Prøv Kristeligt Dagblad gratis i 4 uger


- Erik Bjerager, ansv. chefredaktør og adm. direktør
Erik Bjerager
Send artiklen DEBAT: Teologi opfattes som en sten i skoen til din ven.
Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

DEBAT: Teologi opfattes som en sten i skoen

Århus Universitet, Det Teologiske Fakultet.

- THOMAS ARNBO/Scanpix Nordfoto

15 debatindlæg Hold mig opdateret

Hvem teologerne end forestiller sig at samarbejde med, skal de vide, at de andre ikke vil have dem, skriver lektor Hans Hauge

DET ER GODT, at biskop Karsten Nissen rejser spørgsmålet om teologiens fremtid, når teologi lægges ind under humaniora. Ingen andre gør det. Nu er jeg ikke teolog og kunne blot lade stå til, men snart bliver teologerne en slags kollegaer. Det har jeg bestemt ikke noget imod, men det har man på humaniora. Jeg har i tidens løb haft megen glæde af, at der var et teologisk fakultet på Aarhus Universitet. Jeg ser nødig, at det bliver nedlagt, for det bliver det nu, selvom ledelsen naturligvis siger, at alle forandringer sker, for at alt skal forblive det samme.

Ingen ved ret meget om, hvad der skal ske. Vi har ingen indflydelse på det, så der er utallige rygter. På de forskellige institutter diskuterer man, hvem man gerne vil være sammen med, og hvem man ikke vil være sammen med. Et af rygterne går ud på, at den nye formation skal hedde College for humaniora, undervisning og teologi, fordi Danmarks Pædagogiske Universitetsskole skal flyttes til Århus.

På Nordisk Institut, hvor jeg er, vil alle gerne høre med til Informations- og Medievidenskab. Da teologi blev nævnt, kunne latteren ikke holdes tilbage. Der var en, der foregav at bede en bøn, og det blev understreget, at teologerne var de eneste, man ikke ville samarbejde med. Dermed ville nogle enkelte godt samarbejde med religionsvidenskab, fordi de bedriver kognitiv videnskab.

Teologerne forestiller sig ikke, hvilke fordomme der trives i bedste velgående på humaniora. Her opfattes Det Teologiske Fakultet på samme måde, som Det Teologiske Fakultet opfatter Menighedsfakultetet. Nu ved jeg ikke, hvem teologerne forestiller sig, de skal samarbejde med, men hvem de end kaster deres blik på, skal de vide, at de andre ikke vil have dem.

Annonce
DEN STORE FRYGT på de humanistiske fag er at blive en del af, hvad der nu kaldes "gammel humaniora". Det er de klassiske fag, som de studerende flygter fra. Fremtiden er "ny humaniora", og det helt forunderlige er, at det i dag er Handelshøjskolen – ABS – der står for det nye og progressive. Både studerende og undervisere har inderliggjort mantraet "fra tanke til faktura".

Jeg finder det ubegribeligt, at teologerne vil nedlægge sig selv, men det bliver vel mere begribeligt, når også mange humanistiske fag vil. Fremtiden vil nok blive den, at Det Teologiske Fakultet vil blive det, der er i København. Hvis Aarhus Universitet skal i verdensklasse, da er et teologisk fakultet jo også en sten i skoen. Teologien fremmer ikke globaliseringen.

Hans Hauge er dr.phil. og lektor ved Aarhus Universitet

FACEBOOK: Bliv ven med Kristeligt Dagblad

Hold mig opdateret

Trådet overblik  |  Fladt overblik

DEBAT: Teologi opfattes som en sten i skoen

jeronimus, publiceret d.30/05 16:39 (for 2 år siden)
Læs artiklen bag debatten her: DEBAT: Teologi opfattes som en sten i skoen
I betragtning af, hvor stor en del af den danske litteratur og filosofi der der enten er af teologisk art eller kredser om teologiske emner er humanisternes reaktion himmelråbende naiv. Der er altid en vis spænding eller usikkerhed forbundet med at få en ny elev i klassen eller at få en ny kollega, og når de første fordomme har vist sig ubegrundet er det som regel en berigelse at møde nye mennesker. Når humanisterne opdager, at teologerne ikke går i præstekjole til hverdag, vil de måske opdage, at deres ny kolleger har masser at byde ind med indenfor retorik, etik, filosofi og litteratur.
Del Link

Re: DEBAT: Teologi opfattes som en sten i skoen

Bo Nake, publiceret d.30/05 18:19 (for 2 år siden)
Læs artiklen bag debatten her: DEBAT: Teologi opfattes som en sten i skoen
Mærkeligt. Jeg ved ikke, om Hans Hauge har foreslået humanisterne, at de skulle prøve at læse John Henry Newmans The Idea of a University. Men det vil nok være fåfængt. Danske humanister i dag har næppe det dannelsesniveau, der vil gøre dem i stand til at kapere den bog, selv om dens retorik er så gennemført. - Der er ingen planer om at nedlægge Nordisk?
Del Link

Re: DEBAT: Teologi opfattes som en sten i skoen

DCV2, publiceret d.30/05 18:33 (for 2 år siden)
Læs artiklen bag debatten her: DEBAT: Teologi opfattes som en sten i skoen
Det kommer an på præcist hvor liberalt teologistudiet skal være. Jeg har indtryk af, at det er meget liberalt og bibelkritisk idag, men der er stadig unge mennesker, der går ind studiet med stor tro. Jeg er mere bekymret for om de også gennemfører det med stor tro. Kristendommen udsættes for meget spot og spe her til lands, og man kan kun købe sig gunst ved at afsværge det kristne standpunkt.
Del Link

Re: DEBAT: Teologi opfattes som en sten i skoen

Juma Kruse, publiceret d.31/05 17:03 (for 2 år siden)
Læs artiklen bag debatten her: DEBAT: Teologi opfattes som en sten i skoen
"Jeg har indtryk af, at det er meget liberalt og bibelkritisk idag, men der er stadig unge mennesker, der går ind studiet med stor tro."

Hvorfor skulle man ikke kunne læse bibelkritisk med stor tro???

Hvad du så end kalder stor tro.
Del Link

Re: DEBAT: Teologi opfattes som en sten i skoen

DCV2, publiceret d.31/05 17:47 (for 2 år siden)
Læs artiklen bag debatten her: DEBAT: Teologi opfattes som en sten i skoen
Jamen man læser da bibelkritisk med stor tro på egoet og fornuften. Det er bare ikke stor tro på den bibelske Kristus og det bibelske evangelium. Når man vælger og vrager og bortforklarer alt der ikke passer ind i ens hoved, så vander man budskabet ud og lærer ingenting. Såvel apostlene og reformatorerne forstod så meget, at man ikke skal gøre det. Jeg har væsentligt mere tiltro til dem, end tidens småttroende humanistiske generationer.

Johannes 6v63 Det er Ånden, som gør levende, kødet gør ingen gavn. De ord, jeg har talt til jer, er ånd og liv.

2 Timotheus 3v15 og fra barnsben kender du De hellige Skrifter, der kan give dig visdom til frelse ved troen på Kristus Jesus. v16 Ethvert skrift er indblæst af Gud og nyttigt til undervisning, til bevis, til vejledning og til opdragelse i retfærdighed,

Åbenbaringsbogen 22v18 Jeg vidner for enhver, der hører profetordene i denne bog: Føjer nogen noget til dem, vil Gud tilføje ham de plager, der er skrevet om i denne bog, v19 og trækker nogen noget fra ordene i denne profetiske bog, vil Gud fratage ham hans del i livets træ og i den hellige by, som der er skrevet om i denne bog.

Del Link

Re: DEBAT: Teologi opfattes som en sten i skoen

Juma Kruse, publiceret d.31/05 17:53 (for 2 år siden)
Læs artiklen bag debatten her: DEBAT: Teologi opfattes som en sten i skoen
" Når man vælger og vrager og bortforklarer alt der ikke passer ind i ens hoved, så vander man budskabet ud og lærer ingenting"


Helt enig
Del Link

Re: DEBAT: Teologi opfattes som en sten i skoen

DCV2, publiceret d.31/05 17:55 (for 2 år siden)
Læs artiklen bag debatten her: DEBAT: Teologi opfattes som en sten i skoen
Nåda, er du lige pludselig blevet en, der tror på alt i bibelen? Tillykke!
Del Link

Re: DEBAT: Teologi opfattes som en sten i skoen

Juma Kruse, publiceret d.31/05 18:01 (for 2 år siden)
Læs artiklen bag debatten her: DEBAT: Teologi opfattes som en sten i skoen

Frelseren, Mesteren og Guds Søn, Vor Herre Jesus Kristus af Nazareth, har for vores skyld opfyldt hele Moseloven i det dobbelte kærlighedsbud.

Helt unikt for kristendommen.

Og meget i modsætning til både jødedom og islam.
Del Link

Re: DEBAT: Teologi opfattes som en sten i skoen

DCV2, publiceret d.31/05 19:20 (for 2 år siden)
Læs artiklen bag debatten her: DEBAT: Teologi opfattes som en sten i skoen
Jeg kan bedre lide Paulus formulering, der også får det kors med, som liberalteologien skammer sig over:

Efeserbrevet 2v14 For han er vor fred. Han gjorde de to parter til ét, og med sin legemlige død nedrev han den mur af fjendskab, som skilte os. v15 Han satte loven med dens bud og bestemmelser ud af kraft for i sig at skabe ét nyt menneske af de to og således stifte fred v16 og for ved korset at forsone dem begge med Gud i ét legeme, og dermed dræbte han fjendskabet


og dertil kommer, at du er grundlæggende uenig med NTs forfatteres "skriftsyn".
Del Link

Re: DEBAT: Teologi opfattes som en sten i skoen

pha, publiceret d.31/05 20:41 (for 2 år siden)
Læs artiklen bag debatten her: DEBAT: Teologi opfattes som en sten i skoen
til DCV2:

du skriver: og dertil kommer, at du er grundlæggende uenig med NTs forfatteres "skriftsyn".

Hvilket skriftsyn havde NT's forfattere da ?
Del Link
Mere:   1 | 2   Næste


flexblock

Få nyhederne i din indbakke

flexblock
splitblock
flexblock

flexblock
flexblock
splitblock
Er det ok, at andre end præster får adgang til prædikestolen i folkekirken?
 
flexblock
flexblock
splitblock
flexblock


flexblock

Nyhedsbrev

flexblock
flexblock

Prøv Kristeligt Dagblad gratis i 4 uger

Prøv os i 4 uger – gratis og uforpligtende

Billede af Kristeligt Dagblads avis
Persondatapolitik og cookies

Alt fra Kristeligt Dagblad

  1. k.dk​
  2. religion.dk​
  3. kristendom.dk​
  4. etik.dk​
  5. pilgrimsvandring.dk​
  6. bogbasen.dk​
  7. hjertedating.dk​
  8. foredragslisten.dk​
  9. eftertanke.dk​
  10. mindet.dk​
  11. kirku.dk​