Prøv Kristeligt Dagblad gratis i 4 uger


- Erik Bjerager, ansv. chefredaktør og adm. direktør
Erik Bjerager
Send artiklen "Jeg ønsker, at homoseksuelle får Vorherres velsignelse" til din ven.
Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

“Jeg ønsker, at homoseksuelle får Vorherres velsignelse”

Kirkeminister Birthe Rønn Hornbech (V). --

- Martin Stampe/Scanpix.

12 debatindlæg Hold mig opdateret

Kirkeminister Birthe Rønn Hornbech (V) vil ikke gøre homoseksuelle og heteroseksuelle ens

Du har tidligere været åben over for, at homoseksuelle skal kunne indgå registreret partnerskab i kirken. Hvad er din kommentar til, at der ikke er flertal i udvalgets rapport for at anbefale dette, men derimod flertal for et autoriseret velsignelsesritual?

"Jeg vil lade det være op til medlemmerne af udvalget at udtale sig. Det, jeg kan sige, er, at rapporten viser den store forandring, der er sket i holdningen til det at være homoseksuel og til registreret partnerskab."

6 ud af 12 medlemmer af udvalget anbefaler, at homoseksuelle skal kunne indgå registreret partnerskab i kirken. Det er tæt på et flertal. Vil du fremsætte et lovforslag?

"Det kan jeg ikke sige noget om. Jeg ønsker ikke, at det ender som i Norge, hvor der kom en lovændring, men hvor kirken ikke vil lave et ritual. Der tegner sig et flertal i Folketinget, men det er vigtigt at høre kirken, før vi måske gør noget."

Men hvad er din holdning?

Annonce
"Uanset hvad jeg mener, er det en regeringsbeslutning. Men jeg vil komme med en indstilling til, hvad jeg mener. Der bliver en dialog mellem mig og justitsministeren. For hvis – og jeg understreger hvis – der skal fremsættes et lovforslag, er det i Justitsministeriet, at der skal fremsættes et lovforslag til at ændre ægteskabsloven, og jeg skal fremsætte et lovforslag, så præster kan blive fritaget, så de ikke er tvunget til at foretage en kirkelig registrering af homoseksuelles parforhold."

Bliver Venstres medlemmer stillet frit, hvis og når oppositionen fremsætter beslutningsforslag og lovforslag igen?

"Det må Venstres gruppeformand afgøre."

Vil du allerede nu afvise, at der bliver fremsat et forslag fra dig om, at homoseksuelle kan indgå ægteskab i kirken?

"Vi må først vente på høringen. Hvis oppositionen insisterer på at gøre det kønsneutralt, skaber de et urimeligt forhold til folkekirken. For så lytter de ikke til det store flertal i rapporten, der ikke ønsker dette. For mig er det vigtigt, at der er overensstemmelse mellem Folketinget og folkekirken. Jeg har en forventning om, at man i oppositionen afventer den her høring."

Kan du ikke komme tættere på en konklusion om dit eget synspunkt?

"Der er sket et skred i holdningen til homoseksuelle. Jeg forstår ikke, det kan fremkalde så hede følelser – på begge fløje. Jeg har altid set det sådan, at homoseksuelle også er skabt for Vorherre. Derfor kan jeg ikke forstå, at det her skaber så megen tumult. Men samtidig vil jeg sige, at man ikke kan gøre det forskellige ens. Jeg ønsker, at de homoseksuelle får Vorherres velsignelse af det forpligtende forhold, de har indgået."

schnabel@k.dk

FACEBOOK: Bliv ven med Kristeligt Dagblad

Hold mig opdateret

Trådet overblik  |  Fladt overblik

Har folkekirken da patent på Vorherre?

Blumensaat, publiceret d.18/09 09:36 (for 2 år siden)
Læs artiklen bag debatten her: "Jeg ønsker, at homoseksuelle får Vorherres velsignelse"
Birthe Rønn slutter sit indlæg af med at sige: "Jeg ønsker, at de homoseksuelle får Vorherres velsignelse af det forpligtende forhold, de har indgået".
Vorherre kan i sagens natur ikke velsigne et forhold som Han gennem Biblen (er det stadig Guds ord i folkekirken?) og kirkens tro og lære har fortalt os er forkert.
Vorherres velsignelse kommer ikke ved at folkekirken indfører et ritual til velsignelse af homoseksuelle, tværtimod.
En ting er at man går imod Guds egen lov, hvilket er alvorligt nok, men lad være at tage Gud til indtægt for love der er Ham direkte imod, det nærmer sig blasfemi.
Del Link

Den store misforståelse

Lars Kristian T, publiceret d.18/09 11:04 (for 2 år siden)
Læs artiklen bag debatten her: "Jeg ønsker, at homoseksuelle får Vorherres velsignelse"
Formuleringen “Jeg ønsker, at homoseksuelle får Vorherres velsignelse” gemmer på en ganske bestemt opfattelse af den kirkelige velsignelse, som desværre er meget udbredt.

Mange tror, at kirken uddeler en velsignelse. At altså kirken har beføjelse til at give Guds velsignelse.

Det er en kæmpe misforståelse. Ved et evangelisk-luthersk folkekirkebryllup består velsignelsen i, at forsamlingen hører Bibelens ord om ægteskabet og går i forbøn for parret på denne baggrund. Hvis man hører efter, så hører man, at ægteskabet mellem mand og kvinde er velsignet fra skabelsens begyndelse. Man hører, at det er en velsignet ordning. Velsignelsen er så at sige givet én gang for alle.

Derfor lyder det som goddag mand økseskaft, når det nogle siger: “Jeg ønsker, at homoseksuelle får Vorherres velsignelse”. Hvis homoseksuelle par skal have lov til at behandles på ligefod , så skal de høre velsignelsen af Bibelens egne ord.

I folkekirken burde vi vide bedre besked om, hvad Guds velsignelse er. Det er ikke, at man giver en præst en kjole på og beder ham løfte arme og røst. Det er at lytte til Guds Ord. Det hjerte, der får noget med sig hjem, er det hjerte, der har åbnet sig for Guds Ord.
Hvordan kan man dog bilde sig ind, at kirken råder over Guds velsignelse og bestemmer, hvem der får velsignelsen?

Venlig hilsen, Lars Toftdahl Andersen, Odense
Del Link

Lars Toftdahl har ret

Karenerfaren, publiceret d.18/09 13:59 (for 2 år siden)
Læs artiklen bag debatten her: "Jeg ønsker, at homoseksuelle får Vorherres velsignelse"
Tak til Lars Toftdahl for den klare udmelding! Du har ret.
I debatten omkring denne sag har man desværre ofte hørt sige, at det er ligesom med "sagen" om de kvindelige præster. Men de to ting kan overhovedet ikke sammenlignes.
Et eksempel på det er, at da folketinget gav menigheder lov til at vælge sig en kvindelig præst, blev ordinationen for nogen et problem; men da det blev aktuelt, var det naturligvis en "behandling på lige fod". D.v.s. at der i ordinationsritualet, også når der var kvinder med, var en læsning af Titusbrevet 1.kap. vers 5-9, hvor det hedder, at en tilsynsmand bl.a. skal være "een kvindes mand". Hvis/Når sagen er holdbar, kan læsningens betydning: en, der er pålidelig også i familieanliggender - ikke nødvendigvis en mand til alle tider, uden videre uddrages af situationen. Fordi præstens virke ikke er afhængig af kønnet, har også andre læsninger kunnet inddrages. Efter en protestantisk kirkeforståelse uddeler kirken ikke en særlig "velsignelse" eller "anden religiøs status" til sine præster. De er ordets tjenere.
Hvis partnerskabet skulle kunne kaldes ægteskab i bibelsk forstand "på lige fod", så skulle det kunne velsignes ved læsningen af ordene fra 1.Mos. 1,27-28, om at være skabt som mand og kvinde. Velsignelsen knyttes faktisk til kønsforskellen (og muligheden for børn).
Hvis ikke det er holdbart at bruge samme ritual, og det er der trods alt ingen, som har foreslået, så må en gudstjeneste i anledning af et (borgerligt) indgået partnerskab være det, der bedst udtrykker den anerkendelse og tilhørighed, som efterspørges. Ikke det at blive kaldt "rette ægtefolk både for Gud og mennesker".
Men nu er det blevet et spørgsmål om "ret til" betegnelsen ægteskab og krav på, at "kirken velsigner". Hvad den ganske rigtigt ikke kan.
Men, Lars, det er svært at forklare, navnlig p.g.a. den ophidselse, som Birthe Rønn undrer sig over.
Del Link

Et homoevangelium?

Plus, publiceret d.19/09 00:33 (for 2 år siden)
Læs artiklen bag debatten her: "Jeg ønsker, at homoseksuelle får Vorherres velsignelse"
Jeg forstår ikke rigtigt de homosexuelles brændende ønske om at blive medlemmer af en klub, hvor hovedparten af medlemmerne ikke hilser dem velkomne. I enhver klub er der regler som nye medlemmer skal følge og traditioner for hvad man finder acceptabelt. Homosexuelitet og kristendom er åbentart ikke to ting der skal blandes. Jeg forstår hverken de kristnes "argumenter" eller de homosexuelles insisteren. Den ene gruppe sætter tro over alt andet og den anden gruppe deres sexualitet.

Hvis det er af så stor vigtighed for bøsserne at modtage velsignelsen fra en gud, som måske slet ikke eksisterer, så lav dog jeres egen klub og dyrk jeres eget evangelium og lad andre dyrke deres. Hvor svært kan det være? Vær lidt originale!
Del Link

Kirkens velsignelse - og Vorherres

Lars Kristian T, publiceret d.19/09 17:45 (for 2 år siden)
Læs artiklen bag debatten her: "Jeg ønsker, at homoseksuelle får Vorherres velsignelse"
Det er kirkens egen skyld, at den nu er presset med hensyn til den kirkelige velsignelse.
Der har i de sidste generationer fundet en forandring sted i kirken, fra, at præsten først og fremmest betragtes som ordets tjener, til, at præsten ses som den, der uddeler Vorherres velsignelser. Det er en sørgelig af-evangelisering og et stort tab. I gamle dage var Ordet velsignelsen for menigheden, og for menigheden var der i grunden ingen anden velsignelse.

I gudstjenestens forløb siger mange præster i dag, umiddelbart forud for velsignelsen: "Modtag Herrens velsignelse!" Den formulering er også anvendt i det nye forslag til kirkelig velsignelse af partnerskab.
Jeg synes, det er en vildledende uskik. Guds velsignelse er ikke kirkens/præstens, så han/hun kan give den til hvem man ønsker, hvorefter vi så kan "modtage" den. Velsignelsen er Guds, som alene kan give den, til hvem han vil, og holde den borte fra hvem han vil.
Tidligere hørte velsignelsen alene til søndagens gudstjeneste, og umiddelbart forud gik altid, at præst og menighed hilste hinanden med ønsket om Herrens nærvær. Og selve velsignelsen endte med korsets tegn, som viser os tilbage til korsets velsignelse, den sande velsignelse, der får alle andre velsignelser til at blegne i betydning.

Der bør ikke være noget ritual i kirken, hvori det hedder: "Modtag Herrens velsignelse". Velsignelsens kategori er ikke uddeling, men forbøn, fælles forbøn.
At biskopperne ikke udrydder denne nye uskik, er en skamplet på deres tilsynsembede. Alt, hvad der i vores kirke smager af, at kirken på Guds vegne regerer over hans nåde, må vi have luget væk som det ukrudt, det er.
Del Link

Hvem er det, der velsigner eller vier?

Harry, publiceret d.29/03 14:30 (for 2 mnd. siden)
Læs artiklen bag debatten her: "Jeg ønsker, at homoseksuelle får Vorherres velsignelse"
Det virker stadig mere irriterende på mig, når præster og sågar en tidligere kirkeminister (Tove Fergo) udtaler: "jeg velsigner kun" eller "jeg velsigner ikke" ... Det er som om vi trænger til en opfriskning af, hvad der teologisk set foregår ved en kirkelig højtidelighed. Der kan i en evangelisk-luthers folkekirke vel ikke være tale om, at det er kirken eller præsten, der velsigner. Præsten/kirken kan vel højst bede om, at det er Gud, der vil velsigne menneskers forhold. Samtidig er det vel kun staten, der stadfæster et juridisk forhold. Hverken præst eller kirken kan gøre andet end "bede om". Den bøn ville jeg gerne bede på vegne af alle, der ønsker om Guds velsignelse i et eller andet anliggende. Men jeg vil ikke tvinges af en kirkeminister, der - med en udmeldelsesblanket i inderlommen - mener at kunne trodse teologers indsigelser mod hans paradeforslag.
Tidligere sognepræst Harry Jansen
Del Link

Sv. Hvem er det, der velsigner eller vier?

Karenerfaren, publiceret d.29/03 16:32 (for 2 mnd. siden)
Læs artiklen bag debatten her: "Jeg ønsker, at homoseksuelle får Vorherres velsignelse"
Harry skrev:
Det virker stadig mere irriterende på mig, når præster og sågar en tidligere kirkeminister (Tove...


Så vidt jeg kan læse, taler Tove Fergo ikke om, at hun velsigner. Der er er tale om "vier", hvilket er termen for at stå for vielsesritualet.
Og nej, det er også generende, når det i debatten bliver til, at Guds velsignelse er noget, "som alle har ret til".
Der er en udbredt misforståelse af, hvad demokrati i Folkekirken handler om.
Del Link

Sv. Har folkekirken da patent på Vorherre?

shansen4, publiceret d.29/03 20:11 (for 2 mnd. siden)
Læs artiklen bag debatten her: "Jeg ønsker, at homoseksuelle får Vorherres velsignelse"
Blumensaat skrev:
Birthe Rønn slutter sit indlæg af med at sige: "Jeg ønsker, at de homoseksuelle får Vorherres...
Vorherre kan i sagens natur ikke velsigne et forhold som Han gennem Biblen (er det stadig Guds ord i folkekirken?) og kirkens tro og lære har fortalt os er forkert.


Blumensaat, hvornår har du fået den indsigt i, hvad Gud kan velsigne?
Søren Hansen
Del Link

Sv. Lars Toftdahl har ret

shansen4, publiceret d.29/03 20:19 (for 2 mnd. siden)
Læs artiklen bag debatten her: "Jeg ønsker, at homoseksuelle får Vorherres velsignelse"
Karenerfaren skrev:
Tak til Lars Toftdahl for den klare udmelding! Du har ret.
I debatten omkring denne sag har...

ligesom med "sagen" om de kvindelige præster. Men de to ting kan overhovedet ikke sammenlignes.



Karenerfaren. Det er noget vrøvl, at disse to sager ikke kan sammenlignes. Det er samme bogstavtro argumentation, som modstanderne brugte og bruger. Hold nu op med det vrøvl.

Du kan sige, at det tror du på, men min tro er vel ikke ringere, fordi jeg har en anden og mere posiv opfattelse, ikke baseret på GT, men Jesu holdning til mennesker og hans kald af os.
Søren Hansen
Del Link

Sv. Et homoevangelium?

shansen4, publiceret d.29/03 20:25 (for 2 mnd. siden)
Læs artiklen bag debatten her: "Jeg ønsker, at homoseksuelle får Vorherres velsignelse"
Plus skrev:
Jeg forstår ikke rigtigt de homosexuelles brændende ønske om at blive medlemmer af en klub, hvor...

Den ene gruppe sætter tro over alt andet og den anden gruppe deres sexualitet


Jeg ved ikke, hvad nogle sætter højest, og det drejer det sig ikke om, og om det er et par eller 1000 par, er underordnet, for at alle mennesker uden undtagelse er kaldet af Jesus til at deltage i Himmerigets fællesskab. Der er bare nogle, som ikke vil have de homoseksuelle par med!
Søren Hansen
Søren Hansen
Del Link
Mere:   1 | 2   Næste


flexblock

Få nyhederne i din indbakke

flexblock
splitblock

flexblock
flexblock
splitblock
Er det ok, at andre end præster får adgang til prædikestolen i folkekirken?
 
flexblock
flexblock
splitblock
flexblock


flexblock

Nyhedsbrev

flexblock
flexblock

Prøv Kristeligt Dagblad gratis i 4 uger

Prøv os i 4 uger – gratis og uforpligtende

Billede af Kristeligt Dagblads avis
Persondatapolitik og cookies

Alt fra Kristeligt Dagblad

  1. k.dk​
  2. religion.dk​
  3. kristendom.dk​
  4. etik.dk​
  5. pilgrimsvandring.dk​
  6. bogbasen.dk​
  7. hjertedating.dk​
  8. foredragslisten.dk​
  9. eftertanke.dk​
  10. mindet.dk​
  11. kirku.dk​