Keramik på klippegrund

Bornholm fastholder sin førende position inden for internationalt kunsthåndværk med European Ceramic Context 2010, der nu samler Europas bedste keramikere

Susanne Jøker Johnsen er projektleder for European Ceramic Context, der er en del af den stadig voksende bornholmske biennale for glas- og keramikkunst. Om to år gælder det igen glaskunsten. --
Susanne Jøker Johnsen er projektleder for European Ceramic Context, der er en del af den stadig voksende bornholmske biennale for glas- og keramikkunst. Om to år gælder det igen glaskunsten. --. Foto: Michael Tarp.

På afstand ligner Bornholms Kunstmuseum en hvidglaseret glas- og keramikskulptur, der slanger sig som et grundstødt skib mod den østbornholmske klippekyst.

Det smukke museum har formentlig også Danmarks mest maleriske beliggenhed ved Helligdomsklipperne i Rø, omgivet af grønne marker med græssende højlandskvæg – og med Østersøen som et kongeblåt baggrundstæppe mod resten af verden. På trods af den noget øde placering på Østbornholm, kan stedet også tiltrække store kunstnere og tusindvis af turister. I sidste weekend påtog Bornholms Kunstmuseum sig endda for anden gang rollen som Europas naturlige centrum for keramikkunst som vært for åbningen af European Ceramic Context.

Den danske klippeø har nemlig længe haft en magnetisk effekt på kunsthåndværkere fra mange forskellige lande – godt hjulpet på vej af Danmarks Designskole Bornholm og øens historiske tradition for keramikfabrikker og kunstnerkolonier. At Bornholm også er blevet et officielt mødested for Europas bedste kunsthåndværkere, blev klart for fire år siden, da museet i samarbejde med en række andre bornholmske aktører etablerede en ambitiøs biennale, der hvert andet år enten tiltrækker Europas bedste keramikere eller glaskunstnere. For to år siden gjaldt det glaskunstnerne, så nu er det igen keramikerne, der skal vise, hvad de kan. Og i år medvirker 110 europæiske keramikere således fra 30 forskellige lande.

"Det er gået op for keramikkunstnere fra hele Europa, at der ligger et keramisk centrum langt ude i Østersøen," siger museets stolte direktør, Lars Kærulf Møller, da han tager imod sine internationale gæster til åbningen på den røde løber.

Kunstnerne er blevet udvalgt af en kunstnerisk "kommissær" fra hvert land. Og det er nu blevet til to overdådige udstillinger på henholdsvis Bornholms Kunstmuseum og udstillingsstedet Grønbechs Gård på Vestbornholm, hvor de unge udvalgte talenter udstiller deres værker, fortæller Susanne Jøker Johnsen.

Hun er projektleder for årets biennale og nikker genkendende til, at Bornholm efterhånden vækker genklang i det internationale kunsthåndværkermiljø.

"Det er tredje gang, vi holder biennalen, og det betyder også, at den hver gang bliver større og mere synlig. Og der er ingen tvivl om, at det også løfter det, at Kronprinsessen kommer," siger Susanne Jøker Johnsen. For i år er der nemlig oven i købet kongelig interesse for biennalen. Ikke alene er European Ceramic Context 2010 støttet af både regentparrets fond og Kong Frederik og Dronning Ingrids Fond, men kronprinsesse Mary er oven i købet rejst til øen for at åbne den store udstilling på Bornholms Kunstmuseum.

Og en del af de hundredvis af fremmødte bornholmere er nok også snarere kommet for at få et glimt af den smukke gravide prinsesse end for at se på bearbejdet ler. Men der er nok at se på indenfor, hvor man kan finde keramik i alle tænkelige former og farver, så man næsten skulle tro, at der var arbejdet med vidt forskellige materialer. Mens nogle af værkerne er så papirtynde, at det virker farligt at puste til dem, er andre massive som mursten. Enkelte værker ligner endda spraymalede stålskulpturer. Og det imponerer Lars Kærulf Møller:

"Kunstnerne har virkelig eksperimenteret denne gang. Og de bedste, der er med i år, har trukket leret ud i nogle former, som man ikke havde forestillet sig kunne lade sig gøre. På den måde mener jeg, at udstillingerne viser, at man har taget endnu et skridt i udforskningen af, hvad ler kan."

En allerede klippefast tradition for biennalen er at uddele en talentpris og en hovedpris til den dygtigste kunstner. Hovedprisen går i år til den spanske keramiker Rafael Pérez, der har fået leret til at ligne vådt pap eller smidigt læder i sine smukke værker. Den lille spanske mand når kun Kronprinsessen til skulderen, da hun smilende overrækker ham prisen. Men hans smil er størst. Og arbejdsglæden lyser stadig ud af hans brune øjne, da han fortæller Kristeligt Dagblad, hvorfor han elsker sit fag.

"Ler er et fantastisk materiale at arbejde med. For det ændrer sig fuldstændig, når det har været i ovnen," siger Rafael Pérez og tilføjer:

"Mit yndlingstidspunkt på dagen er, når jeg åbner min varmeovn om morgenen. Det er som regel det første jeg gør hver morgen. For jeg kan ikke vente med at se, hvad der er sket. Når jeg sætter dagens værker ind i ovnen om aftenen, ved jeg aldrig helt, hvad de har forvandlet sig til om morgenen. På den måde ligger hele den kunstneriske skaberproces ikke i mine hænder, og det er altid et smukt og spændende øjeblik, når ovnen bliver åbnet," siger den smilende spanier, der også er glad for samværet med keramikkollegaerne fra Europa under biennalen.

"Jeg bor sammen med en gruppe andre keramikere fra forskellige lande. Det synes jeg er meget givende. Og jeg er meget imponeret over, hvad andre har lavet, så jeg er ærligt talt ret overrasket over at være vinderen."

Talentprisen går til danske Christin Johansson, der faktisk er uddannet fra Glas- og Keramikskolen i Nexø.

"Det er dejligt, at det lige præcis er her, at jeg modtager prisen. For Bornholm er jo mit faglige udgangspunkt," siger hun, inden en anden yngre kvinde forlader stedet.

"Det var spændende at se, hvordan keramik kan formes på så mange forskellige måder," siger den charmerende prinsesse, inden hun stiger ind i en stor bil – med en kasse nyt "kongeligt porcelæn" under armen.

ohrstrom@k.dk

Værkerne fra European Ceramic Context 2010 vises frem til den 7. november på Bornholms Kunstmuseum og udstillingsstedet Grønbechs Gård.