Strukturmenneske med sans for improvisation

Signe Lopdrup blev chef for Copenhagen Jazz Festival ved et tilfælde for otte år siden. I dag er festivalen en af verdens største af sin art

"Alle de forsøg på at skrive en definition af jazz, jeg har læst, synes jeg, rammer lidt ved siden af. For det eneste, der forener jazz, er improvisation," siger lederen af Copenhagen Jazz Festival, Signe Lopdrup. --
"Alle de forsøg på at skrive en definition af jazz, jeg har læst, synes jeg, rammer lidt ved siden af. For det eneste, der forener jazz, er improvisation," siger lederen af Copenhagen Jazz Festival, Signe Lopdrup. --. Foto: Copenhagen Jazz Festival.

Signe Lopdrup fik pludselig chancen for at stå i spidsen for Copenhagen Jazz Festival i 2002, da hendes forgænger meldte fra på grund af sygdom.

"Det var i juni måned, og festivalen skulle begynde i juli, så der var gang i den fra begyndelsen," fortæller 42-årige Signe Lopdrup, der har holdt fast i festivallederjobbet siden. Jazz var hende heller ikke fremmed med en jazzguitarist-kæreste og et halvt år i kommunikationsstilling for Dansk Jazz Forbund. Men hun havde alligevel ikke drømt om at blive "noget ved musikkken" med en fortid som universitetslærer – i litteratur!

"Jeg betragtede mig selv som en rigtig universitetspige, der også skulle blive ved med at arbejde i det miljø. Men på universitetet havde jeg trods alt lært at kunne overskue komplekse sammenhænge, som man roligt kan sige, at jeg også skal kunne nu. Og jeg synes også, at jeg bruger min akademiske baggrund i jobbet, selvom man skal tage stilling til alt fra affaldsproblemer på Frue Plads til oplæring af de 200 frivillige," fortæller Signe Lopdrup, der mener, at hun har lært at improvisere mere i sit eget job ved at være tæt på jazzmiljøet.

"Mit arbejde forener jo et krav om at have overblik og struktur med det mere intuitive, fordi der hele tiden skal træffes hurtige beslutninger, så der kan jeg også trække på jazzen. For jobbet handler jo også meget om at lytte til andre," siger Signe Lopdrup, der altid har elsket musik.

"Jeg er opvokset med meget musik, fordi begge min mors brødre spillede musik, og jeg lytter stadig til alle genrer. Men allerede i gymnasiet fandt jeg også hurtigt min musikalske identitet i jazzmusikken. For jeg tror, at jeg var meget betaget af, hvordan folk mestrerede deres instrumenter."

Siden 2002, hvor Signe Lopdrop overtog chefstolen for festivalen, er den vokset i både budget og omfang med omkring 1000 koncerter i år. Og det er for eksempel også Copenhagen Jazz Festival, der står for den landsdækkende festival Vinterjazz, ligesom festivalen også involverer sig i andre festivaler herhjemme og i Berlin, London og New York.

Nogle taler om, at Copenhagen Jazz Festival måske snart er verdens største. Men i år har festivalen også mødt kritik fra den kendte saxofonist Benjamin Koppel for at være blevet for kommerciel. Han er selv arrangør for 20 jazzkoncerter i Valby under festivalen og mener, at festivalledelsen er blevet for optaget af at reklamere for deres egne koncerter frem for at give opmærksomhed til de mindre koncertarrangører . Og den kritik ærgrer Signe Lopdrop.

"Vi har inviteret ham til et møde, men han vil ikke komme, og så er det jo ikke nemt," siger Signe Lopdrop, der også godt kan blive træt af jazz en gang imellem.

"Der findes også utrolig meget dårlig jazz, ligesom man både kan finde god og dårlig musik i alle andre musikgenrer. For jazz kan ikke puttes i kasser. Alle de forsøg på at skrive en definition af jazz, jeg har læst, synes jeg rammer lidt ved siden af. For det eneste, der forener jazz, er improvisation. Men det er også i live-musikken, at det helt uforglemmelige kan opstå i den fantastiske blanding af individuelt talent og samarbejde," siger Signe Lopdrup, der privat er gift og mor til to børn.

ohrstrom@kristeligt-dagblad.dk