Prøv Kristeligt Dagblad gratis i 4 uger


- Allan Sørensen, mellemøst-korrespondent 
Allan Sørensen
Send artiklen Folkekirken melder sig ud af kønskampen til din ven.
Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

Folkekirken melder sig ud af kønskampen

Emneord for denne artikel

folkekirken | biskop | ligestilling | diskussion | kvindelige | prst
flexblock
5 debatindlæg Hold mig opdateret

Diskussioner om ligestilling i folkekirken er ikke længere aktuelle, siger biskop og flere kvindelige præster

Kønskampen er et overstået kapitel i den danske folkekirke. Det er meldingen fra en bred vifte af præster og ledere i kirken på 100-årsdagen for kvindernes internationale kampdag.

Sognepræst og forfatter Lisbet Kjær Müller, som netop på kvindernes kampdag udgiver et værk om kvindeskikkelsen Maria Magdalene fra Bibelen, er ikke i tvivl:
– Jeg tror, at kønskampen er et overstået kapitel. Nu skal kirken i stedet blive bedre til at fokusere på fællesskabet, siger hun.

LÆS OGSÅ:Det handler om kvinderne, ikke om kampen

At kønskampen er slut understreges også af et arrangement i Møllevangskirken i Århus i aften. Sognepræst Hanne Jul Jakobsen er her vært ved en kvindegudstjeneste i anledning af kampdagen, men hun fortæller, at der ikke er feministiske brandtaler på programmet.
– I et vist omfang synes jeg også, kvindekampen er passé, og jeg er ikke feminist, siger hun og tilføjer:
– Jeg synes, det er problematisk, at der ikke er flere kvindelige ledere i folkekirken, og det ville være godt med flere kvindelige provster og biskopper. Men jeg synes ikke, at den diskussion om ligestilling hører hjemme til en gudstjeneste i kirken.

Annonce
LÆS OGSÅ:En stærk kvinde i kristendommen

Forfatter og tidligere sognepræst i Holmens kirke, Lisbeth Smedegaard Andersen, er enig:
– Hvis kvinderne selv vil have stillinger i kirkens ledelse, tror jeg bestemt også, de har chancen for at få dem. Der mangler ikke tiltag fra kirkens side, siger hun og suppleres af tidligere medlem af Kirkeministeriets Salmebogskommission, journalist Birgit Meister:
– Jeg er der, hvor jeg ikke synes, det er kirkens ansvar med ligestilling, dens primære opgave er at prædike evangeliet, konstaterer hun.
Annie Egede, som er underviser og konsulent i kirkelige sammenhænge, synes det er i orden, at folkekirken ikke blander sig mere i kvindekampen.
– Man burde gøre meget mere i det danske samfund, men det er ikke specielt kirkerne, der skal tage fat, siger hun.
Selvom kun knap en fjerdel af landets provstestillinger er besat af kvinder, ser formanden for Danmarks provsteforening, Paw Kingo Andersen, ikke kampen for ligestilling i folkekirken som et presserende problem:
– Generelt set går det godt med ligestillingen i kirken, fordi tæt på halvdelen af præsterne er kvinder. Jeg har aldrig hørt om nogen, der vil udelukke kvinder fra provsteembedet. Mig bekendt er der ikke mange kvindelige ansøgere til provstestillingerne. I sidste ende falder det tilbage på dem, der skal søge, siger han.
Formand for præsteforeningen Per Bucholdt Andreasen er enig i, at kirken ikke skal lave nye tiltag for at få en ligelig fordeling af kønnene i kirkens topledelse:
– Der er stort set balance mellem mandlige og kvindelige præster nu. Med hensyn til antallet af kvindelige provster og biskopper tror jeg, at det bliver en naturlig udvikling, den er der jo allerede.
Ej heller formanden for bispeforeningen, Kresten Drejergaard, savner fokus på ligestilling i folkekirken:
– Jeg kan for eksempel huske diskussionen om, hvorvidt der måtte komme kvindelige præster. Det er der jo ikke en diskussion om nu, og man kan slet ikke forestille sig folkekirken uden kvindelige præster, siger han.
kirke@kristeligt-dagblad.dk
Fortsættes på næste side »
Læs hele artiklen 1 | 2

FACEBOOK: Bliv ven med Kristeligt Dagblad

Hold mig opdateret

Trådet overblik  |  Fladt overblik

Folkekirken melder sig ud af kønskampen

Evas, publiceret d.08/03 11:02 (for 2 år siden)
Læs artiklen bag debatten her: Folkekirken melder sig ud af kønskampen
Hvor har Birgit Meister dog ret.
Folkekirken har kun en opgave - at forkynde evangeliet - den gode nyhed om Guds rige.
De er så optaget af alt andet - blander sig i anliggender som Jesus sagde ikke vedkom Forkyndere af Riget.
Derfor går det også ud over budskabet på en sådan måde at de var blevet afskediget hvis det var et firma der f.eks. solgte en vare - som de skulle repråsentere - men udtalte sig om en anden konkurrentets. Hele verden ligger i"Den ondes vold" Ham har jeg ikke del i sagde Jesus - "Mit Rige er ikke af denne verden, fortsatte han - det burde de forstå . Lad os få
den rene tilbedelse af vor Skaber - men med deres indstilling til Bibelen og dermed Guds normer - viser at det er lønnen og kun den de arbejder for.
Del Link

Re: Folkekirken melder sig ud af kønskampen

Claus2000, publiceret d.08/03 16:02 (for 2 år siden)
Læs artiklen bag debatten her: Folkekirken melder sig ud af kønskampen
@Eva
Jeg er enig i, at kirken skal koncentrere sig om sin opgave nemlig at forkynde evangeliet.
Angående kvindekamp, er det meget fornuftigt, at Folkekirken melder pas. Alt andet ville være latterligt. I min lokale kirke har vi en kvindelig præst, kordegnen er kvinde, graveren er kvinde, organisten er kvinde, hele menighedsrådet er kvinder undt. en enkelt mand. I øvrigt er provsten også kvinde. Og den forhenværende præst var også en kvinde.
Folkekirken (ligesom folkeskolen) må udgøre et eminent grundlag for et studie af hvor godt eller skidt kvinders bidrag til arbejdsmiljøet er. Men man hører det aldrig nævnt i medierne, i debatter og udsendelser om den såkaldt manglende ligestilling. Kvindernes indsats i forretningslivet roses kritikløst til skyerne; men jeg er ikke sikker på, at det altid er en ubetinget fordel, thi der er nu en gang forskel på mænd og kvinder, og en arbejdsplads domineret af kvinder er anderledes end et domineret af mænd.
Jeg selv foretrækker alt andet lige en mandlig præst.
Del Link

Re: Folkekirken melder sig ud af kønskampen

Juma Kruse, publiceret d.08/03 17:00 (for 2 år siden)
Læs artiklen bag debatten her: Folkekirken melder sig ud af kønskampen
"Jeg selv foretrækker alt andet lige en mandlig præst."

Hvorfor i alverden dog det???????+
Del Link

Re: Folkekirken melder sig ud af kønskampen

Claus2000, publiceret d.09/03 01:12 (for 2 år siden)
Læs artiklen bag debatten her: Folkekirken melder sig ud af kønskampen
@Juma Kruse
Nu skrev jeg "alt andet lige". Om man foretrækker en mandlig eller kvindelig præst er vel en smags sag. Selvfølgelig foretrækker jeg da en god kvindelig præst fremfor en elendig mandlig præst.

Een grund er måske, at kvinder ofte har tendens til at væve, mens mænd er mere kontante og ligefremme. Hvilket jeg foretrækker.
Men jeg ved, at jeg nok vil få tæsk for den sætning. Især da det vidst lige har været kvindedag (jeg troede nok at det var mandag).
Del Link

Re: Folkekirken melder sig ud af kønskampen

Juma Kruse, publiceret d.09/03 08:04 (for 2 år siden)
Læs artiklen bag debatten her: Folkekirken melder sig ud af kønskampen
"Een grund er måske, at kvinder ofte har tendens til at væve, mens mænd er mere kontante og ligefremme. Hvilket jeg foretrækker."

Jeg studsede fordi, at min egen yndlingspræst er en kvinde.

Sommetider har jeg tænkt, hvilken tragedie det ville have været, hvis hun havde været forment adgang til prædikestolen, blot fordi hun var kvinde.

Efter min mening er det udtryk for miskendelse af dåben, at nægte kvinder adgang til prædikestolen (men jeg ved, at det ikke var det du tænkte på).
Del Link

flexblock

Få nyhederne i din indbakke

flexblock
splitblock
flexblock
flexblock
splitblock
Mener du, at uligheden vokser i det danske sundhedssystem?
 
flexblock
flexblock
splitblock
flexblock


flexblock

Nyhedsbrev

flexblock
flexblock