Prøv Kristeligt Dagblad gratis i 4 uger


- Erik Bjerager, ansv. chefredaktør og adm. direktør
Erik Bjerager
Send artiklen Kritik af forældelsesfrist i sager om misbrug til din ven.
Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

Kritik af forældelsesfrist i sager om misbrug

Justitsminister Lars Barfoed (K) opfordres til at ændre forældelsesfristen i sager om sexmisbrug.

- Casper Christoffersen/Scanpix

7 debatindlæg Hold mig opdateret

Afskaf forældelsesfrist for sager om sexmisbrug, lyder det fra Dansk Folkeparti. Politisk flertal lægger pres på justitsminister Lars Barfoed (K)

Det voksende antal sager om seksuelle overgreb i den katolske kirke i Danmark udløser nu krav fra et flertal i Folketinget om at ændre eller helt afskaffe forældelsesfristen for anmeldelse af seksuelle overgreb mod børn og unge op til 18 år.

Flertallet bestående af Dansk Folkeparti, SF, Socialdemokraterne, De Radikale og Enhedslisten markerer sig med en opfordring til justitsminister Lars Barfoed (K) om at ændre loven, efter at en række sager om overgreb i den katolske kirke har vist sig sig at være juridisk forældede og derfor ikke kan føre til straf ved domstolene. Som loven er nu, skal et overgreb anmeldes senest 10 år efter, at den krænkede er fyldt 18 år.

– Det er helt forkert, at folk, der har begået sexmisbrug i den katolske kirke, ikke kan retsforfølges, fordi sagerne er forældede. Ofre for sexmisbrug i den katolske kirke i Danmark skal have oprejsning både juridisk og moralsk, og her bør det første skridt være at afskaffe forældelsesfristen. Det her handler om ofre for seksuelt misbrug i alle dele af samfundet, siger retsordfører Marlene Harpsøe (DF).

De Radikale er åbne for Dansk Folkepartis forslag om at afskaffe forældelsesparagraffen.

Annonce
– Ministeren skal ind i sagen, og det kan ikke gå hurtigt nok, siger retsordfører Lone Dybkjær (R).

Ifølge Socialdemokraterne er sagerne om misbrug i den katolske kirke "danmarkshistoriens største misbrugssag", og skandalen bør tvinge justitsministeren til at undersøge, om forældelsesfristen skal ændres for alle.

– Justitsministeren bør vurdere, om reglerne er tidssvarende, eller om noget skal laves om. Hvis det er et generelt problem, at sager om overgreb bliver forældede, vil det være fornuftigt at ændre på forældelsesfristen. Og selvom det er svært at løfte bevisbyrden for noget, der ligger så mange år tilbage, kan politiet stadig undersøge, om de påståede gerningsmænd har begået forbrydelser siden, siger retsordfører Karen Hækkerup (S).

Men ændringer af forældelsesfristen vil forringe retssikkerheden, lyder det fra De Konservative.

– Det vil være meget svært at finde beviser og svært for den mistænkte at bevise sin uskyld, når sagerne er så gamle. Vi kan derfor få nogle meget trælse sager, som falder ved domstolene, og det er hverken hensigtsmæssigt for ofret eller for den mistænkte. Og har man ikke som 25-årig mod på at gøre noget ved sagen, har man det sikkert heller ikke som 58-årig, siger retsordfører Tom Behnke (K).

Venstres retsordfører Kim Andersen vil ikke kommentere sagen, før han har drøftet den med folketingsgruppen.

Justitsministeriet og Socialministeriet opretter nu en arbejdsgruppe, der skal undersøge mulighederne for at hjælpe ofre for seksuelle overgreb. Arbejdsgruppen er en del af en kommende samlet strategi til bekæmpelse af seksuelt misbrug af børn. Den katolske kirke har desuden indvilget i at lave en uvildig advokatundersøgelse af sager om misbrug i kirken.
Fortsættes på næste side »
Læs hele artiklen 1 | 2

FACEBOOK: Bliv ven med Kristeligt Dagblad

Hold mig opdateret

Trådet overblik  |  Fladt overblik

Kritik af forældelsesfrist i sager om misbrug

britt, publiceret d.08/04 09:57 (for 2 år siden)
Læs artiklen bag debatten her: Kritik af forældelsesfrist i sager om misbrug
Socialdemokratiet: "Danmarkshistoriens største misbrugssag". Hmm!!!
Del Link

Re: Kritik af forældelsesfrist i sager om misbrug

Hermafrodit, publiceret d.08/04 15:20 (for 2 år siden)
Læs artiklen bag debatten her: Kritik af forældelsesfrist i sager om misbrug
Jeg mener ikke at Lex Talionis og retfærdige straffedomstole er religiøst neutrale, og jeg har absolut ingen respekt for sådan noget fis.
Del Link

Re: Kritik af forældelsesfrist i sager om misbrug

Hermafrodit, publiceret d.08/04 16:19 (for 2 år siden)
Læs artiklen bag debatten her: Kritik af forældelsesfrist i sager om misbrug
Det forhold at Jesus har sagt, at vi skal give kejseren, hvad kejserens er, det kan umuligt give medlemmer af den danske folkekirke hverken ret eller myndighed til at nedsætte eller understøtte en retfærdig jordisk straffedomstol, eller lave lovgivning der har Lex Talionis som det grundlæggende etiske fundament.

Sekularismen er død, min gud lever...
Del Link

Re: Kritik af forældelsesfrist i sager om misbrug

else sommer, publiceret d.09/04 01:10 (for 2 år siden)
Læs artiklen bag debatten her: Kritik af forældelsesfrist i sager om misbrug
"Ifølge Socialdemokraterne er sagerne om misbrug i den katolske kirke "danmarkshistoriens største misbrugssag", og skandalen bør tvinge justitsministeren til at undersøge, om forældelsesfristen skal ændres for alle."

Danmarkshistoriens største misbrugssag?
Foreløbig 16 krænkede på hvor mange tiår?
Hvad med at læse lidt samtidshistorie?

Det er en rigtig god ide at skrotte forældelsesfristen, for det kræver mod og samling at anmelde nogen.I de unge år forsøger man bare at lægge det bag sig og komme videre.

..undersøge om forældelsesfristen skal gælde for alle?
Har man da overvejet en særlov for ansatte i den romerske kirke eller dens medlemmer i almindelighed?

I øvrigt er det fint, at sporten har taget fat på problemet.
Del Link

Re: Kritik af forældelsesfrist i sager om misbrug

Nederby Jessen, publiceret d.09/04 12:54 (for 2 år siden)
Læs artiklen bag debatten her: Kritik af forældelsesfrist i sager om misbrug
Jeg er meget enig i, at man skal skrotte forældelsesfristen i sager omkring sexuel misbrug af børn. For offeret bliver sagen aldrig forældet - og der kan gå mange år, før offeret overhovedet taler med et andet menneske om det. Mange ofre bærer på en skam og et "det var nok også min egen skyld". Men det er ALDRIG et barns skyld, når en voksen misbruger barnet seksuelt. ALDRIG.

I mine år som frikirkepræst i Grønland har jeg siddet i mange, rigtigt mange, sjælesorgssamtaler med ofre for sexuelt misbrug i barndommnen. Så jeg ved hvor svært det er for ofrenene - og de skal under alle omstændigheder have hjælp. Derfor er det også vigtigt at skrotte forældelsesfristen i denne sammenhæng.

Bjarne Nederby Jessen
MF-kandidat for Kristendemokraterne
http://www.kd.dk/nederby
Del Link

Re: Kritik af forældelsesfrist i sager om misbrug

else sommer, publiceret d.09/04 16:15 (for 2 år siden)
Læs artiklen bag debatten her: Kritik af forældelsesfrist i sager om misbrug
http://www.psyx.dk/genmind01.htm

Jeg er helt enig i, at ofre for ethvert overgreb skal tilbydes hjælp.
Man skal bare være sikker på, det er den rette.
Der findes noget, der hedder falske minder, som andre kan påføre en ved at forfølge det forkerte spor.
Da har man gjort mere skade end gavn.
Følg venligst ovenstående link.
Så vil man muligvis være enig med mig i, at den romerske kirke med sit cølibat og øvrige syn på seksualitet samt den øjeblikkelige ophidselse er særlig udsat for anklage på grund af falske minder.

Overgreb mod børn er så skrækkelige, fordi de får livslange følger.
Eks:
I en moden alder læste jeg psykologi på hold med en ligeledes absolut voksen kvinde. Jeg tror, hun havde søgt det for at blive klog på sit eget problem.Hun var igennem puberteten misbrugt af sin far og havde ikke sagt noget, fordi hun vidste, at hvis hun undslap, ville det gå ud over de mindre søskende. Hendes ægteskab skrantede, fordi hun havde så svært ved duften af voksen mand og kun turde sove hos manden, hvis lyset var tændt, og hun straks kunne overbevise sig om, at det ikke var far, der lå ved siden af.
Det forstod han ikke, for han ville hende jo ikke noget ondt.
Desværre kunne hun heller ikke klare kravene på kurset, skønt hun var intelligent og flittig.
Hun havde absolut brug for hjælp, selv så mange år efter.
Del Link

Re: Kritik af forældelsesfrist i sager om misbrug

Nederby Jessen, publiceret d.09/04 16:39 (for 2 år siden)
Læs artiklen bag debatten her: Kritik af forældelsesfrist i sager om misbrug
Til Else Sommer!

Tak for linket. Jeg har normatl ikke den store tiltro til Per Holm Knudsen, men her udtrykker han sig ganske fornuftigt.

Rigtigt, at man kan komme ud for "falske minder" og det skal man naturligvis være opmærksom på, men man skal ikke være så nervøs "falske minder", at offeret ikke får den nødvendige hjælp.

Bjarne Nederby Jessen
Del Link

flexblock

Få nyhederne i din indbakke

flexblock
splitblock
flexblock

flexblock
flexblock
splitblock
Er det ok, at andre end præster får adgang til prædikestolen i folkekirken?
 
flexblock
flexblock
splitblock
flexblock


flexblock

Nyhedsbrev

flexblock
flexblock

Prøv Kristeligt Dagblad gratis i 4 uger

Prøv os i 4 uger – gratis og uforpligtende

Billede af Kristeligt Dagblads avis
Persondatapolitik og cookies

Alt fra Kristeligt Dagblad

  1. k.dk​
  2. religion.dk​
  3. kristendom.dk​
  4. etik.dk​
  5. pilgrimsvandring.dk​
  6. bogbasen.dk​
  7. hjertedating.dk​
  8. foredragslisten.dk​
  9. eftertanke.dk​
  10. mindet.dk​
  11. kirku.dk​