Danske museumsgængere er blevet nærstuderet

kulturforbrug Kulturarvsstyrelsen har undersøgt, hvem der går på museum i Danmark. Rapporten bør museerne bruge til at granske sig selv, mener kontorchef i Kulturarvsstyrelsen

Undersøgelsen deler museumsbrugerne op i ni segmenter, blandt andet det moderne fællesskabsorienterede segment, og det traditionelle individorienterede segment. -- Illustration: Claus Bigum/Kulturarvsstyrelsen.
Undersøgelsen deler museumsbrugerne op i ni segmenter, blandt andet det moderne fællesskabsorienterede segment, og det traditionelle individorienterede segment. -- Illustration: Claus Bigum/Kulturarvsstyrelsen. Foto: Claus Bigum/kulturarvestyrelsen.

Det kommer nok bag på de færreste, at de fleste museumsbrugere har rundet 50 år. Men nu står det sort på hvidt i en stor rapport, som Kristeligt Dagblad har fået lov til at smuglæse, inden Kulturarvsstyrelsen offentliggør den senere i dag.

Rapporten hedder "National brugerundersøgelse på de statslige og statsanerkendte museer i Danmark" og bygger på interview med over 7000 registerede brugere på samtlige statslige og statsanerkendte museer i landet. Og det må skabe en vis lettelse i det danske museumslandskab, at brugerne overvejende viser sig at være tilfredse.

Alligevel mener kontorchef i Kulturarvsstyrelsen Ole Winther, at rapporten er et særlig vigtigt værktøj til at forbedre sig for de små museer, der ikke tidligere har haft råd til at lave deres egne brugerundersøgelser:

– Nu er det første gang, de får en konkret viden og ikke kun mavefornemmelser om, hvem deres brugere er. Og jeg forventer, at de bruger den til at spørge sig selv, om de tiltrækker den rigtige målgruppe, eller om de for eksempel skal skifte cafémaden ud for at tiltrække et nyt publikum, siger han og fortsætter:

– For ikke så længe siden blev mange museer drevet ud fra en forestilling om, at den, der lever stille, lever godt. Men sådan er verden ikke længere, og det skal alle indstille sig på. Vi har derfor et generelt ønske om at øge professionaliseringen i driften af landets museer, og det skal rapporten også ses i lyset af.

Rapporten udstiller dog ikke de enkelte museer, men nøjes med at tegne et generelt billede af, hvem der går på museum.

Ud fra køn, alder, uddannelse og bopæl inddeler rapporten brugerne i ni forskellige segmenter med hver deres museumsvaner, der blandt andet har gjort det muligt at tegne et portræt af den typiske og atypiske museumsbruger, som vi bringer her på siden.

ohrstrom@kristeligt-dagblad.dk