Prøv Kristeligt Dagblad gratis i 4 uger


- Allan Sørensen, mellemøst-korrespondent 
Allan Sørensen
Send artiklen Butiksansatte stjæler som aldrig før til din ven.
Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

Butiksansatte stjæler som aldrig før

5 debatindlæg Hold mig opdateret

På trods af den økonomiske krise så oplever butikkerne ikke, at deres egne ansatte stjæler mindre. Tværtimod. De stjæler som aldrig før

Danske butiksejere bliver i stadig stigende grad udsat for tyveri fra deres egne ansatte, skriver Søndagsavisen.

Ifølge en undersøgelse fra arbejdsgiverorganisationen Dansk Erhverv oplever tre ud af fire virksomheder i detailhandlen, at medarbejderne enten stjæler, sælger varer til vennepriser eller svindler med returvarer.

Og tilsyneladende er der tale om et voksende problem.

Således svarer 32 procent af butikkerne, at der er sket en stigning i det såkaldte medarbejdersvind i 2010, mens kun 11 procent siger, at de har haft et fald.

Annonce
I alt 21 virksomheder med tilsammen mere end 7.000 butikker og filialer har deltaget i undersøgelsen.

Lars Alexander Borke, procesdirektør i Dansk Erhverv, er overrasket over udviklingen.

- Vi havde faktisk forventet at se et fald i lyset af den økonomiske krise - at medarbejderne ville være mere opsatte på at fastholde deres job i en situation med stor utryghed i ansættelsen, siger Lars Borke.

Svindet i butikkerne skyldes ikke kun simpelt tyveri. Undersøgelsen viser også, at flere og flere butikker har problemer med, at medarbejderne sælger varer til vennerne til langt under prisen.

Det har hele 76 procent af butikkerne oplevet i 2010, mens det kun var 54 procent i den tilsvarende undersøgelse i 2009.

Også svindel med returvarer er et hastigt voksende problem med en stigning fra 44 procent i 2009 til 71 procent i den nye undersøgelse.

Lars Borke mener, at det stigende problem med langfingrede medarbejde skyldes et generelt skred i moralen i samfundet.

FACEBOOK: Bliv ven med Kristeligt Dagblad

Hold mig opdateret

Trådet overblik  |  Fladt overblik

Giv danskerne højere mål med livet

Lis, publiceret d.01/08 00:00 (for 2 år siden)
Læs artiklen bag debatten her: Butiksansatte stjæler som aldrig før
Hvor det rent materielle bliver selve livets mening gælder det naturligvis om at få mest muligt med den mindst mulige indsats. Lovgivning er nødvendig, men ikke tilstrækkelig som fundament under et samfund, der tørster efter ansvarlighed og ærlighed.

Der skal fortsat være religionsfrihed i Danmark; men det skaber meningsløshed og et sugende tomrum at kræve religion ud af det offentlige rum. Et sugende tomrum vil altid fyldes at det, der så bliver sat i stedet og gjort attraktivt.

Krisen har ikke dæmpet trangen til materielle goder, og med forsøget på bortvisning af religion, har tonangivende kræfter i bogstaveligste forstand smidt barnet, den kristne kulturarv, ud med badevandet.

God lovgivning er nødvendig; men en indre lov er lige så nødvendig. Danskerne fortjener den ro, der findes, hvor materielle goder bliver henvist til andenpladsen og ikke længere er livets højeste mål.
Del Link

Svar til Lis.

Jan, publiceret d.01/08 08:12 (for 2 år siden)
Læs artiklen bag debatten her: Butiksansatte stjæler som aldrig før
Lis skrev:
Hvor det rent materielle bliver selve livets mening gælder det naturligvis om at få mest muligt med den mindst mulige indsats. Lovgivning er nødvendig, men ikke tilstrækkelig som fundament under et samfund, der tørster efter ansvarlighed og ærlighed.

Der skal fortsat være religionsfrihed i Danmark; men det skaber meningsløshed og et sugende tomrum at kræve religion ud af det offentlige rum. Et sugende tomrum vil altid fyldes at det, der så bliver sat i stedet og gjort attraktivt.

Krisen har ikke dæmpet trangen til materielle goder, og med forsøget på bortvisning af religion, har tonangivende kræfter i bogstaveligste forstand smidt barnet, den kristne kulturarv, ud med badevandet.

God lovgivning er nødvendig; men en indre lov er lige så nødvendig. Danskerne fortjener den ro, der findes, hvor materielle goder bliver henvist til andenpladsen og ikke længere er livets højeste mål.


Svar til Lis :

Jeg kan godt forstå dine ønsker om en verden mere orienteret mod indre eller sande værdier.

Men jeg kan også godt forstå den almindelige dansker der siger "religion - vorherre bevare os " når man ser hvor blottet for sund fornuft megen religion er.

For mig er både kristendom og islam selv skyld i denne situation idet de ikke kan stå mål med det moderne menneskes kritiske sind idag.

Når disse religioner insisterer på en skabergud som hjørnesten i deres teologier og vi alle kan se at verden har så megen lidelse - og har haft det igennem tusindevis af år, så giver det jo sig selv at det almindelige menneske opfatter det som ulogisk vrøvl.

Og i den situation er det jo forståeligt at de søger lykken i materielle goder istedet.
Del Link

Men lykken findes hos Gud

Nederby Jessen, publiceret d.01/08 08:53 (for 2 år siden)
Læs artiklen bag debatten her: Butiksansatte stjæler som aldrig før
Jan skrev: "Når disse religioner insisterer på en skabergud som hjørnesten i deres teologier og vi alle kan se at verden har så megen lidelse - og har haft det igennem tusindevis af år, så giver det jo sig selv at det almindelige menneske opfatter det som ulogisk vrøvl."

Fra din vinkel ser det sådan ud, Jan. Men vi er andre, der har oplevet, at lykken findes hos Gud, den Gud, der skabte verden og også ved, hvad der er bedst for hans skaberværk.

Som så mange andre henviser du til krig og ufred i verden, men er det Guds skyld?

I et andet indlæg i en anden tråd i dag citerede jeg den gamle oversættelse af Prædikerens Bog kap. 7:29 og det passer ganske glimrende ind i denne sammenhæng også:

Dog se, det fandt jeg, at Gud har skabte menneskene, som de bør være; men de har så mange sære ting for."

Jeg er iøvrigt meget enig med Lis i hendes udtrykte ønsker.

Bjarne Nederby Jessen
Del Link

Butiksansatte stjæler som aldrig før

Jan, publiceret d.01/08 09:47 (for 2 år siden)
Læs artiklen bag debatten her: Butiksansatte stjæler som aldrig før
Nederby Jessen skrev:
Jan skrev: "Når disse religioner insisterer på en skabergud som hjørnesten i deres teologier og vi alle kan se at verden har så megen lidelse - og har haft det igennem tusindevis af år, så giver det jo sig selv at det almindelige menneske opfatter det som ulogisk vrøvl."

Fra din vinkel ser det sådan ud, Jan. Men vi er andre, der har oplevet, at lykken findes hos Gud, den Gud, der skabte verden og også ved, hvad der er bedst for hans skaberværk.

Som så mange andre henviser du til krig og ufred i verden, men er det Guds skyld?

I et andet indlæg i en anden tråd i dag citerede jeg den gamle oversættelse af Prædikerens Bog kap. 7:29 og det passer ganske glimrende ind i denne sammenhæng også:

Dog se, det fandt jeg, at Gud har skabte menneskene, som de bør være; men de har så mange sære ting for."

Jeg er iøvrigt meget enig med Lis i hendes udtrykte ønsker.

Bjarne Nederby Jessen


Svar til bjarne.

Når jeg skriver som jeg gør at det er en umulig ting at have en alvidende almægtig, alkærlig, skabergud og så al denne lidelse i menneskehedens historie, er det jo ikke kun udtryk for "min vinkel" som du skriver, men også for almen logik.

Du skriver så at du og andre oplever gud -
og det tror jeg da gerne, du og andre gør .

Som buddhist fornægter jeg IKKE eksistens af en Gud - men siger at det umuligt kan være en SKABERGUD.

I præcis denne skabergud ligger umuligheden i teistiske Religioner.

http://www.religion.dk/artikel/282649:Spoerg-om-buddhisme--I-buddhismen-findes-der-ikke-en-skabende-Gud
Del Link

Butiksansatte stjæler som aldrig før

Jørgen Christensen, publiceret d.01/08 12:51 (for 2 år siden)
Læs artiklen bag debatten her: Butiksansatte stjæler som aldrig før
Selve det at debattere er at tage åndelige realiteter for både virkelige og relevante. At mene, man har vundet en art sejr ved at benægte nogen har skabt med ånd, er en selvmodsigelse. Uanset den måtte være nok så indviklet og indbefatter dybe begreber og konstruktioner - som jo også er ånd af en art.

En ganske moderne, såkaldt postmodernistisk form for tankegang. Ufrugtbar, destruktiv, uanvendelig, selvmodsigende og meningsløs.

Man kan vel være troende på flere måder. Nogle lægger vægt på at man skal først og fremmest tro på Guds eksistens. Som i beretningen om jøderne og Moses. Andre at leve udfra de historier, man tror på. Som forskellige helgener eller forbilleder. Selv anser jeg historisk forskning, som med Arken, for ret uvedkommende, mens forskellige personer og deres valg er meget væsentlige og frugtbare for tankerne og følelserne, især og mest de kristne.

Hvis man nu tager Johannesevangeliets skabelse udfra ORDET, er det så væsentligst at dissekere dette, eller at bruge dette? For analytikeren anvender vel så selv ånd til at forsøge på at falsificere det med, mens andre accepterer realiteten og vigtigheden af åndelige værdier - at leve i og for dem. Ville man ikke anse en fisk for lidt tosset, hvis den koncentrerede sig om at analysere vandet, den svømmer i? Og ville gøre klarhed over dette til en afgørende forudsætning for at svømme videre?
Del Link

flexblock

Få nyhederne i din indbakke

flexblock
splitblock
flexblock
flexblock
splitblock
Mener du, at uligheden vokser i det danske sundhedssystem?
 
flexblock
flexblock
splitblock
flexblock


flexblock

Nyhedsbrev

flexblock
flexblock