Prøv Kristeligt Dagblad gratis i 4 uger


- Erik Bjerager, ansv. chefredaktør og adm. direktør
Erik Bjerager
Send artiklen Sverigedemokraterne udvandrer fra gudstjeneste til din ven.
Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

Sverigedemokraterne udvandrer fra gudstjeneste

Sverigedemokraternes nyvalgte Riksdagsmedlemmer udvandrede fra den svenske Riksdags åbningsgudstjeneste i protest mod biskop Eva Brunne, der prædikede mod racisme. Foto: Scanpix.

- ANDERS WIKLUND

20 debatindlæg Hold mig opdateret

Prædiken mod racisme fik nyt parti i den svenske rigsdag til at udvandre under åbningsgudstjeneste

Folketingets åbningsgudstjeneste foregik i god ro og orden i går. Det så noget anderledes ud i Sverige, hvor Rigsdagen har samme tradition som i Danmark.

For her udvandrede de nyindvalgte Sverigedemokrater, som er det svenske Dansk Folkeparti, under prædikenen.

Stockholms biskop Eva Brunne sagde i sin prædiken blandt andet:

"Den racisme, som siger, at du ikke er lige så meget værd som mig, at du ikke skal have samme rettigheder som mig og ikke er værdig til et liv i frihed (...), den racisme er ikke værdigt i et demokrati som vores.”

Annonce
Det var, ifølge avisen Dagen, så hård kost for Sverigedemokraterne, at partiets medlemmer udvandrede.

Eva Brunne siger til Dagen, at hun er ked af sagen.

”Men i kirken er det jo stort set budskabet hver søndag, og hvis man ikke kan tåle at høre det, så bliver det svært at fejre gudstjeneste. Det er jo evangeliet, at man ikke gør forskel på mennesker,” siger hun.

Partileder Jimmie Åkesson, der var iklædt folkedragt, ønskede ikke at udtale sig.

Partifællen Kim Ekeroth har til avisen Expressen via en mail sagt, at ”Vi kunne ikke bare lade stå til, når kirken agiterer direkte mod Sverigedemokraterne. Derfor forlod vi kirken.”

FACEBOOK: Bliv ven med Kristeligt Dagblad

Hold mig opdateret

Trådet overblik  |  Fladt overblik

Prædiken mod racisme på sin plads.

Blumensaat, publiceret d.05/10 19:03 (for 2 år siden)
Læs artiklen bag debatten her: Sverigedemokraterne udvandrer fra gudstjeneste
Præsten har ret.

Evangeliet er jo et budskab om, hvadenten vi er i Sverige, Danmark eller ethvert som helst andet land, at hverken nationalitet eller hudfarve adskiller os.

Den spirende racisme skal imødegåes inden den får lov til at udfolde sig, ellers viser historien hvilke fatale konsekvenser det får.

Kristendom er ensbetydende med lige rettigheder for alle.

Godt gået præst.
Del Link

Sverigedemokraterne udvandrer fra gudstjeneste

Claus, publiceret d.05/10 21:35 (for 2 år siden)
Læs artiklen bag debatten her: Sverigedemokraterne udvandrer fra gudstjeneste
Blumensaat skriver: "Evangeliet er jo et budskab om, hvadenten vi er i Sverige, Danmark eller ethvert som helst andet land, at hverken nationalitet eller hudfarve adskiller os."
Evangeliet siger, at vi alle er lige OVERFOR GUD, idet vi alle er syndere. Men der er så sandelig da forskel på folk, hvilket blandt andet forårsager en masse konflikter, men også gør verden til et spændende og forunderligt sted.
Folk er forskellige. Kun drømmere vil ikke se det.
I øvrigt er det loven, der giver lige rettigheder til alle. Ikke kristendommen.
Del Link

Sv. Prædiken mod racisme på sin plads.

Christianity, publiceret d.05/10 21:39 (for 2 år siden)
Læs artiklen bag debatten her: Sverigedemokraterne udvandrer fra gudstjeneste
Blumensaat skrev:
Præsten har ret.

Kristendom er ensbetydende med lige rettigheder for alle.


Sludder, kristendommen gør ALLE mennesker lige overfor gud, rettigheder er noget loven tilskriver mennesker.
Del Link

Er de mon ikke lidt for fintfølende?

Nederby Jessen, publiceret d.05/10 22:34 (for 2 år siden)
Læs artiklen bag debatten her: Sverigedemokraterne udvandrer fra gudstjeneste
Man kan ikke bedømme en prædiken ud fra løsrevede citater, derfor er det også svært for os at vurdere prædikenen ved åbningsgudstjenesten for den svenske rigsdag.

I artiklen her er der et citat fra prædikenen og det skulle åbenbart være det, der fik Sverigesdemokraterne til at udvandre. Der stod:

"Den racisme, som siger, at du ikke er lige så meget værd som mig, at du ikke skal have samme rettigheder som mig og ikke er værdig til et liv i frihed (...), den racisme er ikke værdigt i et demokrati som vores.” Den sætning i sig selv kan jeg bestemt ikke have problemer med og synes, at man må være særdeles fintfølende, hvis man udvandrer fra en gudstjeneste på grund af det. Har man mon ligefrem ledt efter noget, man kunne opponere mod?

Det ligger for mig helt klart i Jesu budskab, at man ikke skal gøre forskel på mennesker og det er vel bare det, præsten har givet udtryk for og at opfatte det som agitation mod Sverigedemokraterne er da at gøre ingen til en konflikt.

Bjarne Nederby Jessen
Del Link

Sløve danskere!

Plus, publiceret d.05/10 22:44 (for 2 år siden)
Læs artiklen bag debatten her: Sverigedemokraterne udvandrer fra gudstjeneste
Hallo, hvornår hører vi kritik af DF fra kirkens mænd/kvinder her i Danmark? Er DF's livssyn foreneligt med den kristne tro?
Del Link

Jeg siger det gerne igen.

Nederby Jessen, publiceret d.05/10 23:09 (for 2 år siden)
Læs artiklen bag debatten her: Sverigedemokraterne udvandrer fra gudstjeneste
Plus skriver: "Hallo, hvornår hører vi kritik af DF fra kirkens mænd/kvinder her i Danmark? Er DF's livssyn foreneligt med den kristne tro?"

Mig bekendt har jeg flere gange kritiseret DF´s mangel på kristen næstekærlighed, når det handler om nydanskere og om udviklingsbistand, men jeg skal da gerne gentage det.

Til gengæld har DF en på mange måder meget positiv dyrevelfærdspolitik. Det er for mig fint nok, men det er også tankevækkende, at velfærd for dyr tilsyneladende er vigtigere end velfærd for mennesker.

Bjarne Nederby Jessen
MF-kandidat for Kristendemokraterne
www.kd.dk/nederby

Bjarne Nederby Jessen
MF-kandidat for Kristendemokraterne
www.kd.dk/nederby
Del Link

Sv. Sløve danskere!

Heinrich R., publiceret d.05/10 23:25 (for 2 år siden)
Læs artiklen bag debatten her: Sverigedemokraterne udvandrer fra gudstjeneste
Plus skrev:
Hallo, hvornår hører vi kritik af DF fra kirkens mænd/kvinder her i Danmark? Er DF's livssyn foreneligt med den kristne tro?


Den form for kristendom nogle kristne DF'er praktiserer, er Tidehvervs-kristendom. Luther classic, hvor det Lutherske jødehad dog med en vis revisionisme er rettet mod en anden religions udøvere.

At DF'erne ikke udvandrede ved den danske gudstjeneste, er næsten uforståeligt. Der var temaet dog lignelsen om den barmhjertige samaritaner, som Søren Krarup ofte underholder med, skal tolkes således at samaritaneren var noget nær en tåbe. En tåbe af rang, der helt unødigt gjorde den overfaldne til sin næste, i stedet for at kære sig om de der var i dennes interessfære, såsom familiemedlemmer. En form for tossegodhed, Jesus med åbenlys ironi (sic!) meddelte, at hvis man vitterligt mente den slags uansvarlighed føltes rigtig, så fred være med det - underforstået at opvakte mennesker på bølgelængde med Søren Krarup jo nok kan forstå, at der netop ikke var tale om en anbefaling om at gøre det samme, men derimod det forstandige (læs: at blande sig udenom).
Del Link

Sv. Er de mon ikke lidt for fintfølende?

Claus, publiceret d.06/10 02:12 (for 2 år siden)
Læs artiklen bag debatten her: Sverigedemokraterne udvandrer fra gudstjeneste
BNJ, du skriver "Man kan ikke bedømme en prædiken ud fra løsrevede citater, derfor er det også svært for os at vurdere prædikenen ved åbningsgudstjenesten for den svenske rigsdag."

Hvorefter du straks gør netop det.

Og følges op af Plus og Heinrich, som heller ikke ved, hvad de taler om. Men I fik da luftet jeres fordomme, som vi dog alle efterhånden kender til bevidstløshed.






Nederby Jessen skrev:
Man kan ikke bedømme en prædiken ud fra løsrevede citater, derfor er det også svært for os at vurdere prædikenen ved åbningsgudstjenesten for den svenske rigsdag.

I artiklen her er der et citat fra prædikenen og det skulle åbenbart være det, der fik Sverigesdemokraterne til at udvandre. Der stod:

"Den racisme, som siger, at du ikke er lige så meget værd som mig, at du ikke skal have samme rettigheder som mig og ikke er værdig til et liv i frihed (...), den racisme er ikke værdigt i et demokrati som vores.” Den sætning i sig selv kan jeg bestemt ikke have problemer med og synes, at man må være særdeles fintfølende, hvis man udvandrer fra en gudstjeneste på grund af det. Har man mon ligefrem ledt efter noget, man kunne opponere mod?

Det ligger for mig helt klart i Jesu budskab, at man ikke skal gøre forskel på mennesker og det er vel bare det, præsten har givet udtryk for og at opfatte det som agitation mod Sverigedemokraterne er da at gøre ingen til en konflikt.

Bjarne Nederby Jessen
Del Link

Respekt trods uenighed.

Nederby Jessen, publiceret d.06/10 09:06 (for 2 år siden)
Læs artiklen bag debatten her: Sverigedemokraterne udvandrer fra gudstjeneste
"... som heller ikke ved, hvad de taler om", skriver Claus. Du har vel nok høje tanker om dine medmennesker Claus.

Når man har andre synspunkter end dig, ved man ikke hvad man taler om. Kunne det tænkes, at der blot er tale om, at der er nogle, der kommer til en anden bibelsk tolkning, end du gør.

Jeg er i en række situationer dybt uenig med dig, Claus, men jeg respekterer din ret til at have dine synspunkter uden at blive nedladende.

Bjarne Nederby Jessen
Del Link

Sv. Er de mon ikke lidt for fintfølende?

Heinrich R., publiceret d.06/10 09:30 (for 2 år siden)
Læs artiklen bag debatten her: Sverigedemokraterne udvandrer fra gudstjeneste
Claus skrev:
Og følges op af Plus og Heinrich, som heller ikke ved, hvad de taler om. Men I fik da luftet jeres fordomme, som vi dog alle efterhånden kender til bevidstløshed.


Kan du forklare mig, hvilken uvidenhed jeg åbenbart demonstrerer til overflod? Er DF's kristne og åndelige spydspidser ikke netop hovedpersoner i Tidehvervsbevægelsen? Er det usandt, at Luther foreskrev jødehad som et centralt element i sin teologi? Er det usandt, at ortodoksien hvad angår netop Luthers fordring om at hade jøderne, fraviges i bl.a. præstefætrene teologiske udlægning? Er der ikke ganske god overensstemmelse mellem teologisk udlægning og DF's politiske program?

Jeg kunne også have nævnt, at Søren Krarup afsværger sig Oplysningstiden, FN og menneskerettigheder som det rene djævelskab. Som menneskelig indbildning og arrogance. Også her en klar overensstemmelse med DF's forslag om at Kongeriget skal fratræde diverse menneskerettighedserklæringer nationen tidligere måtte have tiltrådt.

Er essencen af Søren Krarups velkendte, berygtede og særprægede tolkning af lignelsen om den barmhjertige samaritaner, skudt ved siden af? Det er ellers en udlægning og et synspunkt, Søren Krarup offentligt og på skrift har argumenteret for før. Jeg skal da gerne levere links til kildens egne udgydelser, hvis det kortfattede resume ikke er fyldestgørende.

Jeg er glad for at høre, at mine holdninger (der omtales som fordomme) er velkendte. Ja, endog til bevidstløshed. Det glæder mig vitterligt, hvis mine få forsøg på at trigge refleksion og anden hjerneaktivitet hos læsere, har haft nogen effekt.
Del Link
Mere:   1 | 2   Næste


flexblock

Få nyhederne i din indbakke

flexblock
splitblock
flexblock

flexblock
flexblock
splitblock
Er det ok, at andre end præster får adgang til prædikestolen i folkekirken?
 
flexblock
flexblock
splitblock
flexblock


flexblock

Nyhedsbrev

flexblock
flexblock

Prøv Kristeligt Dagblad gratis i 4 uger

Prøv os i 4 uger – gratis og uforpligtende

Billede af Kristeligt Dagblads avis
Persondatapolitik og cookies

Alt fra Kristeligt Dagblad

  1. k.dk​
  2. religion.dk​
  3. kristendom.dk​
  4. etik.dk​
  5. pilgrimsvandring.dk​
  6. bogbasen.dk​
  7. hjertedating.dk​
  8. foredragslisten.dk​
  9. eftertanke.dk​
  10. mindet.dk​
  11. kirku.dk​