Selvcensur har bredt sig til gymnasierne

Frygt for overgreb fra islamister har radikalt ændret vilkårene for landets gymnasielærere, mener religionslektor, der i samarbejde med et forlag ændrede titel og udelod illustrationer i en undervisningsbog om islam. Et kæmpe problem, mener SF

Med Muhammed-tegningerne kom Danmark i islamisternes søgelys. Nu har frygten bredt sig til gymnasiebøgerne, hvor en undervisningsbog fik ændret titel og forside af frygt for konsekvenserne. Billedet viser demonstration foran den danske ambassade i Libanon i 2006. Foto: Scanpix.
Med Muhammed-tegningerne kom Danmark i islamisternes søgelys. Nu har frygten bredt sig til gymnasiebøgerne, hvor en undervisningsbog fik ændret titel og forside af frygt for konsekvenserne. Billedet viser demonstration foran den danske ambassade i Libanon i 2006. Foto: Scanpix. Foto: RAMZI HAIDAR.

Frygten for at krænke muslimer og opildne til voldelige aktioner har bredt sig til undervisningslokalerne på landets gymnasier.

Når danske elever bliver undervist i islam, sker det nemlig ud fra en bog, som er redigeret af frygt for trusler og overgreb. Det fortæller religionslektor ved Kolding Gymnasium og forfatter til den pågældende bog, Allan Poulsen, i det seneste nummer af Religion, som er et tidsskrift for gymnasiernes religionslærere.

Bogen "Islamdebat", som siden 2008 er blevet brugt i religionsundervisningen på landets gymnasier, handler om terrorangrebet den 11. september, den islamkritiske film "Submission" og om Morgenavisen Jyllands-Postens Muhammed-tegninger. Men den endelige version af bogen indeholder hverken illustrationer fra filmen eller af tegningerne.

Allan Poulsen fjernede selv et foto fra filmen fra bogens omslag, forlaget Systime bad ham ændre bogens oprindelige titel, og hverken han eller forlaget ville bringe illustrationer af Muhammed-tegningerne – selvom intet ifølge Allan Poulsen ville være mere naturligt end at bringe tegningerne.

Ifølge forfatteren er der sket en "radikal ændring" i de vilkår, som religionslærere arbejder under.

"Vi har fået en situation, hvor man kan blive nødt til at overveje, om der er noget, man bør være bange for at gøre. Det er noget helt nyt, som er opstået siden Muhammed-krisen," siger Allan Poulsen og fortsætter:

"Det betyder, at undervisningen potentielt set kan gå hen og blive mindre fri og mindre kritisk, end den bør være i et frit samfund som vores," siger han.

Og den foruroligende tendens breder sig til alle dele af samfundet, mener Flemming Rose, kulturredaktør på Morgenavisen Jyllands-Posten og forfatter til en debatbog, som udkommer i denne måned, og som indeholder de omstridte Muhammed-tegninger.

"Hans situation er én ud af et enormt antal af eksempler på selvcensur. Vi ved, at der er folk, der er parate til at anvende vold på grund af billeder eller bøger, som de opfatter som krænkende. Det er pinligt og ubehageligt at indrømme, at man bøjer sig for vold og trusler. Men det er et problem, som skal frem i lyset. Derfor er det beundringsværdigt, at han ikke kalder sin frygt for hensyntagen, men bringer sine motiver frem i lyset," siger Flemming Rose.

SF's uddannelsesordfører, Pernille Vigsø Bagge, kalder Allan Poulsens eksempel for et "meget stort problem".

"Det er helt uholdbart, at der er ting, lærerne ikke kan tale om. De fleste af os har en stærk holdning til religion, og det skal vi frit kunne drøfte. Det er en vigtig tradition på danske uddannelser, og det gode ved danske elever er netop, at de er gode til at stille kritiske spørgsmål," siger hun.

Undervisningsminister Tina Nedergaard (V) ønsker ikke at tage stilling til den konkrete sag, men siger:

"Man skal ikke være professor for at regne ud, hvorfor han er bekymret. Vi har danskere, der lever med dødstrusler. Men den kritiske tilgang til en hvilken som helst religion er ikke udelukket, blot fordi man udelukker billeder af en bog. Ud fra et undervisningsperspektiv kan man finde andre måder at illustrere en bog på."

Forlaget Systime bekræfter, at det opfordrede Allan Poulsen til at opgive bogens oprindelige titel "Islams skyld?":

"Titler skal være redelige og kedelige, når de bruges i undervisningen. Sammen med billederne på forsiden virkede det, som om den gav svaret."

johansen@k.dk