Prøv Kristeligt Dagblad gratis i 4 uger


- Allan Sørensen, mellemøst-korrespondent 
Allan Sørensen
Send artiklen Vold mod virkeligheden. Ægteskabet er alt andet end kønsneutralt til din ven.
Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

Vold mod virkeligheden. Ægteskabet er alt andet end kønsneutralt

DET HAR slået mig, hvorledes denne problematik er svarende til debatten om ægteskab mellem homoseksuelle. For hvad er et ægteskab? Det er den forpligtende forbindelse mellem mand og kvinde, som er familieskabende. En mand og en kvinde kan få børn sammen.

- Colourbox.

Emneord for denne artikel

ægteskab | kvinde | mand | Krarup | folkeparti
flexblock
14 debatindlæg Hold mig opdateret

Et kønsneutralt ægteskab. En verden af kunstighed og usandhed. Nej, et ægteskab er ikke kønsneutralt, men består af mand og kvinde, skriver dagens debattør Søren Krarup fra Dansk Folkeparti

Jeg har snart i ni år været indfødsretsordfører for Dansk Folkeparti. Og i disse år har et stadigt debatemne, som er blevet rejst igen og igen, været det, der kaldes dobbelt statsborgerskab.

Hvorfor må vi kun have lov at have ét statsborgerskab? Hvorfor ikke to? Eller for den sags skyld tre eller fire? Når moderne mennesker nu flytter meget og bosætter sig snart her, snart der, hvorfor skal de så indsnævres af, at de kun har ét statsborgerskab? Det er jo festligere og mere åbent og fordomsfrit at være både dansk og fransk. Eller både dansk og fransk og amerikansk. Hvorfor være så gammeldags og fordomsfuld, at man kun er dansk?

Er der andet svar end det enkle: at det er du nu engang? Det handler om et menneskes identitet. Det handler om, at jeg er den, jeg er, og dette må jeg vedkende mig.

Virkeligheden består i, at et menneske har én identitet eller én nationalitet, og denne virkelighed udtrykkes i statsborgerskabet. Så enkelt er det. Med denne enkle henvisning til den menneskelige virkelighed eller eksistens har vi afvist de stadige krav om dobbelt statsborgerskab. Men vi har tidsånden eller moderniteten imod os. Det kan ingen være i tvivl om. Hvorfor ikke være flere forskellige på samme tid? Hvorfor denne kedelige, gamle virkelighed, der bare består i, at jeg er mig? Eller er det ikke "diskriminerende", at jeg kun må være mig? Er det ikke "diskrimination", når vi fastholder indfødsretten? Er virkeligheden ikke intolerant?

Annonce
DET HAR slået mig, hvorledes denne problematik er svarende til debatten om ægteskab mellem homoseksuelle. For hvad er et ægteskab? Det er den forpligtende forbindelse mellem mand og kvinde, som er familieskabende. En mand og en kvinde kan få børn sammen.

Denne forpligtende og familieskabende forbindelse mellem mand og kvinde kalder vi altså for et ægteskab, og andet har ikke dette navn og rummer ikke denne virkelighed.

Sådan har det været, siden den jødisk-kristne virkelighedsforståelse skrev teksten og gjorde op med pæderasti og slaveri og fastsatte ægteskabet som bestående af mand og kone, og således er dansk og vestlig kultur fastlagt.

Men det er jo indsnævrende og diskriminerende og intolerant, ikke sandt? Hvis nu to af samme køn elsker hinanden, hvorfor må de så ikke indgå ægteskab? Hvorfor kan vi ikke have homo-ægteskaber? Bryder kærligheden ikke alle grænser?

Nej, ikke den virkeligheds grænser, der siger, at ægteskabet er mellem mand og kvinde. Homoseksuelle kan indrette sig med hinanden, som de vil. Vi har indført det, der kaldes registreret partnerskab, som betyder, at homoseksuelle får deres forhold ordnet og betrygget. To af samme køn kan leve med hinanden, som de vil, og ingen skal forfølge dem.

MEN DEN VIRKELIGHED, der hedder et ægteskab, kan de ikke indgå i – lige så lidt som vi har dobbelt statsborgerskab. Det er skaberi, når de vil lege ægteskab. Det er foragt for vores virkelighed. Og dermed er det foragt for dansk og vestlig kultur. Der ligger i dette stormløb mod ægteskabet et mere eller mindre bevidst angreb på landets og folkets basis og grundlag, og således er det i sidste instans endnu et udslag af det selvhad, der er så karakteristisk for dansk og europæisk offentlighed i dag. Hadet til den kultur, der i 1000 år har båret folkets liv. Hadet til den virkelighed, der har skabt Danmark og Vesteuropa. Trangen til at dyrke alt, hvad der er anderledes og fremmed, og således en trang til at nedbryde og ødelægge os selv.

Dette er i mine øjne sagens kerne. Blot et ord som "kønsneutralt", der går igen og igen i propagandaen for homoseksuelt ægteskab.

Det skriger til himlen af skaberi og uvirkelighed. Et kønsneutralt ægteskab. En verden af kunstighed og usandhed. Nej, et ægteskab er ikke kønsneutralt, men består af mand og kvinde, og ægteskabet har været afgørende og grundlæggende for den virkelighed, der er vores. Ligesom indfødsretten er det.

Søren Krarup er medlem af Folketinget for Dansk Folkeparti
Fortsættes på næste side »
Læs hele artiklen 1 | 2

FACEBOOK: Bliv ven med Kristeligt Dagblad

Hold mig opdateret

Trådet overblik  |  Fladt overblik

Vold mod virkeligheden. Ægteskabet er alt andet end kønsneutralt

Nederby Jessen, publiceret d.16/03 09:48 (for 2 år siden)
Læs artiklen bag debatten her: Vold mod virkeligheden. Ægteskabet er alt andet end kønsneutralt
I dag må jeg erklære mig enig med Søren Krarup. Jeg tror det er første gang nogen sinde, at jeg har gjort det offentligt, men i denne sag ER jeg enig, når Søren Krarup siger, at et kønsneutralt ægteskab ikke findes og at der er at gøre vold mod virkeligheden, når man forsøger at tale om kønsneutrale ægteskaber. Et ægteskab er ikke kønsneutralt, men består af mand og kvinde.

Bjarne Nederby Jessen
MF-kandidat for Kristendemokraterne
http://www.kd.dk/nederby
Del Link

Re: Vold mod virkeligheden. Ægteskabet er alt andet end kønsneutralt

Juma Kruse, publiceret d.16/03 09:58 (for 2 år siden)
Læs artiklen bag debatten her: Vold mod virkeligheden. Ægteskabet er alt andet end kønsneutralt
"Et ægteskab er ikke kønsneutralt, men består af mand og kvinde."

Selvfølgelig er et ægteskab ikke kønsneutralt - det er noget værre vås.

Begge parter i et ægteskab har et køn - enten han eller hunkøn.
Del Link

Re: Vold mod virkeligheden. Ægteskabet er alt andet end kønsneutralt

Hermafrodit, publiceret d.16/03 15:02 (for 2 år siden)
Læs artiklen bag debatten her: Vold mod virkeligheden. Ægteskabet er alt andet end kønsneutralt
Jeg er også helt enig med Krarup her.

Kærligheden (Mand) kan ikke bryde ud af sit ægteskab med Sandheden(Kvinden), det ville koste dem begge to LIVET....
Del Link

Re: Vold mod virkeligheden. Ægteskabet er alt andet end kønsneutralt

lisbet foss, publiceret d.16/03 17:22 (for 2 år siden)
Læs artiklen bag debatten her: Vold mod virkeligheden. Ægteskabet er alt andet end kønsneutralt
Det er underligt så ofte at høre ordene om at "Gud skabte dem som mand og kvinde" blive anført isoleret, eftersom der hører et "bliv frugtbare og mangfoldige" med - hvilket er en udmærket definition på ægteskabet.
Det drejer sig ikke kun om at to vil være ét. Men også om ikke at ville forblive i tosomheden. Men lade forholdet få følger. Hvilket er de flestes intention når de gifter sig.
Risikobetonet adfærd, faktisk.
Her behøver man opbakning og alle gode bønner.
(Det er noget vrøvl at man velsigner et brudepar. Nej man beder for det. Velsignelsen rækkes til alle.)
www.lisbet foss 24.dk
Del Link

Re: Vold mod virkeligheden. Ægteskabet er alt andet end kønsneutralt

Hermafrodit, publiceret d.16/03 18:39 (for 2 år siden)
Læs artiklen bag debatten her: Vold mod virkeligheden. Ægteskabet er alt andet end kønsneutralt
Davids Stjernen er et billede af det velsignede ægteskab :

To Trekanter viklet ind i hinanden, en Mand(Kærlighed) og en Kvinde(Sandhed) der er ét kød, en udelt tofoldig treenighed, en Far(Vilje), Gom(Følelse) og Søn(Tanke) samt en Mor(Legeme), Brud(Sjæl) og Datter(Ånd).

Det er en hel familie.

"Det drejer sig ikke kun om at to vil være ét. Men også om ikke at ville forblive i tosomheden."
Del Link

Re: Vold mod virkeligheden. Ægteskabet er alt andet end kønsneutralt

Peer Aagaard, publiceret d.17/03 02:33 (for 2 år siden)
Læs artiklen bag debatten her: Vold mod virkeligheden. Ægteskabet er alt andet end kønsneutralt
Jeg håber, at LGBT-foreningen anlægger injurie-sag mod Søren Krarup efter dette. Som homoseksuel kan man kun føle sig dybt krænket over disse anklager for "stormløb" mod hans heteroseksuelle ægteskab og alle de andre ting, vi her bliver skudt i skoene.

Krarup lider af forfølgelsesvanvid, og det skal åbenbart gå ud over enhver minoritet i dette land. At han bakkes op af Kristen"demokraterne" som dermed udstiller sidstedelen af deres eget partinavn som rent hykleri, gør ikke sagen bedre.

Det er Krarup der "løber stormløb". Han har faktisk ikke bestilt andet de sidste 40 år - en hadets budbringer, forklædt som Guds tjener. Føj!
Del Link

Re: Vold mod virkeligheden. Ægteskabet er alt andet end køns

Christina, publiceret d.18/03 01:35 (for 2 år siden)
Læs artiklen bag debatten her: Vold mod virkeligheden. Ægteskabet er alt andet end kønsneutralt
citat:
Davids Stjernen er et billede af det velsignede ægteskab :

To Trekanter viklet ind i hinanden, en Mand(Kærlighed) og en Kvinde(Sandhed) der er ét kød, en udelt tofoldig treenighed, en Far(Vilje), Gom(Følelse) og Søn(Tanke) samt en Mor(Legeme), Brud(Sjæl) og Datter(Ånd).

Det er en hel familie.

"Det drejer sig ikke kun om at to vil være ét. Men også om ikke at ville forblive i tosomheden."



Davids stjerne er et hexagram. Davids skjold. Solomons segl. Menneskets placering mellem himmel og jord. Ild og vand. Hverken i historisk, mystisk eller kristen sammenhæng har det nogensinde været et billede på ægteskabet, eller for den sags skyld treenigheden.
Del Link

Re: Vold mod virkeligheden. Ægteskabet er alt andet end kønsneutralt

Ketil, publiceret d.18/03 13:06 (for 2 år siden)
Læs artiklen bag debatten her: Vold mod virkeligheden. Ægteskabet er alt andet end kønsneutralt
Den interne teologiske splittelse i Folkekirken er dybest set lige så uinteressant som to landsbytosser, der sidder og diskuterer om det nu giver mest uheld at gå under en stige eller træde på striberne i fortovet.

Det væsentlige her er, at Folketinget har vedtaget en lov hvis hensigt og effekt er at diskriminere en bestemt befolkningsgruppe og fratage dem væsentlige borgerrettigheder.

Det er et demokratisk dilemma, ikke et teologisk, og Folkekirken er kun indblandet i kraft af sine helt særlige privilegier som statskirke.

Folkekirken er en offentlig institution, på lige fod med alle andre, hvis drift er betalt af det offentlige og hvis ansatte er offentlige embedsmænd.
Ergo må den også yde en ensartet service til landets borgere.

Hvis der er elementer i Folkekirken, der har et problem med at alle borgere skal være lige for loven, så ville det rigtige være at vælge en fritstillet trosretning, eller at arbejde aktivt og effektivt for en løsrivelse fra staten, ikke at prøve at modarbejde demokratiet og de enkelte borgeres rettigheder.

Såfremt Folkekirken ophører med at være statskirke, skal det naturligvis stå Folkekirken frit for, på lige fod med andre trossamfund, at diskriminere hvem den vil - inden for lovens rammer naturligvis.
Del Link

Re: Vold mod virkeligheden. Ægteskabet er alt andet end kønsneutralt

Hermafrodit, publiceret d.18/03 13:55 (for 2 år siden)
Læs artiklen bag debatten her: Vold mod virkeligheden. Ægteskabet er alt andet end kønsneutralt
Folkekirkens medlemmer er ikke underlagt LOVEN, så de har slet ikke fået LOV til at få skilsmisse, og folketinget er ikke hævet over GUD, så de har ikke myndighed til at give dem LOV til det.

Det er et Lebbeskab når folket(Brud) forsøger at befrugte menigheden(Brud) med deres usædelige etikløshed...
Del Link

Re: Vold mod virkeligheden. Ægteskabet er alt andet end kønsneutralt

MartinB, publiceret d.18/03 14:11 (for 2 år siden)
Læs artiklen bag debatten her: Vold mod virkeligheden. Ægteskabet er alt andet end kønsneutralt
Helt enig med Ketil. Men egentlig kan man spørge sig selv: Hvorfor skal en privat kirke have lov at diskriminere? Vil vi acceptere at butikker nægter bestemte befolkningsgrupper adgang? Og foreninger (trossamfund) får jo stadig ofte indirekte statsstøtte via skattefradrag. Skal vi give statsstøtte til organisationer der bevidst modarbejder bestemte menneskers rettigheder?

Men med Folkekirken er det helt oplagt. Naturligvis skal homosexuelle kunne vies i kirken, og præster der nægter må fyres. Vi kan vel heller ikke lade skolelærere nægte undervisning til bestemte grupper.
Del Link
Mere:   1 | 2   Næste


flexblock

Få nyhederne i din indbakke

flexblock
splitblock
flexblock
flexblock
splitblock
Mener du, at uligheden vokser i det danske sundhedssystem?
 
flexblock
flexblock
splitblock
flexblock


flexblock

Nyhedsbrev

flexblock
flexblock