Prøv Kristeligt Dagblad gratis i 4 uger


- Erik Bjerager, ansv. chefredaktør og adm. direktør
Erik Bjerager
Send artiklen Spis kød og tab dig til din ven.
Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

Spis kød og tab dig

Kød er rig på proteiner, hvilket giver en mæthedsfølelse længere og dermed kan være et godt middel i kampen mod vægten.

- Colourbox.

Emneord for denne artikel

forskere | kød | tab | grøntsager | slankekur | brød
flexblock
Kommenter Hold mig opdateret

Den er god nok - proteiner, grøntsager og fiberrigt brød gør det nemmere at holde den slanke linje. Derfor bør kostrådene ændres, siger forskere

Hvad mange på slankekur allerede har erfaret på egen krop, kan danske forskere nu dokumentere: Det er lettere at tabe sig og bagefter holde vægten, hvis kosten er rig på proteiner, grove grøntsager og det hvide brød udskiftes med en mere fiberrig slags.

Det er mad, som mætter, og det betyder, at man spiser mindre og dermed lettere kan bevare vægttabet. Samtidig er det en kost, som de fleste kan lide og derfor kan holde ud at blive ved med at spise, siger projektleder Thomas Meinert Larsen, Institut for Human Ernæring Life på Københavns Universitet.

Sammen med professor Arne Astrup har han ledet en undersøgelse i Danmark og i syv andre europæiske lande med 938 voksne. De lagde ud med at tabe 11 kilo, og bagefter blev de inddelt i fem grupper, der de næste seks måneder skulle leve af hver sin type fedtfattige kost.

Resultatet var ikke til at tage fejl af: De, der spiste mange proteiner fra kød, fisk og bønner og samtidig holdt sig til fødevarer med et lavt glykæmisk indeks, for eksempel grove grøntsager, brune ris og fiberrigt brød, tabte sig yderligere 400 gram. Dårligst gik det for gruppen, der fik få proteiner, hvidt brød, kogte kartofler og andre madvarer med et højt glykæmisk indeks. De tog 1,7 kilo på.

Annonce
"Vores undersøgelse dokumenterer, at hvis myndighederne ønsker at forebygge fedme, skal man anbefale befolkningen at spise mere protein. Samtidig skal man i højere grad anprise de fiberrige og grove grøntsager, for eksempel at det er bedre at spise æbler og pærer end bananer og kiwier," siger Thomas Meinert.

I forvejen har mange svært ved at finde rundt i de otte officielle kostråd, og forskerne erkender da også, at budskabet, om at nogle grøntsager og frugter er bedre end andre, komplicerer. For hvordan forklarer man for eksempel, at nyopgravede kartofler er mere slankende end de store kartofler, som sættes på mange middagsborde på denne tid af året.

Bag kostrådene står Fødevarestyrelsen, hvor kontorchef Else Molander siger, at den nye undersøgelse kan betyde, at der i fremtiden bliver kostråd specifikt rettet mod overvægtige.

/ritzau/

FACEBOOK: Bliv ven med Kristeligt Dagblad

Hold mig opdateret

flexblock

Få nyhederne i din indbakke

flexblock
splitblock
flexblock

flexblock
flexblock
splitblock
Er det ok, at andre end præster får adgang til prædikestolen i folkekirken?
 
flexblock
flexblock
splitblock
flexblock


flexblock

Nyhedsbrev

flexblock
flexblock

Prøv Kristeligt Dagblad gratis i 4 uger

Prøv os i 4 uger – gratis og uforpligtende

Billede af Kristeligt Dagblads avis
Persondatapolitik og cookies

Alt fra Kristeligt Dagblad

  1. k.dk​
  2. religion.dk​
  3. kristendom.dk​
  4. etik.dk​
  5. pilgrimsvandring.dk​
  6. bogbasen.dk​
  7. hjertedating.dk​
  8. foredragslisten.dk​
  9. eftertanke.dk​
  10. mindet.dk​
  11. kirku.dk​