristne, der på grundlag af deres bibellæsning danner sig faste meninger.

Det er ikke sådan, at vi i Bibelen søger belæg for vore meninger, men Bibelen er langt hen ad vejen med til at skabe vore meninger. For mig er Bibelen fundamentet for liv og lære.

Bjarne Nederby Jessen
Del Link

Re: Den kirkelige højrefløj freder folkekirken

shansen4, publiceret d.25/02 20:01 (for 2 år siden)
Læs artiklen bag debatten her: Den kirkelige højrefløj freder folkekirken
Kære Bjarne.
Jeg tror, at vi har udvekslet så mange ord, så du vil vide, at Bibelen betyder meget for mig. Det er ikke det samme, som jeg vil godtage alt ord for ord, som jeg fornemmer at nogle vil; det kan man bare ikke, for der er især i GT så meget, som man som kristen ikke kan bruge til noget, andet end forvirring.

I øvrigt har du vist selv taget til genmæle om mange skriftsteder. Man kan sige, at der er tre måder at læse Bibelen.
1. Den kan forkastes som nogle gamle skrøner eller andet.
2. Den kan læses som Koranen, alle ord er fra Gud og sande. Intet kan diskuteres.
3. Man finder sine "faste meninger" ud fra det samlede indblik og inspiration, som man får, når man læser den.

Det er det sidste jeg gør. Jeg tror ud fra en helhedsvurdering, at Gud er god, oat at han har skabt sit univers ud fra godhed. Derfor er det skabte, som det nu er, hans værk - og godt. Det skal vi behandle godt og ikke forkaste, idet vi sætter os i Guds stol, og begynder at dømme. ( døm ikke , for at i ikke selv skal dømmes-efter hukommelsen og modvilligt).

Når man vælger at debatterer med skriftsteder, burde man så ikke stille evt. modsætninger op samtidig. Sådan gøres det ikke. Man finder, hvad man gerne vil bruge. Hvor meningen kommer fra? Ægget eller hønen!
Ærlig talt Bjarne, jeg tror i hvertfald, at du kan forstå mig, men måske er vi ikke enige.
Søren Hansen
Del Link

Re: Den kirkelige højrefløj freder folkekirken

Nederby Jessen, publiceret d.25/02 20:20 (for 2 år siden)
Læs artiklen bag debatten her: Den kirkelige højrefløj freder folkekirken
Jeg forstår dig godt, Søren og respekterer din indstilling og holdning, men vi er ikke enige.

Jeg er helt klar over, at Bibelen betyder meget for dig, især NT. Men GT slipper vi nu ikke uden om. Det er bogen, der peger hen på Jesu komme. GT fortæller os om skabelsen og syndefaldet og nødvendigheden af forsoning. GT fortæller os jødernes historie og arabernes oprindelse. GT bringer en række profetier om Jesus og om Israel. GT giver os de 10 bud som rettesnor og som viser os som syndere, der har brug for frelse.

GT er vigtig for mig, som forløber for NT.

Du siger, at du "finder dine "faste meninger" ud fra det samlede indblik og inspiration, som du får, når du læser Bibelen. Godt nok. Det gør jeg også, men jeg betragter Bibelens ord og tekster som Guds åbenbaring til os omkring liv og lære. Derfor tager jeg nok beretningerne mere bogstaveligt, end du gør.

Men jeg respekterer dig ikke mindre af den grund.

For mig er jul, påske og pinse det vigtigste sammen med frelsen i Jesus Kristus - og frelsesgrundlaget er vi enige om. Alt det andet hører vel egentlig til småtingsafdelingen uden at være uvæsentlige.

Normalt debatterer jeg ikke med skriftsteder, men det sker, at jeg før, for at understrege noget og for at understrege, at Bibelens ord er vigtige for mig for liv og lære. Hivs disse skriftsteder er rigtige og vigtige for mig, vil jeg ikke i en debat stille nogle modsætninger op. Hvorfor skulle jeg det?

Hjertelig hilsen
Bjarne
Del Link

Re: Den kirkelige højrefløj freder folkekirken

shansen4, publiceret d.25/02 21:02 (for 2 år siden)
Læs artiklen bag debatten her: Den kirkelige højrefløj freder folkekirken
Kære Bjarne.
Jeg tror godt vi, hvis vi vil bruge lidt tid på det, kan finde steder i Bibelen, hvor der kan være flere meninger om samme sag. Det var fordi du begrundede, at Bibelen dannede din / nogles mening og ikke at man fandt det, som passede dertil, at jeg kunne ønske en bredere vurdering.

Jeg har megen respekt for GT, men det er jo jødernes bog, og de vil jo påstå, at de kristne tilbagefortolker fra deres viden om Jesus, at det netop er Jesus, Bibelen fortæller om og forudsiger. Hvis jeg forstår GT rigtigt, er det netop det at leve efter regler og at overholde dem, som kunne føre til frelse. Jesus betyder intet for jødernes tro.

Den opfattelse af frelsen har vi lutherske kristne heldigvis ikke, men der sidder stadig en torn i kødet på mange.

Igen, jeg føler, at nogle sætter sig på den plads, som tilkommer Gud, hvorefter de fordømmer andre. Jeg kan ikke forstå, at man kan bruge Bibelens ord til fordømmelse af det skabte, når samme bog fortæller, at Gud var glad for sit skaberværk.
Gud elskede verden, at han gav sin søn... skulle vi så ikke elske mere end fordømme?
Søren Hansen
Del Link

Re: Den kirkelige højrefløj freder folkekirken

Nederby Jessen, publiceret d.25/02 21:58 (for 2 år siden)
Læs artiklen bag debatten her: Den kirkelige højrefløj freder folkekirken
Kære Søren!

Jeg forstår så godt, så godt, dit ærinde. Og vi er enige i, at vi ikke er sat til at fordømme andre mennesker.

Gud er kærlighed og vi har fået til opgave at elske vores næste som os selv - eller som pastor Thanning sagde på Zahles Seminarium: elske vores næste, som er sådan én, som vi selv er."

Vi skal ikke fordømme. Men der er vel ikke noget i vejen for at bedømme, vejlede og retlede? Er det måske ikke næstekærligt.

Jeg tror, det er en del af næstekærligheden at hjælpe mennesker til at få det bedst mulige liv og heri ligger for mig at se også at bedømme, vejlede og retlede - i kærlighed.

Bjarne Nederby Jessen
Del Link

Re: Den kirkelige højrefløj freder folkekirken

Karlo Brondbjerg, publiceret d.25/02 22:18 (for 2 år siden)
Læs artiklen bag debatten her: Den kirkelige højrefløj freder folkekirken
citat:
Kære Karlo Brondbjerg.
Der er kirkefolk, som er meget dygtige til at finde ord, ver og sætninger ud af Bibelen, som de synes tjener deres sag.
Jeg vil ikke indgå i en skriftstedskrig, men kan da konstatere, at adskillige steder i Bibelen kan vi finde fortællinger og beskrivelser, som vi slet ikke ville mene var kristelige. F.Eks. flerkoneri,....
Søren Hansen



OK - Ingen Bibelcitater. Ang. Flerkoneri, så var det heller ikke Guds oprindelig ønske. Israel "tvang" Gud til at få en konge samt flere koner.
Et træ skal kendes på sine frugter, og gang på gang ser vi at både konger og flerkoneriet bragte ulykker over land og familie. Jeg kender faktisk ikke et sted i Bibelen hvor de flere koner bliver en velsignelse for familien...

Men jeg fatter.... jeg fatter virkelig ikke at nogle kan mene at Herren -måske- vil velsigne homofili. Jeg tør virkelig ikke mene andet end at Gud taler klart imod den homofile tankegan.
Jeg tør virkelig ikke.
Karlo Brondbjerg
Del Link

Re: Den kirkelige højrefløj freder folkekirken

shansen4, publiceret d.25/02 23:03 (for 2 år siden)
Læs artiklen bag debatten her: Den kirkelige højrefløj freder folkekirken
Kære Bjarne.
Selvfølgelig skal vi lære fra os / undervise osv, så vi kommer til at kende til kristendommen. den i KD omtalte minikonfirmationsundervisning er højst nødvendig.

Når vi er kristne, skyldes det vel ikke i almindelighed, at kristentroen dumper ned til os, som regnen. Det er vel mest sandsynligt, at det er miljøet / kulturen, som danner vor opfattelse, og ikke arven. Her er noget vi selv har indflydelse på.

Når det drejer sig om homoseksualitet - så langt,som jeg har forstået - er det noget medfødt, måske genetisk, men ikke noget, man selv bestemmer at være. Miljøet betyder selvfølgeligt, som for alle andre, meget for ens liv.

Hvis man tror, at ens seksualitet helt er noget, som man selv bestemmer, så kan jeg da godt forstå, at nogle kan mene, at det ikke er en rigtig måde at leve livet på. Det er heller ikke rigtigt, at de omtalte katolske præster mv har misbrugt andre mennesker. Jeg er i øvrigt sikker på, at nogle har det meget let med seksualiteten, andre har mange problemer. Altså medfødt stærk drift, som nogle har svært ved at styre. Også et skaberværk. Man kan undres over de kristnes afstandtagen til det seksuelle liv, al den stund at det var Guds ordre, at man skulle gøren menneskeskaren mangfoldig. Det gøres jo seksuelt, hvis det ikke lykkes med ens kone, kan man da bruge ens slave.

Jeg vil dog gerne her tage afstand til den nogle steder helt vilde og løsrevne seksuelle udskejelse. Det er bare ikke den slags, som er på tale.
Del Link
Mere:   1 | 2 | 3 | 4 | 5   Næste


flexblock

Få nyhederne i din indbakke

flexblock
splitblock
flexblock
Mener du, at uligheden vokser i det danske sundhedssystem?
 
flexblock
flexblock
splitblock
flexblock


flexblock

Nyhedsbrev

flexblock
flexblock