Prøv Kristeligt Dagblad gratis i 4 uger


Send artiklen DR foretog live-vielse af homoseksuelle til din ven.
Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

DR foretog live-vielse af homoseksuelle

Sognepræst Henning Nielsen foretog en vielse af et homoseksuelt par, direkte transmitteret i DR-programmet Debatten. Foto fra dr.dk

-

59 debatindlæg Hold mig opdateret

I DR-programmet Debatten foretog præst Henning Nielsen en vielse af lesbisk par. Handlingen udløste voldsom debat

Danmarks Radios studie 6 var rammen om en direkte live-transmission af en homoseksuel vielse torsdag aften.

I programmet Debatten var sognepræst Henning Nielsen inviteret for at foretage en vielse af det lesbiske par Iben og Pernille Wiene Rathje, sendt direkte ud til tv-seerne. Vielsesritualet var en oversættelse af det svenske ritual, der blev indført i nabolandets kirke sidste år og som Henning Nielsen gerne så indført i den danske folkekirke.

- Jeg vil gå som langt som til at sige, at jeg vil klappe i mine små hænder den dag, jeg kan vie et homoseksuelt par i en af mine kirker, lød det fra Henning Nielsen.

Også for det lesbiske par, der i forvejen er i registreret partnerskab, var signalværdien i vielsen vigtig, forklarede Iben Wiene Rathje.

Annonce
- Man føler sig med i samfundet og velkommen, også i kirken, og man bliver accepteret på lige fod med andre, sagde Iben Wiene Rathje.

LÆS OGSÅ:Biskopper har kun få forbehold for registrering i kirken

Det specielle indslag førte straks til skarpe reaktioner fra programmets deltager, deriblandt frimenighedspræst Hakon Christensen.

- Bibelen har ingen velsignelse at give til dem, der lever i det, som Bibelen kalder synd, lød det fra Hakon Christensen ifølge DR.
- Denne her debat handler om en dyb, dyb åndelig krise, langt langt inde i vores kirke. Hvem er det egentlig, der er kirkens herre? Er der en autoritet uden for os selv?, spurgte Hakon Christensen.

LÆS OGSÅ:Fingrene væk fra kirken

Også Claus Thomas Nielsen, sognepræst i Skjern, markerede sin modstand mod homoseksuelle vielser, som han betegnede som et udtryk for, at vi er "beruset af rettigheder".

I programmet deltog også Viborg-biskop Karsten Nissen og Kjeld Holm, biskop over Aarhus Stift. De to biskopper er uenige om kirkens rolle i forhold til homoseksuelle vielser, hvor Karsten Nissen blandt andet understregede, at han respekterer den kærlighed, der findes mellem et homoseksuelt par, men at ægteskabet religiøst og historisk er defineret som et forhold mellem mand og kvinde.

- Forskellen er, at ægteskabet i bibelsk forstand og kulturel-historisk forstand er mellem mand og kvinde...et folketing kan ikke gøre et registreret partnerskab til noget, det ikke er, lød det fra Karsten Nissen med direkte henvisning til det stigende politiske ønske om homoseksuelle vielser.

Helt anderledes så Århus-biskop Kjeld Holm på sagen.

- Registreret partnerskab lyder som noget, man køber i en edb-forretning. Jeg kan godt forstå, at bøsser og lesbiske ikke bryder sig om det. Et ægteskab har netop hele historien bag sig, det udtrykker etik og det udtrykker kærlighed, lød det fra Kjeld Holm, der samtidig understregede, at ægteskabet som begreb også kan ændre betydning.

- Historien har taget nogle gevaldige sving. Kultur er noget, vi besinder os på og af og til gør op med. Et ord kan også få en ny kulturel betydning og et ægteskab er derfor ikke noget, vi behøver at begrænse til det heteroseksuelle forhold, sagde Kjeld Holm og understregede, at han som kristen ikke ser de bibelske tekster som en facitliste.

- At være kristen er ikke at tro på bibelen, det er at tro på Kristus. Kristendommen er ikke en religion, der er hængt op på en bog, det er en religion, der er hængt op på et menneske, der åbenbarede sig som Guds søn for 2000 år siden, lød det fra Kjeld Holm.

De to biskopper var dog enige om, at spørgsmålet om homoseksuelle vielser skal afgøres af kirken, ikke af politikerne, hvilket blev modsagt af den radikale Lone Dybkjær.

- Hvis ikke vi havde fremsat alle vores lovforslag, var der jo ikke sket en bønne. Det er jo sandheden. Om ikke andet så har vi provokeret nogle af de tilstedeværende til at tage stilling, sagde hun i Debatten på DR2.
Fortsættes på næste side »
Læs hele artiklen 1 | 2

FACEBOOK: Bliv ven med Kristeligt Dagblad

Hold mig opdateret

Trådet overblik  |  Fladt overblik

DR foretog live-vielse af homoseksuelle

Nederby Jessen, publiceret d.12/03 10:50 (for 2 år siden)
Læs artiklen bag debatten her: DR foretog live-vielse af homoseksuelle
Denne debat vil ingen ende tage - og den slutter næppe før, det lykkes at få presset homoseksuelles muligheder for vielse i kirken igennem - til gengæld vil det med meget stor sandsynlighed splitte kirken og føre til en række valgmenigheder og lutherske frimenigheder.

Jeg synes, at det var en grov provokation at gennemføre en vielse af et lesbisk par for åben skærm som en del af debatten og jeg kan godt forstå, at indslaget førte til skarpe reaktioner fra flere af programmets deltagere.

Jeg er meget enig med Hakon Christensen, når han siger: "Denne her debat handler om en dyb, dyb åndelig krise, langt langt inde i vores kirke. Hvem er det egentlig, der er kirkens herre? Er der en autoritet uden for os selv?"

Og så glæder jeg mig over at biskopperne Holm og Nissen er enige om, at det er kirken og ikke folketingspolitikkerne,d er skal tage beslutning i denne sag.


Bjarne Nederby Jessen
MF-kandidat for Kristendemokraterne
http://www.kd.dk/nederby
Del Link

Re: DR foretog live-vielse af homoseksuelle

Borgeren, publiceret d.12/03 11:30 (for 2 år siden)
Læs artiklen bag debatten her: DR foretog live-vielse af homoseksuelle
jeg synes den mest pinlige i debatten var Lone Dybkjær. Hun viste tydeligt, at hun ikke forstår sondringen mellem politik og religion. Staten i Dk administerer kirken, men det betyder ikke, at staten (Folketinget) skal bestemme, hvorledes biblen skal fortolkes inden for det bekendelsesgrundlag som Folkekirken bygger på. Dette har den radikale åndsamøbe åbenbart ikke forstået, og hendes higen efter medieopmærksomhed gør tilsyneladende, at hun med glæder udstiller det i den bedste sendetid.

Kjeld Holm klarede det heller ikke for godt. Jeg synes han optrådte ubehøvlet over for sognepræsten fra Skjern.

Jeg synes faktisk, at det var præsten fra Skjern, den homoseksuelle præst fra Nørrebro og karsten Nissen, der klarede sig bedst.

Imodsætning til Bjarne var jeg ej heller begejstret for Hakon Christensen.
Del Link

Re: DR foretog live-vielse af homoseksuelle

1967, publiceret d.12/03 13:38 (for 2 år siden)
Læs artiklen bag debatten her: DR foretog live-vielse af homoseksuelle
Hej Bjarne

Jeg så udsendelsen Debatten på DR2, 11.03.10, og er helt enige i det var en grov provokation at igennemføre vielse af et lesbiske par i TV. LBL har igennem årerene arbejdet efter salamimetoden, som homopræsten Ivan Larsen tydelige sagde i udsendelse, hvis man ikke i denne omgang får sin vilje vedrørende homovielse i Folkekirken, så forsætter man bare kampen i næsten 10-20 år indtil tidsånden er moden til det. Hakon Christensen udtaltelse, som du henviser til er jeg helt enige med i, samt til Folkekirken for lang tid siden burde have haft en kirkeforfatning. Personlige ser jeg ingen grund til at indgår kompromi med biskop Kjeld Holm, homopræst Ivan Larsen samt LBL. Beslutning om indførelse af homovielse i Folkekirken er snart en realietet vil fører til splittelse i Folkekirken og til nye valgmenigheder, samt lutherske frimenigheder er forståelige. Det vil også øge presset på andre kristne trossamfund udenfor Folkekirken.


Kim Thomassen
Del Link

Var DR´s live-vielse af homoseksuelle kriminel ?

Hermafrodit, publiceret d.12/03 13:50 (for 2 år siden)
Læs artiklen bag debatten her: DR foretog live-vielse af homoseksuelle
§ 67. Borgerne har ret til at forene sig i samfund for at dyrke Gud på den måde, der stemmer med deres overbevisning, dog at intet læres eller foretages, som strider mod sædeligheden eller den offentlige orden.

Jeg vil bestemt mene at den slags strider mod sædeligheden,
Del Link

Re: DR foretog live-vielse af homoseksuelle

Juma Kruse, publiceret d.12/03 14:00 (for 2 år siden)
Læs artiklen bag debatten her: DR foretog live-vielse af homoseksuelle
"Jeg synes, at det var en grov provokation at gennemføre en vielse af et lesbisk par for åben skærm som en del af debatten og jeg kan godt forstå, at indslaget førte til skarpe reaktioner fra flere af programmets deltagere. "

Hold da helt op, hvor er vi uenige....

Jeg synes det var helt fantastisk gået af Clemens, at han turde vise på tv, hvad det er, vi taler om. Men jeg må indrømme, jeg havde ikke i min vildeste fantasi forestillet mig, at det ville kunne provokere så mange, at et par der elsker hinanden, siger ja foran en præst.
Clemens har fået en endnu større stjerne hos mig, end han havde i forvejen.

Og Kjeld Holm har sådan set ret - netop derfor skal folketinget ikke blokere for muligheden.
Del Link

Re: Var DR´s live-vielse af homoseksuelle kriminel ?

Juma Kruse, publiceret d.12/03 14:07 (for 2 år siden)
Læs artiklen bag debatten her: DR foretog live-vielse af homoseksuelle
" strider mod sædeligheden, "

Det må du meget gerne uddybe.

Hvordan i himlens navn kan det være usædeligt at to mennesker, der elsker hinanden, siger ja foran en præst?
Del Link

Re: Var DR´s live-vielse af homoseksuelle kriminel ?

Astor, publiceret d.12/03 14:12 (for 2 år siden)
Læs artiklen bag debatten her: DR foretog live-vielse af homoseksuelle
"Jeg vil bestemt mene at den slags strider mod sædelighigheden"

Hver eneste aften kan man på fjernsyn i diverse film se folk blive slået ihjel på de mest bestialske måder, uden at nogen siger et pip. Her ser vi to voksne mennesker sige ja til hinanden, og det "strider mod sædeligheden"..!!! Latterlig --- Get a life....
Del Link

Re: Var DR´s live-vielse af homoseksuelle kriminel ?

Juma Kruse, publiceret d.12/03 14:14 (for 2 år siden)
Læs artiklen bag debatten her: DR foretog live-vielse af homoseksuelle
"Hver eneste aften kan man på fjernsyn i diverse film se folk blive slået ihjel på de mest bestialske måder, uden at nogen siger et pip. Her ser vi to voksne mennesker sige ja til hinanden, og det "strider mod sædeligheden"..!!! Latterlig --- Get a life.... "

Tak fordi, du satte tingene lidt i perspektiv
Del Link

Re: Var DR´s live-vielse af homoseksuelle kriminel ?

Hermafrodit, publiceret d.12/03 14:37 (for 2 år siden)
Læs artiklen bag debatten her: DR foretog live-vielse af homoseksuelle
Et ægteskab uden sæd er der ingen velsignet kærlighed i, det er ufrugtbart...
Del Link

Re: Var DR´s live-vielse af homoseksuelle kriminel ?

Juma Kruse, publiceret d.12/03 14:42 (for 2 år siden)
Læs artiklen bag debatten her: DR foretog live-vielse af homoseksuelle
"det er ufrugtbart... "

Nu må du altså........


Kristendommen er altså ikke nogen frugtbarhedsreligion.

Og det er som om, at alle glemmer, at ægteskabet slet ikke er noget sakramente i lutherdommen.
Del Link
Mere:   1 | 2 | 3 | 4 | 5 | 6   Næste


flexblock

Få nyhederne i din indbakke

flexblock
splitblock
flexblock
flexblock
splitblock
Mener du, at uligheden vokser i det danske sundhedssystem?
 
flexblock
flexblock
splitblock
flexblock


flexblock

Nyhedsbrev

flexblock
flexblock