C.V. Jørgensen - den skæve salmist

Sangskriveren C.V. Jørgensen kan omkringle en kliché som få andre. Hans tekster er blevet stadig mere eksistentielle med årene. På søndag fylder han 60 år

C.V. Jørgensen er tilbage på scenen og kan opleves flere steder i løbet af de næste måneder. --
C.V. Jørgensen er tilbage på scenen og kan opleves flere steder i løbet af de næste måneder. --. Foto: Linda Henriksen Denmark.

"Min nabo ligner min næste, og hun er min bedste ven", synger Carsten Valentin (C.V.) Jørgensen i en af sine mange fabulerende sange. Samme sang –"Florafobi" fra 1994 – begynder med strofen: "Jeg stod op og gik ud/ på terrassen med en smøg/ en hel del nærmere Gud/ i mit stiveste søndagstøj".

Det er få andre danske popsangere, der synger om sin "næste". Og den slags tekster gør ham ikke alene til en spændende sangskriver, men også til en god salmist. Det mener i hvert fald teologen Anders Kjærsig, der har skrevet en række eksistentielle læsninger af C.V. Jørgensens sangtekster i bogen "Liv og lys" fra 2006, hvis titel også er hentet fra en C.V. Jørgensen-tekst.

– Det kan godt være, at C.V. Jørgensen ikke selv vil kalde sig kristen, men hans tekster er åbne for den fortolkning. Og jeg er sikker på, at nogle af hans sange ville kunne bruges som salmer. For når han er bedst, låner han ord som "støv", "ånd" og "paradis" fra Grundtvig og sætter dem ind i en moderne tid med Ingemanns skarphed, siger Anders Kjærsig og nævner som eksempel nummeret "Indian Summer", der også bliver kaldt "Liv og lys":

– Det var en sang, som C.V. Jørgensen skrev efter sin mors død, og den er jeg sikker på, at man kan bruge som begravelsessalme i den danske folkekirke om 20 år, når de postmoderne mennesker skal begraves. Jeg tror faktisk, at den sang er inspireret af Jakob Knudsens "Se, nu stiger solen". For den har den samme "liv-død-liv"-struktur, som man også kan finde i Bibelen. Sangen begynder med "Vi er liv og lys" som en slags skabelse. Undervejs fastslår han, at vi er "støv i metermål ", inden han når en slags opstandelse med, at vi er "Et og alt" som alfa og omega, forklarer Anders Kjærsig.

C.V. Jørgensen debuterede i 1974 med albummet "Stynet Strejfer" og er siden blevet kendt for sine samfundskritiske sange. Albummet "Tidens Tern" fra 1980 er ligefrem kommet med i Kulturministeriets kanon over populærmusik. Men det er hans sproglige sans, der har løftet ham fra popsanger til en poet, der nyder bred anerkendelse blandt litterater og digtere. For få kan omkringle en kliché som C.V. Jørgensen.

Til gengæld mener nogle, at hans egne samfundskritiske tekster til tider kan blive en klichéagtig karikatur af "småborgeren". For eksempel laver digteren Søren Ulrik Thomsen i et essay fra "Repremiere i mit indre mørke" en kritisk læsning af nummeret "Computer Charlie" fra 1978. Men ifølge sognepræsten Anders Kjærsig kan det eksistentielle også først for alvor læses i C.V. Jørgensens tekster fra 1988. Og teksterne og sangskriveren følges ad, mener han:

– Det er svært at skille personen C.V. Jørgensen og hans kunst ad. For de to ting smelter sammen, men han er kendt for at være både beskeden, sky og under udvikling med sig selv uafbrudt. Men han er nok først og fremmest perfektionist, og han har udtalt, at han lægger samme energi i hvert eneste nummer, som en hel novellesamling ville kræve. Derfor er der også langt mellem albummene. På den måde arbejder han på samme perfektionistiske måde med sine tekster som Søren Ulrik Thomsen. For C.V. Jørgensen har kun udsendt fire cd?er de sidste 22 år. Men en sætning som "Solsorten synger solen i sænk til Skaberens fulde tilfredshed" er jo også helt fantastisk, siger Anders Kjærsig, der selv foretrækker albummet "Sjælland" fra 1994.

Privat bor C.V. Jørgensen også på Sjælland – i Birkerød – sammen med sin hustru Anne-Marie Albrechtsen. I forbindelse med hans 60-års fødselsdag har en række danske sangere fortolket hans sange på hyldestpladen "12 bud på CV".

ohrstrom@kristeligt-dagblad.dk