Prøv Kristeligt Dagblad gratis i 4 uger


- Erik Bjerager, ansv. chefredaktør og adm. direktør
Erik Bjerager
Send artiklen Ja til kirkelig velsignelse af registreret partnerskab til din ven.
Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

Ja til kirkelig velsignelse af registreret partnerskab

Biskop Karsten Nissen, Viborg Stift

- Kilde: Peter Kristensen

10 debatindlæg Hold mig opdateret

"Hidtil har jeg stået for den opfattelse, at kirken ikke har noget mandat til at velsigne et homoseksuelt samliv. Den opfattelse har jeg nu revideret", skriver biskop Karsten Nissen

Følgende brev af biskop Karsten Nissen er sendt til alle præster og menighedsråd i Viborg Stift om folkekirken og registreret partnerskab.

Efter at der i løbet af foråret blev konstateret et flertal i Folketinget for ligestilling mellem heteroseksuelle og homoseksuelles ret til ægteskab, nedsatte kirkeministeren på forslag af biskopperne et hurtigt arbejdende udvalg med følgende kommissorium:

"Udvalgets kommissorium er at tage stilling til følgende spørgsmål:

1) Skal ægteskabsindstiftelsen fortsat foregå i folkekirken, eller skal alle samliv indgås for den borgerlige øvrighed, hvorefter der er mulighed for en kirkelig velsignelse, og hvilket ritual skal kunne anvendes ved en sådan kirkelig handling?

Annonce
2) Under hvilke former skal også det registrerede partnerskab kunne indgås i folkekirken, således at to personer af samme køn har samme mulighed som ægtepar for at indgå deres samliv ifølge et kirkeligt ritual, og hvilket ritual skal kunne anvendes?

3) Hvordan sikrer man, at præster, som af samvittighedsgrunde ikke kan medvirke ved indgåelse af registreret partnerskab i kirken, har frihed til at sige nej hertil?

Udvalget skal afslutte sit arbejde senest den 15. september 2010. Udvalget har mulighed for at rådføre sig med relevante enkeltpersoner, kirkelige grupperinger og organisationer i den udstrækning, udvalget ønsker det.

Hvis der under arbejdet opstår spørgsmål, der involverer andre ministerier, vil Kirkeministeriet sørge for sideløbende med udvalgets arbejde at tilvejebringe de nødvendige udredninger fra de pågældende ministerier. Det er vigtigt, at udvalget hurtigt kan få svar på spørgsmål, der måtte opstå undervejs, så udvalgsarbejdet kan afsluttes inden for tidsfristen.

Kirkeministeriet yder sekretariatsbistand til udvalget.

Som forslagsstiller til nedsættelsen af dette udvalg, og som medlem af det, vil jeg gerne over for stiftets præster og menighedsråd redegøre for mit syn på sagen.

ET STORT FLERTAL på 11 af 12 udvalgsmedlemmer, som jeg er en del af, er enige om, at ægteskab og registreret partnerskab må betragtes som forskellige ordninger, der har hver deres begrundelse og hver sin historiske baggrund. Udvalget betragter ægteskabet som en ordning, der er grundlagt ved Guds skabelse af verden, og som kan danne ramme om seksualliv, forplantning og børneopdragelse. Hermed kan udvalget ikke tilslutte sig den såkaldte "kønsneutrale" ægteskabsforståelse, der ikke skelner imellem ægteskabet mellem mand og kvinde og samlivet mellem to personer af samme køn.

Om registreret partnerskab er det udvalgets vurdering, at den folkelige forståelse af samliv mellem to personer af samme køn i dag alt overvejende er positiv, og at denne positive folkelige forståelse også gør sig gældende både blandt almindelige folkekirkemedlemmer og blandt præster. Det er en udvikling, som jeg også selv har gennemlevet.

Et flertal på 10 udvalgsmedlemmer, som jeg er en del af, finder, at synet på homoseksuel praksis falder uden for de spørgsmål, som det ifølge Den Augsburgske Bekendelse, artikel 7, er tilstrækkeligt – og nødvendigt – at være enige om af hensyn til kirkens enhed. Derfor kan der inden for kirken herske dyb uenighed om dette spørgsmål, uden at det kirkelige fællesskab lider skade derved. Det samme flertal erkender, at homoseksuelt samliv ikke er en del af en kristen skabelsesordning, men at dette samliv ikke strider imod det grundlæggende i evangelisk-luthersk kristendomsforståelse.

På denne baggrund foreslår et flertal på ni udvalgsmedlemmer, herunder jeg, at der åbnes for en kirkelig velsignelse af registreret partnerskab ved et ritual, hvor de centrale dele autoriseres. Vi foreslår, at ritualet optages i folkekirkens ritualbog, og at ritualet i alle sammenhænge, hvor det gengives, forsynes med følgende præambel: "Præster, der af samvittighedsgrunde ikke ønsker at anvende dette ritual, fordi de finder det uforeneligt med kristen ægteskabsforståelse, er fritaget fra at bruge det." Seks af udvalgets medlemmer, og her er jeg ikke med, foreslår at der åbnes for at det registrerede partnerskab kan indgås i kirken, og at ritualet forsynes med samme præambel.

Hidtil har jeg stået for den opfattelse, at der ikke bør kunne ske hverken en kirkelig velsignelse eller en indstiftelse af det registrerede partnerskab i kirken. Derfor vil jeg gerne over for jer redegøre for, hvorfor jeg i udvalget har kunnet tilslutte mig, at der indføres en kirkelig velsignelse af et registreret partnerskab. Begrundelsen er dobbelt: dels teologisk, dels politisk og parlamentarisk.

TEOLOGISK HAR JEG igennem de senere år funderet meget over dette spørgsmål. På den ene side er det mandat, kirken har igennem Bibelen, mandatet til at velsigne mand og kvinde i ægteskabet. Ægteskabet er for mig en del af den ordning, som Gud har givet os at leve i og under. Både i Det Gamle Testamente og i Det Nye Testamente findes der udsagn om homoseksualitet. Nogle af disse udsagn, ikke mindst i Det Gamle Testamente, er barske. Homoseksualitet forbydes og kaldes en "vederstyggelighed" (3. Mos. 18, 22 og 20, 13). Andre gammeltestamentlige tekster er 3. Mos. 20, 13 og 1. Mos. 19, 5.

I Det Nye Testamente beskriver Paulus i Rom. 1, 26-27 homoseksualitet som en "vanærende lidenskab" og i 1. Kor. 6 nævner Paulus en række synder og overtrædelser, herunder homoseksualitet. Intetsteds i de fire evangelier taler Jesus om homoseksuelle eller homoseksualitet, medmindre man forstår de gådefulde ord i Matt. 19, 10-12, hvor Jesus taler om dem, der er "uegnede til ægteskab", som omhandlende homoseksuelle. Hidtil har jeg derfor stået for den opfattelse, at kirken ikke har noget mandat til at velsigne et homoseksuelt samliv.

Det er denne opfattelse, jeg nu har revideret. Jeg kender mennesker, som er nået til den konklusion, at de er homoseksuelle, og at de er født/skabt sådan. Jeg har også oplevet, at erkendelsen af dette faktum og modet til at stå ved det udadtil over for andre mennesker, har gjort dem til hele mennesker. Dette at gøre op med en forløjet og hyklerisk måde at leve på og stå ved sig selv som det menneske, man nu engang er, kan skabe fred i et menneskes sind. Kirken må gå imod enhver fordømmelse af mennesker, også homoseksuelle, og kirken må efter min opfattelse også medvirke til, at vi ikke stempler grupper af mennesker som i særlig grad syndige. Synden er siden syndefaldet et grundvilkår for os alle, og der klæber synd, forstået som oprør mod Gud og egoisme, ved alt, hvad vi siger og gør.

På den ene side har vi det bibelske vidnesbyrd og den kristne ægteskabsforståelse, begrundet i Guds skabelse af mennesket som mand og kvinde. På den anden side har vi mennesker af kød og blod, som ikke kan leve på anden måde end ved at være homoseksuelle. De homoseksuelle er også omfattet af Guds kærlighed, og de er som alle andre mennesker afhængige af at kunne give og modtage kærlighed til og fra andre mennesker. I skabelsesberetningen siger Gud som begrundelse for at skabe Eva: "Det er ikke godt, at mennesket er alene." Dette er sagt til en mand, der sættes ind i et ægteskab med en kvinde. Alligevel er det en grundlæggende virkelighed for alle mennesker, også for de homoseksuelle, at det ikke er godt at være alene.

Jeg er nået til den erkendelse, at vi, der har glæden ved at kunne leve i et ægteskab med et andet menneske, og som ikke kunne forestille os en tilværelse uden det fællesskab og den intimitet, som ægteskabet indeholder, ikke bør stå i vejen for, at vore homoseksuelle medmennesker kan modtage den samme gave.

EFTERSOM FOLKEKIRKEN endnu ikke har fået den kirkeforfatning som Grundloven i paragraf 66 giver et løfte om, er den forfatningsretlige tilstand således, at Folketinget har lovgivningsbeføjelsen over for folkekirken. Dette indebærer, at hvis Folketinget vedtager en lov, der indfører fuld ligestilling imellem ægteskab og registreret partnerskab, vil dette samtidig være indført i folkekirken.

En sådan lov vil stærkt belaste forholdet mellem stat og kirke, og i det hele taget har jeg den opfattelse, et folkekirken i højere grad må tage hånd om egne affærer, og at vi inden for det folkekirkelig fællesskab må finde løsninger på spørgsmål, vi er uenige om. Noget sådant bør vi ikke overlade til statsmagten.

Derfor har jeg foreslået dette udvalg, og hilst kirkeministerens nedsættelse af det velkomment. Jeg håber, at vi i folkekirken, også i Viborg Stift, må kunne leve med forskellige holdninger til dette spørgsmål. Det folkekirkelige fællesskab bør kunne rumme disse forskellige holdninger, som det siges i den oven for omtalt artikel 7 i Den Augsburgske Bekendelse: "Ligeledes lærer de, at der bestandigt vil forblive én, hellig kirke. Men kirken er de helliges forsamling, i hvilken evangeliet læres rent, og sakramenterne forvaltes ret. Og til kirkens sande enhed er det nok at være enig om evangeliets lære og om sakramenternes forvaltning ?" Med "evangeliets lære" og "sakramenternes forvaltning" menes forkyndelsen af retfærdiggørelsen ved tro alene, og forvaltningen af dåben og nadveren som nådemidler.

Karsten Nissen er biskop i Viborg Stift og et af de 12 medlemmer af kirkeministerens udvalg om folkekirken og registreret partnerskab.
Fortsættes på næste side »
Læs hele artiklen 1 | 2 | 3 | 4 | 5

FACEBOOK: Bliv ven med Kristeligt Dagblad

Hold mig opdateret

Trådet overblik  |  Fladt overblik

Logikken halter, mellemregningerne mangler, billedet flakker

Stefan K. Søndergaard, publiceret d.20/09 10:26 (for 2 år siden)
Læs artiklen bag debatten her: Ja til kirkelig velsignelse af registreret partnerskab
Hvordan kan man slutte fra, at homoseksuelt samliv ikke strider imod det grundlæggende i evangelisk-luthersk kristendomsforståelse, til, at dette samliv skal vurderes direkte positivt i evangelisk-luthersk forstand? Og altså hvordan slutter man fra ikke-fordømmelse til særskilt og positiv anerkendelse, er der mellemtrin (adiafora), eller springer man direkte?

Hvordan kan man indføre en ny skik, når det i Den Augsburgske Bekendelses artikel 15 hedder, at man kun kan bevare de skikke, som kan bevares uden synd, og som tjener ro og god orden i kirken? Skal "ro og god orden" kun forstås som "fred i vor tid"?

Hvorfor skulle et homoseksuelt menneske ikke kunne stå ved sin homoseksualitet (såfremt vedkommende måtte mene, at det er et offentligt anliggende), uden at få det godkendt ved et særligt ritual?

Jeg er nået til den erkendelse, at vi, der har glæden ved at kunne leve i et ægteskab med et andet menneske, og som ikke kunne forestille os en tilværelse uden det fællesskab og den intimitet, som ægteskabet indeholder, ikke bør stå i vejen for, at vore homoseksuelle medmennesker kan modtage den samme gave.


Og sidst, men ikke mindst, hvilken gave er det, som Karsten Nissen her kommer med?

Hvad består gaven af: Er det velsignelse af et partnerskab? Er det indførelsen af et samkønnet ægteskab? Er det med tiden indførelse af et eneste og ens ritual for samkønnede og tvekønnede ægteskaber? Er det ikke den logiske konsekvens af at ville give den samme gave?

Og på hvilket mandat deler KN gaven ud? Er det personlige erfaringer og enkelttilfælde, der skal afgøre det? Er det alene bibelcitatet "Det er ikke godt, at mennesket er alene", der skal bære det? Eller er noget simpelthen godt, fordi det føles godt?

Kan feelgood-etik og politisk følgagtighed få et hyrdebrev til at ligne et romantisk postkort?

Stefan Klit Søndergaard
Sognepræst i Broager
Del Link

homoseksuelle vælges frem for de trofaste Guds folk

Tænk nu efter, publiceret d.20/09 22:37 (for 2 år siden)
Læs artiklen bag debatten her: Ja til kirkelig velsignelse af registreret partnerskab
Jeg er nået til den erkendelse, at vi, der har glæden ved at kunne leve i et ægteskab med et andet menneske, og som ikke kunne forestille os en tilværelse uden det fællesskab og den intimitet, som ægteskabet indeholder, ikke bør stå i vejen for, at vore homoseksuelle medmennesker kan modtage den samme gave.

---------------------------------------------------------------------------

Nå - det er synd for de homoseksuelle, de ikke får gaver (som dem der er det berettiget), men dermed at knuse andre kristnes tilhørs forhold til kirken, den gave (som det for kristne at komme i en kirke de kan genkende bibelens forkyndelse i ) fratager man så uden rynken fra andre.
Men når det nu engang ikke er alle livs former Gud har i sine planer, så går det altså ikke.
Hvis man bare siger, at man over for Gud skal gøre som man nu har lyst, hvad så med pædofile (børnelokkere) skal de så også bare følge deres medfødte trang. Nej, nej nej.

Nej der er ord i bibelen der hedder, at give afkald.
Hvor har jeg ellers i mange år set et lys i Karsten Nissen, men nu er jeg chokeret over hans kovending, nu ryger han ud af min verden, det er som om han er blevet forført.


Karsten Nissen siger også
:
Om registreret partnerskab er det udvalgets vurdering, at den folkelige forståelse af samliv mellem to personer af samme køn i dag alt overvejende er positiv, og at denne positive folkelige forståelse også gør sig gældende både blandt almindelige folkekirkemedlemmer og blandt præster.



------------------------------------------------------------------------

Jeg tænker: her nævnes ikke så meget som et ord med at man har søgt Gud for sagens sammenhænge.
det hele hviler typisk på menneskers påfund.

Matt 15
v7 Hyklere! Esajas profeterede rigtigt om jer, da han sagde:
v8 Dette folk ærer mig med læberne,
men deres hjerte er langt borte fra mig,
v9 forgæves dyrker de mig,
for det, de lærer, er menneske bud




Her et bibel vers: 2 tim 4
v1 Jeg indskærper dig for Guds ansigt og for Kristus Jesus, der skal dømme levende og døde, så sandt som han kommer synligt og opretter sit rige: v2 Prædik ordet, stå frem i tide og utide, overbevis, irettesæt, forman, tålmodigt og med stadig undervisning! v3 For der vil komme en tid, da folk ikke vil finde sig i den sunde lære, men skaffe sig lærere i massevis efter deres eget hoved, fordi det kildrer deres ører.

Man henviser til hvad præster mener, men de kristne udenfor nævnes ikke. Nu er vi meget bekendt med at der findes ugudelige præster.

Der er ord der er værd at reflektere over,
omvendelse
synd
Guds bud
At fornægte sig selv og tage sit kors op.
Tro mod Gud/Jesus
mm.

Hvor var jeg dog engang glad for Karsten Nissen,men nu er jeg det ikke nær så meget, men jeg håber stadig det bedste for ham. Jeg vil ikke komme i hans kirke, hvis det kan undgås.
Jeg føler det krænker de alvorligt menene kristne, og det er en hån imod dem/os

Desuden er der forskel på at være en synder, og så det at forblive i synden, uden ønske om at omvende sig, det sidste er alvorligt. Her kommer Guds dom ind i billedet. det kan kaldes forsætligt synd.

Men der er frelse til enhver, der tager imod Jesus.
Joh. 3 16
Del Link

Biskop Nissen skuffer i denne sag.

Nederby Jessen, publiceret d.20/09 22:59 (for 2 år siden)
Læs artiklen bag debatten her: Ja til kirkelig velsignelse af registreret partnerskab
Jeg sætter på mange måder stor pris på Karsten Nissen, biskoppen i Viborg. Men med denne kronik skuffer han meget. Han har forladt sit eget synspunkt og støtter nu flertallet i udvalget og går ind for, at der indføres et ritual for et juridisk bindende parnterskab i kirken.

Karsten Nissen, du burde have stået fast og samtidig skubbet på for, at folketinget vedtager en kirkeforfatning som lovet i Grundlovens § 66.

Bjarne Nederby Jessen
MF-kandidat for Kristendemokraterne¨
www.kd.dk/nederby
Del Link

Ja til kirkelig velsignelse af registreret partnerskab

Heinrich R., publiceret d.20/09 23:17 (for 2 år siden)
Læs artiklen bag debatten her: Ja til kirkelig velsignelse af registreret partnerskab
Nederby Jessen skrev:
Karsten Nissen, du burde have stået fast og samtidig skubbet på for, at folketinget vedtager en kirkeforfatning som lovet i Grundlovens § 66.


Som Karsten Nissen skriver, er det politikerne der bestemmer over kirken. Politikerne valgte dog at følge Karsten Nissens råd om, at nedsætte et udvalg, men gav det et meget snævert mandat, til hvad de kunne overveje.

Man kan forestille sig, at havde udvalget fået et mere åbent mandat til at formulere forslag, kunne der være kommet andre og mere interessante forslag på bordet. Herunder en adskillelse af stat og kirke, med frisætning af Folkekirken. Men et sådant mandat fik de ikke, og ergo kunne udvalget heller ikke pege på det som den mest attraktive model.

Det kan være, at Karsten Nissen og andre skulle have takket nej til nedsættelse af det ønskede udvalg, pga. det meget snævre mandat udvalget blev dekreteret?
Del Link

Kirkelig énhed

Judas II, publiceret d.21/09 02:17 (for 2 år siden)
Læs artiklen bag debatten her: Ja til kirkelig velsignelse af registreret partnerskab
Anthropos og Ecclesia er to aeoner, tilsammen går de op i en højere en enhed, de er en syzygy. Den højere énhed kaldes Pleroma.

http://en.wikipedia.org/wiki/Aeon#In_Gnosticism

http://en.wikipedia.org/wiki/Syzygy#Gnosticism

http://en.wikipedia.org/wiki/Pleroma

Jeg kan altså bedre lide den fordømte Valentins teologi, end den fordømmende Augsburske Bekendelse.

http://www.gnosis.org/library/valentinus/index.html
Del Link

skuffende

Morten, publiceret d.21/09 08:21 (for 2 år siden)
Læs artiklen bag debatten her: Ja til kirkelig velsignelse af registreret partnerskab
Karsten Nissen skuffer alle parter. LGBT er ikke tilfreds, så længe vi ikke har et kønsneutralt ritual uden fritagelsesmulighed. Ansvarlige kristne er kede af den kirkesplittelse ritualet vil medføre og kede af det alvorlige brud med Bibelen og traditionen, som det er.
Det er jo allerede muligt for et homopar at bliver velsignet i kirken. Derved har mainstream-præster i Folkekirken vist, at man accepterer et homoseksuelt partnerskab som en bedste løsning for nogle, som af den ene eller den anden grund ikke er egnede til ægteskab. Men man må protestere, når ægteskabet anfægtes som den af Gud privilegerede samlivsform.
LGTB - Landsforeningen for Bøsser, Lesbiske, Trans- og biseksuelle - repræsenterer jo kun en lille men meget højtråbende del af de homoseksuelle. Vi er mange, der slet ikke er enige i deres krav.
Del Link

Selvfølgelig skal alle vies ens

Bitten, publiceret d.30/09 21:46 (for 2 år siden)
Læs artiklen bag debatten her: Ja til kirkelig velsignelse af registreret partnerskab
Der er da overhovedet ikke noget at være uenige om, uanset tro! Selvfølgelig kan alle uanset køn og holdning vies efter samme ritual i kirke, hvis det er et man har lyst til.
Det er sådan at kirken er en del af det danske samfund, som man skal omkring i alt, lige fra navngivning til begravelse.
Derfor skal der heller ikke herske nogen tvivl om at alle uanset køn og baggrund, kan blive viet i kirken ved samme handling, hvis det er det man vil.
Kirken er oprindeligt en forening af troende, som har behov for at dyrke en tro og et fællesskab. Og det er også fint med mig, uanset om det er biblen, koranen, håndbold eller hvad det er.
Der hvor det ikke er fint mere, er når en forening vil bestemme hvem der må være med, men samtidig er uundgåelig i det danske samfund (og som er finansieret af staten!)
Jeg er glad for denne præst, som ser det hele som en helhed. Der ser alle som lige mennesker ( er det egentlig ikke det der er essensen i kristendommen?).
Men resten af denne forening synes jeg skulle se at stramme balderne sammen, og være en del af det danske samfund. Eller også må i arbejde på at få kirken til at blive uafhængig af staten som alle andre foreninger, og finansiere sig selv, med den støtte man nu kan søge.
Så får folket en mulighed for at vælge til eller fra, og ikke være underkastet en forening som ikke alle kan benytte.
Jeg synes ikke kirken kan tillade sig at lave klausuler for at være dansker og for at blive behandlet som menneske.
Del Link

ulogisk

pha, publiceret d.30/09 23:07 (for 2 år siden)
Læs artiklen bag debatten her: Ja til kirkelig velsignelse af registreret partnerskab
Hvis biskop Karsten Nissen og de øvrige fra flertallet i udvalget mener, at vi skal have et velsignelsesritual for allerede indgåede registrerede parforhold, hvorfor kan de så ikke i stedet gå ind for at selve den juridiske del også indgåes i kirken ?
Jeg kan ikke se, der skulle være forskel på de to ting.

PHA
Del Link

Sv. ulogisk

Karlo Brondbjerg, publiceret d.07/12 23:53 (for 1 år siden)
Læs artiklen bag debatten her: Ja til kirkelig velsignelse af registreret partnerskab
Karsten Nissen skrev:
Det er denne opfattelse, jeg nu har revideret. Jeg kender mennesker, som er nået til den konklusion, at de er homoseksuelle, og at de er født/skabt sådan. Jeg har også oplevet, at erkendelsen af dette faktum og modet til at stå ved det udadtil over for andre mennesker, har gjort dem til hele mennesker.


Hvad er forskellen på homoseksuelle i dag og så for 2-4.000 år siden?
Påstår Nissen at de homofile dengang var "halve" mennesker
Karlo Brondbjerg, Kristendemokraterne.
Del Link

Vis mand

Anne Mette, publiceret d.15/10 12:13 (for 7 mnd. siden)
Læs artiklen bag debatten her: Ja til kirkelig velsignelse af registreret partnerskab
Tak for dette brev. Det er efter min meneing en både menneskekærlig, god og rigtig løsning !
Del Link

flexblock

Få nyhederne i din indbakke

flexblock
splitblock

flexblock
flexblock
splitblock
Er det ok, at andre end præster får adgang til prædikestolen i folkekirken?
 
flexblock
flexblock
splitblock
flexblock


flexblock

Nyhedsbrev

flexblock
flexblock

Prøv Kristeligt Dagblad gratis i 4 uger

Prøv os i 4 uger – gratis og uforpligtende

Billede af Kristeligt Dagblads avis
Persondatapolitik og cookies

Alt fra Kristeligt Dagblad

  1. k.dk​
  2. religion.dk​
  3. kristendom.dk​
  4. etik.dk​
  5. pilgrimsvandring.dk​
  6. bogbasen.dk​
  7. hjertedating.dk​
  8. foredragslisten.dk​
  9. eftertanke.dk​
  10. mindet.dk​
  11. kirku.dk​