- Karin Dahl Hansen, liv&sjæl-redaktør  
Karin Dahl
For at debattere skal du være logget ind. Indtast din e-mailadresse og adgangskode herunder. Hvis ikke du har et login, skal du vælge "Nej, jeg er ny bruger".
Send artiklen Politikere: Forbud mod kirkegang bør undersøges til din ven.
Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

Politikere: Forbud mod kirkegang bør undersøges

Foto fra Århus Valgmenighed. -

- Niels Åge SKovbo/Fokus.

flexblock
Annonce flexblock

Emneord for denne artikel

justitsminister | lov | far | kirkegang | datter
flexblock
22 debatindlæg

Justitsministeren skal redegøre for, om det var ulovligt at fratage far retten til at se sin datter, fordi han tog hende med i kirke

Kommunale myndigheder skal ikke optræde som religiøse smagsdommere, der bestemmer, hvordan forældre skal leve deres liv. Sådan lyder kritikken fra et flertal på Christiansborg, efter at Kristeligt Dagblad i lørdags skrev, at Statsforvaltningen Syddanmark har nægtet en fraskilt far samvær med sin datter, fordi han tager hende med i en pinsekirke.

LÆS OGSÅ: Kirkegang koster samvær med datter

Partierne slutter sig dermed til den kritik af afgørelsen, som også blev rejst af Institut for Menneskerettigheder og Danske Kirkers Råd. Retsordføreren for SF, Karina Lorentzen, har nu bedt justitsminister Lars Barfoed (K) redegøre for, om Statsforvaltningens afgørelse er lovlig.

– Det er diskrimination på baggrund af religiøse overbevisninger, og spørgsmålet er, om afgørelsen ikke også er ulovlig. Også selvom det ifølge bemærkningerne er muligt at træffe den slags afgørelser. Jeg vil æde min gamle hat på, at den afgørelse ikke var truffet, hvis det handlede om folkekirken, siger Karina Lorentzen og vurderer, at den type afgørelser fremover kan ramme mange familier.

Annonce
– Vi vil komme ud i rigtig mange situationer, hvor forældre bliver stillet ringere, fordi de dyrker deres religion. Børnene stilles også ringere, fordi de kommer til at mangle en forælder, siger Karina Lorentzen.

Samme bekymring lyder fra familieordfører René Christensen (DF), der ligesom de øvrige ordførere kræver en redegørelse fra justitsministeren.

– Det er en meget problematisk afgørelse. Hvis den danner præcedens, kan jeg se mange sager, hvor religiøse hensyn kan blive brugt mod den ene ægtefælle, og hvor forældre nægtes samvær med deres børn. Selvfølgelig skal børn ikke tages med til hvad som helst, men jeg betragter ikke Pinsekirken som nogen sekt, siger han.

Venstres familie- og socialordfører, Ellen Trane Nørby, kalder Statsforvaltningens afgørelse for "tvivlsom".

– Vi har menigheder her i landet, som efter manges opfattelse har sektlignende karakter, men med et anerkendt trossamfund som Pinsekirken er det en helt anden sag. Hvis der ikke ligger andet til grund for afgørelsen, er det godt nok et tyndt grundlag, siger hun og bakkes op af social- og familieretsordfører Vivi Kier (K).

– Vi skal kigge på barnets tarv, og det er ikke misrøgt at tage barnet med i den kirke, som den ene forælder nu engang kommer i, siger hun.

De Radikales retsordfører, Lone Dybkjær, mener ikke," at konflikter om samvær skal hindre forældre i at tage børn med i kirke".

– Og jeg synes for så vidt ikke, man skal bruge religion som begrundelse for sådan en afgørelse. Derfor bør faderen anke sagen, siger hun.

Socialdemokraternes retsordfører, Karen Hækkerup, mener godt, at forældres religiøse liv kan være en begrundelse for at ophæve samvær med deres børn.

– Men et barn har brug for kontakt til begge sine forældre, og man skal gøre alt, hvad man kan, for at lade barnet have samvær med begge forældre – uanset om de er muslimer eller fra pinsemissionen, siger hun.

Justitsminister Lars Barfoed afviser over for Kristeligt Dagblad at kommentere sagen, med henvisning til at han først vil svare partierne.

johansen@kristeligt-dagblad.dk
Fortsættes på næste side »
Læs hele artiklen 1 | 2

Politikere: Forbud mod kirkegang bør undersøges

Læs artiklen bag debatten her: Politikere: Forbud mod kirkegang bør undersøges
Det er med stor glæde, at jeg i denne artikel læser, at et flertal blandt partierne i folektinget ønsker, at justitsministeren kigger nærmere på denne sag.

Det er helt urimeligt, at man i et land med religionsfrihed skal kunne fratages samkvemsret med sit barn, fordi man har en bestemt religion.

Bjarne Nederby Jessen
MF-kandidat for Kristendemokraterne
http://www.kd.dk/nederby
Del Link til dette indlæg
Nederby Jessen
4 mnd. siden

Veteran

Registreret:
14. maj 2007

Indlæg: 2932

Re: Politikere: Forbud mod kirkegang bør undersøges

Læs artiklen bag debatten her: Politikere: Forbud mod kirkegang bør undersøges
Personligt mener jeg ikke, man skal fratage en far eller en mor retten til samkvem med deres barn på grund af religiøs overbevisning, men man skal så sandelig med lov forbyde, barnet bliver taget med til at det religiøse halløj, som ofte kan tangere hjernevask!

Hvis samkvemmet med barnet betyder så meget for den far, så kan han da blot undlade at besøge Pinsekirken, når barnet er på besøg!

I tilfælde af, denne far ikke vil acceptere, religion ikke er sund og almindelig underholdning for et barn på besøg, ja, så har han jo blot erkendt, hans religion betyder mere end hans barn, og så er det helt på sin plads at fratage ham retten til at være alene sammen med sit barn!

Ina Rex
Del Link til dette indlæg
Ina Rex
4 mnd. siden

Ny

Registreret:
21. maj 2007

Indlæg: 4

Re: Politikere: Forbud mod kirkegang bør undersøges

Læs artiklen bag debatten her: Politikere: Forbud mod kirkegang bør undersøges
Velkommen Ina Rex på Kristeligt Dagblads elektroniske debat. Vi har før mødtes på BT´s debat. Ofte enige, andre gange uenige - men formålet med sådanne debatter er jo at krydse meninger og forhåbentlig blive klogere.

Og lad mig straks sige, at jeg er uenig med dig i netop dette indlæg.

Men lad mig starte med at være enig i dit første udagn om, at "man ikke skal fratage en far eller en mor retten til samkvem med deres barn på grun af religiøs overbevisning". Helt enig. Vi har religionsfrihed i dette land og når den frihed bruges, bø man ikke på grund af sin religion fratages en sådan rettighed.

Man kan som fraskilt mor/far i en samkvemsperiode også været nødt til at frastå fra noget, man ellers gør. Her er vi også enige.

Men jeg er bestemt ikke enig med dig i, at man skal undlade at tage sit barn med i kirke. Problemet ville næppe opstå, hvis det var folkekirken. Hvorfor skal det så blive et problem, når der er tale om et andet anerkendt trossamfund?

Hvorfor tale om "religiøs halløj, som ofte kan tangere hjernevask", fordi der er tale om en frikirke?

Når faderen tager sit barn med i kirke, er det næppe på grund af "almindelig underholdning", som du antyder, men nok nærmere et ønske om, at barnet oplæres i den kristne tro og at det bliver noget naturligt for barnet at gå til gudstjeneste.

Børn har brug for begge deres forældre og der skal ske grelle ting, før man bør skride ind og forhindre en sammkvemsret og herunder hører for mig at se ikke deltagelse i gudstjenester.

Bjarne Nederby Jessen
Del Link til dette indlæg
Nederby Jessen
4 mnd. siden

Veteran

Registreret:
14. maj 2007

Indlæg: 2932

Re: Politikere: Forbud mod kirkegang bør undersøges

Læs artiklen bag debatten her: Politikere: Forbud mod kirkegang bør undersøges
Jeg er enig med Bjarne...

At gå i kirke kan i mange tilfælde have den samme virkning som at gå til spejder. At en far tager sit barn med i kirken, ligegyldig hvilken kirke, er det formentlig for at dele sine interesser med barnet. Hvis man kalder dette for hjernevask, så er det også hjernevask at tage sit barn med til fodboldkampe, skakturneringer etc.

Pinsekirken bliver af nogle betragtet som "farlig" og "hjernevaskende" men det er der absolut intet belæg for at hævde, andet end forkerte fordomme. Disse fordomme har til alle tider været rettet imod minoritetsreligioner alle steder i verden. Hvis disse fordomme bliver ved med at blive gentaget kommer vi jo aldrig videre. Man burde mene at der i et overskudssamfund som Danmark burde være plads til, og intellekt til, at lade folk dyrke deres egne interesser og tro.

- Morten
Del Link til dette indlæg
Morij86
4 mnd. siden

Ny

Registreret:
8. juni 2010

Indlæg: 1

Re: Politikere: Forbud mod kirkegang bør undersøges

Læs artiklen bag debatten her: Politikere: Forbud mod kirkegang bør undersøges
Tak for din opbakning Morij86.

Jeg kan så også sige, at jeg er meget enig med dig i dit indlæg.

Hvis man betragter pinsekirken som farlig, er man et offer for fordomme om denne kirke.

Bjarne Nederby Jessen
Del Link til dette indlæg
Nederby Jessen
4 mnd. siden

Veteran

Registreret:
14. maj 2007

Indlæg: 2932

Re: Politikere: Forbud mod kirkegang bør undersøges

Læs artiklen bag debatten her: Politikere: Forbud mod kirkegang bør undersøges
Tak for din hilsen, Bjarne, og ja, du har nok ret i, man ikke ville reagere så voldsomt, hvis det var Den Danske Folkekirke, denne far havde taget sit barn med hen i, men når det er sagt, så vil jeg have lov til at mene, der er stor forskel på det, der foregår i Folkekirken kl. 10:00 søndag, og så det, der OGSÅ foregår i Pinsekirken!

Jeg har selv overværet flere andagter i Pinsekirken her i byen for år tilbage, og helt ærligt,så findes der i Pinsekikrken mange søde og hjælpsomme mennesker, men der findes også mennesker, der ligesom har mistet jordforbindelsen, og det er disse menneskes påvirkning, jeg ikke mener, børn skal usættes for!

De bedste hilsener

INA
Del Link til dette indlæg
Ina Rex
4 mnd. siden

Ny

Registreret:
21. maj 2007

Indlæg: 4

Re: Politikere: Forbud mod kirkegang bør undersøges

Læs artiklen bag debatten her: Politikere: Forbud mod kirkegang bør undersøges
De religiøse bør fritages fra, at have offentligt ansatte religionsbekæmpende ateister til at blande sig i deres private og personlige forhold.

Ateisters "etik" og deres onde vilje har en karakter, som er meget sundhedsskadelig og ubehagelig.
Del Link til dette indlæg
Hermafrodit
4 mnd. siden

Erfaren

Registreret:
8. juni 2010

Indlæg: 331

Re: Politikere: Forbud mod kirkegang bør undersøges

Læs artiklen bag debatten her: Politikere: Forbud mod kirkegang bør undersøges
Hej igen Ina!

Du har ret Ina, man kan i Pinsekirken møde mennesker, der har mistet jordforbindelsen - det kan man også i folkekirken, i spejderbevægelsen, i idrætsklubber. De findes overalt. Men skal disse mindretalsmennesker være afgørende for om en far må have sit barn med til gudstjeneste? Det synes jeg ikke.

Hjertelig hilsen
Bjarne Nederby Jessen
Del Link til dette indlæg
Nederby Jessen
4 mnd. siden

Veteran

Registreret:
14. maj 2007

Indlæg: 2932

Re: Politikere: Forbud mod kirkegang bør undersøges

Læs artiklen bag debatten her: Politikere: Forbud mod kirkegang bør undersøges
til BNJ:

Selvom du har skrevet til en anden, vil jeg dog tillade mig også at svare.
I Folkekirken, spejderbevægelser og idrætsklubber er det nok usandsynligt at vi finder mennesker der ligefrem taler i tunger eller falder om på gulvet. Den slags kan måske virke ret skræmmende på mindre børn - og fortsætter de med at komme der, vil de garanteret tro at religiøs praksis absolut SKAL være forbundet med fysiske ekstremiteter.
Børn bør også lære at lytte og tænke selv!

Venlig hilsen
Del Link til dette indlæg
PHA
4 mnd. siden

Godt igang

Registreret:
8. juni 2010

Indlæg: 29

Re: Politikere: Forbud mod kirkegang bør undersøges

Læs artiklen bag debatten her: Politikere: Forbud mod kirkegang bør undersøges
Jeg kan ikke svare dig bedre, Bjarne, end PHA allerede har gjort det - han/hun og jeg er 100% enige!

De bedste hilsener
INA
Del Link til dette indlæg
Ina Rex
4 mnd. siden

Ny

Registreret:
21. maj 2007

Indlæg: 4
Mere:   1 | 2 | 3   Næste

flexblock

Få nyhederne i din indbakke

flexblock
splitblock
flexblock
flexblock
flexblock
flexblock
flexblock
splitblock
Er det en god idé at opføre en moské tæt på Ground Zero i New York?
 
flexblock

Få adgang til alle artikler

Køb et netabonnement

* 1 dag 25 kroner
* 1 mnd 175 kroner
* 1 år 999 kroner

Alle priser er inkl. arkiv-artikler.
flexblock
flexblock
splitblock
flexblock


flexblock

Nyhedsbrev

flexblock
flexblock